in

H προπαγάνδα των fake news [Του Άρη Ραβανού]


Τα fake news κυριαρχούν από πολλές πλευρές. Οι ψευδείς ειδήσεις όλο και πιο έντονα παίζουν καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση κλίματος. Έκθεση του ινστιτούτου Reuters το 2018 με θέμα “Ψηφιακά νέα” εστίασε μεταξύ των άλλων στον προβληματισμό για τις ψευδείς ειδήσεις που διακινούνται συστηματικά.

Σύμφωνα με την έρευνα το 54% του κοινού ανησυχεί για το εάν κάτι που αναρτάται στο Διαδίκτυο είναι αληθινό ή ψεύτικο, με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον να εντοπίζεται σε Βραζιλία (85%), Πορτογαλία (71%), Ισπανία (69%), Ελλάδα (66%).

Η Ελλάδα είναι από τις χώρες όπου το 94% ενημερώνεται μέσω Διαδικτύου και το 71% από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενώ η εμπιστοσύνη προς τις ειδήσεις είναι χαμηλή και περιορίζεται στο 26%.

Αυτά τα στοιχεία λένε πολλά για τη δύναμη του Διαδικτύου και την επίδρασή της στο πολιτικό παιχνίδι. Και όπως έχει επισημανθεί σε παλαιότερη μεγάλη έρευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, «τα ψέματα, τα σκουπίδια, η παραπληροφόρηση» της παραδοσιακής προπαγάνδας είναι έχουν εξαπλωθεί ευρύτατα online, και μάλιστα «υποστηρίζονται από τους αλγορίθμους του Facebook ή του Twitter».

Στην Ελλάδα δεν έχουμε ασχοληθεί ακόμα με το συγκεκριμένο θέμα σε βάθος, ενώ ακόμα και οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες παραμένουν αδρανείς.

Κακώς, διότι οι διάφορες ψευδείς ειδήσεις που μεταδίδονται με αστραπιαία ταχύτητα από διάφορα σάιτ και μπλογκ μπορούν να επιδράσουν καταλυτικά και συμβούν διάφορα δυσάρεστα γεγονότα.

Μια ψεύτικη είδηση θα αρκεί να ανάψει τη σπίθα και τότε θα τρέχουν όλοι να σβήσουν τη φωτιά. Και θα είναι αργά και δεν θα δικαιούται κανείς να πει δεν ήξερα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *