Η Ήπειρος, διαχρονικά, υστέρησε έναντι των άλλων περιφερειών στα θέματα των υποδομών. Σημαντικά έργα που δημιούργησαν προϋποθέσεις προοπτικής και αύξησης του ΑΕΠ της περιφέρειας και συνακόλουθα της απασχόλησης ήταν η ολοκλήρωση της Εγνατίας οδού πρωτίστως και η κατασκευή της Ιονίας οδού (Δυτικός Άξονας) μέχρι τα Γιάννενα το 2017. Το ορφανό τμήμα Γιάννενα – Κακαβιά ποτέ δεν ωρίμασε μελετητικά και δυστυχώς η κυβέρνηση της ΝΔ υποβιβάζει τη σημασία του έργου και υποδιαστασιολογεί τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά του αυτοκινητοδρόμου, από τετράιχνο σε τρίιχνο, για να εξοικονομήσει 100 εκατομμύρια περίπου (κοστολογείται στα 240-250 εκ. από 370 ως 4ιχνος). Επί 10ετίες, οι εξαγγελίες για τρένο και φυσικό αέριο στην Ήπειρο έμειναν στα χαρτιά. Στον αντίποδα, σε άλλες περιφέρειες επενδύονται δισεκατομμύρια για νέα σιδηροδρομικά έργα ή τον εκσυγχρονισμό υφιστάμενου δικτύου σταθερής τροχιάς (4 δις), καθώς επίσης και στην κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων (ΒΟΑΚ, βόρειο τμ. Ε65).
Χρειαζόμαστε λοιπόν μια επανεκτίμηση των προτεραιοτήτων, για μια γενναία επανεκκίνηση, ώστε η Ήπειρος να βρει το δρόμο προς την ανάπτυξη και να συμβαδίσει με τις άλλες περιφέρειες της χώρας. Οι προϋποθέσεις υπάρχουν αρκεί να αξιοποιηθούν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιφέρειας μας.
Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, την 5ετία 2015-2019, ολοκληρώθηκε το έργο εκσυγχρονισμού του αεροδρομίου Ιωαννίνων, χρηματοδοτήθηκε η τελική (Γ’) φάση του Λιμένα Ηγουμενίτσας, κατασκευάστηκε το εργοστάσιο – Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων/Απορριμμάτων, κατασκευάστηκε η Ιόνια οδός μέχρι τα Γιάννενα, ξαναχτίστηκε το εμβληματικό γεφύρι της Πλάκας στον Άραχθο και χρηματοδοτήθηκε πλήθος άλλων σημαντικών έργων ενδοπεριφερειακής σημασίας στην ενδοχώρα και στα παράλια της Ηπείρου, υλοποιώντας μέρος των συμπερασμάτων του περιφερειακού Αναπτυξιακού Συνεδρίου που πραγματοποιήθηκε στα Γιάννενα το Φθινόπωρο του 2017.
Έκτοτε δεν υπήρξε σημαντική πρόοδος και κινητικότητα, ούτε στο επίπεδο του σχεδιασμού ούτε στο επίπεδο των μελετών, ενόψει της νέας προγραμματικής περιόδου 2021-2027 (νέο ΕΣΠΑ) και των άλλων χρηματοδοτικών προγραμμάτων, πλην της πρόσφατης απόφασης του ΔΣ/ΟΣΕ για χρηματοδότηση με 17 εκ. ευρώ και δημοπράτηση των μελετών για τη σιδηροδρομική γραμμή ΚΑΛΑΜΠΑΚΑ – ΙΩΑΝΝΙΝΑ – ΗΓΟΥΜΕΝΙΤΣΑ, που μαζί με το τμήμα «Καλαμπάκα/ Κοζάνη» αποτελούν τη Δυτική Σιδηροδρομική Εγνατία και ολοκληρώνουν το σύνολο του έργου. Υπενθυμίζουμε ότι τον Μάιο του 2020 το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου με ομόφωνη απόφαση του υπέβαλε αίτημα – πρόταση στο αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών για την ωρίμανση του έργου της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου, μετά από δική μας εισήγηση.
Οι σοβαρότερες εκκρεμότητες και τα αναγκαία έργα υποδομής που περιμένει η Ήπειρος, στη βάση των συμπερασμάτων του πρόσφατου Περιφερειακού Αναπτυξιακού Συνεδρίου και των σύγχρονων προκλήσεων της περιφέρειας:
1) Σιδηροδρομική Σύνδεση της Ηπείρου (κατασκευή της Δυτικής Σιδηροδρομικής Εγνατίας)
2) Τροφοδότηση της Ηπείρου με Φυσικό αέριο
3) Ολοκλήρωση της Ιονίας οδού (κατασκευή του βορείου τμήματος του Δυτικού Άξονα), τμήμα ΓΙΑΝΝΕΝΑ – ΚΑΚΑΒΙΑ (67 χλμ), με κανονικά χαρακτηριστικά 4ιχνου αυτοκινητοδρόμου ευρωπαϊκών προδιαγραφών (όπως έγινε με το βόρειο τμήμα του Ε65).
4) Χρηματοδότηση της οδικής σύνδεσης της πόλης της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό στο ύψος της Φιλιππιάδας (Παράκαμψη Φιλιππιάδας), με κανονικά χαρακτηριστικά 4ιχνου αυτοκινητοδρόμου όπως είναι μελετημένος
5) Ωρίμανση και χρηματοδότηση της παράκαμψης Ηγουμενίτσας και σύνδεση με το Τελωνείο Μαυροματίου στη Σαγιάδα
6) Ειδικό πρόγραμμα δημιουργίας υποδομών ορεινών περιοχών που εξακολουθούν να έχουν αγροτο-κτηνοτροφική παραγωγή και παρουσιάζουν οικοτουριστικό ενδιαφέρον, όπως είναι τα Τζουμερκοχώρια, τα χωριά του Αχελώου, το Πωγώνι, τα Μαστοροχώρια, τα Παρακαλάμια χωριά, οι Φιλιάτες και τα χωριά της Λάκας Σουλίου
7) Νέα Αρδευτικά και αντιπλημμυρικά έργα
8) Ειδικό χωροταξικό για τις ΑΠΕ στην περιφέρεια της Ηπείρου με προτεραιότητα στην προστασία της βιοποικιλότητας, της κτηνοτροφίας και της αγροτικής γης (θέσπιση κριτηρίων αποκλεισμού περιοχών ειδικού οικολογικού και παραγωγικού ενδιαφέροντος).
9) Χρηματοδότηση του Πρότυπου Αγροδιατροφικού Τεχνολογικού Πάρκου Ηπείρου (ΠΑΤΕΠΗ) του Πανεπιστημίου, στην Άρτα
10) Απόδοση των στρατοπέδων στους δήμους – η περίπτωση του στρδου Βελισαρίου στα Γιάννενα και των στρδων της Πρέβεζας (Αγ. Γεωργίου, Παντοκράτορα κ.α.).