Είχαμε αναφερθεί διεξοδικά στην «ΔΦ» σε προηγούμενα τεύχη μας, αναφορικά με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Πρέβεζα στους τομείς των υποδομών, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με την ανάπτυξή της, αλλά και των παρεχόμενων υπηρεσιών. Προβλήματα που καθιστούν τον Δήμο και εν γένει την περιφερειακή ενότητα της Ηπείρου «υπόλογους» σε σύγκριση με τις άλλες ενότητες, σε σχέση με τις υποδομές, την υγεία, τους οδικούς άξονες, την μεταποίηση, το εμπόριο αλλά και την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το πρόβλημα τόσο της απουσίας σύνδεσης της Πρέβεζας με τους μεγάλους οδικούς άξονες-Ιόνια οδός, Εγνατία- η υποβάθμιση του Γενικού Νοσοκομείου σε πολλαπλά επίπεδα και μάλιστα εν μέσω πανδημίας όσο και η εγκατάλειψη της Βιομηχανικής Περιοχής αλλά και ο κίνδυνος για μεταφορά ή κλείσιμο του Πανεπιστημιακού τμήματος της Χρηματοοικονομικής και Λογιστικής δημιουργούν μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση που προξενεί στους πολίτες πολλά ερωτήματα, απογοήτευση και οργή και ενδεχομένως οδηγεί μπροστά σε «τετελεσμένα» για την επόμενη ημέρα.
Στην δύσκολη αυτή εικόνα που διαμορφώνεται έρχεται δυστυχώς να προστεθεί και άλλη μια αρνητική εξέλιξη καθώς η «τύχη» ολοκλήρωσης «ισόρροπα» του master plan του Λιμένα Πρέβεζας δεν φαίνεται να είναι στις προτεραιότητες της σημερινής Δημοτικής Αρχής με αποτέλεσμα να τίθεται σε κίνδυνο η ομαλή λειτουργία του Εμπορικού Λιμένα της πόλης. Το συγκεκριμένο γεγονός τονίστηκε την Τετάρτη που μας πέρασε και στην συνέντευξη τύπου που παραχωρήθηκε στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Πρέβεζας από τους Επαγγελματίες του Εμπορικού Λιμένα αλλά και από τον τεχνικό και νομικό τους σύμβουλο στο πλαίσιο της πρότασης που καταθέσανε για το master plan του Λιμένα Πρέβεζας.
Το ιστορικό λιμάνι της πόλης που έπαιξε καθοριστικό ρόλο μιας και αποτελούσε το επίνειο της Ηπείρου, συνεχίζει και σήμερα τη λειτουργία του αφού έχει χαρακτηριστεί ως λιμένας εθνικής σημασίας, σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση των Υπουργείων Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. και Εμπορικής Ναυτιλίας (Κ.Υ.Α. 8315/02-02-07).
Με βάση την καθημερινή του δραστηριότητα μπορεί να χαρακτηριστεί εκτός από εμπορικό κυρίως ως τουριστικό λιμάνι, αφού αποτελεί ένα από τα πιο ασφαλή και άνετα αγκυροβόλια στην ευρύτερη περιοχή του Ιονίου Πελάγους, και δευτερευόντως ως αλιευτικό.
Κατατέθηκε η πρόταση των επαγγελματιών του Εμπορικού Λιμένα.
Ωστόσο αξίζει να τονιστεί πως σε όλα τα χρόνια λειτουργίας του, το λιμάνι της Πρέβεζας έχει αποτελέσει ορόσημο στη βιομηχανική, αλλά και την οικονομική ανάπτυξη της Πρέβεζας και της ευρύτερης περιοχής γενικότερα. Μόνο τα τελευταία είκοσι χρόνια, έχουν εκφορτωθεί πάνω από πέντε εκατομμύρια τόνοι φορτίων (συμπεριλαμβανομένων χύδην φορτίων για ζωοτροφές, υλικών κατασκευής, ξυλείας, κλπ.), παραπάνω δηλαδή από τριακόσιοι πενήντα χιλιάδες τόνοι το χρόνο.
Το λιμάνι της Πρέβεζας είναι ανάμεσα στις πρώτες θέσεις στην εισαγωγή χύδην φορτίων μετά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και συνεπώς παρουσιάζει έναν ιδιαίτερο εμπορικό χαρακτήρα. Ο Εμπορικός του χαρακτήρας έχει ξεκινήσει να υφίσταται από τις πρώτες δεκαετίες του 20΄ αιώνα, ενώ από το 1960 αναπτύχθηκε ραγδαίως. Στις αρχές της δεκαετίας του 2000 άρχισε η σταδιακή σημερινή τυπική χωροθέτηση, ενώ σήμερα απασχολεί με επαγγέλματα που έχουν αναφορά σε αυτό περί τους 100 εργαζόμενους ( λιμενεργάτες, φύλακες, οδηγούς φορτηγών, ναυτικούς πράκτορες, υπαλλήλους, χειριστές μηχανημάτων). Τα δε κέρδη από την λειτουργία του είναι πολλαπλά καθώς η καθημερινή χρήση του λειτουργεί ως «ιμάντας» μιας παραγωγικής αλυσίδας που συνδέει την ανάπτυξη μεγάλων εταιριών που δραστηριοποιούνται στην Ήπειρο και το χρησιμοποιούν όπως εταιρίες που έχουν αναφορά στην παραγωγή πουλερικών (Νιτσιάκος-ΠΙΝΔΟΣ- Ηπειρωτικές Φάρμες, Πτηνοτροφικός Συνεταιρισμός Άρτας κ.α), ενώ το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο «καρπούται» σεβαστά ποσά από την λειτουργία του.
Η συμβολή του λιμένα στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής είναι επομένως καθοριστική. Πέρα όμως από την εξυπηρέτηση της συγκεκριμένης Περιφερειακής Ενότητας και άλλων περιοχών της Περιφέρειας Ηπείρου το λιμάνι καλύπτει τόσο τη διακίνηση φορτίων όσο και τον ανεφοδιασμό, στη Δυτική Μακεδονία και τμήματος της Δυτικής Στερεάς Ελλάδας. Κατόπιν σχετικής ανάλυσης προέκυψε ότι για το χρονικό διάστημα από το 1971 έως το 2017 από την Πρέβεζα διακινήθηκε ένας μεγάλος αριθμός εμπορευμάτων κυρίως εξαγωγικού χαρακτήρα ο οποίος αντιστοιχεί περίπου στο 65 % επί του συνολικού εξαγωγικού εμπορίου που πέρασε από τις πύλες των λιμανιών της Ηπείρου. Το λιμάνι βρίσκεται κοντά στην βιομηχανική περιοχή (ΒΙ.ΠΕ.) της Πρέβεζας αλλά και σε δίκτυα εμπορίου και βιοτεχνίας της ενδοχώρας. Η παροχή λιμενικών υπηρεσιών (παρά τις οργανωτικές ελλείψεις που παρουσιάζει το Λιμενικό Ταμείο) κατά την διάρκεια της φιλοξενίας των σκαφών το καθιστά ακόμη πιο ελκυστικό σε κάθε πελάτη ή επισκέπτη.
Υφιστάμενη Λιμενική Υποδομή
Η υφιστάμενη λιμενική υποδομή του λιμένος Πρέβεζας έχει τη δυνατότητα να εξυπηρετεί ταυτόχρονα :
• ένα (1) εμπορευματικό φορτηγό πλοίο
• δύο (2) έως τρία (3) πορθμεία
• 280 τουριστικά σκάφη και
• 300 έως 350 αλιευτικά σκάφη διαφόρων τύπων.
Στην Πρέβεζα σήμερα μπορούν να δέσουν και να εξυπηρετηθούν φορτηγά πλοία γενικού φορτίου, ψυγεία, ξυλείας και χύδην φορτίου. Επίσης δύναται να προσεγγίσουν όλων των ειδών τα σκάφη αναψυχής καθώς και κρουαζιερόπλοια μικρού ή μεσαίου μεγέθους.
Το ζήτημα του λιμανιού της Πρέβεζας και των χρήσεων του (εμπορική, τουριστική, αλιευτική) έχει τεθεί στη δημόσια συζήτηση αρκετές φορές, ωστόσο τα θέματα προς επίλυση φαίνεται πως είναι πάντοτε πολλά και ορισμένες φορές… δυσεπίλυτα.
Ο κίνδυνος συρρίκνωσης της εμπορικής δραστηριότητας του Λιμένα Πρέβεζας για τους επαγγελματίες έγκειται ξεκάθαρα στο γεγονός της ελαχιστοποίησης χρήσης της νότιας προβλήτας με την ύπαρξη εκεί Κρουαζιέρας όπως αυτή παρουσιάζεται στην πρόταση τροποποίησης του υφιστάμενου master plan, ενώ εν αντιθέσει κοινός τόπος υπάρχει για την παραχώρηση όλης της Δυτικής σε ημερόπλοια.
Ένα τέτοιο ενδεχόμενο εμπεριέχεται λοιπόν τον κίνδυνο να διακοπεί η «συχνή» εμπορευματική δραστηριότητα, επισημαίνοντας ότι ειδικά τους μήνες της πανδημίας παρατηρήθηκε μια σοβαρή εμπορική αύξηση.
Οι αιρετοί πρέπει άμεσα να τοποθετηθούν όπως και συνολικά φορείς, σωματεία και πολιτικά κόμματα μπρος σε αυτό το ενδεχόμενο. Με τις ευθύνες αναντίρρητα να βαραίνουν την σημερινή Δημοτική Αρχή περισσότερο.
Μένει να δούμε τι τελικώς θα συμβεί με την «τύχη» του master plan (το οποίο ακόμα δεν έχει συζητηθεί στο Λιμενικό Ταμείο και το Δημοτικό Συμβούλιο) πάντως αν επέλθει η συρρίκνωση του Εμπορικού Λιμένα ή «το σταδιακό» κλείσιμο του σε συνδυασμό με τα ήδη υφιστάμενα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Πρέβεζα, θα την «κρατήσουν» ακόμα πιο πίσω αφήνοντας μόνο στον τομέα του Τουρισμού περιθώρια ανάπτυξης, αλλά και εκεί χωρίς τις κατάλληλες υποδομές.