in

Πτωχευμένες επιχειρήσεις με πλούσιους επιχειρηματίες


 

Κανονικά συνεχίζεται η διαδικασία υποβολής των φετινών φορολογικών δηλώσεων και για πρώτη φορά χωρίς ουσιαστικά προβλήματα. Για τα φυσικά πρόσωπα η ροή είναι μεγάλη σε σχέση με εταιρείες, αυτοαπασχολουμένους και επιχειρήσεις. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής είναι η 15/07/2025.

Σε εφαρμογή των διατάξεων των παρ. 1, 2 και 4 του άρθρου 9 του ν. 3943/2011 και της σχετικής ΠΟΛ.1158/2017, όπως ισχύουν, με το Γενικό Έγγραφο 714968/20-05-2025 του ΚΕΑΟ γίνεται γνωστό ότι πρόκειται να πραγματοποιηθεί στις 30 Ιουνίου 2025 η κοινή δημοσιοποίηση των επικαιροποιημένων στοιχείων ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο και τον e-ΕΦΚΑ για το τρέχον έτος.

Υπενθυμίζεται ότι στις δημοσιοποιούμενες καταστάσεις οφειλών περιλαμβάνονται οι ληξιπρόθεσμες ασφαλιστικές οφειλές προς τον e-ΕΦΚΑ, οι οποίες υπερβαίνουν σε κύρια εισφορά (κεφάλαιο) τις εκατόν πενήντα χιλιάδες ευρώ (150.000,00€) και η καταβολή τους βρίσκεται σε καθυστέρηση μεγαλύτερη του ενός έτους, δηλαδή, οφειλές οι οποίες ανάγονται σε χρονική περίοδο ασφάλισης προγενέστερη του δωδεκάμηνου που προηγείται της ημερομηνίας δημοσιοποίησης. Δεδομένου ότι η δημοσιοποίηση, όπως προαναφέρθηκε, θα πραγματοποιηθεί στις 30/06/2025, στην κατάσταση πρόκειται να συμπεριληφθούν οφειλές συνολικού ύψους κύριας εισφοράς (κεφαλαίου) μεγαλύτερου των 150.000,00€ εφόσον αυτές ανάγονται σε χρονικές περιόδους ασφάλισης έως και τον 04/2024.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και αν πληρούνται τα προαναφερθέντα κριτήρια ύψους και παλαιότητας οφειλής, εξαιρούνται της δημοσιοποίησης ορισμένες περιπτώσεις:

Ειδικότερα, εξαιρούνται:

› οι οφειλές οι οποίες έχουν υπαχθεί σε καθεστώς ρύθμισης και τηρούνται οι όροι αυτής,

› οι οφειλές οι οποίες τελούν υπό αναστολή είσπραξης σε εκτέλεση προσωρινής διαταγής, δικαστικής απόφασης, πράξης διοικητικού οργάνου ή εκ του νόμου,

› οι οφειλές οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης,

› οι οφειλές των αποβιωσάντων ή ανηλίκων και

› οι οφειλές των νομικών προσώπων εντός του στενού ή ευρύτερου δημοσίου τομέα.

Άλλη μια διάταξη που δεν ακουμπά τις μεγάλες εταιρίες μιας και τα χρέη των μεγάλων ανωνύμων εταιρειών, που τα χρέη τους δεν μεταφέρθηκαν στους ιδιοκτήτες (φυσικά πρόσωπα), δεν αντιμετωπίζουν καμία κύρωση, απεναντίας ζουν και βασιλεύουν και τον κόσμο ουσιαστικά κοροϊδεύουν! Αναφέρομαι στην 3η εξαίρεση:

«οι οφειλές οι οποίες έχουν χαρακτηριστεί ως ανεπίδεκτες είσπραξης».

Είναι γνωστό άλλωστε ότι στην Ελλάδα έχουμε πτωχευμένες επιχειρήσεις και πλούσιους επιχειρηματίες.

Η Ένωση Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Άρτας-Φιλιππιάδας (ΕΦΕΕΑ-Φ) προσπαθώντας να συμβάλει και να αναδείξει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις, παρουσίασε και επισήμανε τις παρατηρήσεις της για ορισμένες νέες Ψηφιακές Υποχρεώσεις των Επιχειρήσεων (που συνεπάγονται επιπλέον κόστος) έτσι ώστε να βοηθήσουμε στις παρεμβάσεις που τα θεσμικά όργανα και οι επαγγελματικοί/κλαδικοί φορείς μπορούν να κάνουν στην Κυβέρνηση και στη Διοίκηση, ώστε να συμβάλουμε όλοι στην σωστή και εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων.

Συγκεκριμένα η επιστολή της ΕΦΕΕΑ-Φ αναφέρεται στα προβλήματα που αφορούν :

τα Ψηφιακά Παραστατικά Διακίνησης

Η ημερομηνία εφαρμογής της Α’ φάσης της 2/6 πρέπει να παραταθεί διότι δεν είναι ακόμη σαφές το θεσμικό πλαίσιο της Α’ φάσης των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης. Επίσης υπάρχουν σειρά από τεχνικά προβλήματα στην διαβίβαση ψηφιακών παραστατικών διακίνησης όπως ενδεικτικά παραθέτουμε κατωτέρω:

– Δεν έχει διευκρινισθεί ο τρόπος απόδειξης της απώλειας διασύνδεσης όταν δεν είναι για τεχνικούς λόγους εφικτή η άμεση διαβίβαση ενός ψηφιακού παραστατικού διακίνησης.

– Είναι σαφές ότι οι πωλήσεις παγίων συνεπάγονται διαβίβαση ψηφιακού παραστατικού διακίνησης.

– Το Mydata απορρίπτει Τιμολόγια Διακίνησης όταν αυτά έχουν και γραμμές ειδών με μηδενική αξία πώλησης. Πρόκειται για τεχνικό λάθος που δημιουργεί προβλήματα σε εμπορικές πολιτικές προσφορών του τύπου δύο συν ένα είδος-δώρο. Οι συναλλαγές αυτές ακόμα και σήμερα δεν διαβιβάζονται.

– Δεν έχει διευκρινισθεί αναλυτικά με εγκύκλιο εφαρμογής η απαλλαγή ενδοδιακίνησης αποθεμάτων μεταξύ εγκαταστάσεων που απέχουν μεταξύ τους 10 χιλιόμετρα σε ευθεία. Δημιουργούνται έτσι μεγάλοι κίνδυνοι τυπικών παραβάσεων για εμπορικές επιχειρήσεις που θα διεξάγουν ενδοδιακίνηση αποθεμάτων σε κοντινές εγκαταστάσεις.

Προξενεί απορία πώς το Υπουργείο απαιτεί από μικρομεσαίες επιχειρήσεις να συμμορφωθούν με τα ψηφιακά παραστατικά διακίνησης στις 2/6 ενώ από την άλλη, αναγνωρίζοντας τις δυσκολίες του εγχειρήματος, παραχώρησε παράταση μέχρι 1/12/25 για τις θυγατρικές πολυεθνικών επιχειρήσεων με κύκλο εργασιών άνω των 5.000.000 € που χρησιμοποιούν τα ERP των μητρικών τους επιχειρήσεων. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι όλες οι πολυεθνικές επιχειρήσεις πάνε για την Β’ φάση και όλες οι μικρομεσαίες ελληνικές για την πρώτη φάση, κάτι που είναι εντελώς άδικο.

Για το Ψηφιακό Πελατολόγιο Οχημάτων

Η 1/7 είναι πλήρως ανέφικτη ημερομηνία για την έναρξη εφαρμογής του μέτρου. Μέχρι σήμερα καμία εταιρεία πληροφορικής δεν έχει καλύψει την σχετική υποχρέωση ενώ η ΑΑΔΕ δεν έχει ούτε η ίδια οριστικοποιήσει τις σχετικές τεχνικές προδιαγραφές οι οποίες ενδεικτικά τροποποιήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα. Άρα το μόνο που μένει για την ώρα είναι η συνεχής χειροκίνητη πληκτρολόγηση εισόδου και εξόδου οχημάτων στην πλατφόρμα της ΑΑΔΕ, κάτι πολύ δύσκολο να υλοποιηθεί από τους μικρομεσαίους επαγγελματίες.

Για πολλές επιχειρήσεις η εφαρμογή του μέτρου θα σημάνει αντικατάσταση των ΦΗΜΑΣ με σύστημα τιμολόγησης μέσω παρόχου ηλεκτρονικής τιμολόγησης, καθώς δεν είναι πρακτικά δυνατό το ψηφιακό πελατολόγιο να εφαρμοσθεί με χειροκίνητη καταχώρηση. Αυτό από μόνο του απαιτεί να δοθεί περισσότερος χρόνος.

 

Το μέτρο συνιστά μεγάλη δι