Την Πέμπτη στις 30 του Οκτώβρη του 2025, πραγματοποιήθηκε στο Μουσικό Σχολείο Άρτας βιωματική δράση με τίτλο «Τέχνες και Ψυχική Υγεία», με στόχο την ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών και μαθητριών μέσα από τις τέχνες. Η δράση σχεδιάστηκε με αφορμή τον ορισμό της 10ης Οκτωβρίου ως Παγκόσμιας Ημέρας Ψυχικής Υγείας και υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της εγκυκλίου του ΥΠΑΙΘΑ (Φ.5/127043/Δ7/9-10-2025) με θέμα: «Διοργάνωση δράσεων με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ψυχικής Υγείας», που καλεί τις σχολικές μονάδες να πραγματοποιήσουν δράσεις με σκοπό την προαγωγή της κοινωνικής και συναισθηματικής ευεξίας μαθητών/μαθητριών και την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας για τη σημασία της ψυχικής υγείας.
Οι στόχοι της δράσης ήταν η:
- εξοικείωση με την έννοια της ψυχικής υγείας ως καθημερινή φροντίδα.
- κατανόηση του τρίπτυχου σκέψη – συναίσθημα – συμπεριφορά.
- σύνδεση των τεχνών με την αυτοέκφραση.
- καλλιέργεια ενσυναίσθησης και αποδοχής.
- ενίσχυση των ψυχικών αποθεμάτων και της ανθεκτικότητας.
- προώθηση της αποστιγματοποίησης ζητημάτων που αφορούν στην ψυχική υγεία.
Αρχικά συζητήσαμε για την ψυχική υγεία και τον τρόπο που επηρεάζει την καθημερινότητά μας. Οι μαθητές και οι μαθήτριες εξοικειώθηκαν με το τρίπτυχο σκέψη – συναίσθημα – συμπεριφορά και πώς αυτά συνδέονται μεταξύ τους. Στη συνέχεια, έγινε σύνδεση της ψυχικής υγείας με τις τέχνες, τονίζοντας τη δύναμή τους να βοηθούν στην έκφραση, την εκτόνωση και την επούλωση. Επιπλέον προσεγγίσαμε το πώς η τέχνη προωθεί το αντι-στίγμα για θέματα ψυχικής υγείας.
Στη συνέχεια οι μαθητές και οι μαθήτριες χωρίστηκαν σε ομάδες και δημιούργησαν το δικό τους συμβολικό «Ταξίδι προς το φως», αποτυπώνοντας τις συναισθηματικές τους διαδρομές και τα ψυχικά τους αποθέματα μέσα από μια εικαστική δημιουργία. Οι σκέψεις και τα συναισθήματα μας έχουν τη δική τους ζωή και χρειάζονται το δικό τους ασφαλή χώρο για να ζουν. Τα χρώματα και τα διαφορετικά υλικά μπορούν να πάρουν τη θέση του λόγου και των λέξεων που είναι πολλές φορές δύσκολο να ειπωθούν. Τα παιδιά δημιούργησαν σε ομάδες, τους χάρτες των συναισθημάτων τους και έτσι συνειδητοποίησαν και έφτιαξαν το δικό τους ασφαλή χώρο.
Στη συνέχεια έγραψαν ένα προσωπικό γράμμα στον μελλοντικό τους εαυτό. Ένα μήνυμα ενθάρρυνσης και στήριξης, που οι μαθητές και οι μαθήτριες θα διαβάσουν στο μέλλον όταν το χρειαστούν.
Η δράση ολοκληρώθηκε όταν όλοι και όλες χωρίστηκαν σε δυο μεγάλες ομάδες και αποτέλεσαν την ορχήστρα και τη χορωδία που παρουσίασε το τραγούδι «Μαζί σου στο φως (‘Hadal ah bek’ cover)» των Issam Alnajjar και Sara Ihab Ibrahim Shalby, σε διασκευή της Μαρίζας Ρίζου και ελληνικούς στίχους του Νίκου Μωραΐτη.
Η δράση αποτέλεσε μια όμορφη ευκαιρία για επικοινωνία και τα παιδιά συμμετείχαν με μεγάλο ενδιαφέρον αποδεικνύοντας ό, τι η τέχνη σε κάθε της μορφή ενδυναμώνει την ψυχική υγεία των εφήβων, αναπτύσσοντας την προσωπική έκφραση συναισθημάτων, την αυτοπεποίθηση, την δημιουργικότητα του ατόμου, την ενσυναίσθηση και τη συμπερίληψη, ώστε το άτομο να μπορεί να βρεθεί σε μια κατάσταση ευεξίας, που το βοηθά να αναγνωρίσει τις ικανότητές του, να αντιμετωπίσει τις πιέσεις της ζωής και να συνεισφέρει δημιουργικά στην κοινωνία, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Ψυχικής Υγείας.
Παρόμοιες δράσεις ενισχύουν τον ρόλο της σχολικής κοινότητας γενικά και ειδικότερα των Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων, που έχουν ως βασικό τους συστατικό την τέχνη, παράλληλα με τα μαθήματα γενικής παιδείας και πετυχαίνουν εξαιρετικά αποτελέσματα στη βελτίωση της ψυχικής υγείας των μαθητών και μαθητριών τους.
Η στήριξη των συγκεκριμένων σχολείων καθώς και η ενδυνάμωση του ρόλου των τεχνών σε όλα τα σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα συμβάλει στην ενίσχυση της ψυχικής υγείας των παιδιών και εφήβων της χώρας μας, λειτουργώντας θετικά σε όλο το φάσμα της σύγχρονης κοινωνίας.
Οι υπεύθυνοι/ες της δράσης:
Εκπαιδευτικοί:
Κατερίνα Ασλανίδου (Καλλιτεχνικών),
Έκτορας Μερκούρης, Σπήλιος Κούνας, Παναγιώτης Γιαννούτσος (Μουσικής)
Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης Μουσικού Σχολείου Άρτας:
Γεωργία Τζανάκου (Κοινωνική Λειτουργός)
Ελένη Πανταζή (Ψυχολόγος)
