Την Τρίτη 22/06 στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε ανάμεσα στην ηγεσία του ΥΠΑΙΘ και το ΔΣ της ΟΛΜΕ, η πολιτική ηγεσία φανέρωσε τις προθέσεις της παρουσιάζοντας τους άξονες του νέου πολυνομοσχέδιου που έχει στα σκαριά και θα φέρει για ψήφιση εντός του καλοκαιριού. Η κυβέρνηση της ΝΔ και το Υπουργείο Παιδείας προωθούν κατά γράμμα όλη την αντιεκπαιδευτική νεοφιλελεύθερη ατζέντα υπηρετώντας πιστά τις επιταγές της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και του ντόπιου μεγάλου κεφαλαίου.
Με το νέο ν/σ η κυβέρνηση συνεχίζει και ολοκληρώνει τη βαθιά αντιδραστική – αντιεκπαιδευτική τομή που ξεκίνησε με την επιβολή του ν.4692/2020. Προχωρώντας πολλά βήματα παραπέρα φέρνει ένα νέο σχέδιο νόμου το οποίο χτυπά ακόμα πιο σκληρά το Δημόσιο Σχολείο και μαζί μ’ αυτό τα μορφωτικά δικαιώματα των παιδιών, ιδιαίτερα των λαϊκών οικογενειών, καθώς και τις εργασιακές κατακτήσεις των εκπαιδευτικών.
Σύμφωνα λοιπόν με τους άξονες που παρουσίασε η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ προωθούνται
1. Η αυτονομία της σχολικής μονάδας
2. Η ατομική αξιολόγηση του εκπαιδευτικού και του έργου του
3. Αλλαγές στις δομές της εκπαίδευσης και νέες κρίσεις στελεχών
4. Παρεμβάσεις στην εκκλησιαστική εκπαίδευση
Πιο συγκεκριμένα, σε σχέση με την αυτονομία της σχολικής μονάδας η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, φέρνοντας ως επιχείρημα τους λεγόμενους «βαθμούς ελευθερίας των σχολείων» στους οποίους μάλιστα – όπως ισχυρίζεται-«υστερεί» η χώρα σε σχέση με την υπόλοιπη ΕΕ, προωθεί σειρά ανατροπών και αντιδραστικών τομών. Θεσπίζει το «πολλαπλό βιβλίο», για τα Δημοτικά και τα Γυμνάσια σε πρώτη φάση, χτυπώντας έτσι τον ενιαίο χαρακτήρα των αναλυτικών προγραμμάτων και της διδασκαλίας. Παράλληλα, εισάγει νέες μεθόδους αξιολόγησης των μαθητών, κατά τα πρότυπα που εγκαινίασε διακηρυκτικά ο ΣΥΡΙΖΑ και ο Γαβρόγλου. Στο όνομα μάλιστα της «ελευθερίας επιλογής» ρίχνει την ευθύνη στις πλάτες των Σ/Δ και των εκπαιδευτικών για την επιλογή της μιας ή της άλλης μεθόδου. Επαναφέρει ως ξαναζεσταμένη σούπα τον κακόφημο θεσμό του «μέντορα» εκπαιδευτικού, ενώ ανοίγει και το δρόμο για την εμπορευματική αξιοποίηση των σχολικών εγκαταστάσεων από ιδιώτες, για να συμπληρώνουν τα έσοδά τους τα σχολεία(!) Η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ έρχεται να φορτώσει νέα βάρη και αρμοδιότητες στις πλάτες των εκπαιδευτικών και των ήδη επιβαρυμένων καθηκόντων τους, στα πλαίσια πάντα της «ελευθερίας της σχολικής μονάδας». Όσο κι αν ορκίζεται ότι η «αυτονομία» δεν σχετίζεται με τους διορισμούς και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών, είναι σαφές ότι η κυβέρνηση δεν θα σταματήσει εδώ. Το αμέσως επόμενο διάστημα θα προχωρήσει ακόμα παραπέρα ώστε να περάσουν τα εργασιακά των εκπαιδευτικών στους Δήμους, ως στρατηγική επιλογή της ΕΕ.
Σ’ ότι αφορά την «καυτή πατάτα» της ατομικής αξιολόγησης η κυβέρνηση προωθεί τα πιο σκληρά νεοφιλελεύθερα μοντέλα ακραίου επιθεωρητισμού του εκπαιδευτικού και του έργου του. Ο Δ/ντης του σχολείου και ο Σχολικός Σύμβουλος μετατρέπονται στους καθημερινούς αξιολογητές – επιθεωρητές που θα εποπτεύουν ζωντανά στην τάξη α) τη διδακτική, παιδαγωγική και β) υπηρεσιακή επάρκεια του κάθε εκπαιδευτικού, χαρακτηρίζοντάς την περιοδικά (ανά 4 και 2 χρόνια αντίστοιχα) ως «μη ικανοποιητική», «ικανοποιητική», «πολύ καλή» και «εξαιρετική». Η κυβέρνηση, έχοντας ακόμα νωπή τη μνήμη από τη μαζική συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην απεργία – αποχή από την αξιολόγηση των σχολείων και την ελπιδοφόρα παρακαταθήκη του αγώνα αυτού, επιχειρεί να παραπλανήσει τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς. Υπόσχεται πως η αξιολόγησή της δεν θα έχει τιμωρητικό χαρακτήρα και ότι η επόμενη σχολική χρονιά θα έχει «ενημερωτικό χαρακτήρα». Βαδίζοντας στα χνάρια του Γαβρόγλου και του ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί να διαμορφώσει τη διαβόητη «κουλτούρα αξιολόγησης» και να κάμψει τις αντιστάσεις του εκπαιδευτικού κινήματος. Παρά την κυβερνητική πλάνη η αξιολόγηση θα αποτελέσει τον «Δούρειο Ίππο» για την άλωση των εργασιακών κεκτημένων και την προώθηση των απολύσεων στην εκπαίδευση, αν το επιτρέψει το εκπαιδευτικό κίνημα. Ας μην υπάρχει καμία αμφιβολία για αυτό.
Η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ επαναφέρει το θεσμό του Σχολικού Συμβούλου προχωρώντας στη σύσταση νέων δομών στην εκπαίδευση, που επικεντρώνουν στο παιδαγωγικό – τάχα – έργο, παράλληλα με τις υπάρχουσες υπηρεσιακές δομές των Περιφερειών και των Διευθύνσεων Εκπ/σης. Συστήνει έτσι μια νέα αυστηρή ιεραρχική δομή που περιλαμβάνει 13 περιφερειακούς επόπτες, ένας ανά ΠΔΕ, και 116 αντίστοιχα στις Δ/νσεις Α/βάθμιας και Β/βάθμιας εκπ/σης με στόχο οι τελευταίοι να φτάσουν τους 800(!) Είναι φανερό ότι το μέλημα της ηγεσίας του ΥΠΑΙΘ είναι να στελεχώσει με επάρκεια το στρώμα των αυριανών αξιολογητών – επιθεωρητών των εκπαιδευτικών. Στον ίδιο άξονα, το ΥΠΑΙΘ αυξάνει τη θητεία των δ/ντων σχολείων στα 4 χρόνια, ενώ προωθεί ένα νέο σώμα – συμβούλιο για την επιλογή των στελεχών της εκπαίδευσης, απελευθερώνοντας το όριο των θητειών στις διευθυντικές θέσεις.
Συναδέλφισσες, συνάδελφοι,
Η τωρινή ηγεσία του ΥΠΑΙΘ -όπως και πολλοί προκάτοχοί της- φέρνει το νέο αντιεκπαιδευτικό ν/σ στη δημοσιότητα και για ψήφιση καταμεσής του καλοκαιριού και ενώ τα σχολεία βαδίζουν προς το κλείσιμό τους, διότι γνώρισε την ισχύ του εκπαιδευτικού κινήματος μέσα από τη μάχη ενάντια στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και την καθολική απόρριψη των ηλεκτρονικών ψηφοφοριών. Φέρνει μέσα στο καλοκαίρι το ν/σ ελπίζοντας πως έτσι θα κάμψει την αντίσταση του εκπαιδευτικού κινήματος και επιπλέον πως με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργήσει τετελεσμένα στην εκπαίδευση.
Μόνο το μαχόμενο εκπαιδευτικό κίνημα μπορεί να βάλει φραγμό με τον αγώνα του στα αντιεκπαιδευτικά σχέδια κυβέρνησης – ΕΕ – ΟΟΣΑ – κεφαλαίου που έρχονται για να σαρώσουν το Δημόσιο Σχολείο. Η άμεση ενεργοποίηση των ΕΛΜΕ και της ΟΛΜΕ σε αγωνιστική κατεύθυνση, ο οριζόντιος συντονισμός όλων των εκπαιδευτικών σωματείων σε κοινό μέτωπο αγώνα με γονείς-μαθητές-φοιτητές ενάντια στα εφιαλτικά τους σχέδια είναι επιτακτική ανάγκη. Ενιαία και αποφασιστικά πρέπει να παλέψουμε για να αντικρούσουμε τα καταστροφικά τους σχέδια!
Ενιαίος Πανεκπαιδευτικός Αγώνας Διάρκειας