in

«Απαιτείται πλήρης διαφάνεια στην καμπάνια ενημέρωσης για την εξοικονόμηση ενέργειας» | Κώστας Μπάρκας


Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεση Εγγράφων 28 Βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ για καμπάνια ΥΠΕΝ για εξοικονόμηση ενέργειας

Καίρια ερωτήματα σχετικά με την καμπάνια επικοινωνίας, 7,5 εκατομμυρίων ευρώ, του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την εξοικονόμηση ενέργειας, θέτουν με ερώτησή τους, 28 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.

Στην ερώτηση την οποία συνυπογράφει και ο Βουλευτής Νομού Πρέβεζας Κώστας Μπάρκας ,οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, αναφέρουν πως « παρ’όλο που είναι σημαντική, ουσιαστική και χρήσιμη η πληροφόρηση της κοινωνίας για ζητήματα τα οποία αφορούν τη διαβίωση και την καθημερινότητα […] η κυβέρνηση επιλέγει να ασχοληθεί μόνο με την επικοινωνία, αδιαφορώντας για την ουσιαστική επίλυση των προβλημάτων».

Επισημαίνουν επίσης, την πλήρη αποτυχία της κυβέρνησης στην ενεργειακή πολιτική, που έχει οδηγήσει σε ακραία ακρίβεια και ενεργειακή ανασφάλεια και φτώχεια, καθώς και την ανυπαρξία δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας εδώ και 3 χρόνια, την ίδια στιγμή που το πάρτι των γαλάζιων παιδιών στους ενεργειακούς φορείς συνεχίζεται.

Σημειώνουν πως «η κυβέρνηση αρνείται να βάλει οριστικό ‘‘φρένο’’ στα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας», στερώντας από τη χώρα έναν δημόσιο πάροχο κοινής ωφέλειας, τη ΔΕΗ, «δίνοντας παράλληλα αστρονομικούς μισθούς και μπόνους στα ‘‘γαλάζια’’ golden boys».

Οι 28 βουλευτές υπενθυμίζουν πως «δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τις περιβόητες Λίστες Πέτσα, οι οποίες εξέθεσαν τη χώρα, διεθνώς, πολλαπλώς και ανεπανόρθωτα».

Υπογραμμίζουν δε ότι «η κρατική διαφημιστική δαπάνη πρέπει να διέπεται από κανόνες διαφάνειας, αντικειμενικά κριτήρια και να σέβεται την ευρωπαϊκή και εγχώρια νομοθεσία» αναφέροντας πως «στις Λίστες Πέτσα, υπήρξαν σοβαρές περιπτώσεις ανισοκατανομής, αποκλεισμού Μέσων και καταβολής ποσών σε ΜΜΕ-‘‘φαντάσματα’’».

Ως εκ τούτου ερωτούν τους αρμόδιους υπουργούς:

1. Πώς προκύπτει η κοστολόγηση της καμπάνιας σε 7,5 εκατομμύρια ευρώ, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ;

2. Ποιος είναι ο σχεδιασμός και το περιεχόμενο της καμπάνιας;

3. Έγινε έρευνα για τις δράσεις επικοινωνίας και ενημέρωσης που υλοποιούν ή οφείλουν να υλοποιούν οι ενεργειακές εταιρείες (παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας) και εξασφαλίστηκε η υλοποίηση καμπάνιας στο πλαίσιο των δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης αυτών;

4. Με ποια διαδικασία (διαγωνιστική, εποπτείας, ελέγχου κ.α.) θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής;

5. Δεσμεύονται για τη διαφάνεια της διαδικασίας και τη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων, που θα σχετίζονται με τη μέγιστη δυνατή διάδοση του μηνύματος της καμπάνιας και όχι με το πόσο φιλοκυβερνητικό είναι κάθε μέσο, όπως αποδείχτηκε ότι συνέβη με τις Λίστες Πέτσα;

6. Δεσμεύονται πως δεν θα υπάρξουν αποκλεισμοί Μέσων, ανισοκατανομή και πληρωμές σε Μέσα-«σφραγίδες»;

Τέλος ζητούν να κατατεθούν, όλα τα σχετικά έγγραφα από τα οποία προκύπτει η κοστολόγηση του προγράμματος επικοινωνιακής προβολής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο πλαίσιο της δράσης «Εξοικονόμησης Ενέργειας».

 

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

 

Ερώτηση και Αίτηση κατάθεσης Εγγράφων

Προς :Τον Υφυπουργό παρά τω Πρωθυπουργώ κ. Οικονόμου
Τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Θέμα: «Απαιτείται πλήρης διαφάνεια στην καμπάνια ενημέρωσης για την εξοικονόμηση ενέργειας»

Στις 03.10.2022 η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας ανακοίνωσε πως εγκρίνει – με εντολή του Υφυπουργού στον Πρωθυπουργό, Δ. Οικονόμου- πρόγραμμα του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο πλαίσιο της δράσης «Εξοικονόμησης Ενέργειας».

Η σχετική απόφαση με ΑΔΑ: 9ΝΒΖ46ΜΓΨ7-ΖΡΩ της 03.10.2022 αναφέρει πως το πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής θα χρηματοδοτηθεί από τον Τακτικό Προϋπολογισμό του Υπουργείου με συνολικό ποσό, 7.440.000 ευρώ.

Παρόλο που είναι σημαντική η ουσιαστική και χρήσιμη η πληροφόρηση της κοινωνίας για ζητήματα τα οποία αφορούν τη διαβίωση και την καθημερινότητα, ιδιαίτερα μέσα στην εξελισσόμενη ενεργειακή κρίση για την οποία η κυβέρνηση έχει σοβαρές ευθύνες. Η επιλογή της κυβέρνησης να ασχοληθεί μόνο με την επικοινωνία, αδιαφορώντας για την ουσιαστική επίλυση των προβλημάτων, αυξάνει την ανησυχία για την πραγματική στόχευση της καμπάνιας και τη χρηστή διαχείριση των δημόσιων πόρων.

Η πλήρης αποτυχία της κυβέρνησης στην ενεργειακή πολιτική, που έχει οδηγήσει σε ακραία ακρίβεια και ενεργειακή ανασφάλεια και φτώχεια, η ανυπαρξία δράσεων εξοικονόμησης ενέργειας εδώ και 3 χρόνια και το συνεχιζόμενο πάρτι των γαλάζιων παιδιών στους ενεργειακούς φορείς, που έπρεπε να έχουν ήδη σχεδιάσει και υλοποιήσει αντίστοιχη καμπάνια χρήσης και εξοικονόμησης ενέργειας, προεξοφλούν ότι άλλες σκοπιμότητες έχει η καμπάνια και δεν συνοδεύεται από κανένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας και την εξοικονόμηση ενέργειας.

Συγκεκριμένα:
Η κυβέρνηση αρνείται να βάλει οριστικό «φρένο» στα υπερκέρδη των εταιρειών ενέργειας, καταδικάζοντάς τους πολίτες σε ένα καθεστώς παγιωμένης ακρίβειας ενώ μάλιστα επιδοτεί με πόρους από την υπερφορολόγηση πολιτών και επιχειρήσεων τις ακριβότερες τιμές χρέωσης ενέργειας στη χώρα μας, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της EUROSTAT για το α’ εξάμηνο του 2022.

Η κυβέρνηση στερεί από τη χώρα έναν δημόσιο πάροχο κοινής ωφέλειας, τη ΔΕΗ, δίνοντας παράλληλα αστρονομικούς μισθούς και μπόνους στα «γαλάζια» golden boys, για τα οποία έχουν διατυπωθεί δημόσια καταγγελίες ότι χρησιμοποιούν τα λεφτά από τους λογαριασμούς των πολιτών για να κάνουν δημόσιες σχέσεις και φιλοτέχνηση εικόνας στα ΜΜΕ. Ενώ, όπως προκύπτει από την ανακοίνωση της κρατικής καμπάνιας, τα ακριβοπληρωμένα στελέχη δεν έχουν σχεδιάσει και υλοποιήσει επαρκές σχέδιο πληροφόρησης των πολιτών παρά τα δισεκατομμύρια υπερκέρδη στα οποία έχει βάλει πλάτη η κυβέρνηση Μητσοτάκη.

Και προφανώς γεννιέται το ερώτημα για ποιο λόγο η κυβέρνηση δεν προώθησε ένα πρόγραμμα ενημέρωσης πολιτών που θα καλυφθεί από τους πόρους των ενεργειακών εταιρειών και τι κάνουν οι παραγωγοί και πάροχοι στο πλαίσιο των δράσεων εταιρικής ευθύνης που υποχρεώνονται ή διαφημίζουν ότι υλοποιούν.

Η κυβέρνηση ολιγωρεί στο ζήτημα της εξοικονόμησης ενέργειας στο δημόσιο τομέα και στην επιχειρηματικότητα εδώ και 3 χρόνια, έχοντας βάλει στην κατάψυξη ακόμα και το πρόγραμμα ΗΛΕΚΤΡΑ που είχε σχεδιάσει και ξεκινήσει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για την εξοικονόμηση ενέργειας στα δημόσια κτίρια, ενώ τώρα εξαγγέλλει με προεκλογικούς όρους το πρόγραμμα εξοικονόμησης ενέργειας στην επιχειρηματικότητα που φυσικά δεν πρόκειται να υλοποιηθεί από αυτή την κυβέρνηση και φυσικά να μειώσει την σπατάλη ενέργειας και να βοηθήσει την επιχειρηματικότητα σε αυτή τη δύσκολη στιγμή.

Ακόμα και αυτό το πρόγραμμα εξοικονόμησης στην οικιακή κατανάλωση ενέργειας με την αντικατάσταση ηλεκτρικών συσκευών (Ανακυκλώνω-Αλλάζω συσκευή για ψυγεία, κλιματιστικά) που εξαγγέλθηκε στις αρχές Ιανουαρίου η κυβέρνηση κατάφερε να το εξοκείλει προκηρύσσοντάς το μέσα στις διακοπές του καλοκαιριού με ελλιπή οργάνωση οδηγώντας σε πολλά φαινόμενα αισχροκέρδειας και μη ολοκλήρωση του προγράμματος εντός του χρονοδιαγράμματος, που οδηγήθηκε τελικά σε παράταση.

Από την άλλη όμως η κυβέρνηση επιλέγει τώρα να τρέξει με διαδικασίες fast track την καμπάνια για την εξοικονόμηση ενέργειας, παρότι για μεγάλο διάστημα στην αρχή του καλοκαιριού προσπάθησε να δημιουργήσει κλίμα τεχνητής αισιοδοξίας για τη επάρκεια στην Ελλάδα και την απουσία οποιασδήποτε πιθανότητας ενεργειακών ελλειμμάτων στους επόμενους μήνες. Και ενώ επέτεινε την ενεργειακή κρίση με την πρόωρη βίαιη απολιγνιτοποίηση και με την ιδιωτικοποίηση των ενεργειακών δικτύων και της ΔΕΗ προσπαθεί τώρα με έκτακτες καμπάνιες να καλύψει τη δική της ανικανότητα να λάβει έγκαιρα μέτρα για να θωρακίσει την χώρα και να τροφοδοτήσει ένα τεχνητό κλίμα υποστήριξής της.

Και όλα αυτά ενώ ακόμη η κυβέρνηση δεν έχει υπολογίσει και φυσικά δεν έχει φορολογήσει ούτε 1 ευρώ από τα υπερκέρδη δισεκατομμυρίων σε ρεύμα, φυσικό αέριο και διυλιστήρια το 2021 και το 2022, ούτε έχει παρέμβει ώστε να πατάξει τις συνθήκες Φαρ Ουέστ που επικρατούν στην αγορά ενέργειας .
Όλα τα παραπάνω δείχνουν το τεράστιο έλλειμα της κυβέρνησης στη διαχείριση και αντιμετώπιση των δομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα μας στον τομέα της ενέργειας και της εξοικονόμησης κάτι που φυσικά μας γεννά και πολλές δικαιολογημένες ανησυχίες για το είδος, το περιεχόμενο, το σχεδιασμό και τη σκοπιμότητα της καμπάνιας.

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός από τις περιβόητες Λίστες Πέτσα, οι οποίες εξέθεσαν τη χώρα, διεθνώς, πολλαπλώς και ανεπανόρθωτα και οδήγησαν στην καταγγελία και καταδίκη αυτών των πρακτικών διαμοιρασμού κρατικής διαφήμισης σε ΜΜΕ, από εγχώριους και διεθνείς δημοσιογραφικούς οργανισμούς και ενώσεις αλλά ακόμα και από τους ευρωπαϊκούς θεσμούς.
Δεδομένου πως η κυβέρνηση έχει ήδη καταγράψει αρνητικό προηγούμενο με τις Λίστες Πέτσα,
Δεδομένου ότι οι Λίστες Πέτσα ήταν μνημείο αδιαφάνειας, διαπλοκής και ευθείας απόπειρας χειραγώγησης των ΜΜΕ,
Δεδομένου πως στις Λίστες Πέτσα, υπήρξαν σοβαρές περιπτώσεις ανισοκατανομής, αποκλεισμού Μέσων και καταβολής ποσών σε ΜΜΕ-«φαντάσματα»,
Δεδομένου πως η κρατική διαφημιστική δαπάνη πρέπει να διέπεται από κανόνες διαφάνειας, αντικειμενικά κριτήρια και να σέβεται την ευρωπαϊκή και εγχώρια νομοθεσία,
Δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν στήριξε και δεν ανέπτυξε τις δράσεις και τα έργα εξοικονόμησης ενέργειας ιδιαίτερα στα δημόσια κτίρια και στην επιχειρηματικότητας
Δεδομένου ότι η κυβέρνηση δεν ώθησε τις ενεργειακές εταιρείες να υλοποιήσουν καμπάνια εξοικονόμησης ενέργειας ως όφειλαν αλλά φρόντισε να τους εξασφαλίσει δισεκατομμύρια ευρώ υπερκέρδη ενώ η κοινωνία και η οικονομία γονατίζουν.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1. Πώς προκύπτει η κοστολόγηση της καμπάνιας σε 7,5 εκατομμύρια ευρώ, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας;
2. Ποιος είναι ο σχεδιασμός και το περιεχόμενο της καμπάνιας;
3. Έγινε έρευνα για τις δράσεις επικοινωνίας και ενημέρωσης που υλοποιούν ή οφείλουν να υλοποιούν οι ενεργειακές εταιρείες (παραγωγής και προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας) και εξασφαλίστηκε η υλοποίηση καμπάνιας στο πλαίσιο των δράσεων εταιρικής κοινωνικής ευθύνης αυτών;
4. Με ποια διαδικασία (διαγωνιστική, εποπτείας, ελέγχου κ.α.) θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα επικοινωνιακής προβολής;
5. Δεσμεύονται για τη διαφάνεια της διαδικασίας και τη θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων, που θα σχετίζονται με τη μέγιστη δυνατή διάδοση του μηνύματος της καμπάνιας και όχι με το πόσο φιλοκυβερνητικό είναι κάθε μέσο, όπως αποδείχτηκε ότι συνέβη με τις Λίστες Πέτσα;
6. Δεσμεύονται πως δεν θα υπάρξουν αποκλεισμοί Μέσων, ανισοκατανομή και πληρωμές σε Μέσα-«σφραγίδες»;

Παρακαλούμε να κατατεθούν προς ενημέρωση της Βουλής και των πολιτών το υπ’ αριθ. Πρωτ. 99942/793/30-09-2022 έγγραφο της Διεύθυνσης Ενεργειακής Πολιτικής & Ενεργειακής Αποδοτικότητας της Γενικής Διεύθυνσης Ενέργειας της Γενικής Γραμματείας Ενέργειας & Ορυκτών Πρώτων Υλών του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και όλα τα σχετικά έγγραφα από τα οποία προκύπτει η κοστολόγηση του προγράμματος επικοινωνιακής προβολής του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας στο πλαίσιο της δράσης «Εξοικονόμησης Ενέργειας».

Οι ερωτώντες και αιτούντες Βουλευτές

Κάτσης Μάριος
Γκαρά Αναστασία
Φάμελλος Σωκράτης
Πέρκα Θεοπίστη

Αλεξιάδης Τρύφων
Αναγνωστοπούλου Αθανασία
Βαγενά Άννα
Βαρδάκης Σωκράτης
Γκιόλας Ιωάννης
Ζουράρις Κωνσταντίνος
Θραψανιώτης Εμμανουήλ
Καλαματιανός Διονύσιος
Κασιμάτη Ειρήνη
Κόκκαλης Βασίλειος
Λάππας Σπυρίδων
Μάλαμα Κυριακή
Μαμουλάκης Χαράλαμπος
Μάρκου Κωνσταντίνος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπαλάφας Ιωάννης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Σκουρολιάκος Παναγιώτης
Σκούφα Ελισάβετ
Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος
Τζούφη Μερόπη
Φωτίου Θεανώ
Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης
Χρηστίδου Ραλλία