Ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ -Κίνημα Αλλαγής, κ. Χρήστος Γκόκας, μαζί με Βουλευτές της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ -Κίνημα Αλλαγής, κατέθεσαν ερώτηση προς τους Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, σχετικά με το ατύχημα στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» στις 10/09/2022 κατά την άφιξη του Υπουργού Εξωτερικών, κ. Δένδια, στα πλαίσια των εγκαινίων της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, το οποίο προστέθηκε σε μια σειρά συμβάντων που διαδραματίστηκαν τους τελευταίους μήνες στα αεροδρόμια της χώρας και για τα οποία ο αρμόδιος Υπουργός δεν έχει δώσει – ακόμα – καμία απάντηση στη σχετική ερώτηση των Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ -Κίνημα Αλλαγής.
Συγκεκριμένα αναφέρουν ότι κατά την άφιξη του κ. Δένδια στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης είχαμε τον τραυματισμό υπαλλήλου (airside supervisor) από το ένα εκ των δύο υπουργικών οχημάτων που βρέθηκαν εντός του πεδίου στάθμευσης αεροσκαφών κατά παράβαση των προβλεπομένων στον Εθνικό Κανονισμού Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας για να παραλάβουν τον Υπουργό Εξωτερικών.
Παράλληλα υπογραμμίζουν ότι οι αρμόδιες αρχές του αεροδρομίου, ενημερώθηκαν καθυστερημένα για το συμβάν και, παρά τη διαβεβαίωση, κατά την επικοινωνία της Διοικήτριας του Τμήματος Τροχαίας της Διεύθυνσης Αστυνόμευσης Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης (ΔΑΚΑΘ) με την ΑΠΑ στην Αθήνα, ότι θα πραγματοποιηθεί προανάκριση, αρκετές μέρες μετά το ατύχημα, δεν είχε μεταβεί στον Αερολιμένα Θεσσαλονίκης κανένας αρμόδιος υπάλληλος της ΑΠΑ.
Σημειώνουν δε, ότι η διαχειρίστρια εταιρεία (Fraport) ισχυρίζεται ότι τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες, παρόλο που τα γεγονότα αποκαλύπτουν σειρά παρατυπιών και καμία Κρατική Αρχή δεν ήταν εκεί για να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει την εταιρεία. Από την πλευρά του, βέβαια το Υπουργείο Εξωτερικών ανέφερε ότι δεν ήταν σοβαρός ο τραυματισμός του υπαλλήλου, παρόλο που κρίθηκε αναγκαία η μεταφορά του στο Νοσοκομείο, ενώ το κυρίαρχο μέλημα θα έπρεπε να είναι η τήρηση των μέτρων για την αποφυγή ατυχημάτων.
Οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής, προσπαθώντας να ενημερωθούν για μια σωρεία ζητημάτων που έχουν παρουσιαστεί σε διάφορες περιπτώσεις, έθεσαν στους αρμόδιους Υπουργούς αντίστοιχα ερωτήματα: Για την άρνηση των υπηρεσιακών παραγόντων να απαντήσουν στις υπηρεσιακές επιστολές των αερολιμενικών σχετικά με τα προβλήματα εφαρμογής της νομιμότητας και της ασφάλειας στα αεροδρόμια, Για τις ευθύνες αναφορικά με την ανυπαρξία παρουσίας του κράτους και του ελέγχου της νομιμότητας και της ασφάλειας στους ελληνικούς αερολιμένες, Για την Κρατική Αρχή του αερολιμένα , η οποία πρέπει να ελέγξει αυτόν τον ιδιαίτερης επικινδυνότητας χώρο, τις αυθαιρεσίες, και να επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα και Για τα μέτρα που είναι ανάγκη να ληφθούν, ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο να κυκλοφορούν τα οχήματα Υπουργών και κυβερνητικών στελεχών στο εναέριο χώρο των αεροδρομίων. Καθώς επίσης ερωτούν, Από ποιον δόθηκε άδεια στον οδηγό του υπουργικού οχήματος να κινηθεί σε ελεγχόμενο, κατά τα άλλα, χώρο, ανεξέλεγκτα, Για τις ευθύνες και τις κυρώσεις που πρέπει να αποδοθούν στους υπεύθυνους, Εάν το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη είναι ενημερωμένο για το συμβάν και Για το λόγο που αντιμετωπίζεται με τόση ανευθυνότητα η εποπτεία των αεροδρομίων, εξαιτίας της υποστελέχωσης της Υπηρεσίας και της έδρας της, η οποία λειτουργεί στην Αθήνα.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
Προς τους Υπουργούς:
1. Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλή
2. Προστασίας του Πολίτη, κ. Π. Θεοδωρικάκο
Θέμα: «Η ανυπαρξία της παρουσίας του Κράτους και η έλλειψη ελέγχου της νομιμότητας και της ασφάλειας των Αεροδρομίων, που επιβεβαιώνονται και από το συμβάν κατά την άφιξη του Υπουργού Εξωτερικών, κ. Δένδια, στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης.»
Κύριοι Υπουργοί,
Περιμένουμε ακόμα την απάντησή σας στην υπ’ αριθμ.: 6844/8-8-2022 ερώτησή μας, στην οποία αναφέρονται σημαντικά ζητήματα που διαδραματίστηκαν το τελευταίο χρονικό διάστημα στα αεροδρόμια της χώρας και χρίζουν άμεσης διευθέτησης.
Σε όλα όσα περιγράφονται στην ανωτέρω ερώτηση έρχεται να προστεθεί και το ατύχημα που συνέβη στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης «Μακεδονία» στις 10/09/2022 κατά την άφιξη του Υπουργού Εξωτερικών, κ. Δένδια, στα πλαίσια των εγκαινίων της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Με την άφιξή του μετέβησαν εντός του πεδίου στάθμευσης αεροσκαφών, κατά παράβαση των προβλεπόμενων στον Εθνικό Κανονισμό Ασφάλειας Πολιτικής Αεροπορίας, δύο υπουργικά οχήματα, τα οποία τα συνόδευε όχημα Follow-Me της διαχειρίστριας εταιρείας Fraport, προκείμενου να παραλάβουν τον κ. Υπουργό.
Ο οδηγός του οχήματος Follow-Me, υπάλληλος (airside supervisor) της Fraport-Greece, φτάνοντας στο σημείο κατέβηκε από το όχημα, ενώ ο οδηγός του ενός εκ των δύο υπουργικών οχημάτων θέλησε να πλησιάσει περισσότερο το αεροσκάφος με αποτέλεσμα να εκτινάξει και να τραυματίσει τον υπάλληλο (airside supervisor), ο οποίος ήταν πεζός.
Ωστόσο, ενώ συνέβαιναν όλα τα παραπάνω στην πίστα στάθμευσης αεροσκαφών του αερολιμένα, το Γραφείο Αερολιμενικού Ελέγχου δεν είχε λάβει ενημέρωση από κανέναν (Fraport, Τροχαία, κ.ά.), παρά μόνο από την Αερολιμενάρχη, η οποία ενημερώθηκε από τον Διευθυντή της Fraport- Greece στον Αερολιμένα, μόνο όταν η Διεύθυνση Αστυνόμευσης Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης (ΔΑΚΑΘ) ζήτησε εκ των υστέρων συνδρομή από την ΥΠΑ (λόγω αρμοδιότητας).
Ο Διευθυντής της Fraport ζήτησε τη συνδρομή των κρατικών υπηρεσιών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), και της Τροχαίας, αγνοώντας όμως, την ισχύουσα νομοθεσία, σύμφωνα με την οποία οι προανακριτικές αρμοδιότητες σε αερολιμένες ασκούνται πλέον αποκλειστικά από την ΑΠΑ, με έδρα την Αθήνα. Μετά τις απαραίτητες ενημερώσεις για την ισχύουσα νομοθεσία η Διοικήτρια του Τμήματος Τροχαίας της Διεύθυνσης Αστυνόμευσης Κρατικού Αερολιμένα Θεσσαλονίκης (ΔΑΚΑΘ) επικοινώνησε με την ΑΠΑ στην Αθήνα, όπου ο Προϊστάμενος Εποπτείας Αεροναυτιλίας και Αεροδρομίων την διαβεβαίωσε ότι θα προβεί σε προανάκριση για το συμβάν.
Δεδομένου ότι, αρκετές μέρες μετά δεν είχε μεταβεί στον Αερολιμένα Θεσσαλονίκης κανένας αρμόδιος υπάλληλος της ΑΠΑ, από την Αθήνα, με σκοπό να συλλέξει προανακριτικό υλικό για το συμβάν,
Δεδομένου ότι, η διαχειρίστρια εταιρεία (Fraport) ισχυρίζεται, όπως και σε άλλα περιστατικά που έχουμε αναφέρει στην προηγούμενη ερώτησή μας, ότι τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες διαδικασίες, παρόλο που τα γεγονότα αποκαλύπτουν σειρά παρατυπιών και καμία Κρατική Αρχή δεν ήταν εκεί για να επιβεβαιώσει ή να διαψεύσει την εταιρεία,
Δεδομένου ότι, το Υπουργείο Εξωτερικών σχετικά με το συμβάν ανέφερε ότι δεν ήταν σοβαρός ο τραυματισμός του υπαλλήλου, αν και μεταφέρθηκε στο Νοσοκομείο, ενώ το πρωτεύον είναι να τηρούνται τα μέτρα για να μην υπάρχουν ατυχήματα,
Δεδομένου ότι, είναι αδιανόητο για την υποδοχή και διακίνηση επισήμων να επικοινωνεί το Υπουργείο Εξωτερικών με ιδιωτική εταιρεία και όχι με κρατικό εποπτικό όργανο του αερολιμένα, και με δεδομένο ότι για την ασφάλεια του επισήμου, θα μπορούσαν να υπάρχουν απόρρητα στοιχεία που μόνο ένας κρατικός διαβαθμισμένος δημόσιος υπάλληλος του αεροδρομίου μπορεί να διαχειριστεί,
Δεδομένου ότι, με το προηγούμενο νομοθετικό πλαίσιο η Αεροπορική Αρχή του Αερολιμένα θα ήλεγχε απόλυτα τη διαδικασία παραλαβής του επισήμου και σε περίπτωση ατυχήματος θα ακολουθούσε άμεσα και επί τόπου όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες,
Δεδομένου ότι, με την παρουσία Κρατικής Εποπτείας Ασφάλειας, τα στατιστικά των τελευταίων 40 χρόνων, δείχνουν ότι δεν υπήρξε ανάλογο συμβάν και
Δεδομένου ότι, παρόλο που έχουν παρέλθει τόσοι μήνες κανένας υπηρεσιακός παράγοντας δεν έχει απαντήσει στις υπηρεσιακές επιστολές, που σχετίζονται με τα προβλήματα εφαρμογής της νομιμότητας και της ασφάλειας των αεροδρομίων,
Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:
1. Γιατί δεν απαντά κανείς υπηρεσιακός παράγοντας στις υπηρεσιακές επιστολές των αερολιμένων για τα προβλήματα εφαρμογής της νομιμότητας και της ασφάλειας που δημιουργούνται; Ποιος είναι ο λόγος αυτής της άρνησης, με την ευθύνη υπηρεσιακά και ιεραρχικά να φθάνει μέχρι την αρμοδιότητα του Υπουργού Μεταφορών;
2. Ποιος ευθύνεται για την ανυπαρξία παρουσίας του κράτους, και του ελέγχου της νομιμότητας και της ασφάλειας στους ελληνικούς αερολιμένες; Πως γίνεται για ένα συμβάν σε αεροδρόμιο να δημιουργείται τέτοιο χάος, λόγω της απορρύθμισης που επέβαλλε ο κυβερνητικός Ν. 4757/2020;
3. Που είναι η Κρατική Αρχή του αερολιμένα για να ελέγξει αυτόν τον ιδιαίτερης επικινδυνότητας χώρο και αυτές τις αυθαιρεσίες, και να επιβάλλει τα προβλεπόμενα πρόστιμα;
4. Τι μέτρα θα ληφθούν, ώστε να εξαλειφθεί το φαινόμενο να ζητείται από Υπουργούς και κυβερνητικά στελέχη να κυκλοφορούν τα οχήματά τους στα πεδία ελιγμών και στάθμευσης αεροσκαφών, που θέτουν σε κίνδυνο, τόσο τη ζωή των εργαζομένων, όσο και των ίδιων των εμπλεκομένων πολιτικών προσώπων; Θα εφαρμοστεί στους υπουργούς και στα κυβερνητικά στελέχη, η προβλεπόμενη διαδικασία μεταφοράς επισήμων με τα οχήματα της εταιρείας επίγειας εξυπηρέτησης και από τους εκπαιδευμένους οδηγούς της για κυκλοφορία σε πίστα αεροσκαφών;
5. Από ποιον δόθηκε άδεια στον οδηγό της λιμουζίνας να κινηθεί σε ελεγχόμενο, κατά τα άλλα, χώρο, ανεξέλεγκτα;
6. Ποιος θα αποδώσει ευθύνες και θα επιβάλλει τις προβλεπόμενες κυρώσεις και πρόστιμα στους υπευθύνους, όποιοι και αν είναι αυτοί (Fraport, οδηγός υπουργικού οχήματος κ.λπ.); Πως μπορεί να διενεργηθεί ουσιαστική προανάκριση για το συμβάν χωρίς την άμεση συγκέντρωση προανακριτικού υλικού από τον τόπο του συμβάντος; Πόσο αξιόπιστη μπορεί να είναι μια προανακριτική διαδικασία από την Αθήνα, αφού ακόμα, η προανακριτική αρχή δεν έχει παρουσία στον αερολιμένα της Θεσσαλονίκης;
7. Είναι το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ενημερωμένο για το τι πραγματικά συμβαίνει πια στα αεροδρόμια; Έχουν ενημερωθεί τα αστυνομικά τμήματα αεροδρομίων ότι προανάκριση για οποιοδήποτε συμβάν πραγματοποιείται από την ΑΠΑ με έδρα την Αθήνα; Γνωρίζουν ότι θα πρέπει να επικοινωνούν εργάσιμες ημέρες και ώρες και να μην υφίστανται συμβάντα σε περίοδο γιορτών και διακοπών; Η Fraport έχει καταλάβει ότι συνδρομή θα πρέπει να ζητάει μόνο από την ΑΠΑ και να φροντίσει να μην έχει συμβάντα κατά το Σαββατοκύριακο, τα απογεύματα, τις νύχτες και τις εορτές και να περιμένει υπομονετικά κάποια στιγμή να έρθει κάποιος από την Αθήνα;
8. Γιατί αντιμετωπίζεται με τόση ανευθυνότητα η εποπτεία των αεροδρομίων, εξαιτίας της υποστελέχωσης της Υπηρεσίας και της έδρας της στην Αθήνα, γεγονός που επηρεάζει άμεσα και τον τουρισμό, ο οποίος συνεισφέρει στη χώρα μας έως και το 30% του ΑΕΠ και οι αερομεταφορές είναι άμεσα συνδεδεμένες με το αίσθημα ασφάλειας στους χώρους των αεροδρομίων;