in

ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΚΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΣΤΙΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ


Ο Βουλευτής, κ. Χρήστος Γκόκας, στις Τοποθετήσεις του στη Βουλή, σε δύο συνεδριάσεις της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, κατά την ενημέρωση από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλή, στην πρώτη συνεδρίαση, για την προσυμβατική διαδικασία των έργων :α)«Υπολειπόμενες εργασίες σιδηροδρομικής υποδομής, επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο Σ.Σ. Αθηνών και σύνδεσή του με μετρό – Β’ φάση Σ.Σ. Αθηνών» (Α.Δ. 2513) και β)«Κατασκευή συστήματος ηλεκτροκίνησης και αντιθορυβικών πετασμάτων στο Τμήμα Κιάτο – Ροδοδάφνη» (Α.Δ. 1511), με αναθέτουσα Αρχή την «ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.».
και στη δεύτερη συνεδρίαση, σχετικά με την πορεία υλοποίησης σημαντικών έργων υποδομής της χώρας και τις τιμές των πρώτων υλών, αναφέρθηκε στα επιμέρους ζητήματα του Τομέα Υποδομών και Μεταφορών και στα προβλήματα που αφορούν στα Δημόσια Έργα και στην εκτέλεσή τους.
Ειδικότερα, στην πρώτη συνεδρίαση, σημείωσε ότι κάθε εξέλιξη που αφορά σε έργα κατασκευής επέκτασης ή αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μας είναι θετική, στα πλαίσια της προώθησης της Πράσινης ανάπτυξης και για την αντιμετώπιση της Κλιματικής Αλλαγής, με περισσότερη χρήση των σιδηροδρόμων, για εμπορευματικές μεταφορές και μετακινήσεις πολιτών, με μειωμένο κόστος μεταφοράς, με ένα μέσο πιο φιλικό προς το περιβάλλον.
Επίσης, τόνισε θα πρέπει να υπάρξει ανάπτυξη των υποδομών των σιδηροδρομικών δικτύων μέσα από ένα γενικότερο σχεδιασμό που θα αφορά στην επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου υψηλών ταχυτήτων, και με στόχο την εξοικονόμηση πόρων, αλλά και την εξασφάλιση της δια λειτουργικότητας και των συνδυασμένων μεταφορών μέσω της σύνδεσης με άλλες μεταφορικές υποδομές, κυρίως με τα μεγαλύτερα λιμάνια της χώρας, όπως ο Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, αλλά και τη σύνδεση μέχρι την Ηγουμενίτσα.
Για τα δύο έργα, που συζητήθηκε η πορεία τους κατά τη συνεδρίαση αυτή, ανάφερε ότι είναι θετικό που περιλαμβάνουν και την κατασκευή του συστήματος ηλεκτροκίνησης, και έθεσε ερωτήματα σχετικά με τη διαδικασία δημοπράτησης και ολοκλήρωσής τους, για τις εγκαταστάσεις τους, αλλά και για την εξέλιξη στα υπόλοιπα τμήματα του δικτύου μετά τη Ροδοδάφνη.
Κλείνοντας, αναφερόμενος στο πρόγραμμα των 4 και πλέον δισ. για τους σιδηροδρόμους, έθεσε ερωτήματα και προβληματισμούς, για την πορεία της διαδικασίας του διαγωνισμού των έργων, όπως, για τις συγκεκριμένες χρηματοδοτήσεις για το κάθε ένα από αυτά τα έργα, για την επιλογή του ανταγωνιστικού διαλόγου και αν υπάρχουν πλεονεκτήματα σε σχέση με τη διαδικασία των μειοδοτικών διαγωνισμών και αν προχωρά πράγματι ταχύτερα ο διαγωνισμός, ενώ ζήτησε από τον Υπουργό να παρουσιάσει έναν απολογισμό αυτής της διαδικασίας.
Σε συνέχεια, στη δεύτερη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, σχετικά με την πορεία υλοποίησης σημαντικών έργων υποδομής της χώρας και τις τιμές των πρώτων υλών, τόνισε ότι η Κυβέρνηση αναγνώρισε το πρόβλημα καθυστερημένα, ίσως από τις τελευταίες Ευρωπαϊκές χώρες. Οι τιμές των υλικών για τα Δημόσια Έργα αυξήθηκαν σημαντικά, μετά την ρωσική εισβολή, ενώ είχε προηγηθεί η αύξηση του κόστους ενέργειας και των καυσίμων, και η γενικότερη ακρίβεια.
Επεσήμανε ότι οι ανάδοχοι δημοσίων έργων αδυνατούν να απορροφήσουν αυτές τις αυξήσεις, και ιδιαίτερα για τις μικρές και μεσαίες, υπάρχει κίνδυνος βιωσιμότητας και κίνδυνος επιβίωσης για τους ίδιους και τις οικογένειές τους και ζήτησε την άμεση στήριξη των εργοληπτικών επιχειρήσεων.
Αναφερόμενος στις επιπτώσεις, από την κρίση στον κατασκευαστικό κλάδο, σημείωσε ότι αυτή θα συμβάλει στην αύξηση της ανεργίας, αλλά και στη διακοπή υλοποίησης έργων, στις απώλειες κονδυλίων, στην απορρόφηση πόρων από το ΕΣΠΑ και από το Ταμείο Ανάκαμψης και, γενικότερα, θα υπάρξει πρόβλημα στην εθνική οικονομία, αλλά και στην εκτέλεση τοπικών και περιφερειακών έργων.
Οι εργολήπτες αδυνατούν να ανταπεξέλθουν σε αυτές τις συνθήκες, ενώ επιπλέον παρατηρούνται πολύμηνες καθυστερήσεις στην εξόφληση τιμολογίων για εκτελεσμένες εργασίες δημοσίων έργων. Αναφέρθηκε επίσης, και σε άλλα προβλήματα, όπως η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού, και τόνισε ότι απαιτείται βελτίωση και εκσυγχρονισμός της διαδικασίας πιστοποίησης των αντίστοιχων ικανοτήτων και τη χορήγηση επαγγελματικών αδειών.
Σχετικά με το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων τόνισε ότι θα πρέπει να αυξηθεί με τρόπο που να ενισχύει και τις μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις πέρα από τη σημαντική συνεισφορά των μεγάλων εταιρειών για τα μεγάλα έργα της χώρας, και σημείωσε ότι η απορρόφηση και αξιοποίηση των χρηματοδοτικών πακέτων που υπερβαίνουν τα 72 δισ. για την ανάπτυξη της χώρας, είναι μια ευκαιρία που δεν πρέπει να χαθεί.
Επί πλέον αναφέρθηκε και στην πρόσφατη Τροπολογία της Κυβέρνησης για τις αυξήσεις των υλικών, και τα συσσωρευμένα προβλήματα στον κατασκευαστικό κλάδο, και σημείωσε ότι δεν είναι ολοκληρωμένη και δεν καλύπτει επαρκώς το πρόβλημα. Ζήτησε να υπάρξει μια συνολική αντιμετώπιση, να γίνει μια αναπροσαρμογή των προϋπολογισμών στα υπό δημοπράτηση έργα, να δοθεί προτεραιότητα στην ολοκλήρωση των υπό εξέλιξη έργων, με αντίστοιχη ανακατανομή πόρων και κονδυλίων και με διοχέτευση επιπλέον πόρων στον τομέα των κατασκευών, να γίνει επικαιροποιήση σε σχέση με τα νέα κοστολόγια και επιλογή έργων που θα μπορούν να κατασκευαστούν με βάση τους διαθέσιμους πόρους ανά πρόγραμμα και με κατανομή, που όμως δεν θα είναι σε βάρος των ατομικών, των μικρών και των μικρομεσαίων εργοληπτικών επιχειρήσεων, αλλά και με παράλληλο έλεγχο της αγοράς, για να εμποδιστεί η ανάπτυξη φαινομένων κερδοσκοπίας.
Παράλληλα ζήτησε να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατόν η λειτουργία του Παρατηρητηρίου Τιμών, για τη ριζική αντιμετώπιση των προβλημάτων που σχετίζονται με τις τιμές των υλικών για την κατασκευή των Δημόσιων έργων.
Κλείνοντας, αναφέρθηκε και στα έργα των Αυτοκινητοδρόμων, όπου, στα περισσότερα από αυτά, μετά από τρία χρόνια, δεν βλέπουμε τα αντίστοιχα εργοτάξια, και έθεσε ερωτήματα για την πορεία τους, όπως πχ για το Τμήμα Πάτρα-Πύργος, και το Τμήμα μέχρι Τσακώνα, για τον ΒΟΑΚ, αλλά και για την Ιονία οδό, που δεν ολοκληρώνεται σαν αυτοκινητόδρομος, προκαλώντας απογοήτευση στους Ηπειρώτες, ενώ επίσης, δεν υπάρχει, καμία εξέλιξη στους κάθετους άξονες και τη σύνδεση της Πρέβεζας είτε με την Ιόνια οδό, είτε με την Εγνατία οδό.
Σημείωσε δε ότι η Κυβέρνηση δεν αρκεί να επικαλείται τη στασιμότητα επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, αλλά έχει τις δικές της ευθύνες, ώστε να δούμε αυτά τα μεγάλα έργα να εκτελούνται.