in

Ερώτηση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ: «Επαναλαμβανόμενες καταγγελίες και δημοσιεύματα για σκάνδαλα κατά την ρύθμιση και την έκδοση οριστικών αδειών στο χώρο του διαδικτυακού παιγνίου»


«Επαναλαμβανόμενες καταγγελίες και δημοσιεύματα για σκάνδαλα κατά την ρύθμιση και την έκδοση οριστικών αδειών στο χώρο του διαδικτυακού παιγνίου» είναι ο τίτλος της ερώτησης που κατέθεσαν 27 βουλευτές της αξιωματικής αντιπολίτευσης με πρωτοβουλία των Αν. Τομεαρχών Οικονομικών, Κ. Παπανάτσιου και Τ. Αλεξιάδη. Την ερώτηση συνυπογράφει η Γραμματέας της ΚΟ ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία, Όλγα Γεροβασίλη.

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ επισημαίνουν ότι έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας πλήθος δημοσιευμάτων σχετικά με παράνομες δραστηριότητες, πρακτικές φοροδιαφυγής, πρακτικές παρεμπόδισης του έργου Ανεξάρτητων Αρχών, οικονομικά σκάνδαλα στα οποία κατονομάζονται ως εμπλεκόμενοι επιχειρηματίες και δημόσιοι λειτουργοί.

Πρακτικές όπως αυτές που αναφέρονται στα δημοσιεύματα καθίστανται εξαιρετικά επικίνδυνες αν γίνουν ανεκτές ήδη κατά τη διάρκεια της πρώτης ρύθμισης της αγοράς και εμποδίζουν τη νόμιμη και διαφανή διεξαγωγή των παιγνίων, την προστασία των παικτών και του κοινωνικού συνόλου και τον έλεγχο της απόδοσης των δημοσίων εσόδων

Οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ ρωτούν τους αρμόδιους υπουργούς αν θα ζητηθεί η συνδρομή της δικαιοσύνης για τη διαλεύκανση των όσων έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας και ιδιαίτερα αναφορικά με πρακτικές άλλοτε προστασίας και άλλοτε παρέμβασης στο έργο των αδειοδοτικών και ελεγκτικών αρχών

Ακολουθεί η ερώτηση:

Από τον Απρίλιο του 2020, οι υφιστάμενοι πάροχοι τυχερών παιγνίων μέσω του διαδικτύου που εντάχθηκαν στο καθεστώς του Ν. 4002/2011 καθώς και στην πορεία και όσοι νέοι πάροχοι για πρώτη φορά το επιθυμούν ξεκίνησαν σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 203 του Ν. 4635/2019, την διαδικασία απόκτησης μόνιμης άδειας λειτουργίας στην ελληνική επικράτεια.

Στο διάστημα που ακολούθησε δημοσιεύτηκαν οι προβλεπόμενοι κανονισμοί Παιγνίων, Καταλληλότητας Προσώπων, Μητρώου Συνεργατών, Διαχείρισης αλλαγών στα Κεντρικά Πληροφοριακά Συστήματα) και πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία ορίστηκε νέος Πρόεδρος και νέα μέλη της αρμόδιας Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων.

Περισσότερες από 20 αιτήσεις για απόκτηση μόνιμης άδειας κατατέθηκαν μέχρι σήμερα στην ΕΕΕΠ, από νομικά πρόσωπα που λειτουργούσαν ήδη στο μεταβατικό καθεστώς, από νεοεισερχόμενα νομικά πρόσωπα που επιθυμούν να διεκδικήσουν μερίδιο της αγοράς των 800 εκ. ευρώ και από διάδοχες εταιρείες που για δικούς τους λόγους δεν επιθυμούν να συνεχίσουν με τα πρόσωπα που λειτουργούσαν μέχρι σήμερα.

Υπενθυμίζουμε ότι κατά την τοποθέτησή του Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα στην Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής στις 10 Δεκεμβρίου 2020 με αφορμή την ακρόαση του νέου Προέδρου της ΕΕΕΠ κ. Δημήτρη Ντζανάτου υποστηρίχθηκε δια στοματος Υπουργου ότι:

“ Μετά από εισήγηση της ΕΕΕΠ

– Ολοκληρώθηκε το κανονιστικό πλαίσιο αδειοδότησης μέσω του διαδικτύου και των σχετικών τεχνικών προδιαγραφών, καθώς και της διαχείρισης αλλαγών στα πληροφορικά συστήματα των παρόχων τυχερών παιγνίων.

– Θεσπίστηκε για πρώτη φορά ενιαίο κανονιστικό πλαίσιο του ελέγχου της καταλληλότητας των προσώπων που εμπλέκονται στη διεξαγωγή τυχερών παιγνίων. Η ΕΕΕΠ βρίσκεται ήδη στη διαδικασία αξιολόγησης των αιτήσεων για τη διαπίστωση των απαιτούμενων προσόντων και προϋποθέσεων χορήγησης αδειών καταλληλότητας.

Έτσι, με το πλέγμα μέτρων και δράσεων που έλαβε το Υπουργείο Οικονομικών τον τελευταίο 1,5 χρόνο, επιτυγχάνονται πολλαπλοί στόχοι:

1ον. Αναβαθμίζεται και εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο λειτουργίας της αγοράς τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου.

2ον. Θεσμοθετώντας την ανοικτού τύπου αδειοδοτική διαδικασία, διασφαλίζονται συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού μεταξύ των παρόχων που δραστηριοποιούνται στην εν λόγω αγορά.

3ον. Καθορίζονται αυστηρές νομικές και οικονομικές προϋποθέσεις τις οποίες πρέπει να τηρούν οι πάροχοι υπηρεσιών τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου καθ’ όλη τη διάρκεια της άδειας.

4ον. Ενισχύεται η προστασία των παικτών, με τη μετακίνηση σημαντικού μέρους αυτών από τα παράνομα δίκτυα διεξαγωγής διαδικτυακών τυχερών παιγνίων, στα νόμιμα και πλήρως ελεγχόμενα δίκτυα.

5ον. Προσελκύονται επενδύσεις.

6ον. Αυξάνονται τα έσοδα του Δημοσίου τόσο μέσω της διαδικασίας των αδειοδοτήσεων, όσο και μέσω του εξορθολογισμού της λειτουργίας και της φορολογητέας βάσης της εν λόγω αγοράς.

7ον. Ενισχύεται ο εποπτικός ρόλος της ΕΕΕΠ. ”

Όμως,

σήμερα ευρισκόμενοι πράγματι στο προτελευταίο στάδιο της αδειοδοτικής διαδικασίας τίποτα από τα ανωτέρω δεν επιβεβαιώνεται θετικά.

Αντιθέτως, παρακολουθούμε μια ροή δημοσιευμάτων στον Τύπο και στα διαδικτυακά Μέσα Ενημέρωσης που μαρτυρά την καταστρατήγηση των θεσμικών διαδικασιών και των κανόνων και θέτει εν αμφιβόλω όχι μόνο την επιτυχία των οικονομικών και των ποιοτικών στόχων αλλά και αυτής της ίδιας της ρυθμιστικής διαδικασίας από την πρώτη στιγμή.

Γινόμαστε μάρτυρες προσπάθειας προσέλκυσης ενδιαφερομένων με την σιωπηρή ανοχή σε πρακτικές ορισμένων εταιρειών έναντι άλλων, επιλεκτικής τροποποίησης των κανονισμών με δευτερογενή νομοθεσία ακόμη και με ερμηνεία της Επιτροπής, φωτογραφικών διευκολύνσεων, παραποίησης πρακτικών συνεδριάσεων, ψευδών δηλώσεων και πιστοποιητικών, που όχι μόνο νοθεύουν τον ανταγωνισμό αλλά το πιθανότερο θα προκαλέσουν αλλεπάλληλους εσωτερικούς ελέγχους που θα δυσχεράνουν στο μέλλον την λειτουργία της Επιτροπής αντί να την ενισχύσουν όπως ανακοινώθηκε πρo εξαμήνου.

Παράλληλα, αναμφισβήτητη είναι η αδικαιολόγητη καθυστέρηση δημοσίευσης του διαγωνισμού για το Πληροφοριακό Σύστημα real time παρακολούθησης της οικονομικής δραστηριότητας των αδειοδοτημένων εταιρειών. Του κεντρικού εργαλείου δηλαδή χάρη στο οποίο η ΑΑΔΕ θα περιφρουρήσει τα δημόσια έσοδα από την διαδικασία απόκρυψης και αποφυγής φορολόγησης και το οποίο δεν θα μπορέσει να λειτουργήσει για τα δύο πρώτα έτη λειτουργίας των νόμιμων αδειών 2021, 2022 ακρωτηριάζονται κυριολεκτικά τον ελεγκτικό μηχανισμό του Δημοσίου και καθιστώντας τον ανήμπορο απέναντι στη συνέχιση πρακτικών φοροδιαφυγής εκατομμυρίων ευρώ.

Ενδεικτικά, από το πλήθος των δημοσιευμάτων, των αναφορών και τον καταγγελιών ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν αυτά σε εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας και σε ιστοσελίδες εκατοντάδων χιλιάδων αναγνωστών που κάνουν λόγο για παρέμβαση στο έργο της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (https://www.insider.gr/politiki/176485/ti-symbainei-stin-epitropi-paignion-poioi-bazoyn-empodia-sto-anoigma-tis), για χοντρό παιχνίδι στον διαδικτυακό τζόγο (https://eleftherostypos.gr/business/739548xontro-paixnidi-ston-e-tzogo-kataggelies-gia-parakampsi-tis-eeep/),

για υπεξαίρεση εκατομμυρίων και για εκβιασμό της ΕΕΕΠ https://www.dimokratianews.gr/politiki/530643/poios-ekviazei-tin-epitropi-epopteias-kai-elegchoy-paignion/ ), για σκάνδαλο φοροδιαφυγής ( https://www.dimokratianews.gr/ellada/525378/novibet-gate-skandalo-terastias-forodiafygis/ ) Στην πλειοψηφία τους δε, άπτονται θεμάτων ελέγχου κεφαλαιαγοράς, προέλευσης κεφαλαίων, αποφυγής φορολογίας, παράνομου πλουτισμού, παρέμβασης σε αδειοδοτική διαδικασία και συχνά καλούν σε παρέμβαση τη δικαιοσύνη και τις ελεγκτικές αρχές ( https://www.newsbreak.gr/ellada/184922/ereyna-novibet-ontoni-vretania-ellada/ , https://www.gazzetta.gr/2007949/ti-symbainei-stin-epitropi-paignion-poioi-bazoyn-empodia-sto-anoigma-tis-stoihimatikis )

Κατόπιν αυτών,

Επειδή στο φως της δημοσιότητας βρίσκεται πλέον όχι μια μεμονωμένη αναφορά, αλλά πλήθος δημοσιευμάτων σχετικά με παράνομες δραστηριότητες, πρακτικές φοροδιαφυγής, πρακτικές παρεμπόδισης του έργου Ανεξάρτητων Αρχών, οικονομικά σκάνδαλα στα οποία κατονομάζονται ως εμπλεκόμενοι επιχειρηματίες και δημόσιοι λειτουργοί.

Επειδή, πρακτικές όπως αυτές που αναφέρονται στα δημοσιεύματα καθίστανται εξαιρετικά επικίνδυνες αν γίνουν ανεκτές ήδη κατά τη διάρκεια της πρώτης ρύθμισης της αγοράς και εμποδίζουν τη νόμιμη και διαφανή διεξαγωγή των παιγνίων, την προστασία των παικτών και του κοινωνικού συνόλου και τον έλεγχο της απόδοσης των δημοσίων εσόδων.

Επειδή διαπιστώνουμε πως οι νέες επενδύσεις τις οποίες επικαλούνται οι Υπουργοί της Κυβέρνησης αποδεικνύεται ότι ακολουθούν παλιές τακτικές και διαδρομές των εξωχώριων και υπεράκτιων εταιρειών που πάντοτε είχαν και έχουν σκοπό την αποφυγή φορολογίας και την εξαφάνιση του ίχνους των εμπλεκόμενων προσώπων, γεγονός όμως που ρητά απαγορεύεται τόσο στην Ελλάδα όσο και σε κάθε ρυθμιζόμενη αγορά της ΕΕ λόγω της ιδιαιτερότητας του κλάδου και της δραστηριότητας των διαδικτυακών παιγνίων.

Επειδή πλέον είδαμε να καταγγέλλονται ονομαστικά για πρακτικές ολιγωρίας ακόμη και συνηγορίας πρόσωπα τοποθετημένα με πολιτική απόφαση, διορισμένα μέλη συλλογικών οργάνων, γεγονός που αφήνει σκιά και απειλή ιδιαίτερα κατά την εξέλιξη μιας αδειοδοτικής διαδικασίας και προμηνύει την μελλοντική ανάμειξη της δικαιοσύνης.

Επειδή, μέσα σε περίοδο μόλις λίγων μηνών φτάσαμε από την ρύθμιση της εγχώριας αγοράς των τυχερών παιγνίων μέσω διαδικτύου στην επικράτηση των κανόνων ζούγκλας των μεγάλων συμφερόντων και η μόνη κανονικότητα που επανέρχεται και σε αυτό τον κλάδο είναι αυτή των οικονομικών σκανδάλων.

Ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:

1) Θα ζητηθεί η συνδρομή της δικαιοσύνης για τη διαλεύκανση των όσων έχουν έρθει στο φως της δημοσιότητας και ιδιαίτερα αναφορικά με πρακτικές άλλοτε προστασίας και άλλοτε παρέμβασης στο έργο των αδειοδοτικών και ελεγκτικών αρχών;

2) Ποιος ο χάρτης που ακολουθείται από τους αρμόδιους υπουργούς για την προσέλκυση υγιών επενδύσεων ώστε να μη μετατραπεί η αδειοδοτική διαδικασία σε προσκλητήριο νομιμοποίησης κεφαλαίων και ξεπλύματος κερδών από παράνομη δραστηριότητα; Έχουν ζητήσει την εισήγηση και γνωμοδότηση των εμπλεκόμενων ανεξάρτητων αρχών, ή κάποιου άλλου επιτελικού οργάνου της ΕΕ για θέματα διαφάνειας και AML; Προωθούνται τα στοιχεία και τα δημοσιεύματα στις αρμόδιες ελεγκτικές αρχές σε Ελλάδα και Εξωτερικό όπου εδράζονται ή δραστηριοποιούνται τα αλλοδαπά φυσικά και νομικά πρόσωπα/πρωταγωνιστές ή ακόμη και ηθελημένα ίσως αποσιωπώνται είτε γιατί σκοπός είναι να μετατραπεί η Ελλάδα σε έναν φορολογικό παράδεισο διαδικτυακών ψηφιακών υπηρεσιών τζόγου ή ακόμη χειρότερα να εξυπηρετηθεί η χωρίς ίχνη πορεία του χρήματος και των μετοχικών κεφαλαίων σε υπεράκτιες που είδαμε στο παρελθόν να ξεδιπλώνεται ακόμη και με τη συμμετοχή “βαριών ονομάτων” της οικονομικής, διοικητικής και πολιτικής ζωής της χώρας;