in

ΦΑΚΕΛΟΣ ΠΛΕΙΣΤΗΡΙΑΣΜΟΙ | Απροστάτευτη η πρώτη κατοικία

Γράφου και μιλούν: Πέτρος Παπαδόπουλος, Δημήτρης Λυρίτσης, Χάρης Λαζάνης


Η πρώτη κατοικία σταμάτησε να προστατεύεται μετά το τέλος της ισχύος του νόμου Κατσέλη

⬛ Λυρίτσης Δημήτρης

Δικηγόρος – μέλος του Δ. Σ του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών

Η πρώτη κατοικία σταμάτησε να προστατεύεται μετά το τέλος της ισχύος του νόμου Κατσέλη. Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2020 και εν συνεχεία η κυβέρνηση Μητσοτάκη έφερε το νέο πτωχευτικό κώδικα το νόμο 4738 με τον οποίο σταμάτησε πλήρως οποιαδήποτε προστασία, οποιασδήποτε πρώτης κατοικίας».

Ακόμα και 1 ευρώ αν οφείλεται σε τράπεζα και δεν το καταβάλλεται, η τράπεζα έχει την δυνατότητα να κινήσει διαδικασία αναγκαστικής εκτέλεσης. Έκδοση διαταγής πληρωμής, επιβολή κατάσχεσης και προγραμματισμού πλειστηριασμού σε οποιαδήποτε ακίνητο έχετε ακόμα και αυτό της πρώτης κατοικίας.

Ουσιαστικά ο πτωχευτικός Νόμος της κυβέρνησης Μητσοτάκη έφερε την απελευθέρωση των πλειστηριασμών, χωρίς καμία δεσμευτικότητα για τις τράπεζες απέναντι στην πρώτη κατοικία.
Το δικηγορικό σώμα ερχόμενο συνεχώς αντιμέτωπο με τα σύγχρονα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας δεν θα μπορούσε να μείνει απαθές. Περιμένουμε επομένως την απόφαση του Αρείου Πάγου για ευελπιστούμε αγωνιζόμενοι για πολιτική λύση καθώς η προστασία της πρώτης κατοικίας είναι μονόδρομος.

 

Δεν υπάρχει ισονομία και λογική

⬛ Χάρης Λαζάνης

Δικηγόρος – Διαπιστευμένος διαμεσολαβητής Υπ.Δικαιοσύνης

Παρατηρούμε τεράστια αύξηση στα μη ρυθμιζόμενα δάνεια. Πλέον δεν έχουμε ρυθμίσεις, πολλοί συμπολίτες μας αδυνατούν να πληρώσουν είτε τα δάνεια μας είτε τις ρυθμίσεις που είχαν κάνει και σε όλο αυτό το κομμάτι οι ασφάλειες που έχουν οι πολίτες βάσει του νόμου, είναι οι δικαστικές, οι οποίες κάποια στιγμή τελειώνουν γιατί ο νόμος Κατσέλη δεν υπάρχει.

Αυτό που αναρωτιούνται πολλοί συμπολίτες μας είναι πως Θα προχωρήσουν σε ρύθμιση δανείων βάσει των συγκεκριμένων Οικονομικών.

Δυστυχώς δεν υπάρχει κάτι τέτοιο, η κυβέρνηση προχώρησε σε μία ρύθμιση μέσω του εξωδικαστικού νούμερο 2, όπου τολμώ να πω πως είναι ένας πολύ καλός νόμος ως νομικό κείμενο, επιτρέπει να ρυθμίσει κάποιος Όλα του τα δάνεια εφόσον οι οφειλές δεν είναι 90% πάνω σε έναν οφειλέτη και μπορεί παράλληλα να ρυθμίσω και τα ταμεία και το δημόσιο, εκεί θα γίνεται κούρεμα 85% στους στόχους που έχουν προστεθεί και θα υπάρξει
ειδική μνεία να κουρεύετε και κεφάλαιο εάν τα οικονομικά του είναι πάρα πολύ άσχημα.

Εδώ και ενάμιση χρόνο παλεύουμε αυτός ο νόμος να λειτουργήσει. Έχουμε φτάσει σε σημείο όπου υποβάλλουμε τις αιτήσεις αλλά δεν έχουμε απαντήσεις και αυτό Είναι ότι χειρότερο γιατί η δουλειά του νομικού, ή του οικονομολόγου που το φέρνεις πέρασε τελειώνει και δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα άλλο, γιατί δεν είναι υποχρεωτικό βάσει νόμου Και βάσει ευρωπαϊκής οδηγίας, οι τράπεζες να ανταπεξέλθουν και να απαντήσουν ή να ρυθμίσουν.

Υπάρχει το ενδεχόμενο μία τράπεζα να απαντήσει αρνητικά και να υπάρξει τεράστιο πρόβλημα.

Να πούμε πως με ενημέρωση της γενικής γραμματέως ιδιωτικού χρέους, από τον επόμενο μήνα θα τρέχει στη συγκεκριμένη πλατφόρμα και η αιτιολογία για ποιο λόγο η συγκεκριμένη τράπεζα αργεί ή απαντάει αρνητικά.

Είναι κάτι που ζητήσαμε όλοι οι φορείς, διότι δεν υπάρχει ισονομία και λογική, διότι όταν κάποιος επιθυμεί να υπαχθεί σε μία ρύθμιση και να πληρώσει τα χρέη του στην τράπεζα απλά λέει όχι, δεν είναι ούτε λογικό ούτε νόμιμο.

Ένα άλλο θέμα που παρατηρούμε είναι πως λόγω της αύξησης των επιτοκίων, που πραγματοποιήθηκαν από την κρίση στον πόλεμο, αλλάζουν και οι αποφάσεις του νόμου Κατσέλη αυτόματα.

Αυτό σημαίνει όταν κάποιος έχει κάνει ρυθμίσεις, στην απόφασή του λέει πως για να σώσει την κύρια κατοικία του το επιτόκιο είναι έντοκο και επηρεάζεται από το euribor, που σημαίνει ότι σήμερα άνθρωποι που πλήρωναν δώσει 300 ευρώ το μήνα βάσει της απόφασης, με την αλλαγή του euribor μπορεί να πληρώνουμε 450 και 500 ευρώ για να καταλάβετε πώς επηρεάζονται όλα.

Ο αρχικός νόμος Κατσέλη ήταν πιο κοντά στον πολίτη στον αριθμοί στα χρέη του και για αυτό βλέπαμε τα προηγούμενα χρόνια πολύ καλές αποφάσεις και σημαντικά κουρέματα.

Το δάνειο μας παραμένει στην τράπεζα που το πήραμε, αλλά κάνει διαχείριση το ξένο fund που στην ουσία, για να λέμε όπως είναι στην ουσία τα πράγματα πρόκειται για τις ίδιες τράπεζες που έχουν δημιουργήσει παραρτήματα στο εξωτερικό για να μπορέσουν να
ισοβαθμήσουν φορολογικά και λογιστικά από όλο αυτό που συμβαίνει και να απαλλαχτούν από τα κόκκινα δάνεια, με άλλα λόγια Δεν έχει αλλάξει κάτι σοβαρό.

Από κει και πέρα στα κόκκινα δάνεια είναι ξεκάθαρο πως έχει πουληθεί το δάνειο μας.

 

Σε κρίσιμο σταυροδρόμι

⬛ Πέτρος Παπαδόπουλους

Δικηγόρος – Γεν. Γραμματέας Δικηγορικού Συλλόγου Άρτας

Μέχρι το τέλος του έτους, έχουν προγραμματιστεί 4.579 πλειστηριασμοί με τους 1.940 να αφορούν πρώτες κατοικίες. Για την Ήπειρο είναι προγραμματισμένοι 108 πλειστηριασμοί με τους 46 να αφορουν πρώτες κατοικίες. Μέσα στο πλαισιο αυτό, βαθιά περισκεψη προκαλεί η χρηματοπιστωτική έκθεση της Τράπεζας της Ελλάδος (την οποια διοικεί ο κ. Στουρνάρας) για τον μήνα Νοέμβριο 2022, (σελίδα 91 αυτής) στην οποια προεξοφλείται η άρση, εντός των επομένων μηνών, των περιορισμών, οι οποίοι τίθενται στα funds και στις εταιρείες διαχείρισης από την υπ’ αριθμ. 822/2022 απόφαση του Αρείου Πάγου και Εφετειακες αποφάσεις.

Η τράπεζα προβλεπει είτε την απευθείας νομοθέτηση (το έχει διαψευσει επισημα ο ίδιος ο κ. Σταϊκούρας) είτε την ανατροπή της απόφασης στο ανώτατο Δικαστήριο- καθώς το θέμα εκκρεμεί στην Ολομέλεια του Α.Π- παρεμβαίνοντας ευθέως, υπέρ των funds.

Οι αποφάσεις των Ελληνικών Δικαστηρίων οφείλουν να εκδίδονται στο όνομα του Ελληνικού Λαού, όπως προβλέπει το Σύνταγμα και όχι στο όνομα της Τράπεζας της Ελλάδος, η οποία κατ’ αυτόν τον τρόπο παρεμβαίνει, εν είδει εισηγητή, για ένα τόσο σοβαρό ζήτημα για την ελληνική κοινωνία.

Ο Κικέρων, στο βιβλίο του “Περί Νόμων”, αναφέρει πως

“Η ευημερία του λαου θα έπρεπε να είναι ο ανώτατος Νόμος.” Μένει να φανεί το επόμενο διάστημα εάν ο Άρειος Παγος θα αποφασίσει με αυστηρά νομικά κριτήρια, βάζοντας “φρένο” στα funds ή εάν θα υποκύψει στις ορέξεις και στις πιεσεις των τραπεζιτών.