Σε μία σοβαρή κοινοβουλευτική παρέμβαση προχώρησαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και από τους τέσσερις νομούς της Ηπείρου. Με πρωτοβουλία του βουλευτή Θεσπρωτίας Μάριου Κάτση φέρνουν στη Βουλή το θέμα της μελέτης για την σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου και τον κίνδυνο απώλειας κοινοτικών πόρων.
Το θέμα έχει αναδείξει με σειρά δημοσιευμάτων τις τελευταίες ημέρες το Epiruspost αποκαλύπτοντας και τον εμπαιγμό από τον Υφυπουργό Μεταφορών ότι η μελέτη έχει ξεκινήσει όταν δυστυχώς δεν έχει εξευρεθεί η εθνική συμμετοχή για την προκήρυξη του διαγωνισμού.
Η εν λόγω σιδηροδρομική σύνδεση, αποτελεί μέρος του Διευρωπαϊκού Διαδρόμου του κεντρικού δικτύου ΟΕΜ (ORIENT EAST MED) που συνδέει το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη, ενώ χαρακτηρίζεται στον χάρτη των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών ως υπό κατασκευή, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2030.
Για να μπορέσει ο ΟΣΕ να ολοκληρώσει τις απαιτούμενες μελέτες για το έργο, υπέβαλε τον Μάρτιο του 2021 πρόταση χρηματοδότησης από το CEF 2014-2020 ύψους 15.500.000€. Η πρόταση έγινε δεκτή, και τον Νοέμβριο του 2021 υπεγράφη μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων συμφωνία χρηματοδότησης. Το CEF, σύμφωνα με αυτήν, καλύπτει το 50% του κόστους.
Για να προχωρήσει όμως ο ΟΣΕ στην προκήρυξη των απαιτούμενων μελετών, πρέπει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων να αποφασίσει την ένταξη της αντίστοιχης δαπάνης στο ΠΔΕ του 2022.
Παρά τις κυβερνητικές δεσμεύσεις για έναρξη των μελετών αρχικά εντός του 2021 και στη συνέχεια για τις αρχές του 2022, όχι μόνο αυτές δεν έχουν εκκινήσει έως σήμερα, αλλά το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων δεν έχει ακόμα δεσμεύσει καν τις απαραίτητες πιστώσεις στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε έπειτα να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για την ανάθεσή τους.
Λόγω αυτών των καθυστερήσεων, υπάρχει πλέον σοβαρός κίνδυνος να χαθούν οι εγκεκριμένοι κοινοτικοί πόροι που αφορούν την ολοκλήρωση των μελετών, με αποτέλεσμα να έχουμε την επ’ αόριστον αναβολή του έργου.
Η σύνδεση της Ηπείρου με το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, αποτελεί πάγιο αίτημα τόσο των τοπικών κοινωνιών όσο και της επιχειρηματικής κοινότητας της Ηπείρου, καθώς συνιστά βασική προϋπόθεση για την εύκολη και γρήγορη μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων, και εφόσον υλοποιηθεί, θα αποτελέσει ισχυρό εργαλείο οικονομικής ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή της βορειοδυτικής Ελλάδας.
Με την Ερώτηση τους οι Βουλευτές και οι Βουλεύτριες του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. ζητούν από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων την άμεση ένταξη της απαιτούμενης δαπάνης στο ΠΔΕ του 2022, ώστε ο ΟΣΕ να προχωρήσει στις απαραίτητες μελέτες, ενώ παράλληλα καλούν την κυβέρνηση να απαντήσει στο εάν έχει σχέδιο για την κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένα Ηγουμενίτσας, και ποιες ενέργειες έχει κάνει έως σήμερα ώστε να το υλοποιήσει.
Τα ερωτήματα που θέτουν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ είναι δύο:
1) Γιατί παρά τη συμφωνία χρηματοδότησης που υπεγράφη το Νοέμβριο του 2021 μεταξύ της CINEA και του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τίτλο “Final Studies of the new single railway line Kalambaka – Ioannina – Igoumenitsa, part of OEM Corridor”, το αρμόδιο Υπουργείο δεν έχει προχωρήσει στην ένταξη της απαιτούμενης δαπάνης στο ΠΔΕ του 2022, και πότε θα το κάνει;
2) Υπάρχει κυβερνητικός σχεδιασμός για την κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκας – Ιωαννίνων – λιμένα Ηγουμενίτσας, ποια ακριβώς βήματα περιλαμβάνει, ποια χρηματοδοτικά εργαλεία σκοπεύει να αξιοποιήσει, και σε ποιες ενέργειες έχουν προβεί τα αρμόδια Υπουργεία ώστε να υλοποιηθεί αυτός ο σχεδιασμός;