in

Κώστας Μπάρκας: Η κυβέρνηση συνεχίζει απτόητη τις διακοπές ρευματοδότησης για τη ρήτρα αναπροσαρμογής και αφήνει εκτός επιδότησης ολόκληρα τρίμηνα κατανάλωσης


Τροπολογία στο νομοσχέδιο του νέου κλιματικού νόμου κατέθεσε ο Πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία Αλέξης Τσίπρας και σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα, έτσι ώστε να παρέμβει η πολιτεία για την ανάσχεση των συνεπειών της δυσανάλογης επιβάρυνσης των πολιτών από τις αυξήσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Όπως αναφέρεται στην κατατεθείσα Τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εξαιτίας της κοινωνικής κατακραυγής, παραδέχτηκε με μεγάλη καθυστέρηση ότι τα νοικοκυριά είχαν λάβει υπέρογκους λογαριασμούς, τους οποίους δεν είχε προβλέψει να καλύψει με το έως τότε απόλυτα ανεπαρκές πλαίσιο επιδοτήσεων. Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία, με την οποία εισηγείται τη λήψη μέτρων για την επιστροφή μέρους της επιβάρυνσης λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής, έως 60%, μείον τις όποιες εκπτώσεις και επιδοτήσεις. Το μέτρο αφορά λογαριασμούς που έχουν εκδοθεί την περίοδο Δεκεμβρίου- Μαΐου. Αυτό σημαίνει ότι ενδέχεται οι επιβαρύνσεις χειμερινών μηνών να μείνουν εκτός επιδότησης, λόγω των ημερομηνιών εκκαθάρισης των λογαριασμών (π.χ. αν ο τετραμηνιαίος εκκαθαριστικός εκδόθηκε το Φεβρουάριο ’22 και ο επόμενος εκδίδεται τον Ιούνιο ‘22, δεν θα μπει στη συγκεκριμένη αναδρομική επιστροφή η επιβάρυνση Μαρτίου-Απριλίου-Μαΐου). Για αυτό το λόγο, με το πρώτο άρθρο της κατατεθείσας Τροπολογίας του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, προβλέπεται ότι η έκτακτη οικονομική ενίσχυση παρέχεται για την κατανάλωση, που έχει πραγματοποιηθεί από την 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31η Μαΐου 2021 ανεξάρτητα από την περίοδο έκδοσης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, όπως προβλέπεται στο άρθρο 1 της τροπολογίας που κατέθεσε η κυβέρνηση.
Με το δεύτερο άρθρο της προτεινόμενης ρύθμισης τροπολογίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, επαναφέρεται η ρύθμιση, που είχε κατατεθεί στις 04/05/2022 για την απαγόρευση ρευματοκοπών, λόγω μη καταβολής της υπέρογκης ρήτρας αναπροσαρμογής, αφαιρούμενων των κάθε είδους επιδοτήσεων.
Η αποσύνδεση της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος, λόγω μη καταβολής της ως άνω ρήτρας έχει πρόσφατα κριθεί δικαστικά ότι είναι παράνομη. Σε κάθε, δε, περίπτωση, η εφαρμογή της οδηγεί εκ του αποτελέσματος στη διαμόρφωση ιδιαίτερα δυσανάλογων αυξήσεων, που διαμορφώνονται ακόμη και ανεξάρτητα από την τυχόν μέση μεταβολή του πραγματικού κόστους που μπορεί πραγματικά να υφίστανται οι προμηθευτές λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής. Αποτέλεσμα των παραπάνω παραμέτρων και αδιαφανών όρων είναι ότι ο καταναλωτής είναι αδύνατον να προσδιορίσει την τελική επιβάρυνση που θα υποστεί λόγω εφαρμογής της ρήτρας.
Στο άρθρο 3 της τροπολογίας, ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία προτείνει ο υπολογισμός της έκτακτης εισφοράς στους παραγωγούς, να υπολογιστεί για μεγαλύτερο διάστημα εκκινώντας από τον Ιούλιο του 2021. Η κυβέρνηση κάνει μια συντονισμένη προσπάθεια και επιλέγει, ως προς την επιβολή έκτακτης εισφοράς στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας, να πέσει το «καρτέλ ενέργειας» στα μαλακά, ενώ όλη η κοινωνία πληρώνει υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος, αφού η προτεινόμενη μεθοδολογία υπολογισμού των υπερκερδών οδηγεί σε περαιτέρω απομείωση τους σε σχέση με το ήδη δημοσιευμένο πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Είναι χαρακτηριστικό ότι αφαιρούνται οι μήνες Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2021 παρότι υπήρχαν υπερκέρδη, όπως επιβεβαιώνεται και από το πόρισμα της ΡΑΕ.
Ακόμη, η πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει και για τη φορολόγηση των κερδών από την προμήθεια φυσικού αερίου, θέμα που μέχρι σήμερα δεν έχει αγγίξει η κυβέρνηση.
Ακολουθεί αναλυτικά η κατατεθείσα Τροπολογία του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία:

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας: «Εθνικός Κλιματικός Νόμος- Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή»

ΘΕΜΑ: «Παρέμβαση της πολιτείας για την ανάσχεση των συνεπειών της δυσανάλογης επιβάρυνσης των πολιτών από τις αυξήσεις στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ήδη, από τον Ιούλιο του 2021, είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για τις συνέπειες της εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής στη χώρα μας από τη ΔΕΗ , από τις 5.8.2021 αλλά και της ακραίας αισχροκέρδειας, χωρίς κανένα έλεγχο από την πολιτεία, στην αγορά ενέργειας.
Η τρέχουσα εφαρμογή της ρήτρας αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, με τον τρόπο που πραγματοποιήθηκε, κατέληξε σε μία de facto «ρήτρα πολλαπλασιασμού» της τιμής της ηλεκτρικής ενέργειας, που μεταφέρει καταχρηστικά το σύνολο των διακυμάνσεων των τιμών στους τελικούς καταναλωτές, με σοβαρές παρατυπίες και αδιαφάνεια. Είναι ακόμη δεδομένο ότι η ρήτρα αναπροσαρμογής εφαρμόστηκε σε μία αγορά ενέργειας με σοβαρές στρεβλώσεις (χονδρεμπορική αγορά με ολιγοπωλιακά χαρακτηριστικά, καθετοποιημένες επιχειρήσεις με προνομιακή θέση στην αγορά, χειραγώγηση τιμών και αισχροκέρδεια στη χονδρεμπορική αγορά, αδιαφάνεια και ελλιπή ενημέρωση καταναλωτών στη λιανική αγορά).
Η κυβέρνηση της ΝΔ εξαιτίας της κοινωνικής κατακραυγής, παραδέχτηκε με μεγάλη καθυστέρηση ότι τα νοικοκυριά είχαν λάβει υπέρογκους λογαριασμούς, τους οποίους δεν είχε προβλέψει να καλύψει με το έως τότε απόλυτα ανεπαρκές πλαίσιο επιδοτήσεων. Για το λόγο αυτό η κυβέρνηση κατέθεσε τροπολογία εχθές (υπ’αριθ. 1318/100/24.5.2022), με την οποία εισηγείται τη λήψη μέτρων για την επιστροφή μέρους της επιβάρυνσης λόγω της ρήτρας αναπροσαρμογής, έως 60%, μείον τις όποιες εκπτώσεις και επιδοτήσεις. Το μέτρο αφορά λογαριασμούς που έχουν εκδοθεί την περίοδο Δεκεμβρίου- Μαΐου. Αυτό σημαίνει ότι ενδέχεται οι επιβαρύνσεις χειμερινών μηνών να μείνουν εκτός επιδότησης, λόγω των ημερομηνιών εκκαθάρισης των λογαριασμών (π.χ. αν ο τετραμηνιαίος εκκαθαριστικός εκδόθηκε το Φεβρουάριο ’22 και ο επόμενος εκδίδεται τον Ιούνιο ‘22, δεν θα μπει στη συγκεκριμένη αναδρομική επιστροφή η επιβάρυνση Μαρτίου-Απριλίου-Μαΐου). Για αυτό το λόγο, με το πρώτο άρθρο της προτεινόμενης ρύθμισης, προβλέπεται ότι η έκτακτη οικονομική ενίσχυση παρέχεται για την κατανάλωση που έχει πραγματοποιηθεί από την 1η Δεκεμβρίου 2021 έως 31η Μαΐου 2021 ανεξάρτητα από την περίοδο έκδοσης των λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας, όπως προβλέπεται στο άρθρο 1 της τροπολογίας που κατέθεσε το ΥΠΕΝ.

Με το δεύτερο άρθρο της προτεινόμενης ρύθμισης τροπολογίας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, επαναφέρουμε τη ρύθμιση που έχουμε καταθέσει στις 04/05/2022 για την απαγόρευση ρευματοκοπών λόγω μη καταβολής της υπέρογκης ρήτρας αναπροσαρμογής, αφαιρούμενων των κάθε είδους επιδοτήσεων.

Η αποσύνδεση της παροχής του ηλεκτρικού ρεύματος λόγω μη καταβολής της ως άνω ρήτρας έχει πρόσφατα κριθεί δικαστικά ότι είναι παράνομη. Σε κάθε, δε, περίπτωση, η εφαρμογή της οδηγεί εκ του αποτελέσματος στη διαμόρφωση ιδιαίτερα δυσανάλογων αυξήσεων, που διαμορφώνονται ακόμη και ανεξάρτητα από την τυχόν μέση μεταβολή του πραγματικού κόστους που μπορεί πραγματικά να υφίστανται οι προμηθευτές λόγω της αύξησης του κόστους παραγωγής. Αποτέλεσμα των παραπάνω παραμέτρων και αδιαφανών όρων είναι ότι ο καταναλωτής είναι αδύνατον να προσδιορίσει την τελική επιβάρυνση που θα υποστεί λόγω εφαρμογής της ρήτρας.
Οι διακοπές παροχής ηλεκτρικού ρεύματος είναι ένα ήδη υφιστάμενο, παρόν ζήτημα, έναντι του οποίου οι πολίτες πρέπει να προστατευθούν χωρίς καμία καθυστέρηση, μέχρι την ανάληψη άλλων αποτελεσματικών μέτρων προστασίας τους και εξομάλυνσης της αγοράς προμήθειας ενέργειας και την εφαρμογή ενός διαφανούς πλαισίου απόλυτα συμβατού με το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο. Η εν λόγω κρατική πρόνοια θα πρέπει να εκτείνεται και στις επιχειρήσεις, παρότι δεν εμπίπτουν στην έννοια του καταναλωτή, υπό το ν. 2251/1994, αφού πρόκειται για τελικούς αποδέκτες του αγαθού της ηλεκτρικής ενέργειας, των οποίων η ομαλή ανταπόκριση στις έκτακτες συνθήκες της ενεργειακής κρίσης, έτσι όπως αυτή έχει οξυνθεί από τις επιλογές, την ανεπάρκεια και την αναλγησία της κυβέρνησης, συνιστά προϋπόθεση ακόμη και για την ίδια την εξακολούθηση της λειτουργίας τους.
Εξάλλου, η προτεινόμενη παρέμβαση του νομοθέτη καθίσταται απολύτως αναγκαία και ενόψει του ότι, παρότι η Ελλάδα είναι αυτή τη στιγμή και εδώ και πολύ καιρό η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη στην χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικής ενέργειας, ελλείπει οποιαδήποτε αποτελεσματική κρατική πολιτική παρέμβαση στη δομή της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας και την αποτροπή δημιουργίας ουρανοκατέβατων κερδών, καθώς και φορολόγησής τους για ελάφρυνση των καταναλωτών.
.
Η προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 2 συνιστά έτσι αναγκαία και πρόσφορη ενέργεια προκειμένου να προστατευθεί το δημόσιο συμφέρον, που συναρτάται με την αποσόβηση της ραγδαίας εξέλιξης του φαινομένου της έκτακτης υπερχρέωσης των πολιτών και της μετατροπής του σε μείζονα κοινωνική -ανθρωπιστική κρίση, που εντέλει θα πλήξει έτι περαιτέρω την οικονομία και πλείστους θεσμούς της χώρας.
Όσον αφορά στο άρθρο 3, η διάταξη του άρθρου 2 της τροπολογίας του ΥΠΕΝ για την επιβολή έκτακτης εισφοράς στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί μία συντονισμένη προσπάθεια για να πέσει το «καρτέλ ενέργειας» στα μαλακά, ενώ όλη η κοινωνία πληρώνει υπέρογκους λογαριασμούς ρεύματος, αφού η προτεινόμενη μεθοδολογία υπολογισμού των υπερκερδών οδηγεί σε περαιτέρω απομείωση τους σε σχέση με το ήδη δημοσιευμένο πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ). Συγκεκριμένα:
1. Αφαιρούνται οι μήνες Ιούλιος-Σεπτέμβριος 2021 παρότι υπήρχαν υπερκέρδη, όπως επιβεβαιώνεται και από το πόρισμα της ΡΑΕ που αποδεικνύει ότι εκείνο το τρίμηνο υπήρξε αισθητή αύξηση του μεικτού περιθωρίου κέρδους των παραγωγών. Και αυτό γιατί το κόστος ηλεκτροπαραγωγής παρέμενε χαμηλό αλλά η χονδρική τιμή στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας είχε ήδη εκτοξευθεί.
2. Υιοθετείται η προβληματική μεθοδολογία του πορίσματος ΡΑΕ που βασίζεται στη διαφορά μεικτού περιθωρίου κέρδους, η οποία συνυπολογίζει/μεταφέρει τα όποια προβλήματα ή στρεβλώσεις στη λειτουργία των αγορών κατά την περίοδο αναφοράς στον υπολογισμό των υπερκερδών
3. Η μεθοδολογία εκτίμησης του ποσού στο οποίο θα επιβληθεί η «έκτακτη εισφορά του 90%», αντιβαίνει βασικές αρχές λειτουργίας των αγορών και του ανταγωνισμού, συμψηφίζοντας ζημιές και κέρδη μεταξύ παραγωγής (χονδρικής που έχει κέρδη) και προμήθειας (λιανική που έχει ζημιές), που αποτελούν διακριτές δραστηριότητες.
4. Περαιτέρω, με Κοινή Υπουργική Απόφαση μπορούν να καθοριστούν επιπλέον παραδοχές και ζητήματα εφαρμογής της μεθοδολογίας, με προφανή στόχο να απομειωθούν περαιτέρω τα υπερκέρδη.
Με την προτεινόμενη ρύθμιση του άρθρου 3 της παρούσας τροπολογίας, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ προτείνει ο υπολογισμός της έκτακτης εισφοράς στους παραγωγούς να υπολογιστεί για μεγαλύτερο διάστημα εκκινώντας από τον Ιούλιο του 2021, και να υπολογιστούν τα υπερκέρδη με βάση το κόστος παραγωγής, λαμβάνοντας υπόψη ένα εύλογο ποσοστό κέρδους [5%] σε σύγκριση με την τιμή πώλησης στη χονδρεμπορική. Σκοπός της τροπολογίας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ επίσης είναι να μη δοθεί η δυνατότητα μείωσης των υπερκερδών με συμψηφισμό των διακριτών αγορών της παραγωγής και της προμήθειας, κάτι που αντιβαίνει και στην ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Στόχος της προτεινόμενης ρύθμισης είναι να επιστραφεί στους καταναλωτές το πραγματικό ποσό που επωφελήθηκαν οι παραγωγοί, από τα υπερκέρδη, χωρίς παρεμβάσεις με σκοπό την απομείωσή του.
Ακόμη, η πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει και για την πλήρη επιστροφή στους καταναλωτές των ουρανοκατέβατων κερδών από τις ΑΠΕ τα οποία αναγνωρίζει μέχρι και η Ευρωπαϊκή Ένωση καθώς και για τη φορολόγηση των κερδών από την προμήθεια φυσικού αερίου, θέματα που απουσιάζουν από την τροπολογία 1318/100/24.5.2022 του ΥΠΕΝ και για το λόγο αυτό απαιτείται νέα νομοθετική ρύθμιση σε δεύτερο χρόνο.

Β. ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ- ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Άρθρο 1
‘Έκτακτη οικονομική ενίσχυση λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος οικιακών καταναλωτών’

1. Παρέχεται έκτακτη οικονομική ενίσχυση από τον κρατικό προϋπολογισμό για κάλυψη μέρους της αύξησης του κόστους κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος σε λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος οικιακών καταναλωτών του εσωτερικού, που αφορούν την χρονική περίοδο κατανάλωσης από 1ης Δεκεμβρίου 2021 έως 31η Μαΐου 2022, εφεξής οριζόμενης ως «περίοδος αναφοράς».
2. Η οικονομική ενίσχυση παρέχεται σε φυσικά πρόσωπα, φορολογικούς κατοίκους Ελλάδος, με ετήσιο καθαρό οικογενειακό εισόδημα μετά την αφαίρεση των φόρων, φορολογικού έτους 2020, έως τις σαράντα πέντε χιλιάδες (45.000) ευρώ. Αν υπόχρεος υποβάλλει για πρώτη φορά φορολογική δήλωση για το φορολογικό έτος 2021, λαμβάνεται υπόψη το καθαρό οικογενειακό εισόδημα μετά την αφαίρεση των φόρων, φορολογικού έτους 2021. Τα στοιχεία εισοδήματος του φορολογικού έτους 2020, λαμβάνονται υπόψη όπως έχουν δηλωθεί έως την 1η Μαΐου 2022. Τα στοιχεία φορολογικής κατοικίας, καθώς και του εισοδήματος φορολογικού έτους 2021, λαμβάνονται όπως έχουν δηλωθεί, μέχρι τη στιγμή της αίτησης για τη λήψη της οικονομικής ενίσχυσης κάθε δικαιούχου. Απαραίτητη προϋπόθεση για λήψη οικονομικής ενίσχυσης είναι ο δικαιούχος να έχει υποβάλει φορολογική δήλωση εισοδήματος φορολογικού έτους 2020 έως την 1η Μαΐου 2022, εφόσον υποχρεούται από το νόμο και εάν υποχρεούται να υποβάλει για πρώτη φορά δήλωση φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2021, να έχει υποβάλει φορολογική δήλωση φορολογικού έτους 2021, πριν την υποβολή της αίτησης για τη λήψη οικονομικής ενίσχυσης.
3. Δικαιούχοι της ενίσχυσης της παρ. 1 είναι οι οικιακοί καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας που αναπροσαρμόζονται με βάση τη χονδρεμπορική τιμή αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Η ενίσχυση αφορά στον λογαριασμό κατανάλωσης της κύριας κατοικίας των δικαιούχων, καθώς και της μισθωμένης κατοικίας εξαρτώμενων παιδιών του νοικοκυριού που σπουδάζουν εσωτερικό. Το ποσό της ενίσχυσης αντιστοιχεί εξήντα τοις εκατό (60%), επί της αύξησης των λογαριασμών ρεύματος των ως άνω παροχών, που αφορούν την κατανάλωση της περιόδου αναφοράς, υπολογιζόμενης ως του υπολοίπου που προκύπτει μετά την αφαίρεση, από το ποσό της ρήτρας αναπροσαρμογής κάθε λογαριασμού ρεύματος των ποσών έκπτωσης: α) που έχει χορηγηθεί από τον ειδικό λογαριασμό με την ονομασία «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» του άρθρου εξηκοστού πρώτου του ν. 4839/2021 (Α’ 181), και β) που έχει ήδη χορηγηθεί από τους προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, κατανάλωσης ενέργειας, επί της κατανάλωσης ενέργειας του λογαριασμού.
4.Η οικονομική ενίσχυση χορηγείται σε δικαιούχους οι οποίοι επιβαρύνθηκαν με συνολική αύξηση των λογαριασμών ρεύματος που έχουν εκδοθεί, εντός της χρονικής περιόδου αναφοράς της παρ. 1, σύμφωνα με τον υπολογισμό της παρ. 3, για ποσό άνω των τριάντα (30) ευρώ και δεν μπορεί να υπερβαίνει τα εξακόσια (600) ευρώ ανά δικαιούχο.
5. Το ως άνω ποσό οικονομικής ενίσχυσης είναι αφορολόγητο, ανεκχώρητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκεινται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη φορολογική διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία, καθώς και προς τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.
6. Το ποσό οικονομικής ενίσχυσης πιστώνεται σε τραπεζικό λογαριασμό επιλογής του δικαιούχου από την ανώνυμη εταιρεία του Ελληνικού Δημοσίου «Κοινωνία της Πληροφορίας Μονοπρόσωπη ΑΕ» (ΚτΠ Μ.Α.Ε.), κατόπιν αίτησης του δικαιούχου σε ειδική εφαρμογή της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr- ΕΨΠ) που δημιουργείται από την ΚτΠ Μ.Α.Ε., σε συνεργασία με την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Ο δικαιούχος, αφότου αυθεντικοποιηθεί με τους προσωπικούς κωδικούς του-διαπιστευτήρια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης (taxisnet),( σύμφωνα με το άρθρο 24 του ν. 4727/2020 (Α’ 184), εισέρχεται στην εφαρμογή και αιτείται πίστωση του ανωτέρω χρηματικού ποσού στον τραπεζικό του λογαριασμό.
7. Όλοι οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και οι διαχειριστές ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεούνται να διαβιβάσουν στην ΚτΠ Μ.Α.Ε. τα δεδομένα που απαιτούνται για την εφαρμογή του παρόντος. Η ΚτΠ Μ.Α.Ε. δικαιούται να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα αυτά αποκλειστικά και μονό για τις ανάγκες του παρόντος.
8. Η ΚτΠ Μ.Α.Ε. αναλαμβάνει τον τεχνικό σχεδιασμό, την υλοποίηση της ειδικής εφαρμογής, την οργάνωση των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, καθώς και των δεδομένων από κάθε πηγή, την τήρηση υπό συνθήκες που διασφαλίζουν την ακεραιότητα, εμπιστευτικότητα και διαθεσιμότητα των δεδομένων και κάθε άλλο θέμα που αφορά στην ομαλή λειτουργία της εφαρμογής, υπό την επιφύλαξη του Γενικού Κανονισμού για την Προστασία Δεδομένων (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου 27ης Απριλίου 2016 ((ΓΚΠΔ, L 119) και του ν. 4624/2019 (Α’137). Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που καταχωρούνται στην ανωτέρω εφαρμογή, συλλέγονται, τηρούνται και τυγχάνουν περαιτέρω επεξεργασίας αποκλειστικά για τον αναφερόμενο στην παρ.1 σκοπό. Τα ανωτέρω δεδομένα τηρούνται για τους ως άνω σκοπούς για περίοδο δύο (2) ετών και στη συνέχεια διαγράφονται. Υπεύθυνος επεξεργασίας της ειδικής εφαρμογής ορίζεται η ΚτΠ Μ.Α.Ε., η οποία, ως υπεύθυνη επεξεργασίας, διασφαλίζει την προστασία των δικαιωμάτων των προσώπων, της ιδιωτικής ζωής και των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, σύμφωνα ιδίως με τον ΓΚΠΔ και τον ν. 4624/2019.
9. Για την εφαρμογή του παρόντος, η ΚτΠ Μ.Α.Ε. επιχορηγείται από τον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κατόπιν ενίσχυσης των σχετικών πιστώσεων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης από τις πιστώσεις του Ειδικού Φορέα 1023711-0000000 (Γενικές Κρατικές Δαπάνες) του Υπουργείου Οικονομικών.
10.Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων καθορίζονται ειδικότερα η χρονική περίοδος της δράσης, ο χρόνος έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της ειδικής εφαρμογής της παρ. 6, τα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για τη λειτουργία αυτής, οι απαραίτητες διαλειτουργικότητες, οι κατηγορίες των δικαιούχων, η διαδικασία και ο χρόνος υποβολής της αίτησης, το περιεχόμενο αυτής, η διαδικασία, ο τρόπος υπολογισμού και η διαδικασία χορήγησης της οικονομικής ενίσχυσης, οι περιπτώσεις και η διαδικασία ανάκτησης τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών, καθώς και κάθε αναγκαία τεχνική ή άλλη λεπτομέρεια και διαδικασία που απαιτείται για την εφαρμογή του παρόντος. Με όμοια απόφαση δύναται να προβλέπεται η σχετική διαδικασία ενστάσεων.

Άρθρο 2
Προστασία καταναλωτών και επιχειρήσεων από τις εντολές διακοπής της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος λόγω οφειλής προερχόμενης από ρήτρες αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας

1. Απαγορεύεται έως τη δημοσίευση αμετάκλητης απόφασης επί της αγωγής του άρθρου 10 παρ. 16 του ν. 2251/1994 που ασκείται από οποιαδήποτε ένωση καταναλωτών κατά παρόχων και προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας, η εκτέλεση εντολών αποσύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος που εκδίδονται κατά όλων των καταναλωτών λόγω ληξιπρόθεσμης οφειλής που προέρχεται από τη μη καταβολή χρηματικού ποσού που αντιστοιχεί στη ρήτρα αναπροσαρμογής χρεώσεων προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, αφαιρούμενων όλων των επιδοτήσεων, εκπτώσεων και άλλων ελαφρύνσεων. Η απαγόρευση εκτέλεσης εντολών αποσύνδεσης ηλεκτρικού ρεύματος αίρεται με την έκδοση απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν εισήγησης της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, με την οποία θεσπίζονται κριτήρια και όροι αναμόρφωσης των χαρακτηριστικών υπολογισμού και εφαρμογής της ρήτρας αναπροσαρμογής, όπως αυτή προβλέπεται στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, με βάση τις αρχές της διαφάνειας και της αναλογικότητας.
2. Έως την 31/12/2022 ή έως την αναμόρφωση του υπολογισμού της ρήτρας βάσει του δευτέρου εδαφίου της παραγράφου 1 η απαγόρευση της προηγούμενης παραγράφου ισχύει και υπέρ κάθε οφειλέτη που είναι ο τελικός αποδέκτης της ηλεκτρικής ενέργειας ως προϊόντος, ακόμη και αν δεν εμπίπτει στην έννοια του καταναλωτή, σύμφωνα με το ν. 2251/1994. Με απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας μπορεί να παρατείνεται ο χρόνος εφαρμογής της απαγόρευσης του προηγούμενου εδαφίου.
3. Οι προμηθευτές και οι πάροχοι που έδωσαν την εντολή αποσύνδεσης της παροχής ηλεκτρικού ρεύματος υποχρεούνται στην επανασύνδεση της υπέρ των αναφερομένων στις παραγράφους 1 και 2, εντός τριών (3) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.
4. Όποιος αποσυνδέει παροχή ηλεκτρικής ενέργειας κατά παράβαση των παραγράφων 1 και 2 εδάφιο α΄ τιμωρείται με φυλάκιση έως 1 έτος και με χρηματική ποινή έως πεντακόσιες (500) ημερήσιες μονάδες. Όποιος παραλείπει να επανασυνδέσει διακοπείσα παροχή ηλεκτρικής ενέργειας κατά παράβαση της παραγράφου 3 τιμωρείται με φυλάκιση έως 2 έτη και χρηματική ποινή έως χίλιες (1.000) ημερήσιες μονάδες.

Άρθρο 3
Έκτακτη εισφορά στους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας
1. Επιβάλλεται άπαξ έκτακτη εισφορά με βάση την αύξηση του μικτού περιθωρίου κέρδους από τη συμμετοχή εκάστης μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας του ν. 4425/2016 (Α’ 185) (εφεξής «αγορές ηλεκτρικής ενέργειας»), για την περίοδο από 1η Ιουλίου 2021 έως και την 30η Ιουνίου 2022, σύμφωνα με το παρόν. Υπόχρεοι για την καταβολή της εισφοράς είναι οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας για το σύνολο των μονάδων παραγωγής τους, καθώς και εκείνες που εκπροσωπούνται από Φορείς Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦΟ.Σ.Ε.).
Από την επιβολή εισφοράς εξαιρούνται:
α) οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (Α.Π.Ε.) που έχουν συνάψει σύμβαση λειτουργικής ενίσχυσης, σύμφωνα με το ν. 4414/2016 (Α’ 149) ή σύμβαση πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας, κατά το άρθρο 12 του ν. 3468/2006 (Α’ 129) ή αντίστοιχη σύμβαση αγοραπωλησίας ηλεκτρικής ενέργειας, πριν την έναρξη ισχύος του ν. 3468/2006.
β) οι παραγωγοί ηλεκτρικής ενέργειας θερμικών μονάδων που είναι εγκατεστημένοι στο Μικρό Συνδεδεμένο Σύστημα (ΜΣΣ) της Κρήτης.
Ειδικά για τους παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας από Συμπαραγωγή Ηλεκτρισμού Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.ΗΘ.Υ.Α.), η εισφορά επιβάλλεται μόνο επί της ποσότητας της παραχθείσας ηλεκτρικής ενέργειας που αποζημιώνεται από τη συμμετοχή του παραγωγού αυτού, στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας.
2. Η εισφορά υπολογίζεται ανά μήνα για την περίοδο της παρ. 1 (εφεξής μήνας εξέτασης) και ορίζεται ως η διαφορά μεταξύ των συνολικών εσόδων από τη συμμετοχή των μονάδων στις αγορές ηλεκτρικής ενέργειας, και του αθροίσματος του μεταβλητού κόστους παραγωγής και του αναλογούντος σταθερού κόστους παραγωγής κάθε μήνα, λαμβάνοντας υπόψη ένα εύλογο περιθώριο κέρδους 5% επί του μεταβλητού κόστους παραγωγής, ήτοι:
Έκτακτη Εισφορά = Συνολικά Έσοδα – (Μεταβλητό Κόστος Παραγωγής + Αναλογούν Σταθερό Κόστος Παραγωγής + Εύλογο Κέρδος).
Όπου το εύλογο κέρδος προσδιορίζεται στο 5% του μεταβλητού κόστους παραγωγής.
3.Το ποσό της εισφοράς υπολογίζεται από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), ανά παραγωγό, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 7 του παρόντος, επιβάλλεται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, βεβαιώνεται και εισπράττεται αμελλητί από την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, ως δημόσιο έσοδο, σύμφωνα με τον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α’ 90). Τα έσοδα από την εισφορά αποδίδονται στον ειδικό λογαριασμό με την ονομασία «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης» για την επιδότηση λογαριασμών ηλεκτρικής ενέργειας σε καταναλωτές.
4. Η εισφορά καταβάλλεται εντός τριών (3) μηνών από την κοινοποίηση, σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ν. 4174/2013, Α’ 170), της σχετικής πράξης προσδιορισμού. Η προθεσμία και η άσκηση προσφυγής κατά της πράξης προσδιορισμού δεν αναστέλλουν την εκτέλεση της προσβαλλόμενης πράξης.
5. Οι υπόχρεοι δύνανται , κατά τον προσδιορισμό των φορολογητέων κερδών για σκοπούς επιβολής φόρου εισοδήματος, να εκπίπτουν το ποσό της εισφοράς της παρ.1, ως δαπάνη , σύμφωνα με τον Κ.Φ.Ε., αναλογικά και ισόποσα για τα επόμενα 3 έτη.
6.Οι Διαχειριστές «ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ», «ΔΕΔΔΗΕ ΑΕ», «ΑΔΜΗΕ ΑΕ» και «ΕΧΕ ΑΕ» παρέχουν στη ΡΑΕ και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας όλα τα απαιτούμενα στοιχεία για τις ανάγκες εφαρμογής και εποπτείας των προβλέψεων του παρόντος.
7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος και Ενέργειας και Οικονομικών καθορίζονται:
α) κάθε ειδικότερο θέμα για τον υπολογισμό της εισφοράς, κατόπιν πρότασης της ΡΑΕ,
β) η διαδικασία επιβολής, βεβαίωσης, είσπραξης και απόδοσης της εισφοράς στον ειδικό λογαριασμό με την ονομασία «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης», ο τύπος και το περιεχόμενο της πράξης επιβολής, τα αρμόδια όργανα για την έκδοσή της, καθώς και
γ) εν γένει κάθε λεπτομέρεια και διαδικασία που απαιτείται για την εφαρμογή του παρόντος.

Αθήνα, 26 Μαΐου 2022

Οι προτείνοντες βουλευτές

Τσίπρας Αλέξης

Γεροβασίλη Όλγα

Φάμελλος Σωκράτης

Τσακαλώτος Ευκλείδης

Αβραμάκης Ελευθέριος

Αγαθοπούλου Ειρήνη

Αθανασίου Αθανάσιος (Νάσος)

Αλεξιάδης Τρύφωνας

Αμανατίδης Ιωάννης

Αναγνωστοπούλου Αθανασία (Σία)

Αποστόλου Ευάγγελος

Αραχωβίτης Σταύρος

Αυγέρη Θεοδώρα (Δώρα)

Αυλωνίτης Αλέξανδρος – Χρήστος

Αχτσιόγλου Ευτυχία (Έφη)

Βαγενά Άννα

Βαρδάκης Σωκράτης

Βαρεμένος Γεώργιος

Βασιλικός Βασίλης

Βερναρδάκης Χριστόφορος

Βέττα Καλλιόπη

Βίτσας Δημήτριος

Βούτσης Νικόλαος

Γιαννούλης Χρήστος

Γκαρά Αναστασία (Νατάσα)

Γκιόλας Ιωάννης

Δραγασάκης Ιωάννης

Δρίτσας Θεόδωρος

Ελευθεριάδου Σουλτάνα

Ζαχαριάδης Κώστας

Ζεϊμπέκ Χουσεΐν

Ζουράρις Κωνσταντίνος

Ηγουμενίδης Νικόλαος

Θραψανιώτης Εμμανουήλ

Καλαματιανός Διονύσιος – Χαράλαμπος

Κασιμάτη Νίνα

Κατρούγκαλος Γεώργιος

Κάτσης Μάριος

Καφαντάρη Χαρούλα (Χαρά)

Κόκκαλης Βασίλειος

Λάππας Σπυρίδων

Μάλαμα Κυριακή

Μαμουλάκης Χαράλαμπος (Χάρης)

Μάρκου Κωνσταντίνος

Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος

Μιχαηλίδης Ανδρέας

Μουζάλας Ιωάννης

Μπαλάφας Ιωάννης

Μπάρκας Κωνσταντίνος

Μπουρνούς Ιωάννης

Μωραΐτης Αθανάσιος (Θάνος)

Νοτοπούλου Κατερίνα

Ξανθόπουλος Θεόφιλος

Ξανθός Ανδρέας

Ξενογιαννακοπούλου Μαριλίζα

Παπαδόπουλος Αθανάσιος (Σάκης)

Παπαηλιού Γεώργιος

Παπανάτσιου Αικατερίνη

Παππάς Νικόλαος

Πέρκα Θεοπίστη (Πέτη)

Πολάκης Παύλος

Πούλου Παναγιού (Γιώτα)

Ραγκούσης Ιωάννης

Σαντορινιός Νεκτάριος

Σαρακιώτης Ιωάννης

Σκουρλέτης Παναγιώτης (Πάνος)

Σκουρολιάκος Παναγιώτης

Σκούφα Ελισσάβετ (Μπέττυ)

Σπίρτζης Χρήστος

Συρμαλένιος Νικόλαος

Τελιγιορίδου Ολυμπία

Τζάκρη Θεοδώρα

Τζανακόπουλος Δημήτριος

Τζούφη Μερόπη

Τόλκας Άγγελος

Τριανταφυλλίδης Αλέξανδρος

Τσίπρας Γεώργιος

Φίλης Νικόλαος

Φλαμπουράρης Αλέξανδρος

Φωτίου Θεανώ

Χαρίτου Δημήτριος (Τάκης)

Χαρίτσης Αλέξανδρος (Αλέξης)

Χατζηγιαννάκης Μιλτιάδης

Χρηστίδου Ραλλία

Ψυχογιός Γεώργιος