Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ είναι ένα πρόγραμμα Σχολικής Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης που διοργανώνεται από το Εργαστήριο Προηγμένων Μαθησιακών Τεχνολογιών στη Δια Βίου και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (Ε.ΔΙ.Β.Ε.Α) του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης. Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος «ΟΔΥΣΣΕΑΣ» είναι ο Καθηγητής κ. Παναγιώτης Σ. Αναστασιάδης. Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση συνεργατικών δραστηριοτήτων από απόσταση μέσω τηλεδιάσκεψης σε Δημοτικά Σχολεία της Κρήτης με την υπόλοιπη Ελλάδα και την Κύπρο αποτελεί τον κεντρικό πυρήνα του προγράμματος «ΟΔΥΣΣΕΑΣ». Το πρόγραμμα «ΟΔΥΣΣΕΑΣ» συμπληρώνει φέτος 20 χρόνια.
Στο πλαίσιο του προγράμματος «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2021 συμμετέχουν 2600 μαθητές, 222 εκπαιδευτικοί από 148 τάξεις και 112 δημοτικά σχολεία από την Ελλάδα και την Κύπρο! Η διοργάνωση του Προγράμματος «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2021» εντάσσεται στο πλαίσιο του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών : «Επιστήμες της Αγωγής – Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση με την χρήση των ΤΠΕ». Φορέας Υλοποίησης Π.Τ.Δ.Ε, Εργαστήριο Δια Βίου και εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Το πρόγραμμα «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2021», έχει τεθεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.
Θέμα «ΟΔΥΣΣΕΑ 2021»: Ζητείται ελπίς στην μετά COVID εποχή “Ποτέ άλλοτε οι στέγες των σπιτιών των ανθρώπων δεν ήταν τόσο κοντά η μία στην άλλη, όσο είναι σήμερα. Και ποτέ άλλοτε οι καρδιές των ανθρώπων δεν ήταν τόσο μακριά η μία από την άλλη, όσο είναι σήμερα” Αντώνης Σαμαράκης, Ζητείται ελπίς. (με αφορμή την συμπλήρωση 100 ετών από τη γέννηση του Αντώνη Σαμαράκη).
Φέτος το Ε2 του 6ου Δημ. Σχ. Πρέβεζας συνεργάζεται με το Ε2 του Δημ. Σχ. Σταυρακίου με υπεύθυνο δάσκαλο τον κ. Χριστόφορο Πουλίζο.
Μέσα από το πρόγραμμα και δουλεύοντας σε ομάδες τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται, να μοιράζονται, να αναζητούν πληροφορίες, μαθαίνουν δεξιότητες ΤΠΕ, εξοικειώνονται με ψηφιακά εργαλεία, αναπτύσσουν δεξιότητες επικοινωνίας που είναι απαραίτητες για την ομαλή διεξαγωγή μιας Τηλεδιάσκεψης ( ΤΔ) , γίνονται καλοί ακροατές, εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους και συναποφασίζουν για το τελικό αποτέλεσμα που θα παρουσιάσουν. Και, βέβαια, ευαισθητοποιούνται σε ζητήματα που έχουν σχέση με τον Covid 19 και διαπιστώνουν τη σοβαρότητα του θέματος.
Η αρχή έγινε και το ταξίδι μας ξεκίνησε τον Μάρτιο με την 1η Τ/Δ που αναλώθηκε στο τρίπτυχο «Η Πόλη μου, το Σχολείο μου, η Τάξη μου» κι είχε το χαρακτήρα γνωριμίας, με παρουσιάσεις εκατέρωθεν. Αξιοποιήθηκε ιδιαίτερα η εφαρμογή p a d l e t για την αποτύπωση, την έκφραση συναισθημάτων και προσδοκιών μέσα από το Πρόγραμμα.
Στη 2η Τ/Δ διερευνήθηκε συνεργατικά το θέμα και αναδείχτηκαν οι υποενότητες:
Α. Τί τους έλειψε περισσότερο κατά τη διάρκεια του lockdown –αρνητικά
Β. Θετικά του lockdown. Τι εκτίμησαν;
Γ. Θέματα προσωπικής υγιεινής και ασφάλειας
Δ. Πώς φαντάζονται την επόμενη μέρα;
Στην 3η Τ/Δ οι μαθητές θα ανταλλάξουν κάποιες πρώτες ιδέες σχετικά με το πώς σκέφτονται να δουλέψουν τις ψηφιακές τους αφηγήσεις.
Το ταξίδι συνεχίζεται…
Παρασκευή Νάνη – Χριστόφορος Πουλίζος