in

Το Στίγμα: Η Ήπειρος πρέπει να μπει στην πρωτοπορία της τουριστικής οικονομίας

editor_image

Του Άρη Ραβανού


Ζούμε σε μια πολύ προνομιούχα περιοχή. Ζούμε σε μια περιφέρεια με πολύ πλούσια ιστορία και υπέροχο φυσικό περιβάλλον της (βουνό – θάλασσα – κάμπος, συνδυασμένα άψογα). Είναι γνωστόν ότι ο Τουρισμός στη χώρα μας, στην Ελλάδα, αλλά και ειδικότερα στον τόπο μας, στην Ήπειρο, είχε, έχει και πρέπει να έχει ακόμα καλύτερη και μεγαλύτερη προοπτική.

Ο τουρισμός πρέπει να έχει ακόμα πιο σημαντική θέση στην τοπική οικονομία και ειδικά τώρα μετά το πέρας της επικίνδυνης επιδημίας – πανδημίας του αόρατου εχθρού, του κορωνοϊού. Ο τουρισμός ήταν, είναι και πρέπει να είναι, ακόμα περισσότερο, ένας από τους βασικούς άξονες της τοπικής μας οικονομίας. Η συμβολή του τουρισμού στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, αλλά και εισοδήματος είναι πολύ σημαντική. Μπορεί, όμως, να γίνει ακόμα σημαντικότερη με τις ανάλογες διαρθρωτικές και διορθωτικές «κινήσεις» που πρέπει να γίνουν.

Προ ημερών βρέθηκα στο Ζάππειο Μέγαρο, στην έκθεση της Περιφέρειας Ηπείρου στο κέντρο της Αθήνας, με τίτλο, «Κερνάμε Ήπειρο». Ηταν μια ακόμη πρωτοβουλία της περιφέρειας που όντως έδωσε ώθηση στην προβολή των προϊόντων μας και της περιοχής ευρύτερα. Φτάνει όμως μόνο αυτό; Πολλά μπορεί να γίνουν. Ήδη γίνονται αρκετά και ο στόχος είναι να γίνουν και περισσότερα. Εξάλλου, ο εχθρός του καλού είναι το καλύτερο. Η Ήπειρος διαθέτει αστείρευτες πηγές, πλούσιο ανθρώπινο δυναμικό, εξαιρετικές επιχειρήσεις και μονάδες και βέβαια υψηλής ποιότητας προϊόντα.

Δεν είναι υπερβολή να πει κανείς ότι τα έχουμε όλα και μπορούμε να γίνουμε ηγέτες στο πεδίο της τουριστικής οικονομίας. Να προωθήσουμε και να στηρίξουμε προσπάθειες στο πεδίο του τουρισμού που όμως θα ξεφεύγουν και από την παλαιά λογική και νοοτροπία. Ο τουρισμός των επόμενων δεκαετιών πρέπει να είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την τοπική παραγωγή και κατ’ επέκταση την προώθηση μέσω του τουριστικού προϊόντος και των τοπικών μας αγαθών.

Πριν λίγες μέρες, δημοσιεύτηκε μια μελέτη για τον τουρισμό, όπου περιγράφει τις τάσεις που διαμορφώνουν τις εξελίξεις στον παγκόσμιο και άρα και στην ελληνικό τουριστικό χάρτη. Η μελέτη αυτή με τον τίτλο «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης» εκπονήθηκε από την κοινοπραξία εταιρειών Deloitte – Remaco για λογαριασμό του ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ ΣΥΝΔΕΣΜΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΧΕΙ ΡΗΣΕΩΝ» (ΙΝΣΕΤΕ)

Το μοντέλο του ήλιου και της θάλασσας φυσικά είναι κυρίαρχο στον ελληνικό τουρισμό και αποτελεί και τη βάση της διεθνούς αναγνωρισιμότητάς του. Όμως η Ήπειρος, έχει πολλά περισσότερα να προσφέρει στον επισκέπτη της, με εμπειρίες που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τη μελέτη, οι άξονες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη των τουριστικών προϊόντων της χώρας είναι: η βελτίωση και ανάπτυξη των δημοσίων -κυρίως- υποδομών, η αναβάθμιση, καινοτομία και προώθηση του τουριστικού προϊόντος, η ψηφιακή αναβάθμιση και ο μετασχηματισμός του τουριστικού οικοσυστήματος, η προστασία του περιβάλλοντος και η αειφορία, και η ενίσχυση των δεξιοτήτων και η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας.

Τα λεγόμενα μέγκατρεντς (megatrends) αποτελούν το αντικείμενο της πρώτης βασικής ενότητας της μελέτης, που ήδη διαμορφώνουν τις εξελίξεις στο παγκόσμιο και -κατά συνέπεια- στον ελληνικό τουρισμό. Τέτοια megatrends είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η βιώσιμη ανάπτυξη και η αειφορία, ο υπερτουρισμός, η οικονομία διαμοιρασμού, οι κοινωνικές και δημογραφικές αλλαγές, οι αναδυόμενοι προορισμοί, η ασφάλεια και η διαχείριση κρίσεων και η πανδημία Covid.

Εάν διαβάσει κανείς την έκθεση θα κατανοήσει τι πρέπει να γίνει περισσότερο και στην Ήπειρο, όπου δεν περισσεύει κανείς και πρέπει να υπάρχει ένωση δυνάμεων. Π.χ. οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού είναι ένα πεδίο που πρέπει να εστιάσουμε στην Ήπειρο, ακόμα περισσότερο. Εξάλλου, η ανάδειξη της «άλλης Ελλάδας» ειδικά μέσω των μορφών εναλλακτικού τουρισμού αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα για τις επόμενες δεκαετίες.

Το μοντέλο του ήλιου και της θάλασσας φυσικά είναι κυρίαρχο στον ελληνικό τουρισμό και αποτελεί και τη βάση της διεθνούς αναγνωρισιμότητάς του. Όμως η Ήπειρος, έχει πολλά περισσότερα να προσφέρει στον επισκέπτη της, με εμπειρίες που ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα.

Στόχος πρέπει να είναι να αναδειχθούν αυτές οι ειδικές μορφές τουρισμού, ο εναλλακτικός τουρισμός, όπως αλλιώς αποκαλείται. Και η Ήπειρος έχει τεράστιες δυνατότητες σε αυτό τον τομέα. Υπάρχουν ποιοτικές υπαίθριες τουριστικές δραστηριότητες με εξαιρετική δυναμική, ιδιαίτερα πεζοπορία, ποδηλασία βουνού, canyoning, αναρρίχηση, τοξοβολία, ιππασία. Υπάρχει χιονοδρομικό κέντρο, ενώ σε κοντινή απόσταση –με την Εγνατία Οδό- αναπτύσσονται και τα θαλάσσια σπορ. Όλα στην ίδια περιφέρεια, όπου ελπίζουμε να προχωρήσουν ακόμα περισσότερο οι υποδομές και το αθηνοκεντρικό κράτος να συνδράμει ακόμα περισσότερο.

Μην ξεχνάμε ότι αυτές οι μορφές τουρισμού, όταν σχεδιάζονται σωστά, εξυπηρετούν κατά τον καλύτερο τρόπο και τον στόχο της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, καλλιεργώντας και στον τουρίστα σχέση αρμονίας και σεβασμού με το φυσικό περιβάλλον.

Στη νέα εποχή, που ανατέλλει για τον τουρισμό, το βασικό στοιχείο, που ο τουρίστας αναζητεί είναι η μοναδικότητα και η αυθεντικότητα. Η Ήπειρος είναι ευλογημένη με εξαιρετικό φυσικό κάλλος, με περιοχές με έντονη παράδοση, ιστορία και ταυτότητα, ενώ και η τοπική γαστρονομία (τα τοπικά μας προϊόντα) αποτελούν εξαιρετική παρακαταθήκη για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής.

Ειδικά σε μία εποχή, που κερδίζει έδαφος αυτό που αποκαλείται slow tourism, δηλαδή ο τουρισμός χωρίς βιασύνη, που δίνει έμφαση στην ποιοτική – αυθεντική εμπειρία.

Οι ευκαιρίες είναι μπροστά και η Ήπειρος μπορεί και πρέπει να είναι στην πρωτοπορία της τουριστικής οικονομίας.