in

Το Θέμα: Υποβάθμιση Τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων

editor_image

Του Χρήστου Τσούτση


 

Μια «πολυδιαφημιζόμενη» αλλά άκρως αμφιλεγόμενη μεταρρύθμιση που φέρνει την σφραγίδα της Υπουργού παιδείας κας Νίκης Κεραμέως, θα αναμορφώσει πλήρως τα πανεπιστήμια της χώρας και το χάρτη των τμημάτων τους, ενόψει και της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών από νέους υποψηφίους εισακτέους κατά την φετινή χρονιά. Βέβαια οι αλλαγές θα γίνουν πιο εμφανείς για τους μαθητές που θα δώσουν πανελλαδικές εξετάσεις κατά το έτος 2022. Η συγκεκριμένη «μεταρρύθμιση»  ξεκινά από τις 14 του Ιουνίου 2021 με την έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων.

Πολλοί αναλυτές-ειδικοί σε εκπαιδευτικά θέματα ,  καθηγητές αλλά και φοιτητές τονίζουν ότι η  μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ, η αξιολόγησή των τμημάτων βάση «αμφιλεγόμενων» κριτηρίων και  ο περιορισμός και η συγχώνευση των τμημάτων της ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, ο οποίος θα επέλθει κυρίως στην επαρχία,  θα οδηγήσει σε υποβάθμιση της εκπαιδευτικής δραστηριότητας και της ίδιας της ποιότητας του παρεχόμενου γνωστικού  αντικειμένου της Δημόσιας Παιδείας.


Μια «πολυδιαφημιζόμενη» αλλά άκρως αμφιλεγόμενη μεταρρύθμιση που φέρνει την σφραγίδα της Υπουργού παιδείας κας Νίκης Κεραμέως, θα αναμορφώσει πλήρως τα πανεπιστήμια της χώρας και το χάρτη των τμημάτων τους, ενόψει και της συμπλήρωσης των μηχανογραφικών από νέους υποψηφίους εισακτέους κατά την φετινή χρονιά.

 

Επίσης η «εντατικοποίηση» που θα επέλθει στις τάξεις του Λυκείου λόγω της επαναφοράς της Τράπεζας θεμάτων θα «καταστρέψει» ουσιαστικά την κριτική σκέψη των μαθητών ενισχύοντας την αποστήθιση.

Ειδικότερα, το πολυνομοσχέδιο περιλαμβάνει 115 άρθρα. Ενδεικτικά, ως προς το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ :

  • Περιορίζει τις ομάδες προσανατολισμού από τέσσερις σε τρεις (δηλαδή ενοποιεί την ομάδες θετικών σπουδών και σπουδών υγείας), χωρίς να αλλάζει πάντως κάτι στα εξεταζόμενα μαθήματα. Όπως ισχύει τώρα, οι υποψήφιοι θετικών επιστημών θα εξετάζονται σε Γλώσσα-Λογοτεχνία, Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία και των επιστημών υγείας σε Γλώσσα-Λογοτεχνία, Βιολογία, Φυσική, Χημεία. Η ενοποίηση γίνεται για εξοικονόμηση εκπαιδευτικών.

 

  • Επανέρχονται οι συντελεστές βαρύτητας για τα δύο μαθήματα, χωρίς πάντως να αναφέρονται ποιοι θα είναι (στο προηγούμενο σύστημα ήταν 1,3 και 0,7 για το πρώτο και το δεύτερο μάθημα βαρύτητας, αντιστοίχως).

 

  • Από τις Πανελλαδικές του 2022, αντικαθίσταται η Κοινωνιολογία από τα Λατινικά για τους υποψηφίους των σχολών ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών.

 

  • Για τους μαθητές του λυκείου θεσμοθετείται Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, από την οποία θα επιλέγεται το 50% των θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις (το άλλο 50% από τους διδάσκοντες του μαθήματος). Επίσης, τα υποχρεωτικά διαγωνίσματα γίνονται δύο, από ένα σε κάθε τετράμηνο (σήμερα είναι ένα, μόνο στο πρώτο τετράμηνο).
  • Για το γυμνάσιο προβλέπεται η αύξηση από τέσσερα σε επτά των μαθημάτων που εξετάζονται γραπτά στις ανακεφαλαιωτικές προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις κάθε τάξης. Δηλαδή, στα τέσσερα που ήδη εξετάζονται γραπτά (Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Μαθηματικά, Φυσική και Ιστορία), προστίθενται τα Αρχαία, η Βιολογία και τα Αγγλικά. Αύξηση κατά ένα υπάρχει και στα εξεταζόμενα μαθήματα σε Α΄ και Β΄ Λυκείου.

 

  • Για γυμνάσιο και λύκειο δυσκολεύουν η προαγωγή και η απόλυση. Ο μαθητής κρίνεται άξιος προαγωγής ή απόλυσης, αα) όταν έχει σε κάθε μάθημα βαθμό ετήσιας επίδοσης τουλάχιστον 10 (από 9,5) ή όταν έχει γενικό μέσον όρο βαθμών τουλάχιστον 13. Σε αντίθετη περίπτωση, ο μαθητής παραπέμπεται το πρώτο δεκαήμερο του Σεπτεμβρίου, σε επαναληπτική εξέταση στα μαθήματα που έχει κάτω από 10, εφόσον ο αριθμός των μαθημάτων αυτών δεν υπερβαίνει τα τέσσερα
  • Για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, σημαντική αλλαγή είναι η θεσμοθέτηση βαθμολογικής βάσης για να πάρει ένας φοιτητής μετεγγραφή σε κεντρικό ΑΕΙ, παράλληλα με τα οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια. Η επίδοσή του στις Πανελλαδικές Εξετάσεις πρέπει να είναι το πολύ 2.500 μόρια χαμηλότερη της βάσης εισαγωγής του τμήματος στο οποίο θέλει να μετεγγραφεί.

Στην Ήπειρο τα δεδομένα είναι αρκετά ανησυχητικά για τα πανεπιστημιακά τμήματα τόσο στην Άρτα όσο και στην Πρέβεζα.

Τα Ανώτερα ιδρύματα των Σχολών Γεωπονίας και Λογιστικής σε Άρτα και Πρέβεζα το 2019 αναβαθμίστηκαν σε Πανεπιστημιακά ύστερα από την «μεταρρύθμιση» Γαβρόγλου, ενισχύοντας το κύρος τους και κάνοντας τα οργανικά τμήματα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Η αρμονική συνεργασία με τις πρυτανικές αρχές του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, όπως και η εξαιρετική δουλειά του εκπαιδευτικού προσωπικού, οι διακρίσεις των σπουδαστών  η αυταπάρνηση και ο καθημερινός ζήλος των προέδρων των τμημάτων, επηρεάστηκαν  από το «διάχυτο» προβληματισμό λόγω της αναμενόμενης μείωσης εισακτέων.

Αυτό που ανησυχεί κυρίως όμως είναι η αλλαγή του τρόπου εισαγωγής στα Πανεπιστήμια. Με βάση τα στοιχεία των πανελληνίων εξετάσεων του 2020 και την αλλαγή του τρόπου εισαγωγής προκύπτει ότι ένας αριθμός υποψηφίων, περίπου 20.000 με 25.000 δεν θα περάσει στα Πανεπιστήμια, διότι το σύστημα αυτό απαιτεί μια έκπτωση από το μέσο των γραπτών των υποψηφίων μέχρι 20% ή το 80%, άρα φοβόμαστε ότι θα υπάρξουν βάσεις σε τμήματα οι οποίες θα πρέπει να σταθούν και πάνω από το 10, αφήνοντας υποψήφιους έξω. Θα υπάρξει πρόβλημα από τα 23 Τμήματα του Πανεπιστημίου σε πέντε Τμήματα.  Δυο Τμήματα κινδυνεύουν να μείνουν με ελάχιστους έως καθόλου φοιτητές και αυτά είναι το Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής της Πρέβεζας  και το Τμήμα Γεωπονίας στην Άρτα.

Η επόμενη ημέρα φαντάζει αρκετά δύσκολη και σίγουρα πρέπει οι τοπικοί φορείς στις δύο περιοχές, οι φοιτητές και εκπαιδευτικοί αλλά και θεσμικά το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων  να «βγουν» μπροστά και να εντείνουν τις αντιδράσεις του απέναντι στις συγκεκριμένες αλλαγές.

 

.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *