Σε ένα σχέδιο νόμου για την εκπαίδευση στο οποίο σε 205 σελίδες υπάρχει 323 φορές η λέξη αξιολόγηση, θα μπορούσε κάποιος που δεν παρακολουθεί στενά την εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης να πιστέψει πως στόχος της είναι έστω η περιβόητη ΄΄αριστεία΄΄ για την οποία τόσος λόγος γίνεται εδώ και χρόνια από το κόμμα της Νέας Δημοκρατίας.
Μια ΄΄αριστεία΄΄ ασαφούς και θολής ως προς τον ορισμό της και τα χαρακτηριστικά της, που δείχνει να στοχεύει σε μια εκπαίδευση ΄΄κοινωνικό ανελκυστήρα΄΄ όπως αναφέρεται και στο προεκλογικό πρόγραμμα της ΝΔ. Σε ένα ΄΄κοινωνικό ανελκυστήρα΄΄ που θα χωρά πολύ λίγους και λίγες στον αριθμό, για μια άνοδο προς την ΄΄ελίτ΄΄ της κοινωνίας μας.
Σε όλη αυτή τη νεοφιλελεύθερη σημειολογία περί ΄΄αριστείας΄΄ η λέξη γνώση λίγο απασχολεί την κυβέρνηση. Στο δε σχέδιο νόμου αναφέρεται μόλις 41 φορές.
Αν και αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα από μόνο του, η σύγκριση με το τσουνάμι αναφορών και ρυθμίσεων για την αξιολόγηση δείχνει τις ιεραρχήσεις της κυβέρνησης για το χώρο της παιδείας. Δείχνει την αντιμετώπιση της παιδείας όχι ως αυταξίας απολύτως αναγκαίας για τη διαμόρφωση πολιτών με κριτική σκέψη, με αναλυτική και συνθετική ικανότητα, αλλά ως μηχανισμού κοινωνικής ανέλιξης.
Στο άρθρο 84 του σχεδίου νόμου όμως, οι μάσκες της κυβέρνησης πέφτουν, αποδεικνύονται ισχνά τα νεοφιλελεύθερα ιδεολογήματα περί της δήθεν αξιολόγησης που θα αναδείξει και θα πολλαπλασιάσει την ΄΄αριστεία΄΄, που θα στριμώξει περισσότερους σε αυτόν τον ανελκυστήρα που χωρά λίγους (Κ. Μητσοτάκης: «Δεν μπορούν και δεν πρέπει να πάνε όλοι στο πανεπιστήμιο.
Υπάρχουν επαγγέλματα δημιουργικά», Συνέντευξη Τύπου για το σχέδιο Νόμου στις 28/6/2021)
Διαβάζουμε λοιπόν στο σχέδιο νόμου που υπάρχει στο opengov.gr μέχρι τις 14/7:
΄΄1. Με απόφαση του Διευθυντή ή του Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας των δημοτικών σχολείων, γυμνασίων και λυκείων δύναται να αποφασίζεται η συγκρότηση και λειτουργία εκπαιδευτικών ομίλων μετά τη λήξη του ημερήσιου ωρολογίου προγράμματος διδασκαλίας κατόπιν σχετικής ενημέρωσης του Σχολικού Συμβουλίου και της οικείας δημοτικής αρχής. Οι εκπαιδευτικοί όμιλοι των δημοτικών σχολείων δύναται να συγκροτούνται και να λειτουργούν και κατά τις διδακτικές ώρες του ολοήμερου προγράμματος της σχολικής μονάδας.
2. Για κάθε εκπαιδευτικό όμιλο που συγκροτείται ορίζεται με απόφαση του Διευθυντή ή Προϊσταμένου της σχολικής μονάδας ένας εκπαιδευτικός ως Υπεύθυνος του Εκπαιδευτικού Ομίλου. Η επιλογή των Υπευθύνων των Εκπαιδευτικών Ομίλων πραγματοποιείται μεταξύ των εκπαιδευτικών που εκδηλώνουν ενδιαφέρον για την ανάληψη των σχετικών καθηκόντων. Ο χρόνος που οι Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικών Ομίλων αφιερώνουν στην οργάνωση και λειτουργία των εκπαιδευτικών ομίλων δεν προσμετράται στο εργασιακό τους ωράριο, αλλά συνεκτιμάται κατά την ατομική αξιολόγησή τους, καθώς και κατά την επιλογή τους ως στελεχών εκπαίδευσης σύμφωνα με την υποπερ. εε΄ της περ. ε΄ της παρ. 3 του άρθρου 31.΄΄
Αυτή λοιπόν είναι η κατά ΝΔ αριστεία: Δουλέψτε τζάμπα και ΘΑ το υπολογίσουμε στην αξιολόγηση σας και στην ενδεχόμενη υπηρεσιακή σας εξέλιξη. Και αυτό το παρουσιάζουν λίγες ημέρες μετά τη ψήφιση του Νόμου Χατζηδάκη με τον οποίο καταργείται το οκτάωρο, μειώνονται οι μισθοί, επιβάλλεται η δεκάωρη εργασία με μείωση αποδοχών, το σπαστό ωράριο στη μερική απασχόληση, ο διπλασιασμός των φθηνών υπερωριών, καταλύονται οι συλλογικές συμβάσεις και ανοίγει ο δρόμος για ανεξέλεγκτες απολύσεις.
Η κυρία Κεραμέως θέλοντας και αυτή να δώσει το στίγμα της ως σκληρά νεοφιλελεύθερης για να περάσει με καλό βαθμό στην εσωκομματική αξιολόγησή της, δεν διστάζει να φέρει στη Βουλή ένα σχέδιο νόμου που περιφρονεί βαθιά τους εκπαιδευτικούς, που περιφρονεί βαθιά κάθε εργαζόμενο, αφού για πρώτη φορά θα επιχειρήσει να θεσμοθετήσει απλήρωτη εργασία και στο χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης. Εδώ να σημειώσω πως για τα πρότυπα και πειραματικά σχολεία, που η κυβέρνηση αύξησε σε αριθμό θεωρώντας τα ως υποδείγματα εκπαιδευτικών μονάδων – είναι τα μόνα που έχουν εδώ και κάποια χρόνια τον θεσμό των εκπαιδευτικών ομίλων – οι ώρες διδασκαλίας στους ομίλους συνυπολογίζονται στο ωράριο των εκπαιδευτικών.
Είναι προφανές πως αυτό το σχέδιο νόμου επιχειρείται να ψηφιστεί καλοκαιριάτικα για να αντιμετωπίσει λιγότερες δυσκολίες απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα που ήδη βρίσκεται μακριά από τα κλειστά σχολεία. Τα μεγάλα προβλήματα που φέρνει στη δημόσια εκπαίδευση είναι πολλά και γι’ αυτό θα επανέλθω με άλλο σημείωμά μου.
Η εκπαιδευτική κοινότητα, η Αριστερά, όσοι και όσες πιστεύουν στη δημόσια δωρεάν παιδεία αλλά και στα εργασιακά δικαιώματα όχι μόνο των εκπαιδευτικών αλλά όλων των εργαζομένων, πρέπει να βρουν τρόπους να σταματήσουν αυτό το σχέδιο – έκτρωμα, το οποίο θα ακολουθήσουν και άλλα βαθιά αντιδημοκρατικά σχέδια νόμου.