in

ΤΟ ΘΕΜΑ | Η σιωπή των δρόμων στην Ήπειρο

Πρέβεζα η μεγάλη αδικημένη

editor_image

Του Χρήστου Τσούτση


Η ολοκλήρωση των οδικών αξόνων στην Ήπειρο παραμένει ένα από τα πρωταρχικά ζητήματα που πρέπει να λυθούν για την «ισόρροπη» ανάπτυξη των τεσσάρων νομών της και την παραγωγική της ανάπτυξη.

Δυστυχώς εν έτη 2023 και ακόμα τόσο το έργο «Γιάννενα-Καλπάκι- Κακαβιά» (το οποίο βρήκε χρηματοδότηση) όσο και η σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό από την γέφυρα Καλογήρου «καρκινοβατούν» και δεν έχουν πραγματοποιηθεί.

Η εικόνα ειδικά στην Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας είναι ιδιαιτέρως προβληματική καθώς παραμένει ο μοναδικός νομός χωρίς σύνδεση με τους μεγάλους οδικούς άξονες και παρόλο την παραδοχή του ίδιου του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Καχριμάνη περί «αδικημένης Πρέβεζας» τίποτα εδώ και μια δεκαετία δεν έχει αλλάξει και επιπρόσθετα προβλήματα εντοπίζονται και στην παραλιακή Εθνική Οδό – Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας.

Μάλιστα λόγω της πιθανής άμεσης ολοκλήρωσης του έργου της Αμβρακίας η «ροή» των οχημάτων προς τα παράλια της Πρέβεζας αλλά και προς την Ηγουμενίτσα θα αυξηθεί από το Άκτιο κάτι που θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τον «προβληματικό» εθνικό δίκτυο.

Το τελευταίο διάστημα και μετά από δέκα χρόνια ολοκληρώθηκε με επιτυχία η δημιουργία ανισόπεδων κόμβων στο συγκεκριμένο οδικό δίκτυο καθώς και το προχώρημα του έργου της παράκαμψης της Πρέβεζας που βαίνει προς ολοκλήρωση. Σε καμιά των περιπτώσεων αυτές οι παρεμβάσεις ομώς δεν επαρκούν.

Τα νέα για την σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια δεν είναι «θετικά» και εκκρεμεί επίσης και η παράκαμψη Φιλιππιάδας.

Αντιμέτωπη με νέες περιπέτειες βρίσκεται η μελέτη σύνδεσης της πόλης της Πρέβεζας με την Ιόνια Οδό. Δεκαέξι χρόνια από την προκήρυξή της, αποδεικνύεται ότι αυτά δεν ήταν αρκετά για την ολοκλήρωσή της ενώ η τύχη της πλέον καθίσταται άγνωστη.

 

Οι συγκεκριμένοι οδικοί άξονες είναι μείζονος σημασίας αναπτυξιακά εργαλεία για την περιοχή μας που ήδη έχει «υποβαθμιστεί» πολλαπλώς αλλά και δρόμοι που αφορούν συνολικά την Περιφέρεια Ηπείρου και τους πολίτες της.

 

Κι αυτό γιατί στις 19 Ιουλίου του 2022 και μετά από αίτημα της Περιφέρειας Ηπείρου, το Υπουργείο Υποδομών υπέγραψε απόφαση με την οποία μεταβίβαζε την αρμοδιότητα για τις συμβάσεις που ήταν σε εξέλιξη.

Οι συμβάσεις ήταν δύο με την πρώτη να αφορά στη μελέτη της οδού σύνδεσης και την δεύτερη τις ερευνητικές εργασίες.

Μετά την απόφαση αυτή η τύχη τους αγνοείται ενώ όπως προκύπτει τις τελευταίες ημέρες η Περιφέρεια δεν έχει καμία πρόθεση να αναλάβει το κόστος των μελετών αυτών.

Ένα μικρό ιστορικό
⬛ Το 2005 το τότε Υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ προχωρά στον χαρακτηρισμό του συγκεκριμένο έργου ως εθνικού και θεωρεί ότι αποτελεί διακρατικό άξονα.
⬛ Το 2006 με απόφαση του Υπουργό εγκρίθηκε πίστωση επτά εκατομμυρίων για την εκπόνηση της μελέτης.
⬛ Το 2007 υπογράφεται η ανάθεση της μελέτης για τις ερευνητικές εργασίες στο γραφείο «Γεωγνώση ΑΕ».
⬛ Το 2008 υπογράφεται η ανάθεση της κύριας μελέτης του έργου.
⬛ Το 2009 υπογράφεται η σύμβαση της μελέτης με προυπολογισμό 4,4 εκατομμύρια και προθεσμία ολοκλήρωσης 18 μήνες.
⬛ Το 2020 η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών δίνει οδηγίες για την διαχείριση της κύριας μελέτης του οδικού έργου σύμφωνα με τις οποίες αυτή θα ολοκληρωθεί με το πέρας της εκπόνησης των μελετών για την παράκαμψη Φιλιππιάδας (Τμήμα από τον Κόμβο Καμπής έως τον κόμβο με την εθνική) ενώ για το υπόλοιπο θα επαναπροκηρυχθεί νέα μελέτη.
⬛ Τον Ιανουάριο του 2022 εγκρίνεται παράταση για την υποστηρικτική σύμβαση των ερευνητικών εργασιών ως τις 31 Δεκεμβρίου.
⬛ Στις 8 Απριλίου του 2022 η Περιφέρεια Ηπείρου απευθύνει έγγραφο στο Υπουργείο και αιτείται την παραχώρηση των μελετών που αφορούν μεταξύ άλλων το οδικό τμήμα «Κόμβος Καμπής-Γέφυρα Καλογήρου- Ζέφυρος» το οποίο αφορά στον συγκεκριμένο οδικό άξονα, προκειμένου να ωριμάσει το έργου που στη συνέχεια θα δημοπρατηθεί από τις υπηρεσίες της.
⬛ Το Υπουργείο κρίνοντας ότι το συγκεκριμένο τμήμα δεν ανήκει στο διευρωπαϊκό δίκτυο εγκρίνει την μεταβίβαση της αρμοδιότητας για τις εν εξελίξει συμβάσεις τον Ιούλιο του περασμένου έτους.

 

Άγνωστο το μέλλον

Από τον Ιούλιο μέχρι και σήμερα φαίνεται ότι τα πάντα έχουν μείνει παγωμένα. Από τις δηλώσεις που έγιναν τις τελευταίες ημέρες από τον Περιφερειάρχη Ηπείρου, προκύπτει ένα σοβαρό ζήτημα.

Η μεταβίβαση των εν εξελίξει συμβάσεων είναι κάτι που δεν επιθυμούσε η Περιφέρεια η οποία ζητά τώρα από το Υπουργείο Υποδομών να κλείσει τις οικονομικές υποχρεώσεις που υπάρχουν από τον μελετητή που έχει αναλάβει το έργο από το 2007 και στη συνέχεια να παραλάβει το φάκελο της μελέτης.

Μέχρι στιγμής είναι άγνωστο ποιο ποσό από το αρχικό έχει πληρωθεί και ποιο είναι το μέγεθος της οικονομικής εκκρεμότητας που υπάρχει.

Αυτό που γίνεται σαφές είναι ότι πρόκειται πλέον για μία μελέτη που άγεται και φέρεται μεταξύ Υπουργείου και Περιφέρειας χωρίς κανένα σαφές χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωσή της.

Οφείλουμε να τονίσουμε εδώ ότι ο πρώην Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρήστος Σπίρτζης είχε υπογράψει ήδη από τον Ιανουάριου του 19’ την απόφαση για την κατασκευή του κάθετου άξονα που θα συνδέει την πόλη της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό.

Παρά τις «ευχές» των κυβερνώντων άμεσα συνολικά το πολιτικό προσωπικό σε τοπική αυτοδιοίκηση και κεντρικό κράτος πρέπει «από κοινού» να προχωρήσει στην υλοποίηση αυτών που οφείλει στην Π.Ε Πρέβεζας και στους πολίτες της. Οι συγκεκριμένοι οδικοί άξονες είναι μείζονος σημασίας αναπτυξιακά εργαλεία για την περιοχή μας που ήδη έχει «υποβαθμιστεί» πολλαπλώς αλλά και δρόμοι που αφορούν συνολικά την Περιφέρεια Ηπείρου και τους πολίτες της.