Στην “ΔΦ” μιλά η Μαρία Δέτσικα, Φιλόλογος του 4ου ΓΕΛ Άρτας και πρώην αιρετός του ΠΥΣΔΕ Ν. Άρτας
•Πώς βλέπετε τις προτεινόμενες αλλαγές αναφορικά με τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία;
Η πολλαπλά πληττόμενη ελληνική εκπαίδευση βρήκε επιτέλους το όραμα που θα την βγάλει από τα αδιέξοδα, το τέλμα!!! Είναι η ίδρυση και στελέχωση ανά νομό Προτύπων (ΠΣ) και Πειραματικών (ΠΕΙΣ) σχολείων. Ο καλόπιστος αναγνώστης θα αναρωτηθεί αν η ίδρυση νέων μονάδων που θα καλλιεργούν την «αριστεία», θα συνεισφέρει στην εκπαιδευτική αναβάθμιση της παιδείας σε τοπικό επίπεδο.
Είναι όμως έτσι; Το κυρίαρχο επιχείρημα της πρότασης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και του Υπ. Παιδείας είναι η καλλιέργεια της «αριστείας». Αλήθεια η εισαγωγή των παιδιών μέσω εξετάσεων στα Πρότυπα συνεισφέρει στην αριστεία ή στην καλλιέργεια του άκρατου φροντιστηριακού ανταγωνισμού από την πέμπτη και έκτη δημοτικού; Από την άλλη η γενίκευση των ΠΣ και ΠΕΙΣ σε κάθε περιοχή, η επιλογή και η συγκέντρωση των «καλών» μαθητών, αντικειμενικά υποβαθμίζει το σύνολο των σχολείων, ανακατανέμει το μαθητικό δυναμικό, καταργεί τα γεωγραφικά όρια, ανοίγει το δρόμο για την επιλογή σχολείου από τους γονείς. Αντικειμενικά ανοίγει ο δρόμος για τη δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων, με διαφορετική χρηματοδότηση, διαφορετικό πρόγραμμα, διαφορετικά μαθήματα. Ξεχωριστό πρόβλημα αποτελεί και η κινητικότητα των καθηγητών, που θα προκύψει δεδομένου ότι οι καθηγητές χάνουν τις οργανικές τους θέσεις. Είναι ζήτημα που αφορά όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς αλλά και τους μαθητές και τους γονείς τους, αφού χάνεται η σταθερή επαφή των μαθητών με τους καθηγητές τους , απαραίτητη για την εκπαιδευτική διαδικασία.
Τα σχέδια, όμως, της πολιτικής ηγεσίας του Υ.ΠΑΙ.Θ., έχουν ως στόχο την αλλαγή του χάρτη της δημόσιας εκπαίδευσης με τρόπο που θα επιφέρει σοβαρές, αρνητικές συνέπειες στα σχολεία, στους μαθητές και στις οικογένειες τους, αλλά και στους εκπαιδευτικούς. Είναι σχέδια ξένα προς την παιδαγωγική, τις ανάγκες τους και τον χαρακτήρα του δημόσιου και δωρεάν σχολείου.
Ο βασικός ρόλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας δε θα πρέπει να υποβαθμίζεται στην «εκπαίδευση των λίγων άριστων μαθητών», αλλά να είναι η ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου όλων των παιδιών ανεξάρτητα από οικονομική κατάσταση, φυλή, χρώμα ή θρησκεία. Αποτελεί μεγάλη υποκρισία του ΥΠΑΙΘ όταν μετά από ένα χρόνο πανδημίας, χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο, μιλά για «αριστεία» των λίγων.
Είναι άλλο πράγμα η βούληση της Πολιτείας να δημιουργήσει πρότυπα σχολεία – θερμοκήπια αρίστων και άλλο η ανάγκη πειραματισμών και καινοτομιών. Ο διαχωρισμός σε «καλά» και σε «κακά σχολεία» έχει ξεπεραστεί παιδαγωγικά εδώ και πολλές δεκαετίες στην εκπαιδευτική πρακτική.
Αίτημα όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι το δημόσιο, δωρεάν, ποιοτικό σχολείο για όλους/ες!
• Η Κυβέρνηση το προηγούμενο διάστημα προχώρησε στην ουσιαστική κατάργηση των υπηρεσιακών συμβουλίων. Τι σημαίνει αυτό για τον Κλάδο και ποια θεωρείτε ότι θα πρέπει να είναι η αντίδραση;
Υπηρεσιακά συμβούλια: Προσχεδιασμένο «έγκλημα» για την κατάργηση αιρετών. Ποιος φοβάται την παρουσία αιρετών εκπροσώπων των εργαζόμενων στα Υ. Σ.; Η κυβέρνηση της Ν. Δ. φυσικά…
Μετά τις «ψευτο-εκλογές» παρωδία για την ανάδειξη αιρετών στα Υπηρεσιακά Συμβούλια και την συντριπτική – καθολική αποχή από αυτές σύσσωμου του κλάδου, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ προχώρησε ένα βήμα παραπέρα τον αντιλαϊκό και αντιδημοκρατικό της κατήφορο: στην ανακήρυξη των δήθεν «εκλεγμένων» στα υπηρεσιακά συμβούλια και ταυτόχρονα με το άρθρο 123 του ν. 4763/2020 θεσμοθέτησε με πραξικοπηματικό τρόπο την αντικατάσταση των αιρετών μελών των υπηρεσιακών συμβουλίων, σε περίπτωση παραίτησής τους, από διορισμένους – δοτούς εκπροσώπους από το αρμόδιο κατά περίπτωση όργανο, επιχειρώντας να καταργήσει ουσιαστικά τον θεσμό του αιρετού που λειτουργεί ως θεσμός προάσπισης των εργαζόμενων.
Δηλώνει με τον τρόπο αυτό, η πολιτική ηγεσία ότι στη «δημοκρατία της» δεν χωρούν εκλεγμένοι αιρετοί, που οφείλουν να εκπροσωπούν τους συναδέλφους και να υπερασπίζονται τη δημόσια εκπαίδευση απέναντι στις πολιτικές υπονόμευσης της δημόσιας Παιδείας και της εργασίας.
Η συγκεκριμένη ενέργεια δεν είναι τυχαία ούτε έχει να κάνει αποκλειστικά με τα προβλήματα που προκύπτουν από τον κορονοϊό. Είναι συνέχεια μιας σειράς αντεργατικών ρυθμίσεων που περιορίζουν τις δημοκρατικές και συνδικαλιστικές ελευθερίες. Εντάσσεται στο συνολικότερο σχέδιο για το χτύπημα της συλλογικής δράσης, για την υπονόμευση της ίδιας της λειτουργίας και δράσης των σωματείων. Έχει ως απώτερο στόχο την κατάργηση των συλλογικών διαδικασιών στην συνδικαλιστική έκφραση των εργαζομένων μέσα από γενικές συνελεύσεις, ζωντανή ανταλλαγή των επιχειρημάτων, δια ζώσης ψηφοφορίες, συλλογική διεκδίκηση των κοινωνικών και εργασιακών προβλημάτων.
Η κυβέρνηση με αυτόν τον τρόπο επιχειρεί να «απελευθερώσει» τα Συμβούλια από το «μάτι και το αυτί» του κλάδου, ώστε να ανταποκρίνονται στον πραγματικό τους ρόλο, αυτόν της επιβολής της κυρίαρχης εκπαιδευτικής πολιτικής, την ανισότιμη και γιατί όχι; ρουσφετολογική αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών και τη συγκάλυψη των αυθαιρεσιών της διοίκησης.
Δεν υπάρχουν «εκλεγμένοι» αιρετοί και κάθε απόπειρα ορισμού τους είναι παράνομη! Ο κλάδος ενωμένος υπερασπίστηκε τα συλλογικά δικαιώματα και τις δημοκρατικές διαδικασίες και νίκησε. Η παραπάνω επιλογή αφήνει πολιτικά από-νομιμοποιημένες τις όποιες αποφάσεις τους, ακόμα και τις επείγουσες διαχειριστικές.
Απαιτούμε:
• Να αποσυρθεί το άρθρο του ν/σ που προβλέπει την κατάργηση των αιρετών.
• Να καταργηθεί η τροπολογία του ΠΔ 1/2003 για «ηλεκτρονικές ψηφοφορίες».
• Να παραταθεί η θητεία των αιρετών, όπως έγινε σε όλες τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, και να πραγματοποιηθούν εκλογές δια ζώσης , όταν καταστεί εφικτό.