Ως “Ευρωπαϊκό Έτος Σιδηροδρόμων” ανακήρυξε το 2021 η ΕΕ με στόχο την προώθηση της χρήσης των τρένων ως ασφαλών και βιώσιμων μεταφορών. Η απόφαση αυτή συνδέεται με την προσπάθεια για την προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον τρόπων μεταφοράς και την επίτευξη κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050, στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας.
Μια απόφαση, που έκανε πολλούς στην Ήπειρο να αναθαρρήσουν και να θεωρήσουν πως ήρθε επιτέλους η κατάλληλη στιγμή για να προωθηθεί και να υλοποιηθεί η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, ένα αίτημα που έρχεται κι επανέρχεται τα τελευταία 110 χρόνια.
Μάλιστα οι πρόσφατες δηλώσεις του εκτελεστικού Αντιπροέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και Επιτρόπου της ΕΕ για το κλίμα Φρανς Τίμερμανς για περισσότερα τρένα και λιγότερες πτήσεις δημιούργησαν ακόμα μεγαλύτερες προσδοκίες.
«Θέλουμε να απαλλαγούμε από τις πτήσεις μικρών αποστάσεων, αλλά όχι με απαγορεύσεις ή υψηλότερες τιμές. Θέλουμε να το οργανώσουμε με τέτοιο τρόπο, ώστε να γίνει πιο ελκυστικό για τους πολίτες να ταξιδεύουν με το τρένο. Για αποστάσεις μικρότερες από 600 έως 800 χιλιόμετρα, δεν θα πρέπει πλέον να έχει νόημα να πάρει κανείς το αεροπλάνο, απλώς και μόνο επειδή το ταξίδι με το τρένο διαρκεί περισσότερο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τίμερμανς.
Κατά πόσο όμως, αυτή η απόφαση της ΕΕ θα μπορούσε να σημάνει την έλευση του τρένου και στην Ήπειρο;
Υπενθυμίζεται ότι το Περιφερειακό Συμβούλιο με ομόφωνη απόφασή του πέρυσι τον Μάιο είχε ζητήσει από το υπουργείο Υποδομών να συμπεριληφθεί η κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής «Ηγουμενίτσα – Γιάννενα – Καλαμπάκα/ Κοζάνη», μήκους 147χλμ, -τμήμα που θα συμπλήρωνε την Σιδηροδρομική Εγνατία-, στον κατάλογο των έργων του επόμενου ΕΣΠΑ 2021-2027.
Σημειωνόταν δε στην επιστολή τους προς το Υπουργείο, ότι η κατασκευή της σιδηροδρομικής σύνδεσης Καλαμπάκα – Ηγουμενίτσα είναι το μοναδικό σιδηροδρομικό έργο που έχει συμπεριληφθεί στην απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου Νο 1692/96/EC και αποτελεί δικαιολογημένη επέκταση του διαδρόμου της Αδριατικής Ιονίου.
Το θέμα επανέφεραν προ ημερών οι παρατάξεις της αντιπολίτευσης στην Περιφέρεια Ηπείρου.
«ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ»
Η παράταξη «ΚΟΙΝΟ ΤΩΝ ΗΠΕΙΡΩΤΩΝ» θεωρεί την ανακήρυξη του 2021 ως «έτος σιδηροδρόμων» ως «μοναδική ευκαιρία» για τη σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου.
«Είναι έργο φιλοπεριβαλλοντικό, ανήκει στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και συμβαίνει το 2021 να είναι έτος Ευρωπαϊκών Σιδηροδρόμων. Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι η πύλη εισόδου αγαθών και ανθρώπων και θα αποτελέσει ενισχυτικό παράγοντα της διεκδίκησης, όπως και το γεγονός ότι το τμήμα Ηγουμενίτσα – Ιωάννινα – Καλαμπάκα είναι περιβαλλοντικά μελετημένο ενώ το τμήμα Καλαμπάκα – Κοζάνη έχει παλιά χάραξη αλλά και προμελέτη με χάραξη και προϋπολογισμό.
Η πραγματικότητα είναι παρούσα και πρέπει να αδράξουμε την ευκαιρία. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή όλο και πιο δύσκολα χρηματοδοτεί αυτοκινητόδρομους. Η επέκταση του α/δ της Ιονίας οδού μέχρι την Κακαβιά (Τμ. Γιάννενα – Κακαβιά) δε χώρεσε στο Ταμείο Ανάκαμψης, από δικά μας λάθη. Δεν ωριμάσαμε μελετητικά το έργο και το διεκδικήσαμε με λάθος τρόπο. Να μην κάνουμε κι άλλο λάθος τώρα με το τρένο. Αυτό όμως που έχει αξία αυτή την εποχή είναι η προετοιμασία. Έργα τέτοιου βεληνεκούς χρειάζονται χρόνο ωρίμανσης. Φαίνεται ότι η συγκυρία μας ευνοεί. Να συμφωνήσουμε και να συμμαχήσουμε με τις δυο γειτονικές περιφέρειες της Θεσσαλίας και της Δυτικής Μακεδονίας και να διεκδικήσουμε το έργο. Οι Ηπειρώτες βουλευτές, ευρωβουλευτές, υπουργοί και αυτοδιοικητικοί να αρθούν στο ύψος των περιστάσεων, είναι η ώρα να αναμετρηθούμε με τις ανάγκες των καιρών αλλιώς να πάμε στα σπίτια μας. Ή τώρα ή ποτέ», υπογραμμίζει σε ανακοίνωσή της.
«ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ»
Στο ίδιο πνεύμα και η παράταξη «ΗΠΕΙΡΟΣ ΟΛΟΝ» επισημαίνει την ανάγκη διεκδίκησης της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Ηπείρου κρούοντας τον κώδωνα του κινδύνου και της τελευταίας ευκαιρίας στους αρμόδιους, ότι η σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου κρίνεται απαραίτητη υποδομή για την ανάπτυξη της περιοχής, για την εξασφάλιση γρήγορων και οικονομικών μεταφορών και για την σύνδεσή της με την Ευρώπη.
«Ας μη μείνουμε μακριά για μια ακόμη φορά από τις εξελίξεις που διαμορφώνονται στην Ευρώπη και ας γίνουμε πραγματικά και επί της ουσίας διεκδικητικοί, ας γίνουμε χρήσιμοι για το αύριο της Ηπείρου και ας μη μένουμε μακριά από ειδικές συναντήσεις και συζητήσεις όπως έγινε με το «Thessaloniki summit 2018»», αναφέρεται στην σχετική ανακοίνωση.
Εκτός ταμείου Ανάκαμψης το τρένο
«Δεν έχουμε σιδηρόδρομο και δεν προβλέπεται να κατασκευαστεί» ανέφερε μεταξύ άλλων, ο Πρόεδρος της Π.Ε.Δ. Ηπείρου και Δήμαρχος Δωδώνης κ. Χρήστος Ντακαλέτσης στη διάρκεια τη συνεδρίασης που προκλήθηκε με αφορμή τον αποκλεισμό της χρηματοδότησης των οδικών έργων της περιοχής από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» ,που παρουσίασε η κυβέρνηση, για τον σιδηρόδρομο περιλαμβάνονται μόνον τέσσερα έργα, κανένα εκ των οποίων δεν αφορά στην σιδηροδρομική σύνδεση της Ηπείρου, κάτι όμως, που δεν εξέπληξε τους καλά γνωρίζοντες τα πράγματα, καθώς δεν υπάρχουν ώριμες μελέτες.
Πάντως μετά τις τελευταίες εξελίξεις, που αφήνουν τους οδικούς άξονες εκτός Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και τις δηλώσεις του εκτελεστικού αντιπροέδρου για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία κ. Φρανς Τίμερμανς, ο περιφεριάρχης Ηπείρου κ. Αλέξανδρος Καχριμάνης – σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές- ζήτησε ενημέρωση από το υπουργείο Υποδομών σχετικά με τις προοπτικές ένταξης σε χρηματοδοτικά προγράμματα τόσο των οδικών έργων της Ηπείρου, όσο και της Σιδηροδρομικής Εγνατίας και αναμένει απάντηση.
Το ζήτημα είναι ότι μιλάμε για ένα έργο (Σιδηροδρομική Εγνατία) τουλάχιστον 2 δις, για το οποίο υπάρχει μόνο μια προμελέτη που έγινε επί υπουργίας Λιάπη και θα πρέπει να υπάρξει πολιτική βούληση για να γίνουν μελέτες, να ωριμάσουν και να βρεθεί χρηματοδοτικό πρόγραμμα για να ενταχθούν.
Ίδωμεν!