in

Ανοίγει νέους ορίζοντες η λειτουργία των Πειραματικών ή οδηγούμαστε σε σχολεία δύο ταχυτήτων;

Τρία σχολεία προτάθηκαν για την Άρτα – Αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί

editor_image

Ρεπορτάζ της Σοφίας Αναγνωστάκη
• Δημοσιογράφου-μέλους της ΕΣΗΕΑ

 


Με δομές πρότυπων και πειραματικών σχολείων, θα εμπλουτιστεί φέτος ο σχολικός χάρτης της χώρας, με τα αποτελέσματα της ανοιχτής πρόσκλησης του υπουργείου Παιδείας προς τα δημόσια σχολεία να αναμένονται τις επόμενες μέρες.

Στην Άρτα, προτάθηκαν να λειτουργήσουν ως Πειραματικά σχολεία – συνδεδεμένα με το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων- το 8ο Δημοτικό, το Δημοτικό Σχολείο Ελεούσας και το 3ο Νηπιαγωγείο.

Η πρόταση έγινε από την Διευθύντρια Πρωτοβάθμιας Eκπαίδευσης Ν. Άρτας κ. Κλεοπάτρα Βασιλείου και αγκαλιάστηκε ομόφωνα από το Δημοτικό Συμβούλιο Αρταίων, όχι όμως από τους Συλλόγους Διδασκόντων.


«Το όραμά μου είναι να υπάρξει ανάπτυξη, εξέλιξη στον τόπο μας. Αυτό βέβαια προϋποθέτει πολύ κόπο και δουλειά. Υπάρχουν ορισμένοι εκπαιδευτικοί, που θέλουν να λάβουν μέρος σε αυτό το εγχείρημα κι αυτό με κάνει χαρούμενη», τονίζει η κα Βασιλείου, υποστηρίζοντας πως η λειτουργία Πειραματικών Σχολείων είναι μία σημαντική ευκαιρία, που θα αλλάξει το επίπεδο εκπαίδευσης στην πόλη και θα ωφεληθούν, όχι μόνο τα σχολεία στα οποία θα δημιουργηθούν, αλλά ουσιαστικά επηρεάζει όλη τη σχολική κοινότητα της Άρτας, καθώς και οι μαθητές των άλλων σχολείων, μπορούν να συμμετάσχουν στους ομίλους δημιουργικότητας και καινοτομίας, που δημιουργούνται.

Επιπλέον, επισημαίνει ότι σε άλλες περιοχές της χώρας ο θεσμός των Πρότυπων & Πειραματικών Σχολείων ήδη έχει αξιολογηθεί θετικά κι έχει αγκαλιαστεί από τις τοπικές κοινωνίες φέρνοντας ως παράδειγμα το 1ο Πειραματικό σχολείο της Θεσσαλονίκης, που λειτουργεί από το 1929, αλλά και το Πρότυπο των Ιωαννίνων για το οποίο εκδήλωσαν ενδιαφέρον 830 μαθητές για 53 θέσεις.

Όπως μας εξηγεί η κα Βασιλείου, στα Πειραματικά σχολεία
οι μαθητές της Α΄ τάξης του Δημοτικού εισέρχονται κάθε χρόνο με κλήρωση. Στηρίζεται δηλαδή σε μαθητές όλων των κοινωνικών στρωμάτων, χωρίς να γίνονται διαχωρισμοί.
Εφαρμόζονται καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας και διδακτικές πρακτικές, προτάσεις του Πανεπιστημίου για την εκπαίδευση, δημιουργούνται όμιλοι μαθητών. Για παράδειγμα «Όμιλος μαθητών για την ρομποτική σε τμήμα του σχολείου», ενώ ταυτόχρονα, δημιουργούνται άλλοι 6 όμιλοι στα σχολεία της περιοχής (π.χ. Όμιλοι Αθλοπαιδιών ή όμιλοι Αριστείας).
αναπτύσσονται ερευνητικές, δημιουργικές δράσεις, εφαρμόζονται πιλοτικά και πειραματικά προγράμματα σπουδών, μέθοδοι διδασκαλίας, νέο εκπαιδευτικό υλικό και καινοτόμες διδακτικές πρακτικές, όπως η ομαδο-συνεργατική διδασκαλία, εντάσσονται δεξιότητες του 21ου αιώνα, όπως τεχνολογία, πολιτισμός, ενσυναίσθηση κ.ά.

Ο νόμος προβλέπει μια σειρά κριτηρίων για την μετατροπή των σχολείων σε πειραματικά. Εν προκειμένου, η κα Βασιλείου επισημαίνει πως η πρότασή της έγινε μετά από πολύ σκέψη, συγκρίνοντας τα μειονεκτήματα και τα πλεονεκτήματα των σχολείων, τις δυνατότητες ανάπτυξής τους, ενώ έπαιξε ρόλο ο περιβάλλον χώρος, το κτίριο κ.ά.

«Το 8ο Δημοτικό βρίσκεται εντός πόλης και μπορούν να πάνε μαθητές και από τις γύρω περιοχές. Εάν μετακινηθεί το Νηπιαγωγείο με το οποίο συστεγάζονται, μπορεί να αναπτυχθεί σε 15θεσιο σχολείο. Έχει φιλοξενήσει και υλοποιεί Erasmus, πολιτιστικά προγράμματα κι είναι σχολείο, που μπορεί να αναπτυχθεί. Επίσης, είναι εύκολο στην πρόσβαση, έχει πάρκινγκ, κ.ά. Το σχολείο της Ελεούσας είναι εκτός πόλης, μπορεί να συνεργαστεί με τα σχολεία του κάμπου, ενώ όταν θα μετακομίσει το Ειδικό Σχολείο στο νέο κτίριο, που ετοιμάζεται, έχει την δυνατότητα να μετατραπεί σε 11θέσιο. Όσα παιδιά δεν κληρωθούν για τα Πειραματικά Σχολεία καλύπτονται από τα όμορα σχολεία», εξηγεί.

Επίσης, πρόταση έγινε για το 3ο Νηπιαγωγείο, το οποίο με μικρές μετατροπές μπορεί να μεγαλώσει λίγο, είναι κτιριακά καλό, με δύο εκπαιδευτικούς και ολοήμερο και μπορεί να στηριχθεί ως πειραματικό, επισημαίνει.

Σύμφωνα με την νομοθεσία, οι εκπαιδευτικοί που θα θελήσουν να παραμείνουν στα Πειραματικά Σχολεία, με διετή θητεία, θα επιμορφωθούν για να ανταπεξέλθουν στις νέες απαιτήσεις και θα αξιολογούνται κάθε δυο χρόνια από το Επιστημονικό Εποπτικό Συμβούλιο του σχολείου. Όσοι αποφασίσουν να φύγουν χάνουν τις οργανικές τους στο σχολείο, αλλά δεν απολύονται, μπορούν να πάρουν νέες, τοποθετούμενοι κατ’ απόλυτη προτεραιότητα, συγκρινόμενοι με τους υπεράριθμους εκπαιδευτικούς, σε όμορα σχολεία. Επίσης, οι νέοι που θα προσληφθούν θα επιλεγούν με συγκεκριμένα κριτήρια αξιολόγησης.

«Το εκπαιδευτικό προσωπικό έχει μεγάλη πείρα εκπαίδευσης και θα ήθελα να παραμείνουν όλοι, τόσο στο 8ο Δημοτικό, όσο και στην Ελεούσα. Είναι σχολεία με εμπειρία σε δράσεις, που μπορούν να προσφέρουν πράγματα στην κοινωνία», υποστηρίζει η κα Βασιλείου.

Στην εισήγησή της προς το Υπουργείο, η κα Βασιλείου έχει προτείνει τη συνεργασία των Πειραματικών Σχολείων με τα Τμήματα Πληροφορικής και Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, δεν αποκλείει ωστόσο ενδεχόμενη συνεργασία με την Γεωπονική Σχολή, αλλά και άλλες σχολές (Πολιτισμού, Μαθηματικών, Φυσικής, Ιστορίας κλπ).

Αρνητικοί στα Πειραματικά οι Σύλλογοι Διδασκόντων
Αρνητικοί στην μετατροπή των σχολείων τους σε Πειραματικά είναι και οι τρεις Σύλλογοι Διδασκόντων διότι, πέραν του ότι θα αλλάξει γενικά η μορφή των σχολικών μονάδων, η ύλη, τα προγράμματα διδασκαλίας, χάνονται και οι οργανικές θέσεις όλων των εκπαιδευτικών των σχολείων αυτών, όπως μας πληροφορεί η Πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Άρτας κα Δήμητρα Λάμπρου.


«Δεν είναι εύκολο για ανθρώπους που δουλεύουν τόσα χρόνια, έχουν γυρίσει όλα τα ορεινά και απομακρυσμένα χωριά για να έχουν μια θέση στην πόλη, να χάνουν την οργανική τους», αναφέρει. Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με την κα Λάμπρου, οι εν λόγω εκπαιδευτικοί δεν είχαν τη δυνατότητα να κάνουν τα χαρτιά τους για μεταθέσεις σε κενές οργανικές άλλων σχολείων. Επίσης, όπως υποστηρίζει, χάνεται η χωροταξική κατανομή της σχολικής μονάδας, αφού θα εισάγονται σε αυτά τα σχολεία, μαθητές με κλήρωση κι όχι με βάση την Δ/νση κατοικίας.

Ερωτηθείσα, η κα Λάμπρου διευκρινίζει ωστόσο, πως ως εκπαιδευτικοί δεν είναι τελείως αρνητικοί στο θεσμό των πειραματικών σχολείων. Διεκδικούν πλήρη αναμόρφωση του προγράμματος Σπουδών όλων των σχολείων, όχι μόνο ενός ή δύο σχολείων της Περιφερειακής Ενότητας, που θα γίνουν Πειραματικά. «Θέλουμε την εναλλαγή, γιατί φέρνει πρόοδο, αλλά σε όλα τα σχολεία. Δεν θέλουμε την κατηγοριοποίηση των σχολείων. Γιατί -για παράδειγμα- το συγκεκριμένο σχολείο, που θα γίνει πειραματικό, μπορεί να «ανέβει» σε πλήθος μαθητών, σε προγράμματα σπουδών και σε χρήματα-χορηγίες που θα δοθούν, αλλά όλα τα σχολεία γύρω γύρω να φθίνουν κάθε φορά. Ζητάμε ισότιμη αντιμετώπιση για όλα τα σχολεία», υποστηρίζει.