in

Ε.Β.Ε. ή Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Τι σημαίνει για τους χιλιάδες υποψήφιους φοιτητές των Α.Ε.Ι.


Ένα από τα εκατοντάδες αντιλαϊκά μέτρα που ψήφισε η κυβέρνηση εν μέσω πανδημίας είναι και αυτό της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (Ε.Β.Ε.) που θα εφαρμοστεί για πρώτη φορά μετά τις πανελλήνιες εξετάσεις του 2021, για το επόμενο ακαδημαϊκό έτος 2020-21.

Τι σημαίνει όμως Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής ( Ε.Β.Ε.) και τι αποτελέσματα θα έχει αναφορικά με την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;

Με τον Νόμο 4777/2021, η Κυβέρνηση της ΝΔ και η κ. Κεραμέως νομοθέτησαν όχι απλά τη βάση του 10 όπως είχαν προαναγγείλει, αλλά κάτι ακόμη πιο σκληρό για τα παιδιά που θα διεκδικήσουν την εισαγωγή τους στα Ελληνικά Πανεπιστήμια: Η «Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής» (Ε.Β.Ε.) θα καθορίζεται από το σύνολο των επιδόσεων όλων των υποψηφίων κάθε Επιστημονικού Πεδίου (ΕΠ). Πιο συγκεκριμένα, σε κάθε ΕΠ θα υπολογίζεται ο Μέσος Όρος (Μ.Ο.) των επιδόσεων σε Πανελλαδική κλίμακα -1η ΒΑΣΗ- και στην συνέχεια κάθε Πανεπιστημιακό Τμήμα θα έχει καθορίσει ένα ποσοστό αυτού του Μ.Ο. ως προϋπόθεση εισαγωγής. Το ποσοστό αυτό είναι από το 80% έως το 120% του Μ.Ο. -2η ΒΑΣΗ.

Για παράδειγμα, αν σε ένα Επιστημονικό πεδίο που Πανελλαδικά ο Μ.Ο. είναι 11 (στην 20βαθμη κλίμακα), κάθε Σχολή μπορεί να έχει προαπαιτήσει Ε.Β.Ε. από το 8,8 έως το 13,2!

Ήδη ανακοινώθηκαν από τις σχολές τα ποσοστά απόκλισης από το Μ.Ο. Από τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν διαπιστώνεται ότι η μεγάλη πλειοψηφία των σχολών (306 ή το 67,6% του συνόλου) επέλεξαν ποσοστό μικρότερο του 100 ενώ οι υπόλοιπες (147 ή το 32,4% του συνόλου) επέλεξαν ποσοστό μεγαλύτερο του 100%, σχολές που γενικά χαρακτηρίζονται “υψηλής ζήτησης” με αποτέλεσμα μαθητές που έγραψαν πολύ καλά ή άριστα πιθανόν να βρεθούν εκτός των σχολών επιλογής τους. Με βάση και τα στοιχεία από τις βαθμολογίες των υποψηφίων προκύπτει ότι κατά μέσο όρο το 35% των υποψηφίων όλων των πεδίων δε θα πιάσει την Ε.Β.Ε.

Άρα, περισσότεροι από 25.000 υποψήφιοι, που το 2020 κατόρθωσαν και εισήχθησαν στα ΑΕΙ, το 2021 δεν θα τα καταφέρουν. Δεδομένου ότι υπάρχουν σχολές και τμήματα που καθόρισαν Ε.Β.Ε. μεγαλύτερη του 80%, ο αριθμός των υποψηφίων που θα αποκλεισθούν από τα ΑΕΙ θα είναι μεγαλύτερος των 25.000!

Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα μετά την ανακοίνωση των βαθμολογιών είναι ότι μαθητής που έγραψε 18 στα μαθηματικά μένει έξω από το Μαθηματικό Θεσσαλονίκης , γιατί λόγω της Ε.Β.Ε. δεν μπορεί να το δηλώσει και μπορεί να δηλώσει μόνο το Μαθηματικό Ιωαννίνων. Αυτό αλλά και άλλα πάρα πολλά παραδείγματα αποκλεισμού εισαγωγής υποψηφίων φοιτητών είναι το άμεσο αποτέλεσμα του μέτρου αυτού.

Από την πλευρά του, το υπουργείο Παιδείας τονίζει σε κείμενό του ότι η απόφαση για θεσμοθέτηση της ΕΒΕ έχει στόχο να δοθεί τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με 1 και 2 στα 20, που εισάγονται στα ΑΕΙ αλλά δεν αποφοιτούν. «Θέλουμε φοιτητές που γίνονται πτυχιούχοι, όχι “αιώνιους” φοιτητές που εγκλωβίζονται σε ένα δρόμο χωρίς διέξοδο, που χάνουν άσκοπα τα χρόνια τους. Θέλουμε νέους ανθρώπους που επιλέγουν δρόμους με προοπτική».

Πρακτικά όμως σημαίνει ότι η θέσπιση της ΕΒΕ θα λειτουργήσει ως ένα καθαρό ταξικό μέτρο ενάντια στα παιδιά των φτωχών, εργατικών οικογενειών με στόχο να κλείσει οριστικά το όνειρο της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και άρα βελτίωσης της κοινωνικής τους θέσης. Επιδιώκει να εξαναγκάσει τα παιδιά αυτά να βρουν “διέξοδο” στις διάφορες δομές κατάρτισης, δημόσιες και ιδιωτικές. Είναι επιστροφή σε μια ακραία ταξική και παρωχημένη αντίληψη που θέλει το παιδί του εργάτη να γίνει εργάτης και μάλιστα το πλέον κακοπληρωμένο σε εποχές έντασης της εκμετάλλευσης και ασυδοσίας της εργοδοσίας. Φυσικά, ένα κομμάτι αυτών των παιδιών που θα ενσωματώσουν την “αποτυχία” τους στις πανελλαδικές εξετάσεις ως ατομική υπόθεση, θα αποτελέσουν την «πελατεία» για κολλεγιάρχες που πήραν ως δώρο και την εξίσωση των πτυχίων των πανεπιστημίων με αυτά των κολλεγίων λίγους μήνες πριν.

Από την άλλη έμπειροι εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ότι και πρακτικά έχουν δημιουργηθεί ανισότητες και αδικίες , όπως το ότι δεν επιτρέπει σε μαθητές με περισσότερα μόρια να κάνουν μηχανογραφικό, ενώ το επιτρέπει σε άλλους μαθητές με αρκετά λιγότερα (!) .Ο εκπαιδευτικός, μαθηματικός – φροντιστής κ. Γιάννης Ζαμπέλης, με ανάρτησή του δίνει ένα ακραίο μεν παράδειγμα, αλλά απολύτως ενδεικτικό του τρόπου με τον οποίον η ΕΒΕ μπορεί να οδηγήσει σε σχιζοφρενικές τέτοιες καταστάσεις ανισοτήτων που δεν γνωρίζουμε τι εξέλιξη θα έχουν με την περαιτέρω πορεία των πραγμάτων.

Το σίγουρο είναι ότι χιλιάδες παιδιά θα εγκαταλείψουν το όνειρο μιας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και θα τροφοδοτούν την τεράστια δεξαμενή ενός εργατικού δυναμικού μισοειδικευμένου, ημικαταρτισμένου που θα αναγκάζεται συνέχεια να ανανεώνει τα “προσόντα” με ατομική ευθύνη και πληρωμή, θα μπαινοβγαίνει στην εργασία, θα έχει κουτσερεμένα επαγγελματικά δικαιώματα και ανύπαρκτα εργασιακά δικαιώματα με βάση και το νόμο Χατζηδάκη.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.