in

Έχω δάνειο. Είμαι όμηρος των funds; [του Άρη Ραβανού]

Απαντήσεις σε 7 κρίσιμες ερωτήσεις για: Δάνεια, Δανειολήπτες και Εταιρείες Διαχείρισης Απαιτήσεων


Πως λειτουργούν οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων και τι επιλογές έχουν οι δανειολήπτες; Έχω δάνειο σε τράπεζα και μου τηλεφωνούν από μια εταιρεία με ξένο όνομα που δεν την ξέρω. Είναι νόμιμο αυτό; Πρόκειται για τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων ή αλλιώς servicers που νομίμως διαχειρίζονται τα δάνεια που έχουν τιτλοποιηθεί;

Ο δανειολήπτης πρέπει να γνωρίζει τα εξής βασικά στοιχεία που αποκωδικοποιούνται μέσα από 7 κρίσιμες ερωτήσεις:

1. Οι εταιρείες διαχείρισης είναι το ίδιο με τα funds; Τι εταιρείες είναι;
Όχι δεν είναι το ίδιο. Τα funds είναι οι νέοι «ιδιοκτήτες» των δανείων, ενώ οι εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων είναι οι διαχειριστές, δηλαδή εταιρείες που εδρεύουν στην Ελλάδα και επικοινωνούν με τους δανειολήπτες, κάνουν τα δικαστήρια, προτείνουν τις ρυθμίσεις.

2. Όταν μεταβιβάστηκε το δάνειό μου, δεν έπρεπε να με ρωτήσουν;
Όταν υπογράψατε τη σύμβαση δανείου είχε όρο ότι έχουν δικαίωμα οι Τράπεζες να μεταβιβάσουν το δάνειο. (Άλλο που οι περισσότεροι δεν διαβαζουν ή δεν κατανοούν τι υπογράφουν). Επομένως δεν χρειαζόταν να σας ρωτήσουν.

3. Από τη στιγμή που το δάνειό μου μεταβιβάστηκε (έγινε πώληση) σε χαμηλή τιμή, γιατί δεν μου πρότειναν να πληρώσω ένα μικρό ποσό και να κλείσει η υπόθεση του δανείου μου;
Πριν τις τιτλοποιήσεις τα έτη 2017 και 2018 έγιναν ρυθμίσεις πολύ ευνοϊκές με διαγραφές. Πολλοί δανειολήπτες επωφελήθηκαν, άλλοι ίσως δεν μπόρεσαν να πετύχουν κάτι, άλλοι δεν το αντιλήφθηκαν. Οι τράπεζες λειτουργούν απρόσωπα, βλέπουν πακέτα δανείων, εκατομμυρίων ευρώ που μεταβιβάζουν, δεν βλέπουν μεμονωμένα πρόσωπα.

4. Οι εταιρείες αυτές λειτουργούν ανεξέλεγκτα; Αν έχω κάποιο παράπονο που μπορώ να απευθυνθώ;
Οι εταιρείες εποπτεύονται από την Τράπεζα της Ελλάδος και υπόκεινται στο νόμο για τις εταιρίες ενημέρωσης δανειοληπτών (εισπρακτικές εταιρείες). Παράπονα γίνονται στην ΤτΕ για τις πρακτικές τους, αλλά είναι αβέβαιο αν βελτιώνονται, ή αν υφίστανται κυρώσεις. Υπάρχει διαδικασία και φόρμα παραπόνων στην ιστιοσελίδα κάθε εταιρείας που είναι υποχρεωμένη να απαντήσει στο παράπονο εντός 45 ημερών.

5. Προσπαθώ να βρω συμβιβαστική λύση με τις εταιρίες αυτές για το δάνειό μου και δεν βρίσκω άκρη. Γιατί;
Η αλήθεια είναι ότι λόγω της πληθώρας των υποθέσεων και των εκατοντάδων εργαζόμενων υπαλλήλων παρουσιάζονται κάποιες φορές προβλήματα στην επικοινωνία. Χρειάζεται υπομονή από την πλευρά του δανειολήπτη για να μπορέσει να πετύχει μια καλή ρύθμιση.

6. Μου προτείνουν να υπογράψω ρύθμιση χωρίς να κατανοώ πολύ καλά τι υπογράφω. Να το κάνω;
Σε κάθε περίπτωση πρέπει να κατανοήσετε τι υπογράφετε και όχι μόνο το ποσό της μηνιαίας δόσης. Μπορείτε να ζητήσετε από έναν δικηγόρο να ελέγξει τους όρους της ρύθμισης, ή μόνοι σας να προσπαθήσετε να αντιληφθείτε τι υποχρεώσεις αναλαμβάνετε. Οι υπάλληλοι των εταιρειών συνήθως δεν αφιερώνουν χρόνο στο να εξηγήσουν τους νομικούς όρους της ρύθμισης που ενδεχομένως ούτε οι ίδιοι να γνωρίζουν. Κοιτούν μόνο πως θα πετύχουν να υπογράψει ο δανειολήπτης τη ρύθμιση, όσο πιο γρήγορα γίνεται, διότι τους πιέζουν ασφυκτικά οι προϊστάμενοι τους, ώστε να «πιάσουν στόχους»

7. Ποιες εναλλακτικές έχω ως δανειολήπτης, εάν δεν μου αρέσει η ρύθμιση που μου προτείνουν;
Οι εναλλακτικές που δίνει η Πολιτεία είναι ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών μέσω ειδικής πλατφόρμας που οδηγεί σε ρύθμιση και προστασία της περιουσίας και η πτώχευση με ολική διαγραφή όλων των χρεών, αλλά και με ρευστοποίηση της περιουσίας.