in

Φάκελος Λιμάνι: Η αδράνεια που κοστίζει


 

Τον Οκτώβριο του ’22 πραγματοποιήθηκε μια εξαιρετικής σημασίας για την πόλη και την περιφέρεια σχετικά με το λιμάνι και το μέλλον του. Το παρόν είχαν δώσει μερικοί από τους σημαντικότερους επιχειρηματίες και βιομηχάνους σε εθνικό επίπεδο.

Μα πως αλλιώς θα γινόταν όταν η συνεδρίαση αφορούσε το εθνικής σημασίας λιμάνι της Πρέβεζας, από το οποίο διακινούνται εμπορεύματα που διατίθενται σε παραγωγούς και εμπόρους όλων των πόλεων και χωριών της Ηπείρου και σε περιπτώσεις από Αιτωλοακαρνανία μέχρι Κόρινθο.

 

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι μια τέτοια εθνική περιουσία ο δήμος της πόλης μας θα την προφύλασσε «ως κόρη οφθαλμού». Δυστυχώς, παρακολουθούμε το αντίθετο, ένα μυωπικό όραμα, που διαφαίνεται ξεκάθαρα στον έκτο χρόνο της δημαρχίας του κου Γεωργάκου.

 

Ας δούμε αρχικά τι αποφάσεις πάρθηκαν «ΟΜΟΦΩΝΑ» στο παραπάνω δημοτικό συμβούλιο:

 

  • Διατήρηση του εμπορικού λιμένα στη Νότια προβλήτα μέχρι την ολοκλήρωση της κατασκευής της Ανατολικής προβλήτας.
  • Δημιουργία χερσαίων υποδομών για την κρουαζιέρα και προσωρινή χρήση της Νότιας προβλήτας για κρουαζιερόπλοια μετά από συνεννόηση ώστε να μην παρεμποδίζεται η εμπορική δραστηριότητα.
  • Χρήση εξοπλισμού που να μειώνει την όχληση από σκόνη.

 

Ύστερα από μια τέτοια απόφαση ακόμα και αν προσθέσουμε στην εξίσωση την «περίοδο χάριτος» των εκλογών, θα περίμενε κανείς τον Πρόεδρο του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου να προχωρήσει άμεσα στα παρακάτω βήματα:

  1. Κοινοποίηση της ομόφωνης απόφασης του δημοτικού συμβουλίου στην τεχνική εταιρεία ΤΡΙΤΩΝ και την εντολή να ολοκληρωθεί η μια και μοναδική λύση που θα αποτελέσει την τροποποίηση του Master Plan και θα κατατεθεί στο Υπουργείο Ναυτιλίας και την Επιτροπή Λιμένων.
  2. Άμεσες ενέργειες για τη Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την κατάθεση Master Plan.
  3. Μελέτη και κατασκευή της ανατολικής προβλήτας.
  4. Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, που είναι απαραίτητη για την κατασκευή της ανατολικής προβλήτας.
  5. Τέλος, ενέργειες για τη μελέτη προμήθειας vacuvator που είναι ένα μηχάνημα που θα μπορέσει να μειώσει αισθητά την όχληση από σκόνη.

 

Ενημερωτικά, ο δήμαρχος αλλά και ο πρόεδρος του λιμενικού ταμείου είχαν στη διάθεσή τους ένα τεράστιο εργαλείο, τη χρηματοδότηση από το ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ. Μάλιστα, η συγκεκριμένη ένταξη είχε πραγματοποιηθεί ενάμιση χρόνο πριν τη διεξαγωγή του δημοτικού συμβουλίου του 2022. Συνολικός προϋπολογισμός 344 χιλιάδων ευρώ για τη «Σύνταξη Μελετών στο πλαίσιο της Κατασκευής, Βελτίωσης και Συντήρησης των Λιμενικών Υποδομών του Λιμένα Πρέβεζας». Αναλυτικά:

  • Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Λιμένα Πρέβεζας, 23.447,72 ευρώ συν ΦΠΑ.
  • Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων Εμπορικού Λιμένα Πρέβεζας, 35.171,57 ευρώ συν ΦΠΑ.
  • Μελέτη προμήθειας vacuvator, 15.631,81 ευρώ συν ΦΠΑ.
  • Μελέτη για την κατασκευή ανατολικής προβλήτας λιμένα Πρέβεζας, 270.000 ευρώ συν ΦΠΑ.

 

Θα περίμενε κανείς, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου να επιδιώξει την τάχιστη ολοκλήρωση όλων των μελετών για να μην χαθεί η χρηματοδότηση και κυρίως η αποδοτικότητα/παραγωγικότητα άνω των δέκα εκατομμυρίων που θα είχε η ολοκλήρωση αυτών των έργων.

 

Φτάνουμε στα μέσα Φεβρουαρίου του 2025 και συνειδητοποιούμε ότι η λέξη κλειδί της παρούσας σύνθεσης του δημοτικού λιμενικού ταμειου είναι η ΑΔΡΑΝΕΙΑ:

 

  • Καμία απολύτως ενέργεια για την ολοκλήρωση της τροποποίησης  του Master Plan. Έχουν περάσει μάλιστα εφτά χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ του προεδρείου του λιμενικού ταμείου και της μελετητικής εταιρείας.
  • Πηγές της εφημερίδας μας ενημερώνουν μάλιστα για τα παρακάτω:
    • Σχετικά με το Master Plan, ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου όχι μόνο θα έπρεπε να κοινοποιήσει στη μελετητική εταιρεία την ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του 2022, θα έπρεπε να απαιτήσει και την επικαιροποίηση των στοιχείων, κυρίως της κίνησης του εμπορικού λιμένα. Μια και το 2024 έφτασε σε αριθμούς έτη προ κρίσης και στο 2025 αναμένεται παρόμοια αν όχι μεγαλύτερη κίνηση.
    • Η τεχνική εταιρεία που υποτίθεται έχει αναλάβει μέσω ΔΕΠΑΝ την ανατολική προβλήτα, ουδέποτε ήρθε στο εμπορικό λιμάνι για να καταγράψει την κατάσταση. Ουδέποτε επικοινώνησε με τους επαγγελματίες ή τις εταιρείες-χρήστες του λιμανιού για την κίνηση του εμπορικού λιμένα ή τις πραγματικές ανάγκες για το πως θα αναπτυχθεί η εμπορευματική κίνηση τα επόμενα χρόνια. Επιπλέον, η πολύ καίρια πρόταση των επαγγελματιών για την ανατολική προβλήτα δεν έχει ληφθεί από κανέναν φορέα υπόψη.

 

Τι θα μπορούσε κανείς να συμπεράνει τελικά;

Ότι ο δήμαρχος κ. Γεωργάκος αρέσκεται στο να πετάει στον «κάλαθο αχρήστων» χρηματοδοτικά εργαλεία;

Ότι οι πολιτικές του δεν επιτρέπουν τη χρηματοδότηση της Πρέβεζας;

Πόσα χρόνια θητείας θα χρειαστεί για να καταλάβει ότι αυτές οι πολιτικές ΑΔΡΑΝΕΙΑΣ οδηγούν την πόλη μας σε οικονομικό αδιέξοδο;

Για πόσα χρόνια ακόμα θα ακολουθεί τακτικές που έχουν αποδειχθεί λανθασμένες και θα αποδεικνύει περίτρανα ότι δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί μια εθνική περιουσία;