Μεγάλη εντύπωση προκάλεσε η παρέμβαση του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Αλέξανδρου Καχριμάνη για το εμπορικό λιμάνι της Πρέβεζας, μέσω επιστολής του που κινοποιήθηκε προς του Υπουργούς: Ναυτιλίας Ιωάννη Πλακιωτάκη, Αγροτικής Ανάπτυξης Γ. Γεωργαντά και Ανάπτυξης Άδωνη Γεωργιάδη, με κοινοποίηση επίσης στον Αντιπεριφερειάρχη Πρέβεζας Στράτο Ιωάννου, τον Δήμαρχο Πρέβεζας Νίκο Γεωργάκο και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας.
Στην επιστολή με θέμα την «Συνδυασμένη λειτουργία του λιμένος Πρέβεζας» ο Περιφερειάρχης αναφέρεται σε συνάντησή του με εκπροσώπους επιχειρήσεων που εξυπηρετούνται στις μεταφορές τους από το λιμάνι της Πρέβεζας και του εξέφρασαν την αγωνία αλλά και την ανασυχία τους για την επόμενη ημέρα καθώς για τους μέχρι τώρα χειρισμούς και τις κωλυσιεργίες τόσο της Δημοτικής Αρχής όσο και του Δημοτικού Λιμενικού ταμείου.
Η “Παρέμβαση” Καχριμάνη έκανε αίσθηση καθώς ουσιαστικά κρούει το κώδωνα του κινδύνου στην Δημοτική Αρχή Γεωργάκου, μιας και μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων δεν έχουν επιλυθεί, π.χ master plan , ενώ το τοπίο είναι ιδιαιτέρως “θολό” ως προς τις προθέσεις της παράταξης Γεωργάκου για το πως πρέπει να ληφθούν οι όποιες απόφασεις.
Ακολουθεί η επιστολή :
Κύριοι Υπουργοί,
Σε συνέχεια του με ημερομηνία 15/6/2022 έγγραφό μας, την Παρασκευή 18 Ιουνίου 2022 πραγματοποιήθηκε συνάντηση στο γραφείο μου, με εκπροσώπους επιχειρήσεων οι οποίες εξυπηρετούνται στις μεταφορές τους από το λιμάνι της Πρέβεζας.
Σύσσωμοι επανέλαβαν τις ανησυχίες τους για το σχεδιασμό που προωθείται για περιορισμό της εμπορευματικής ικανότητας του λιμένα Πρέβεζας, προέβησαν σε επισημάνσεις και κατέθεσαν συγκεκριμένες προτάσεις τις οποίες και σας παραθέτουμε.
Βασική αρχή και επιδίωξη όλων είναι το λιμάνι Πρέβεζας να λειτουργεί συνδυασμένα και ισόρροπα, ώστε να εξυπηρετεί και τον τουρισμό και τις εμπορικές μεταφορές, όπως συμβαίνει σε όλον τον κόσμο, όπου οι δύο δραστηριότητες συνυπάρχουν, π.χ. Βενετία, Βαρκελώνη, Αμβούργο, κ.λπ.. Η ανησυχία που έχει καταλάβει τις μεγάλες επιχειρήσεις παραγωγής και μεταποίησης, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε Ήπειρο και Αιτωλοακαρνανία, προκαλείται από την πληροφορία περί σχεδιασμού από το Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας περιορισμού της εμπορευματικής ικανότητας του λιμένα.
Πρόκειται για απευκταία επιλογή και απόφαση, καθώς θα υπάρξουν πολλαπλάσια προβλήματα στην εφοδιαστική γραμμή των μεγάλων παραγωγικών επιχειρήσεων στην Ήπειρο, ήτοι: Θα αυξήσουν περαιτέρω το κόστος παραγωγής από τις οδικές μεταφορές πρώτων και άλλων υλών, θα θέσουν σε κίνδυνο τη βιωσιμότητά τους, θα επιβαρύνουν τους Έλληνες παραγωγούς και καταναλωτές αλλά και το περιβάλλον λόγω των μακρών οδικών μεταφορών. Έρχεται δε σε μία χρονική στιγμή όπου -λόγω του πολέμου στην Ουκρανία- γίνονται συντονισμένες προσπάθειες για επαναλειτουργία των λιμανιών της Ουκρανίας και αύξηση των δυνατοτήτων των λιμανιών των λοιπών χωρών της Μ. Θάλασσας για την απρόσκοπτη διακίνηση σιτηρών, τα οποία είναι προφανώς απαραίτητα για την αποφυγή επισιτιστικής κρίσης.
Επισημαίνουμε ότι σήμερα το λιμάνι Πρέβεζας είναι το μοναδικό στη Βορειοδυτική Ελλάδα, μέσω του οποίου διακινούνται εμπορεύματα και κυρίως σιτηρά και ζωοτροφές, καθώς στο μεν λιμάνι Ηγουμενίτσας δεν υφίσταται, ούτε προβλέπεται υποδομή για εξυπηρέτηση εμπορικών πλοίων, οι δε λιμένες Αμφιλοχίας και Αστακού είναι περιορισμένων τεχνικών δυνατοτήτων. Ο πρώτος, καθώς έχει περιορισμένο βύθισμα, για δε το δεύτερο υπάρχει σε εξέλιξη διαπραγμάτευση για αξιοποίησή του αποκλειστικά για τουριστικούς σκοπούς.
Η Περιφέρεια έχοντας σχηματίσει «σφαιρική» εικόνα για τις δυνατότητες και το βαθμό εξάρτησης της τοπικής οικονομίας με τον λιμένα Πρέβεζας, είχε ζητήσει από την προηγούμενη Πολιτική ηγεσία τη διασφάλιση της συνδυασμένης λειτουργίας του, θέτοντας ως προτεραιότητα την κατασκευή της Ανατολικής προβλήτας. Το ίδιο αίτημα επαναφέρουμε και σήμερα υπό το φως και των νέων δεδομένων που έχουν προκύψει.
Συγκεκριμένα, στο λιμένα Πρέβεζας σήμερα τα καράβια προσεγγίζουν μόνο στη Νότια προβλήτα, καθώς στη Δυτική -λόγω της μαρίνας σκαφών- είναι σχεδόν αδύνατη η προσέγγιση και ήδη έχει χαθεί η μία θέση πρόσδεσης/ παραβολής πλοίων.
Η πρότασή μας αφορά στην άμεση κατασκευή της Ανατολικής προβλήτας – ισοδύναμης δυναμικότητας και τεχνικών προδιαγραφών με την υφιστάμενη (βύθισμα τουλάχιστον 12m)- ώστε να αυξηθεί η χωρητικότητα του λιμανιού και να διευκολυνθούν οι συνδυαστικές χρήσεις. Επισημαίνεται ότι η κατασκευή λιμενικών υποδομών αποτελεί έργο βαριάς υποδομής με χρόνο ολοκλήρωσης τη δεκαετία και κατά συνέπεια προτεινόμενες τροποποιήσεις του Master Plan δεν είναι υλοποιήσιμες στην παρούσα φάση, καθώς δεν υφίσταται η υποδομή που θα εξυπηρετήσει την εμπορευματική κίνηση. Ο προγραμματισμός και η χωροθέτηση χρήσεων στη νέα Ανατολική προβλήτα θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τα βάθη προσέγγισης της λιμενολεκάνης που πρέπει να είναι κατά το δυνατόν περιορισμένα για περιβαλλοντικούς λόγους και από την έννοια αυτή εξυπηρετούν καλύτερα χρήσεις κρουαζιέρας.
Εκτιμούμε δε, ότι προς αυτή την κατεύθυνση μπορεί και πρέπει να ενεργοποιηθεί το Λιμενικό Ταμείο Πρέβεζας, ο οποίος είναι και ο πιο ευέλικτος φορέας.
Η Περιφέρεια Ηπείρου, επιθυμώντας και επιδιώκοντας την ισόρροπη ανάπτυξη όλων των κλάδων της τοπικής οικονομίας, ζητά την ανάληψη πρωτοβουλιών για τη διασφάλιση της συνδυασμένης λειτουργίας του λιμένος Πρέβεζας, θέτοντας στη διάθεσή σας τις Υπηρεσίες της Περιφέρειας για οτιδήποτε απαιτηθεί.
Ο Περιφερειάρχης Ηπείρου
Αλέξανδρος Καχριμάνης