in

«Κομβικός ο ρόλος των χερσαίων πυλών εισόδου για τον οδικό τουρισμό της χώρας και ειδικά της Β. Ελλάδας »

Χρήστος Γκόκας- Ερώτηση Βουλή


Οι ιδιαίτερες συνθήκες που έχει δημιουργήσει η πανδημία, επηρεάζουν κάθε είδους ανθρώπινη δραστηριότητα και κατά συνέπεια διαμορφώνουν τις τουριστικές τάσεις της σεζόν. Η επιθυμία για ασφαλή μετακίνηση, χωρίς αυξημένο συγχρωτισμό, κατατάσσουν τον οδικό τουρισμό ψηλά στις προτιμήσεις των επισκεπτών της χώρας μας, καθιστώντας τον ένα στοίχημα που πρέπει οπωσδήποτε να κερδίσουμε.
Ειδικά όσον αφορά τη Β. Ελλάδα, κυρίως τη Χαλκιδική, την Πιερία, την Καβάλα, τη Θάσο, τη Σαμοθράκη και τα παράλια του Έβρου, της Ξάνθης, της Ροδόπης και της Δράμας, ο οδικός τουρισμός αποτελεί βασικό τροφοδότη για τις επιχειρήσεις, τουριστικές και μη.
Η μέχρι τώρα πολιτική που ακολουθεί όμως η κυβέρνηση σε σχέση με τους συνοριακούς σταθμούς της Β. Ελλάδας, αντί να διευκολύνει τον οδικό τουρισμό, δημιουργεί προβλήματα και ταλαιπωρία στους επισκέπτες που επιλέγουν τη χώρα μας για τις διακοπές τους.
Σε λίγες μέρες κλείνουμε μήνα από το επίσημο άνοιγμα της τουριστικής σεζόν. Ωστόσο, ελάχιστοι μεθοριακοί σταθμοί είναι ανοιχτοί και οι περισσότεροι υπολειτουργούν. Μόνο ο Προμαχώνας στο νομό Σερρών λειτουργεί σε 24ωρη βάση ενώ οι Εύζωνοι στο νομό Κιλκίς, που αποτελούν το κύριο μεθοριακό πέρασμα μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας και την κεντρική πύλη εισόδου στη χώρα μας των επισκεπτών από τις ευρωπαϊκές χώρες, λειτουργούν 7 το πρωί με 11 το βράδυ. Υπολογίζεται ότι σε ετήσια βάση διέρχονται από το σταθμό περίπου 3 εκατομμύρια αυτοκίνητα και 8 εκατομμύρια άνθρωποι. Επίσης, από τους Ευζώνους διέρχεται μεγάλος όγκος φορτηγών (50% -55% του συνολικού αριθμού φορτηγών που εισέρχονται στη χώρα) και λεωφορείων.
Οι συνοριακές διαβάσεις Δοϊράνη και Νίκη, που χρησιμοποιούν πολύ οι Σέρβοι τουρίστες, είναι κλειστές και δεν γνωρίζουμε αν υπάρχει προοπτική να ανοίξουν. Το συνοριακό πέρασμα Νυμφαία, το οποίο χρησιμοποιείται από Ρουμάνους και Βούλγαρους τουρίστες, έχει περιορισμένο ωράριο λειτουργίας, όπως και τα περάσματα Κακκαβιά και Κρυσταλλοπηγή στα σύνορα με την Αλβανία, που λειτουργούν με περιορισμό ωραρίου λειτουργίας αλλά και ατόμων. Αρκετές συνοριακές διαβάσεις στη Βουλγαρία είναι επίσης κλειστές για τους τουρίστες, όπως π.χ. το Ορμένιο και η Εξοχή, αν και διαθέτουν όλες τις απαραίτητες υποδομές για να υποστηρίξουν τα αναγκαία υγειονομικά μέτρα και πρωτόκολλα.
Ο έλεγχος των απαραίτητων υγειονομικών στοιχείων και τα δειγματοληπτικά τεστ οδηγούν σε καθυστερήσεις και αναμονή ωρών για τους ταξιδιώτες στις συνοριακές διελεύσεις, κυρίως των Ευζώνων και του Προμαχώνα. Μεγαλύτερες μάλιστα καθυστερήσεις, σύμφωνα με εργαζόμενους στα τελωνεία, σημειώνονται κατά τον έλεγχο των λεωφορείων, λόγω του μεγάλου αριθμού επιβατών.
Πρόκληση αποτελεί για την κυβέρνηση η επίτευξη γρήγορης αλλά και ασφαλούς διέλευσης των επισκεπτών, ώστε να μη δημιουργηθούν τα περσινά μποτιλιαρίσματα των επισκεπτών και να αποφευχθούν τυχόν πλαστά πιστοποιητικά. Αυτό προϋποθέτει επάρκεια προσωπικού, εξεύρεση τρόπου κατάλληλης διαχείρισης του ωραρίου λειτουργίας, των λωρίδων κυκλοφορίας αλλά και της διεξαγωγής των υγειονομικών ελέγχων.
Πρόσφατα δημοσιεύματα αναφέρουν ότι η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο της εφαρμογής του μοντέλου της Σιγκαπούρης, με τη διεξαγωγή τεστ αναπνοής στους τουρίστες, που δίνει αποτέλεσμα μέσα σε ένα λεπτό με ποσοστό επιτυχίας 90%.
Επίσης, πριν από το άνοιγμα του τουρισμού γινόταν λόγος για την προμήθεια ειδικής εφαρμογής, μέσω της οποίας θα σκανάρονταν ηλεκτρονικά όλα τα απαραίτητα έγγραφα εισόδου, όπως τα πιστοποιητικά των εμβολιασθέντων, τα αποτελέσματα των tests, τα διαβατήρια και οι ταυτότητες.
Σοβαρό είναι και το θέμα που προκύπτει από την απαίτηση διεξαγωγής PCR test σε παιδιά άνω των 6 ετών, σε αντίθεση με πέρυσι που κάτι τέτοιο αφορούσε παιδιά άνω των 12 ετών. Αυτό λειτουργεί ανασταλτικά για τα ταξίδια των οικογενειών, καθώς εκτός από τις πρακτικές δυσκολίες λόγω της μικρής ηλικίας των παιδιών, τίθεται και θέμα σημαντικής οικονομικής επιβάρυνσης.
Επιπλέον, οι υποδομές των συνοριακών σταθμών είναι παρωχημένες και πόρρω απέχουν από εκείνες των σύγχρονων ευρωπαϊκών σταθμών. Για παράδειγμα, δεν διαθέτουν ΑΤΜ ή ανταλλακτήριο χρημάτων για να καλύψουν τις ανακύπτουσες ανάγκες των ταξιδιωτών, αλλά ούτε σύγχρονους χώρους ανάπαυλας, και σε κάποιες περιπτώσεις ούτε καν τουαλέτες, όπως π.χ. στη Νυμφαία. Με τις ολοένα αυξανόμενες ροές των οδικών τουριστών, η αναβάθμιση των υποδομών στα χερσαία σύνορα απαιτεί πάγιο αίτημα του τουριστικού κόσμου.
Τέλος, η ενίσχυσή τους με το απαραίτητο προσωπικό (υγειονομικό, αστυνομικό, κτλ) αποτελεί σημαντικό ζητούμενο για την απρόσκοπτη διεξαγωγή των ελέγχων και τη διαχείριση της όλης διαδικασίας.
Η ομαλή και ασφαλής προσέλευσης των οδικών τουριστών στη χώρα μας αποτελεί κομβικής σημασίας θέμα για τον οδικό τουρισμό και τη λειτουργία των τουριστικών και των συνδεόμενων με τον τουρισμό επιχειρήσεων (ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, εστιατόρια, γενικά καταστήματα, κλπ) στη Βόρεια Ελλάδα.
Αν η κυβέρνηση δεν διευκολύνει την άφιξη των επισκεπτών στη χώρα μας, ιδίως των Ρουμάνων και των Σέρβων, που αποτελούν τον κύριο όγκο των Βαλκάνιων τουριστών, αυτοί θα κατευθυνθούν σε άλλες αγορές και η οικονομία της Β. Ελλάδας θα υποστεί τεράστιο πλήγμα.

Με βάση τα παραπάνω, ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:
1) Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας (ωράριο, λωρίδες κυκλοφορίας, υγειονομικός έλεγχος, κτλ) για την απρόσκοπτη διέλευση των τουριστών στην χώρα μας, τώρα αλλά και κατά την περίοδο τουριστικής αιχμής, οπότε οι ανάγκες διαχείρισης των ροών θα είναι πιο έντονες;
2) Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για την ενίσχυση των συνοριακών σταθμών με το κατάλληλο προσωπικό και τον απαραίτητο εξοπλισμό, ώστε να εξασφαλίζεται η γρήγορη και ασφαλής διέλευση των ταξιδιωτών;
3) Πρόκειται να προχωρήσετε στην ένταξη των τεστ αναπνοής στη διαδικασία υγειονομικού ελέγχου στις χερσαίες πύλες εισόδου στη χώρα και αν ναι, πότε;
4) Έχετε προχωρήσει στην προμήθεια σαρωτών σύγχρονης τεχνολογίας, για το σκανάρισμα των εγγράφων εισόδου που φέρουν οι ταξιδιώτες, προκειμένου να “διαβάζονται” τα ψηφιακά αποτυπώματα των εγγράφων μέσα σε λίγο χρόνο και να μη σχηματίζονται ουρές στους τελωνειακούς σταθμούς, όπως συνέβη πέρυσι, ειδικά με τους Σέρβους τουρίστες;
5) Σύμφωνα με τους επικαιροποιημένους κανόνες ταξιδιών της Ε.Ε., ισχύει η υποχρεωτικότητα διεξαγωγής PCR test στα παιδιά άνω των 6 ετών και όχι άνω των 12 ετών, όπως ίσχυε πέρυσι. Αυτό συνεπάγεται μεγάλο κόστος για μια οικογένεια και λειτουργεί αποτρεπτικά για τα ταξίδια. Πώς σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε αυτό το θέμα;
6) Σκοπεύετε να εντάξετε στη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης έργα αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των υποδομών των σταθμών στα χερσαία σύνορα, ώστε να ανταποκρίνονται στα σύγχρονα πρότυπα και τις ανάγκες των ταξιδιωτών;
Οι ερωτώντες βουλευτές

Γιώργος Φραγγίδης

Δημήτρης Μπιάγκης

Κώστας Σκανδαλίδης

Γιώργος Καμίνης

Ανδρέας Πουλάς

Γιώργος Αρβανιτίδης

Ιλχάν Αχμέτ

Χρήστος Γκόκας

Χαρά Κεφαλίδου

Ευαγγελία Λιακούλη

Μπουρχάν Μπαράν

Απόστολος Πάνας

Βασίλης Κεγκέρογλου