Τις προηγούμενες ημέρες όλη η χώρα χόρευε σε ρυθμούς “Μπάλου” και στην κυριολεξία πνιγήκαμε σε μια κουταλιά νερό. Με τα φυσικά φαινόμενα δεν μπορεί να τα βάζει κάποιος όμως μπορεί να προνοεί με δημόσια έργα και υποδομές και να δημιουργεί όπλα αντιμετώπισης. Δυστυχώς στην Ελλάδα η προχειρότητα που η ίδια η πολιτεία αντιμετωπίζει τους πολίτες της, αποτελεί «σήμα κατατεθέν» για την χώρα μας. Από 1/10/2021 στη ζωή Επιχειρήσεων και Λογιστών έχει μπει και εφαρμόζεται ο Νόμος για τα ηλεκτρονικά βιβλία γνωστός ως Mydata. Μια διαδικασία για την όποια κανένας από τους εμπλεκόμενους σε αυτή δεν είναι έτοιμος.
Η αγορά απέχει πάρα πολύ από το να χαρακτηριστεί έτοιμη για ψηφιακή μετάβαση και αυτό σίγουρα οφείλεται ότι η πλειοψηφία των μικρών επιχειρήσεων στην Ελλάδα, δεν ξέρει την έννοια της μηχανογράφησης, το ίδιο λειτουργικό σύστημα της ΑΑΔΕ να έχει παρά πολλά προβλήματα αλλά το βασικότερο είναι ότι οι αρμόδιοι του έργου αυτού δεν ξέρουν τι θέλουν να πετύχουν.
Για άλλη μια φορά Επιχειρήσεις και Λογιστές γινόμαστε «πειραματόζωα». Θα πρέπει Eπιμελητήρια Επαγγελματικοί Σύλλογοι και Ενώσεις να ενημερώσουν τα μέλη τους και να απαιτήσουν την ομαλή μετάβαση σε αυτό που ονομάζουμε ψηφιακή μεταβίβαση γιατί αν εφαρμοστούν τα πρόστιμα από 1/1/2022 με αυτή τη κατάσταση που προαναφέρω θα είναι αργά για δάκρυα.
Θα πρέπει όλες οι Επιχειρήσεις να ενταχθούν στο mydata; Από 1/11/2021 Ναι. Χωρίς πρόστιμα αρχικά και από 1/1/2022 εφαρμογή προστίμων!!!
Και οι Αγρότες; Όσοι τηρούν βιβλία και στοιχεία Ναι, στις ίδιες ημερομηνίες. Οι Αγρότες που ανήκουν στο Ειδικό Καθεστώς και οι Αφανείς Αγρότες Όχι.
Ποιος έχει υποχρέωση να διαβιβάζει τα δεδομένα. Ο εκδότης άρα και ο Αγρότης!!!
Πότε διαβιβάζεται το παραστατικό;
Δυο “σενάρια”
1) Σε πραγματικό Χρόνο
Μέσω Παρόχου – Εμπορικών / Λογιστικών Προγραμμάτων ή της Εφαρμογής έκδοσης και Διαβίβασης της ΑΑΔΕ
2) έως 20η μέρα του επόμενου μήνα εντός του οποίου εκδόθηκαν τα Έσοδα:
Μέσω Ειδικής Φόρμας ή προγραμμάτων (εμπορικών, λογιστικών) ή της εφαρμογής έκδοσης και διαβίβασης της ΑΑΔΕ και εφόσον:
– τηρούν απλογραφικά βιβλία και το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων που έχουν πραγματοποιήσει κατά την προηγούμενη διαχειριστική περίοδο δεν υπερβαίνει τις 50.000,00 €, ή
– ανεξάρτητα της κατηγορίας των βιβλίων που τηρούν εκδίδουν έως και πενήντα (50) τιμολόγια πώλησης, το πλήθος αυτών καθώς και το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων εξετάζεται στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους προκύπτει από τα δεδομένα που διαβιβάστηκαν στην Πλατφόρμα myDATA μέχρι το τέλος του προηγούμενου ημερολογιακού έτους. Εξαιρετικά για το 2021, λαμβάνεται υπόψη το πλήθος των τιμολογίων καθώς και το ύψος των ακαθαρίστων εσόδων, με βάση τις υποβληθείσες καταστάσεις φορολογικών στοιχείων πελατών 2019.
Εμείς οι Φοροτεχνικοί γνωρίζουμε και θα πρέπει να καταλάβουν οι εμπλεκόμενοι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων δεν είναι έτοιμη όχι κατ’ επιλογή, αλλά γιατί ήταν αδύνατον ένα τέτοιο έργο να τρέξει παράλληλα με μια πανδημία που μας αποδιοργάνωσε όλους σε όλα τα επίπεδα και σίγουρα γιατί είναι ημιτελές για εφαρμογή!!!