in

Ομάδα φοιτητών της «Καλών Τεχνών» σχεδιάζουν τα γραμματόσημα της EUROPA

Ανάμεσα τους ο Αρτινός Δημήτρης Πανής

editor_image

Της Σοφίας Αναγνωστάκη
• Δημοσιογράφου-μέλους της ΕΣΗΕΑ


Φοιτητές της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, σχεδίασαν για πρώτη φορά τα ελληνικά γραμματόσημα της EYROPA, μιας από τις πιο δημοφιλείς ειδικές θεματικές εκδόσεις που εκδίδεται από το 1956, και στην οποία μετέχουν με κοινή θεματολογία, τα Ταχυδρομεία 49 ευρωπαϊκών χωρών- μέλη της PostEurop.

Όλοι τους ήταν φοιτητές στο μάθημα «Γραφικές Τέχνες – Γραμματόσημο» του Τομέα Χαρακτικής, με διδάσκουσα την δρα Μυρσίνη Βαρδοπούλου και επιβλέπων καθηγητή, τον χαράκτη Γιάννη Γουρζή.

Η φετινή έκδοση έχει το κοινό θέμα «Απειλούμενα Άγρια Ζώα» και τα ΕΛΤΑ επιλέγουν να απεικονίσουν ζώα που ανήκουν στην κατηγορία «Κρισίμως Κινδυνεύοντα», δηλαδή είδη που αντιμετωπίζουν εξαιρετικά υψηλό κίνδυνο εξαφάνισης από το φυσικό τους χώρο στο άμεσο μέλλον, όπως περιγράφεται στο «Κόκκινο Βιβλίο των Απειλούμενων Ζώων της Ελλάδας».

Ειδικότερα, απεικονίστηκαν -σε περιβάλλον απειλής- είδη που αντιμετωπίζουν εξαιρετικά υψηλό κίνδυνο εξαφάνισης, όπως είναι το κόκκινο ελάφι (cervus elaphus) και το κοινό δελφίνι (delphinus delphis). Σε φωτιά το ελάφι, σε δίχτυ το δελφίνι. Ο Δημήτρης Σιδηροκαστρίτης σχεδίασε το γραμματόσημο με το ελάφι, ο Δημήτρης Πανής το γραμματόσημο με το δελφίνι, η Denisa Pemati τον Φάκελο Πρώτης Ημέρας Κυκλοφορίας και η Μαριάννα Ματραντωνά σχεδίασε τη σφραγίδα.

Ο χαράκτης Δημήτρης Πανής
Ο Δημήτρης Πανής είναι ζωγράφος, αγιογράφος και χαράκτης από την Μεγάρχη Άρτας, που μετράει αρκετά χρόνια εμπειρίας, παραμένει ανήσυχος, πειραματίζεται και φροντίζει για την προσωπική εξέλιξή του.


Πήρε το πρώτο του πτυχίο από την Καλών Τεχνών, στην οποία εισήλθε με υποτροφία-, το 2009 και μετά από πολλές συμμετοχές σε διαγωνισμούς με επαίνους και διακρίσεις, παρουσιάσεις έργων ζωγραφικής σε ομαδικές και προσωπικές εκθέσεις, συντηρήσεις έργων Βυζαντινής τέχνης και διδασκαλία για τουλάχιστον 12 χρόνια σε σχολεία, επέστρεψε στην σχολή Καλών Τεχνών για το δεύτερο πτυχίο του.

Αυτή τη φορά τον κέρδισε η χαρακτική και ειδικότερα η τεχνική του όρθιου ξύλου.
Στην συγκεκριμένη ομαδική δουλειά για τα γραμματόσημα της Europa, στον Δημήτρη Πανή ανατέθηκε το δελφίνι, ένα θέμα, που όπως αποκαλύπτει στην «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΦΩΝΗ» τον συγκίνησε ιδιαίτερα λόγω της καταγωγής του.

Οι παιδικές και εφηβικές μνήμες από τον Αμβρακικό κόλπο και τα παιχνιδίσματα των δελφινιών στη λιμνοθάλασσα «άναψαν» την σπίθα της δημιουργίας.

Μήπως, οι μνήμες, οι ρίζες μας, οι σκέψεις και τα συναισθήματα που μας προκαλούν, δεν είναι τα στοιχεία που μας καθορίζουν ως προσωπικότητες;

Εκτός από το δελφίνι ο Δημήτρης Πανής σχεδίασε επίσης, το έργο “A way out” που απεικονίζεται στο εξώφυλλο του ειδικού τευχίδιου- μια θήκη, που περιέχει δύο σειρές γραμματοσήμων, το τελικό στήσιμο του οποίου επιμελήθηκε όλη η Ομάδα του.


«Το εξώφυλλο του Δημήτρη κάνει, με το δικό του προσωπικό ύφος, μία εισαγωγή στο θέμα, φροντίζοντας ακόμη και τις χρωματικές λεπτομέρειες, που θα βοηθήσουν το πέρασμα και την αποκάλυψη των γραμματοσήμων στον Θεατή» σχολιάζει στη σελίδα της στο facebook, η διδάκτορ της Καλών Τεχνών Μυρσίνη Βαρδοπούλου. Αποκαλύπτει μάλιστα ότι η ιδέα να τονιστούν οι απειλές των εικονιζόμενων ζώων στα γραμματόσημα ήταν επίσης του Δημήτρη Πανή.

«Προερχόμαστε από μια περιοχή, όπου ο Αμβρακικός είναι κοντά μας και ξέρουμε πολύ καλά ότι δεν υπάρχει πλέον βιώσιμη αλιεία. Οπότε πέρα από το περιβαλλοντικό μήνυμα προσπαθήσαμε να δείξουμε όντως από τι απειλούνται κι όχι απλά να φτιάξουμε την εικόνα ενός ελαφιού ή δελφινιού. Εδώ είναι που διαφοροποιούμαστε και θα δείτε ότι και το σύνολο αυτής της δουλειάς φαίνεται λίγο πιο σκοτεινό, ως προς τις χρωστικές ώστε να έχουμε αυτή την συναισθηματική ένταση που εγείρεται από την εικόνα», υποστηρίζει ο ίδιος.

Το «όρθιο ξύλο»
Το «όρθιο ξύλο» είναι μια τεχνική, όπου η επιφάνεια του ξύλου κόβεται σε εγκάρσια και όχι σε κάθετη τομή. «Πάνω σε αυτή την επιφάνεια ξύλου με την κατάλληλη προετοιμασία χαράσσουμε με birren-εργαλείο- και μπορούμε να έχουμε πολύ μικρές και λεπτές χαράξεις σε όποια κατεύθυνση θέλουμε. Είναι το μόνο είδος ξυλογραφίας που το επιτρέπει», μας εξηγεί ο κ. Πανής

Αν και οι σπουδές στον 2ο κύκλο έχουν διάρκεια 3 ετών και ο κ. Πανής επέλεξε να μείνει για ένα ακόμη χρόνο στη σχολή και να παρουσιάσει την πτυχιακή του τον επόμενο χρόνο. «Επειδή ασχολούμαι με μια μέθοδο χάραξης που αναφέρεται περισσότερο στην εικονογράφηση και δημιουργία βιβλίων, όπως είναι το «όρθιο ξύλο» και είναι υπερβολικά αργή μέθοδος μελέτης και χάραξης αποφάσισα να δείξω το πτυχίο μου του χρόνου».


Όπως επισημαίνει είναι η πρώτη φορά που φοιτητής της Καλών τεχνών θα παρουσιάσει πτυχιακή με έργα μόνο «όρθιου ξύλου» κι αυτό γιατί είναι πολύ δύσκολο ένα δέντρο να αναπτυχθεί πολύ για να μας δώσει δακτυλίους. Μπορούμε με σύνθετες τεχνικές να αναπτύξουμε μεγάλες επιφάνειες, αλλά το ίδιο το δέντρο να μας δώσει έναν μεμονωμένο δακτύλιο είναι ανέφικτο».

«Του χρόνου που θα παρουσιάσω τον εαυτό μου ως χαράκτη έχω αποφασίσει να αναφερθώ στη ρίζα και δουλεύω σε επιφάνειες ελιάς, γιατί προέρχομαι από γεωργική, ελαιοπαραγωγική περιοχή. Και θεωρώ πολύ σημαντικό να αναγνωρίζουμε τον τόπο καταγωγής . Η ρίζα είναι η αφετηρία για να ανοίξεις τα φτερά σου να πας οπουδήποτε», επισημαίνει.

Η παρουσίαση του κ. Πανή γίνει του χρόνου τον Ιούνιο στην Καλών Τεχνών και θα ακολουθήσει προσωπική έκθεση.

Ας ελπίσουμε να έχουν την ευκαιρία και οι Αρτινοί να θαυμάσουν τις δημιουργίες του και να τον γνωρίσουν μέσα από αυτές. Αυτό προϋποθέτει πρόταση. Για να δούμε, θα την έχει;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *