Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσαν οι βουλευτές Ηπείρου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, έπειτα από πρωτοβουλία του βουλευτή Θεσρπωτίας Μ. Κάτση, σχετικά με την ένταξη της κατασκευής του κάθετου άξονα Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι, και της παράκαμψης της Ηγουμενίτσας, στο Ταμείο Ανάκαμψης. Ο Μ. Κάτσης προχώρησε στην ακόλουθη δήλωση για το θέμα:
«Ο κάθετος άξονας που θα συνδέει την Εγνατία οδό με τα ελληνοαλβανικά σύνορα στο Μαυρομάτι, μέρος του οποίου είναι η περιφερειακή οδός της Ηγουμενίτσας, αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής, και δεν μπορεί να απουσιάζει από κανέναν στρατηγικό σχεδιασμό για την ανάπτυξη της Θεσπρωτίας και της Ηπείρου γενικότερα.
Η κατασκευή του, θα βοηθούσε αποφασιστικά στην ενίσχυση του ρόλου του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, στην αύξηση της διασυνοριακή κυκλοφορίας, στη βελτίωση της οδικής σύνδεσης του παράκτιου μετώπου της Ηπείρου με τη Νότια Αλβανία, στη λύση στο έντονου κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετωπίζει η πόλη της Ηγουμενίτσας ιδιαίτερα το καλοκαίρι, και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και της ποιότητα ζωής των κατοίκων της περιοχής μας.
Υπενθυμίζω ότι τον Οκτώβριο του 2017, κατά την επίσκεψη του τότε Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χ. Σπίρτζη στην Ηγουμενίτσα, είχαμε δεσμευτεί ότι θα προχωρήσουν οι μελέτες του έργου, όπως και έγινε έναν χρόνο μετά, με την ένταξη της χρηματοδότησης της μελέτης προϋπολογισμού 4.900.000€, στο INTERREG Ελλάδα – Αλβανία, με φορέα υλοποίησης της Εγνατία Οδό Α.Ε. Το έργο εφόσον μελετητικά είναι ώριμο χρειάζεται να ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο ώστε να προχωρήσει η κατασκευή του.
Δυστυχώς, σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό της κυβέρνησης, και τις προτάσεις της για το Ταμείο Ανάκαμψης, το εν λόγω έργο δεν υπάρχει πουθενά. Ενώ δεν έχει γίνει καμία κίνηση έως σήμερα ώστε να αναζητηθούν άλλοι τρόποι χρηματοδότησης της κατασκευής του. Ο κ. Μητσοτάκης παρέλαβε μια δημόσια Εγνατία οδό, με δωρεάν διέλευση από τα διόδια της Τύριας όλων των μόνιμων κατοίκων της Θεσπρωτίας, και με σχεδιασμό για την περαιτέρω ανάπτυξή της μέσω και του κάθετου άξονα που θα τη συνδέει με το Μαυρομάτι. Είναι εγκληματικό αντί να χτίσει πάνω σε αυτά, να επιλέγει το ξεπούλημα και την ανατροπή του αναπτυξιακού σχεδιασμού της. Η Θεσπρωτία φαίνεται ότι είναι εκτός κάθε σχεδίου που αφορά το Ταμείο Ανάκαμψης. Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά που είναι αόρατη για την κυβέρνηση της ΝΔ.
Με την Ερώτηση μας ζητάμε από την κυβέρνηση να εντάξει την κατασκευή του κάθετου άξονα Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι και την παράκαμψη της Ηγουμενίτσας, στις προτάσεις της για το Ταμείο Ανάκαμψης, ή διαφορετικά να μας πει αναλυτικά την εναλλακτική της πρόταση».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της Ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
ΘΕΜΑ: «Ένταξη της κατασκευής του κάθετου άξονα “Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι/ Παράκαμψη Ηγουμενίτσας” στο Ταμείο Ανάκαμψης»
Τον Οκτώβριο του 2018 έπειτα από πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ και στο πλαίσιο του ευρύτερου έργου Mobility on the Ionian Coast – Comobilion συνολικού προϋπολογισμού 7.200.000€, εντάχθηκε στο πρόγραμμα INTERREG Ελλάδα – Αλβανία 2014 – 2020, η χρηματοδότηση της εκπόνησης των μελετών του έργου «Κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού: Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι – ελληνοαλβανικά σύνορα, συμπεριλαμβανομένης της περιφερειακής οδού Ηγουμενίτσας». Ο προϋπολογισμός του εν λόγω έργου ανήλθε στα 4.900.000€, η συνολική διάρκεια των παρεμβάσεων ορίστηκε στους 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης χρηματοδότησης, ενώ φορέας υλοποίησης του έργου τέθηκε η Εγνατία Οδός Α.Ε.
Ο οδικός άξονας που θα συνδέει την Εγνατία οδό με τα ελληνοαλβανικά σύνορα στο Μαυρομάτι μήκους 20,5 χιλιομέτρων, μέρος του οποίου είναι η περιφερειακή οδός της Ηγουμενίτσας μήκους 5 χιλιομέτρων, αποτελεί πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής αλλά και ολόκληρης της Ηπείρου, καθώς δύναται να ενισχύσει τον ρόλο του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, να αυξήσει τη διασυνοριακή κυκλοφορία συμβάλλοντας στη βελτίωση της οδικής σύνδεσης του παράκτιου μετώπου της Ηπείρου με τη Νότια Αλβανία, να συνδράμει στην οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, να δώσει λύση στο έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πόλη της Ηγουμενίτσας ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, και να βελτιώσει την οδική ασφάλεια της Θεσπρωτίας.
Σύμφωνα με τον έως τώρα σχεδιασμό της κυβέρνησης, και τις προτάσεις της για την ένταξη νέων έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης, το εν λόγω έργο δεν υπάρχει πουθενά. Ενώ δεν έχει αναζητηθεί και κανένα άλλο εργαλείο χρηματοδότησης για την κατασκευή του, παρά το γεγονός ότι το έργο βαδίζει προς την μελετητική του ωρίμανση.
Επειδή η κατασκευή του κάθετου άξονα Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι – ελληνοαλβανικά σύνορα συμπεριλαμβανομένης της περιφερειακής οδού Ηγουμενίτσας, θα ενισχύσει τον ρόλο του λιμανιού της Ηγουμενίτσας, θα αυξήσει τη διασυνοριακή κυκλοφορία, και θα αποτελέσει μοχλό ανάπτυξης για την ευρύτερη περιοχή της Ηπείρου
Επειδή Θα αποφορτίσει την πόλη της Ηγουμενίτσας από το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες
Επειδή θα βελτιώσει την οδική ασφάλεια της περιοχής και την ποιότητα ζωής των κατοίκων
Επειδή το έργο, παρά τις όποιες καθυστερήσεις των τελευταίων 2 ετών, βαδίζει στη μελετητική του ωρίμανση και θα μπορούσε να ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης ώστε να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση της κατασκευής του
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
-
Προτίθεται να προτείνει την ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης, του έργου της κατασκευής του κάθετου άξονα Ηγουμενίτσα – Σαγιάδα – Μαυρομάτι – ελληνοαλβανικά σύνορα συμπεριλαμβανομένης της περιφερειακής οδού Ηγουμενίτσας;
-
Εάν όχι, σε ποιο χρηματοδοτικό εργαλείο και πότε σχεδιάζει να εντάξει την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου, και ποια βήματα έχουν γίνει προς αυτή την κατεύθυνση;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Κάτσης Μάριος
Γεροβασίλη Όλγα
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Τζούφη Μερόπη