in

Τμήμα Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για την ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας: Δημιουργία Ιδιωτικού Μονοπωλίου και Μηδενικές Επενδύσεις στην Ηγουμενίτσα με αποκλειστική ευθύνη της κυβέρνησης της ΝΔ


Η ψήφιση από τη Βουλή του Σχεδίου Νόμου για την Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης του Οργανισμού Λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗΓ) δυστυχώς επιβεβαιώνει όλες τις εκτιμήσεις του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ για το περιεχόμενο της Συμφωνίας Πώλησης του Οργανισμού.

Μιας συμφωνίας που με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΗΓ υπονομεύει το μέλλον και την αναπτυξιακή προοπτική του Οργανισμού αλλά και της ευρύτερης περιοχής της Θεσπρωτίας και της Ηπείρου δεδομένου ότι:

Δεν περιλαμβάνει καν τη ρητή υποχρέωση για επενδύσεις, όπως έγινε στις περιπτώσεις των Οργανισμών Λιμένα Πειραιά και Θεσσαλονίκης που υποχρεώθηκαν οι ιδιώτες σε επενδύσεις συνολικής αξίας 474 εκατ. ευρώ.

Απουσιάζουν ή ακυρώνονται επενδυτικά σχέδια στο νομό Θεσπρωτίας όπως είναι η μη συμπερίληψη της υποχρέωσης για τη δημιουργία Μαρίνας στην Ηγουμενίτσα, η οποία σε συνδυασμό με την ακύρωση άλλων σπουδαίων έργων με ευθύνη της Νέας Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού όπως η δημιουργία του Εμπορευματικού Κέντρου Θεσπρωτίας, η Σιδηροδρομική Εγνατία και ο Περιφερειακός άξονας της Ηγουμενίτσας με ταυτόχρονη σύνδεσή του με το τελωνείο Μαυροματίου στα σύνορα με τη γειτονική Αλβανία, καταδικάζουν τη Θεσπρωτία και την Ήπειρο σε απομόνωση.

Νοθεύεται έτσι ο ανταγωνισμός και παραδίδεται το εξωτερικό εμπόριο της χώρας που διακινείται ακτοπλοϊκά σε μονοπώλιο, καθώς εταιρείες ίδιων συμφερόντων θα διαχειρίζονται με κυρίαρχο τρόπο και τις υποδομές και την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την Ιταλία.

Επιτρέπεται η εφαρμογή διακριτής τιμολογιακής πολιτικής και με αυτό τον τρόπο η δημιουργία μονοπωλίου, με κινδύνους για την αύξηση στις τιμές των προϊόντων και για την ποιότητα των συνδέσεων.

Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία μονοπωλίου και στο εσωτερικό, όπου ο νέος ιδιοκτήτης είναι και ο μεγαλύτερος πελάτης του και από δεσπόζουσα θέση θα έχει την ισχύ να μπορεί να εξοβελίσει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που εμπλέκονται στη λιμενική δραστηριότητα.

Δεν προβλέπονται ούτε καν ελάχιστα επίπεδα διακίνησης επιβατών και φορτίων όπως στην περίπτωση των λιμανιών του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης, ώστε να διασφαλιστεί η μελλοντική μη απαξίωση του λιμένα.

Προκύπτουν ασάφειες ως προς τους παραχωρούμενους στους ΟΤΑ χώρους, καθώς η αδυναμία της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να προχωρήσει στη χάραξη αιγιαλού και παραλίας και η συνεπακόλουθη απουσία της ακριβούς περιγραφής των χώρων, μπορούν να προκαλέσουν αμφισβητήσεις στο μέλλον εις βάρος των ΟΤΑ, όπως και η σαφής οικονομική τους στήριξη για τη διαχείριση και συντήρηση των τμημάτων αυτών.

Υπάρχει απώλεια άσκησης εθνικής λιμενικής πολιτικής σε γεωπολιτικής σημασίας περιοχή για την ανάδειξη της χώρας ως κόμβου διασυνδεδεμένων μεταφορών στη μακρο-περιφέρεια Ιονίου – Αδριατικής.

Η επιλογή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να ακυρώσει ουσιαστικά την επιλογή της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για την υποπαραχώρηση λιμενικών δραστηριοτήτων, λειτουργεί υπονομευτικά για την αναπτυξιακή προοπτική των περιφερειακών λιμανιών και του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.

Αντίθετα η πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ (Ν.4597/2019) ήταν σύμφωνη με τις ευρωπαϊκές και διεθνείς πρακτικές, για τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα των λιμένων με την παράλληλη προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων. Η αναγκαιότητα εναλλακτικού σχεδιασμού που θα αντιμετωπίζει τα αρνητικά τετελεσμένα για την οικονομία και την κοινωνία που δημιουργούν οι επιλογές της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας στο χώρο των λιμένων είναι αναγκαία.