in

Το Θέμα | Ισόρροπη Ανάπτυξη και των τριών χρήσεων του Λιμένα Πρέβεζας

Ομόφωνη απόφαση-σταθμός του Δημοτικού Συμβουλίου

editor_image

Του Χρήστου Τσούτση


Έπειτα από μια πολύωρη και πλουραλιστική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Πρέβεζας την περασμένη Τετάρτη στην αίθουσα του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Πρέβεζας, ‘Νικόλαος Σ. Κονεμένος’ –‘πρώην ΟΑΣΗ’- ελήφθη από το όργανο ομόφωνη απόφαση-σπάνιο γεγονός για τόσο κομβικό θέμα- που παρέχει ουσιαστική και ισόρροπη κατεύθυνση ως προς την ανάπτυξη του Λιμένα της πόλης και για τις τρεις χρήσεις: Εμπορευματική – Αλιευτική – Τουριστική.

Η συνεδρίαση η οποία ουσιαστικά ήταν μονοθεματική διήρκησε πάνω από πέντε ώρες. Την εισήγηση του Θέματος με τίτλο “Συζήτηση – ενημέρωση και λήψη απόφασης σχετικά με το Λιμάνι Πρέβεζας (Εμπορικό – Τουριστικό – Αλιευτικό), καθώς και το παράλιο μέτωπο της πόλης” έκανε εκ μέρους της Λαϊκής Συσπείρωσης ο Δημοτικός Σύμβουλος, κ. Κώστας Κύρλας.

Το θέμα του Λιμένα είχε καθυστερήσει να συζητηθεί εδώ και οχτώ μήνες με την Δημοτική Αρχή Γεωργάκου να βρίσκει συνεχώς «προσκόμματα» στις τελικές ημερομηνίες παρότι το θέμα είχε απασχολήσει και ενδιέφερε πολλούς εμπλεκόμενους. Μάλιστα είχε ληφθεί ήδη προ πολλού ομόφωνη απόφαση για την συζήτηση του. Το θέμα είχε θέσει εξαρχής η Λαϊκή Συσπείρωση με την σύμφωνη γνώμη των παρατάξεων της αντιπολίτευσης.

Η πρόταση που τελικώς εγκρίθηκε από το σώμα στο πέρας της συνεδρίασης και έπειτα από διαβούλευση των παρατάξεων περιλάμβανε τα εξής 4 σημεία σύγκλισης:
⬛ Διατήρηση του εμπορικού λιμένα στη νότια προβλήτα μέχρι την κατασκευή της ανατολικής προβλήτας.
⬛ Δημιουργία χερσαίων υποδομών για την κρουαζιέρα και προσωρινή χρήση της νότιας προβλήτας για κρουαζιερόπλοια μετά από συνεννόηση ώστε να μην παρεμποδίζεται η εμπορική δραστηριότητα.
⬛ Χρήση εξοπλισμού που να μειώνει την όχληση από σκόνη.
⬛ Μετά και τη δημιουργία της ανατολικής προβλήτας ή και της πλωτής προβλήτας να επανεξεταστεί το Master Plan του λιμένα.

Η απόφαση του Οργάνου πρέπει να θεωρείται δεσμευτική πλέον για την Δημοτική Αρχή και ιδιαίτερα για τον Δήμαρχο που τυγχάνει να είναι και Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου. «Αφεντικό» του λιμανιού στην περίπτωση της Πρέβεζας είναι ο Δήμος μέσω του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου, το οποίο όμως λειτουργεί ως αυτόνομος οργανισμός και φυσικά δεν δεσμεύεται από καμία απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

Το master plan για το λιμάνι της Πρέβεζας είχε ολοκληρωθεί το 2013. Στην πορεία η Δημοτική Αρχή Μπαϊλη προχώρησε στην τροποποίηση και το τελικό σχέδιο παραδόθηκε το 2019, αμέσως μετά τις εκλογές. Η Δημοτική Αρχή Γεωργάκου δεν το κατέθεσε ποτέ στο Δημοτικό Συμβούλιο για συζήτηση και λήψη απόφασης. Αποφάσισε, άγνωστο για ποιο λόγο, να προχωρήσει σε τροποποίηση του τροποποιημένου. Και εκεί ακριβώς ξεκίνησαν τα προβλήματα.

Ο Λιμένας Πρέβεζας δεν είναι μόνο τοπική υπόθεση, είναι υπόθεση όλης της Ηπείρου και σαφώς της ίδιας της χώρας.

Οι παρατάξεις της Αντιπολίτευσης άλλωστε έθεσαν τον προβληματισμό ότι με τις ενδεχόμενες προτεινόμενες αλλαγές στο master plan ίσως συρρικνωθεί η εμπορική δραστηριότητα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η διχοτόμηση της νότιας προβλήτας η οποία ως λύση θα συρρίκνωνε την εμπορική δραστηριότητα αφού θα μείωνε από δύο σε μια τις προβλεπόμενες θέσεις.

Το γεγονός αυτό δεν διαψεύστηκε από τον Δήμαρχο Νίκο Γεωργάκο, ο οποίος προσπάθησε να πείσει το σώμα ότι δεν έχει δοθεί καμία κατεύθυνση στους μελετητές αλλά εκείνοι θα αποφασίσουν.

Ο Λιμένας της Πρέβεζας έχει σπουδαίες δυνατότητες για περαιτέρω ανάπτυξη τόσο στον τομέα του Τουρισμο( Κομβικό σημείο η ανάπτυξη της Κρουαζιέρας) όσο και για την Εμπορική του Δραστηριότητα, η οποία παίζει ρόλο «συνδετικού κρίκου» στην συνολική Ανάπτυξη όλης της Δυτικής Ελλάδος (Ηπείρου- Αιτωλοακαρνανίας). Δεν είναι τυχαίο ότι ο εμπορικός Λιμένας Πρέβεζας είναι δεύτερος στην χώρα στην έλευση χύδην φορτίων έπειτα από αυτόν της Θεσσαλονίκης.
Μάλιστα η μετατροπή του Αστακού σε τουριστικό Λιμένα, η περιορισμένη δυναμική του Λιμένα Αμφιλοχίας και η μη ένταξη της Ηγουμενίτσας στον παραπάνω εμπορικό σχεδιασμό συνιστούν δυνητικά «μονοπώλιο» το Εμπορικό Λιμάνι της Πρέβεζας πάνω σε αυτή την παραγωγική δραστηριότητα.

Στο τουριστικό σκέλος η ανάπτυξη της Μαρίνας έχει επιφέρει συνολική αναβάθμιση και πολλαπλά οφέλη παράλληλα όμως έχει στηριχθεί από τις τελευταίες Δημοτικές Αρχές πολλαπλά. Άμεση προτεραιότητα πρέπει να είναι- γεγονός που τονίστηκε από αρκετούς Δημοτικούς Συμβούλους- ο καλλωπισμός του Αλιευτικού Καταφυγίου και η επίλυση των προβλημάτων των ψαράδων.

Από την συζήτηση αυτό που έγινε ολοφάνερο είναι η ευθεία αντιπαράθεση φορέων που δραστηριοποιούνται στον τουριστικό και τον εμπορικό τομέα. Και εδώ ίσως να φάνηκε και η αδυναμία της Δημοτικής Αρχής να υπερβεί αυτή την επιχειρηματική αντιπαράθεση συνθέτοντας απόψεις.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο Λιμένας Πρέβεζας πρέπει να θεωρείται Λιμένας Συνέργειας των δραστηριοτήτων – σε όλο τον προηγμένο κόσμο έχουμε τέτοιους Λιμένες όπου συνυπάρχουν όλες οι δραστηριότητες με αρμονία-. Η «μονοκαλλιέργεια» όταν προκρίνεται οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα, γίνεται εκ του πονηρού ή διαμορφώνει τετελεσμένα. Ο Λιμένας Πρέβεζας δεν είναι τοπική υπόθεση, ούτε αντιπαράθεση κάποιων επιχειρηματιών, είναι υπόθεση όλης της Ηπείρου και σαφώς όλης της χώρας.