in

Το Θέμα: Στοίχημα το φετινό καλοκαίρι για τον Τουρισμό

Οι προκλήσεις, τα προβλήματα και τα ελπιδοφόρα μηνύματα για την Ήπειρο

editor_image

Του Χρήστου Τσούτση


Οι προβλέψεις για τον ελληνικό τουρισμό το φετινό καλοκαίρι στην αρχή της χρονιάς είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές. Οι περισσότεροι μιλούν για επιστροφή σε περιόδους 2019.

Χρονιά ισχυρής ανάκαμψης με τουριστικά μεγέθη εφάμιλλα του 2019 παρουσιάζονται το 2022. Το 2019 σημειώθηκαν ιστορικά ρεκόρ στις αφίξεις και τις εισπράξεις.

Παράγοντες του τουρισμού προσδοκούν ότι τη φετινή χρονιά η πανδημία θα μπει σε οριστική ύφεση καθώς είναι η τρίτη συνεχόμενη χρονιά που ο Covid-19 πλήττει όλον τον κόσμο και συνιστά τη μεγαλύτερη απειλή για τα ταξίδια και τον παγκόσμιο τουρισμό. Τα μηνύματα από το εξωτερικό και τις μεγάλες τουριστικές αγορές (Ιταλία, Αγγλία, Γερμανία, ΗΠΑ, Γαλλία, Αυστρία κ.λπ.) είναι θετικά και οι κρατήσεις κυμαίνονται σε ικανοποιητικά επίπεδα για την εποχή.

Ειδικότερα, σε ότι αφορά το ελληνικό τουριστικό προϊόν, το σίγουρο είναι πως το ισχυρό brand του ελληνικού τουρισμού επιβεβαιώνεται και από τα αποτελέσματα έρευνας με θέμα «Τάσεις και προτιμήσεις για διεθνή ταξίδια στις αγορές της Ελλάδας σε Ευρώπη και ΗΠΑ», που διενήργησε η Censuswide για λογαριασμό του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).

Συγκεκριμένα, η έρευνα έδειξε ότι η Ελλάδα είναι ένας πολύ δημοφιλής προορισμός, αφού βρίσκεται στο top-10 των ευρωπαϊκών προορισμών των υπό εξέταση αγορών. Η καλύτερη θέση της Ελλάδας είναι η 2η στην ιταλική αγορά, ενώ είναι 3η στις αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου, της Γερμανίας και της Γαλλίας και 5η σε αυτήν της Αυστρίας.

Στην περιοχή της Πρέβεζας όπως τόνισε ο Πρόεδρος της «Νέας Ένωσης Ξενοδόχων» κ. Πολύκαρπος Χαλκίδης σε δηλώσεις του στον τηλεοπτικό σταθμό MEGA η πληρότητα αγγίζει το 80% ενώ και στην Θεσπρωτία η εικόνα είναι παρόμοια. Τα παράλια της Ηπείρου για άλλη μια φορά προσελκύουν τουρίστες τόσο από την αγορά του εξωτερικού όσο και από την Ελλάδα. Το αεροδρόμιο του Ακτίου «ως κόμβος» άλλωστε βοηθά σε αυτή την κατεύθυνση και τα στοιχεία από την κίνηση του αποδεικνύουν την μεγάλη εισροή τουριστών στην περιοχή. Τουρίστες που ως κύριους σταθμούς επιλέγουν την Λευκάδα, την Πάργα και την Πρέβεζα.

Στα στατιστικά στοιχεία που εκδόθηκαν πρόσφατα για τον μήνα Μάιο για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η εταιρεία Fraport φαίνεται από τα αναλυτικά στοιχεία, το αεροδρόμιο του Ακτίου να συνεχίζει την ανοδική πορεία και να πρωταγωνιστεί έναντι των άλλων 13 αεροδρομίων τα οποία είτε παρουσιάζουν μείωση είτε οριακή επιβατική αύξηση.

Τα παράλια και η πόλη της Πρέβεζας λόγω της ολοκλήρωσης της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού αλλά και λόγω της Εγνατίας Οδού και βέβαια λόγω της διαφήμισης που γίνεται στην περιοχή τα τελευταία χρόνια έχει αποτελέσει πρώτιστη επιλογή και από την «εσωτερική αγορά».

Χαρακτηριστικό είναι ότι στα συγκεντρωτικά στοιχεία από την αρχή του έτους μέχρι και τον Μάιο όλα τα αεροδρόμια παρουσιάζουν επιβατική μείωση και μόνο το αεροδρόμιο του Ακτίου αύξηση και μάλιστα 41,70 % .

Βέβαια η αύξηση των κρατήσεων και των πτήσεων από το αεροδρόμιο του Ακτίου σχετίζεται επίσης με άλλα δύο χαρακτηριστικά. Πρώτον με τις μειωμένες τιμές των εισιτηρίων λόγω και της εμφάνισης εταιριών όπως η Ryanair αλλά και από την αύξηση των πτήσεων τσάρτερ.

Ο κίνδυνος του «εσωτερικού» τουρισμού
Τα παράλια και η πόλη της Πρέβεζας λόγω της ολοκλήρωσης της Ολυμπίας και της Ιόνιας Οδού αλλά και λόγω της Εγνατίας Οδού και βέβαια λόγω της διαφήμισης που γίνεται στην περιοχή τα τελευταία χρόνια έχει αποτελέσει πρώτιστη επιλογή και από την «εσωτερική αγορά». Όλο και περισσότεροι Έλληνες τουρίστες επιλέγουν τα παράλια τα τελευταία χρόνια.

Φέτος όμως τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Και αυτό διότι η ραγδαία αύξηση του πληθωρισμού που έχει επέλθει λόγω της αύξησης των τιμών δημιουργεί ένα εκρηκτικό «μείγμα». Η αγοραστική δύναμη των πολιτών μειώνεται ραγδαία με αποτέλεσμα πολλοί Έλληνες να απολέσουν το προνόμιο για διακοπές σε άλλες πόλεις της χώρας και να αρκεστούν είτε σε κοντινά ταξίδια είτε σε ταξίδια σε περιοχές που έχουν αναφορά οι οικογένειες τους. Βέβαια υπάρχει και φέτος το πρόγραμμα του Κοινωνικού Τουρισμού που αναμένεται ότι θα φέρει έσοδα σε ξενοδοχειακές μονάδες, παρόλα αυτά ειδικότερα στην Πρέβεζα πολλοί μόνιμοι κάτοικοι επιλέγουν να επενδύσουν στην δημιουργία καταλυμάτων προς ενοικίαση –τύπου «Airbnb» – ποντάροντας πολλά στην αξιοποίηση παλιών σπιτιών ή δωματίων.

Η συγκεκριμένη επιλογή δεν γίνεται τυχαία καθώς δεν είναι μυστικό ότι ειδικά η Πρέβεζα έχει ζήτημα με τις κλίνες καθώς δεν διαθέτει πλησίον της πόλης αλλά και στο εσωτερικό της πολλές ξενοδοχειακές μονάδες.

Το πρόβλημα των εργατικών χεριών
Επίσης δεν αποτελεί μυστικό ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα του φετινού καλοκαιριού παραμένει η έλλειψη προσωπικού κυρίως στα νησιά του Αιγαίου αλλά και του Ιονίου.

Η πανδημία ήταν ένας ενισχυτικός παράγοντας για την γιγάντωση του προβλήματος όπως και ο χαρακτήρας της εποχικότητας των επαγγελμάτων που σχετίζονται με την «βιομηχανία» του Τουρισμού. Αλλά δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου παρατηρούνται εργοδοτικές αυθαιρεσίες, αλλά και καθυστερήσεις στις καταβολές δεδουλευμένων σε εργαζόμενους καθώς και προβλήματα με την σίτιση και στέγαση τέτοιου εξειδικευμένου προσωπικού.

Ένα άλλο στοιχείο που χρήζει αναφοράς είναι και η μείωση των εισακτέων και των σπουδαστών σε σχολές τουριστικών επαγγελμάτων τόσο σε Δημόσια ιδρύματα και δομές (ΑΕΙ, ΙΕΚ) όσο και σε ιδιωτικές σχολές.

Ο Τουρισμός αποτελεί την «βαριά» βιομηχανία της χώρας. Είναι αναγκαιότητα όμως να σχεδιαστεί ένα νέο πρόγραμμα βασισμένο στις νέες συνθήκες, με ορίζοντα το 2030. Ζούμε στην εποχή της ψηφιοποίησης, αλλά και της ραγδαίας αμφισβήτησης σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας των νομοτελειών. Έτσι μέσα από ένα νέο ορθολογιστικό σχέδιο οφείλουν οι υπεύθυνοι (Κυβέρνηση, Αυτοδιοίκηση, τουριστικοί φορείς) να δουν πώς θα κερδίσει η περιοχή, αποφεύγοντας και την παραγωγική «μονοκαλλιέργεια».