in

Η εισήγηση της Λαϊκής Συσπείρωσης σχετικά με την ΑΕΝ Πρέβεζας


Η ΑΕΝ Πρέβεζας είναι μια από τις 7 σχολές πλοιάρχων στη Χώρα μας και από τις πιο παλιές. Διαχρονικό είναι το ενδιαφέρον της ΤΕ του ΚΚΕ στο νομό Πρέβεζας και των εκλεγμένων στελεχών του στο Περιφερειακό και Δημοτικό Συμβούλιο. Πρόσφατα πολυμελής αντιπροσωπεία στελεχών του κόμματος και της νεολαίας του επισκέφθηκε την σχολή και συζήτησε με την Διοίκηση της σχολής, την Διεύθυνση σπουδών και κυρίως με τους εκλεγμένους εκπροσώπους των σπουδαστών. Δήγμα του ενδιαφέροντος του ΚΚΕ και των εκλεγμένων του με την Λαϊκή Συσπείρωση, για την ΑΕΝ ήταν και η εκδήλωση που αναδιοργάνωσε πριν δύο χρόνια με αφορμή τα νέα όρια που θέσπισε ο ΙΜΟ (Διεθνής Οργανισμός Ναυσιπλοΐας) για την μέγιστη περιεκτικότητα θείου στα καύσιμα των πλοίων και τις απαραίτητες αλλαγές σε αυτά με ομιλητή τον πρώην ευρωβουλευτή του ΚΚΕ Γιώργο Τούσα, πρώην πρόεδρο της ΠΕΜΕΝ.

Η Εικόνα που αποκομίσαμε όλη η αντιπροσωπεία για την ΑΕΝ είναι εικόνα σχολής με τεράστιες ελλείψεις σε όλους τους τομείς (διδακτικό προσωπικό, σύγχρονο υλικοτεχνικό εξοπλισμό, υποδομές σίτισης και στέγασης, συντήρησης των κτιρίων) παρά τις φιλότιμες προσπάθειας των υπευθύνων της σχολής και συνολικά των εργαζομένων, ως αποτέλεσμα της υπό χρηματοδότησης της, από όλες διαχρονικά τις κυβερνήσεις. Η χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό είναι ελάχιστη, ψίχουλα όπως χαρακτηριστικά μας αναφέρθηκε και έρχεται ουσιαστικά μόνο να μπαλώσει τρύπες και αφότου οξύνονται τα προβλήματα.

Πιο συγκεκριμένα διαπιστώσαμε:

  • Κτιριακές εγκαταστάσεις. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις είναι ιδιόκτητες, αλλά πάρα πολύ παλιές και σε πλήρη υποβάθμιση. Σε πολλά σημεία του κτιρίου έχουν φύγει σοβάδες και διακρίνεται ο σιδερένιος οπλισμός του. Χαρακτηριστικά όπως μας αναφέρθηκε στο κτίριο ποτέ δεν έχει γίνει αντισεισμικός έλεγχος, αν και είναι επιβεβλημένο και έχει ζητηθεί επανειλημμένα από τις Διοικήσεις και από τους σπουδαστές.
  • Κοιτώνες. Όπως όλα τα κτίρια έτσι και οι κοιτώνες είναι παγωμένες και να λειτουργούν τα καλοριφέρ δεν ζεσταίνονται. Βέβαια τα καλοριφέρ δουλεύουν λίγες ώρες, με αποτέλεσμα πολλοί σπουδαστές για να ζεσταθούν, αναγκάζονται να χρησιμοποιούν ηλεκτρικές θερμάστρεςΟι κοιτώνες είναι 10κλινες, λες και είναι στρατός, και ενώ εν μέσω πανδημίας θα μπορούσαν να παρθούν μέτρα για να μειώνονται η πιθανότητα διάδοσης του κορονοϊού αυτό δεν κατέστη δυνατόν.
  • Σίτιση. Η σχολή ενώ έχει μαγειρεία εδώ και πολλά χρόνια έχουν εγκαταλειφθεί, και αντί αυτού δίνεται ένα πενιχρό επίδομα 300 ευρώ το εξάμηνο, που δεν φτάνει παρά μόνο για έναν καφέ. Και το εξάμηνο που οι σπουδαστές είναι σε μπάρκο κόβεται και αυτό το επίδομα. Οι ΑΕΝ είναι από τις λίγες σχολές που δεν έχουν σίτιση, όταν όλες οι Πανεπιστημιακές σχολές και της Πρέβεζας έχουν εξασφαλισμένη την σίτιση για τους φοιτητές.Και επειδή οι σπουδαστές της ΑΕΝ είναι από φτωχά λαϊκά στρώματα, αναγκάζονται είτε να μαγειρεύουν με μικρά φορητά φουρνάκια, μέσα στους κοιτώνες, είτε να αγοράσουν φαγητό από το κυλικείο της σχολής, είτε ακόμα κάποιοι λίγοι από τα εστιατόρια της πόλης.
  • Εκπαιδευτικό προσωπικό και ύλη. Ενώ τα πλοία του σήμερα δεν συγκρίνονται με εκείνα του χθες και το υπουργείο και οι εφοπλιστές μιλούν για την ναυτιλία στην εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης και των big data, της τεχνητής νοημοσύνης και της ρομποτικής , ταυτόχρονα μοιράζουν βιβλία που είναι γραμμένα 10ετίες πριν και γίνεται μάθημα με απαρχαιωμένα μέσα. Η ναυτική εκπαίδευση πρέπει να έχει ως επίκεντρο την ανάγκη ολοκληρωμένης επιστημονικής μόρφωσης των σπουδαστών. Η εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας που αξιοποιείται στον κλάδο της ναυτιλίας απαιτεί την ουσιαστική και ολόπλευρη αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης ώστε κάθε πλοίαρχος πατώντας στη στέρεα βάση της ενιαίας γνώσης γύρω από το αντικείμενό του να κατακτά την ικανότητα να αφομοιώνει τις νέες τεχνολογίες και τις εφαρμογές του, να στέκεται έτσι στο ύψος της ευθύνης που φέρνει στο πλοίο.
  • Εκπαιδευτικά ταξίδια. Οι περισσότεροι σπουδαστές δεν βρίσκουν καράβι να πραγματοποιήσουν τα εκπαιδευτικά τους ταξίδια , παρά τις επιδοτήσεις που λαμβάνουν οι πλοιοκτήτες από το ελληνικό δημόσιο. Πολύ πιο οξυμένο είναι το πρόβλημα στα κορίτσια. Οι όροι πραγματοποίησης των εκπαιδευτικών ταξιδιών, δεν έχει καμία σχέση με εκπαίδευση. Δεν υπάρχει καμία παρακολούθηση της πορείας των δοκίμων στο πλοίο για το αν εκπαιδεύονται για να αποκτήσουν εφόδια και αν υπάρχει έγνοια να παρακολουθείται η εξέλιξή τους. Κυρίως οι δόκιμοι πλοίαρχοι καλύπτουν οργανικές θέσεις πληρώματος, χρεώνονται σε θέσεις που απαιτούνται προετοιμασία και εξειδίκευση. Η συνέχιση των σπουδών στο πλοίο απαιτεί ουσιαστική εποπτεία με εκπαιδευτή που να υλοποιεί αυτό ως πρώτιστο καθήκον.

    Ταυτόχρονα με ευθύνη του ΥΕΝ να εξασφαλίζετε το εκπαιδευτικό ταξίδι του σπουδαστή, με ανάλογες ικανοποιητικές αμοιβές που να κατοχυρώνονται μέσα από συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας.

  • Εισακτέοι. Οι εισακτέοι τα τελευταία χρόνια αυξομειώνονται στην ΑΕΝ της Πρέβεζας. Το ακαδημαϊκό έτος 2020-2021 εγγράφηκαν 69 σπουδαστές και το 2021-2022, 150 σπουδαστές. Συνολικά το τρέχον ακαδημαϊκό έτος σπουδάζουν 437 σπουδαστές, (από αυτούς 133 σε ταξίδι) και για το 2022-2023 προγραμματίζεται η εισαγωγή 225 σπουδαστών.

  • Δημιουργία σχολής Ηλεκτρολόγων και Σωστικών Πυροσβεστικών μέσων. Η ΑΕΝ Πρέβεζας αν εκσυγχρονιστούν οι εγκαταστάσεις της και αν παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα που προτείνουμε θα μπορούσε να δεχθεί νέα σχολή όπως έχει προταθεί από την ίδια την σχολή και τους φορείς της Πόλης.

    Όπως θεωρούμε ότι και στα ΕΠΑΛ Πρέβεζας θα μπορούσαν να δημιουργηθούν τμήματα ναυτιλιακών σπουδών.

  • Κυβερνητικές ευθύνες. Διαχρονικές είναι οι ευθύνες των κυβερνώντων γα την κατάσταση στις σχολές. Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ δεν μπήκε ούτε καρφάκι στη σχολή, όπως μας τόνισαν οι εργαζόμενοι σε αυτήν. Δεν έφτανε μόνο αυτό προχώρησαν ακόμα παραπέρα, ενέταξαν το οικόπεδο της σχολής και τις ίδιες τις σχολές στο ΤΑΙΠΕΔ, δήγμα της εμπορευματοποιημένης λογικής που είχαν ως κυβέρνηση. Όλα τα ξεπουλάμε αρκεί να μας φέρει χρήματα.

    Στην άθλια κατάσταση που βρισκόταν οι σχολές πάτησε και ο υπουργός Ναυτιλίας της ΝΔ ερχόμενος στη Πρέβεζα, αρχές του Δεκέμβρη του 2019 και δήλωνε:

    α. «Διαπίστωσα ότι οι υποδομές της ΑΕΝ όχι απλά χρειάζονται βελτίωση, αλλά σοβαρή παρέμβαση…»

β. «Η συγκεκριμένη ακαδημία έχει τεράστιες δυνατότητες και προοπτικές…»

γ. «Είμαστε αποφασισμένοι να δώσουμε λύσεις στα προβλήματα που διαπιστώσαμε, το συντομότερο δυνατό, παρακάμπτοντας γραφειοκρατικές διαδικασίες…»

Από τότε πέρασαν τρία χρόνια και η κατάσταση, όχι μόνο δεν βελτιώθηκε, αλλά όπως παραθέσαμε με στοιχεία επιδεινώθηκε.

  • Ευθύνες σε Τοπικούς παράγοντες. Ευθύνες έχουν και οι τοπικοί παράγοντες(Περιφέρεια, Δήμοι, Βουλευτές), και μάλιστα τεράστιες, και ενώ ήταν παρόντες σε δηλώσεις που έχουν κάνει κατά καιρούς οι διάφοροι υπουργοί που πέρναγαν από την Πρέβεζα, στην συνέχεια δεν έκαναν τίποτε, δεν ζητούσαν καμία εξήγηση, καμία ενημέρωση.Η εμπειρία μας λέει ότι βλέπουν τους σπουδαστές σαν πελάτες και δεν ενδιαφέρονται καθόλου για την ποιότητα των σπουδών στη σχολή και για τις συνθήκες παραμονής και σίτισης. Θα μπορούσε και η Περιφέρει, γιατί όχι και ο Δήμος να πάρει πρωτοβουλία για ένταξη σε πρόγραμμα τον εκσυγχρονισμό της σχολής, κτιριακό και εξοπλισμού.

Κύριοι Περιφερειακοί και δημοτικοί σύμβουλοι, θεωρούμε ότι άμεσα το Περιφερειακό Συμβούλιο Ηπείρου και το Δημοτικό Συμβούλιο Πρέβεζας πρέπει να πάρει πρωτοβουλίες και νΑκαδα απαιτήσει:

  1. Τον αντισεισμικό έλεγχο του συνόλου των κτιρίων της σχολής. Ανάλογα της απάντησης να διεκδικήσουμε νέες κτιριακές εγκαταστάσεις και οπωσδήποτε μέχρι να κατασκευαστούν, εκσυγχρονισμό του υπάρχοντος σκελετού, θερμομόνωση και αντικατάσταση των ηλεκτρολογικών και υπόλοιπων τεχνικών εγκαταστάσεων.
  2. Να δημιουργηθεί φοιτητική εστία σε αντικατάσταση των απαρχαιωμένων κοιτώνων
  3. Να λειτουργήσουν με ευθύνης της σχολής τα μαγειρεία για να σιτίζονται όλοι οι σπουδαστές δωρεάν και με επάρκεια,
  4. Να στελεχωθεί η σχολή με εξειδικευμένο μόνιμο προσωπικό, με εκσυγχρονισμένα συγγράμματα (δωρεάν και άμεσα) και με σύγχρονα εργαστήρια. Να λειτουργήσει υποδομή με υπολογιστές και σύγχρονη Βιβλιοθήκη για εκπόνηση εργασιών, με πρόσβαση στο ίντερνετ.
  5. Να παρθούν μέτρα για δημιουργία νέας σχολής Ηλεκτρολόγων και σωστικών Πυροσβεστικών μέσων.
  6. αποκλειστικά ενιαία δημόσια και δωρεάν ναυτική εκπαίδευση και μετεκπαίδευση ενταγμένη στο υπουργείο Παιδείας. Το δίπλωμα να είναι το μόνο διαβατήριο για δουλειά.
  7. Αποστρατικοποίηση των ΑΕΝ και κατάργηση του αναχρονιστικού εσωτερικού κανονισμού της σχολής.
  8. Κατάργηση του Π.Δ. 141/2014 και των νόμων για την ιδιωτικοποίηση της ναυτικής εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης.

Οι περιφερειακοί σύμβουλοι                                                           Οι δημοτικοί σύμβουλοι

Ζέκα Πασχου Κωνσταντίνα                                                                    Αμάραντος Σταύρος

Κωτσαντής Κωνσταντίνος                                                                     Κυριαζής Χρύσανθος

Πρέτζας Γεώργιος                                                                                      Κύρλας Κώστας

Παπαδημητρίου Ειρήνη