in ,

Συνύπαρξη και προοπτικές ανάπτυξης

Αναλυτικό Ρεπορτάζ για τον Λιμένα Πρέβεζας


Οι προοπτικές ανάπτυξης του λιμανιού της πόλης μας είναι ομολογουμένως πολλαπλές. Άλλωστε ο λιμένας Πρέβεζας-χαρακτηρισμένος ως εθνικός- έχει τρεις χρήσεις( Αλιευτικός-Εμπορικός-Τουριστικός) και προοπτική ανάπτυξης της Κρουαζιέρας στο εσωτερικό του. Ο λιμένας της πόλης αλλά και το παραλιακό μέτωπο θα πρέπει να ενταχθούν σ’ ένα ολιστικό σχέδιο ανάπτυξης το οποίο να έχει ορίζοντα χρονικό και να συνδέεται με όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες του νομού ακόμη όμως και της ίδιας της Περιφέρειας Ηπείρου.

Στον δημόσιο διάλογο το τελευταίο χρονικό διάστημα έχουμε ακούσει για την «Πρέβεζα-Ριβιέρα» άλλα και για «Πρέβεζα-Μονακό». Μήπως όμως θα έπρεπε να σκεφτόμαστε για το ποια είναι τελικά η καλύτερη εκδοχή της πόλης μας, της Πρέβεζας;

Αρχικά ας δούμε όμως τα δεδομένα σύμφωνα με τις πληροφορίες που αποκομίσαμε για το ρεπορτάζ μας αναφορικά με τον Λιμένα , τις χρήσεις του και το άμεσο μέλλον του:

  • Αύξηση αφίξεων μικρών σε μέγεθος κρουαζιερόπλοιων

Μπορούν με απόλυτη άνεση να πλαγιοδετήσουν στην παραλία και οι περίπου εβδομήντα με εκατό επιβάτες και πληρώματα να έχουν κάποιες ώρες να κυκλοφορήσουν στην πόλη. Αυτό έχεις ως αποτέλεσμα πιθανά οφέλη από εμπορική δραστηριότητα για καταστήματα της περιοχής αλλά και προβολή της Πρέβεζας και των σπάνιων μνημείων της σε ξένους επισκέπτες.

  • Επέκταση της περιόδου της κρουαζιέρας.

Ήδη για το διάστημα Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου το κρουαζιερόπλοιο ARETHUSA έχει προσδέσει τέσσερις φορές στην παραλία. Ενώ αναμένεται και κάθε Σαββατοκύριακο του Φλεβάρη. Επίσης είναι ήδη γνωστό για τις αφίξεις των κρουαζιερόπλοιων MONET και HEBRIDEAN SKY (πηγή Prevezabest) για τους μήνες Απρίλιο-Μάιο. Μικρού μεγέθους πλοία, δηλαδή με ολιγάριθμα μέλη, απολύτως συμβατά με τη φυσιογνωμία της πόλης μας, αλλά και τις δυνατότητές της. Πλοία που μπορούν εύκολα να προσδέσουν στην παραλία χωρίς να προκαλέσουν συνωστισμό, κυκλοφοριακά προβλήματα, μια και χρησιμοποιείται μόνο ένα λεωφορείο κάθε φορά για τις μετακινήσεις τους.

Έτσι δίνεται η δυνατότητα για τουριστική δραστηριότητα και επομένως οικονομική δραστηριότητα εκτός του στενού χρονικού πλαισίου (Μαίος- Σεπτέμβριος) που αποτελεί και την τυπική σεζόν.

Την περίοδο που είχε αφιχθεί και είχε παραμείνει για ελλιμενισμό το κρουαζιερόπλοιο AZAMARA PURSUIT, «διάφοροι κύκλοι» επιχειρηματολογούσαν  για το τουριστικό μέλλον της Πρέβεζας σχετικά με το να μετατραπεί σε Home Port κρουαζιέρας με πλοία ανάλογου μεγέθους. Δύο χρόνια μετά, που δεν αφίχθηκε ξανά κάποιου παρόμοιου μεγέθους κρουαζιερόπλοιου, αλλά είδαμε την παραπάνω εξέλιξη της κρουαζιέρας με πολύ καλαίσθητα μικρά σε μέγεθος κρουαζιερόπλοια όπως το SEA CLOUD II  και το ARETHUSA είναι καλύτερο να αναζητήσουμε την ανάπτυξη της συγκεκριμένης δραστηριότητας με βάση τα σημερινά dεδομένα και κυρίως τη φυσιογνωμία της πόλης μας.

  • Αύξηση αφίξεων σκαφών αναψυχής.

Είναι ένα σημείο κλειδί για την πόλη. Η ανάγκη εξυπηρέτησης περισσότερων σκαφών πρέπει να γίνει λελογισμένα χωρίς «υπερβολές».

  • Η πόλη διαθέτει ήδη σύγχρονη μαρίνα η οποία καλύπτει συγκεκριμένες θέσεις ελλιμενισμού σκαφών αναψυχής. Αυτό ούτε μπορεί να αλλάξει ούτε πρέπει να αλλάξει καθώς υπάρχουν οφέλη από την συγκεκριμένη δραστηριότητα. Μια πιθανή όμως επέκταση του τουριστικού λιμένα ίσως ανοίξει «κερκόπορτες» για αλλοίωση άλλων σημαντικών χρήσεων που γειτνιάζουν.
  • Ίσως μια λύση θα έπρεπε να είναι τα περισσότερα ρεμέντζα στην παραλία της Πρέβεζας. Πλωτές εξέδρες οι οποίες και φιλικές στο περιβάλλον είναι και τις έχουμε συναντήσει σε γειτονικές πόλεις. Κάτι τέτοιο βέβαια θα προκαλούσε ενδεχομένως έναν μεγαλύτερο συνωστισμό ειδικότερα κατά την είσοδο στον λιμένα. Ο Λιμένας πρέπει να «ισορροπεί» χωρίς να αλλοιώνεται καμία χρήση του γι’ αυτό οι όποιες κινήσεις μελλοντικά θα έπρεπε να είναι καλά μελετημένες και «μικρές» στην βάση των στοιχείων της πόλης αλλά και των ποιοτικών δεδομένων που αναλύσαμε παραπάνω και στην περίπτωση της Κρουαζιέρας( ήπιος τουρισμός).

ΕΜΠΟΡΙΚΟΣ ΛΙΜΕΝΑΣ

  • Αύξηση αφίξεων μεγάλων φορτηγών πλοίων με φορτίο σογιάλευρου από Αργεντινή. Αυτή η εξέλιξη φάνηκε έντονα το 2023 και αναμένεται σημαντική αύξηση μέσα στο 2024. Με την αλλαγή χρήσης του λιμανιού του Αστακού, το εμπορικό λιμάνι της Πρέβεζας αναμένεται να ξαναγίνει η μοναδική πύλη εισόδου αυτών των φορτίων στη Δυτική Ελλάδα. Πέρα από αυτό είναι εμφανές στο κάθε «κακοπροαίρετο» ή μη ειδικό ότι στον εμπορικό λιμένα Πρέβεζας υπάρχει συνεχής εμπορική δραστηριότητα.

Πως μπορεί να γίνει η διαχείριση αυτής της αύξησης:

Η φωτογραφία είναι του Λάμπρου Κατσαρού.

  • Να διατηρηθεί πλήρως η νότια προβλήτα του λιμανιού για να εξυπηρετεί αυτά τα μεγέθη φορτηγών πλοία, που μερικές φορές ξεπερνούν τα διακόσια μέτρα.
  • Να κατασκευαστεί μέρος της ανατολικής προβλήτας, περίπου διακόσια μέτρα, για την υποδοχή δεύτερου ταυτόχρονα αντίστοιχου μεγέθους φορτηγού πλοίου. Υπάρχουν τεράστιες ευθύνες για την καθυστέρηση των όποιων εργασιών επιβάλλονταν στον ανατολικό προβλήτα εδώ και καιρό.
  • Η αγορά vacuvator για την εκφόρτωση του κυρίως του σογιάλευρου, ώστε να μετριαστεί αισθητά η όχληση της σκόνης, εφόσον μιλάμε για ταυτόχρονα εκφορτωτικές εργασίες του συγκεκριμένου φορτίου από δύο πλοία.

Την προηγούμενη δεκαετία υποβαθμίστηκε η σημασία του εμπορικού λιμένα, αγνοώντας την εργασία άνω των εκατό επαγγελματιών και τη συνύπαρξη συνεταιρισμών και σωματείων. Αγνοώντας ταυτόχρονα τη σύνδεσή του με τον τεράστιο βιομηχανικό και παραγωγικό ιστό της Ηπείρου και των κοντινών Περιφερειών. Αγνοώντας επίσης τη σύνδεση με συναφή επαγγέλματα, αλλά και την Ακαδημία Εμποροπλοιάρχων, που τα τελευταία χρόνια ενημερωνόμαστε για τις συχνές επισκέψεις των σπουδαστών στα πλοία που καταφθάνουν στο λιμάνι. Η σύνηθες λογική υποβάθμισης του Εμπορικού Λιμένα γίνονταν πάνω στην βάση της υποβάθμισης των ίδιων των υποδομών του( Φωτισμός, εγκατάλειψη μελέτης για οδική σύνδεση, καλλωπισμός, νερό κτλπ)

Η λογική πίσω από την ουσιαστική ανάπτυξη του λιμανιού της πόλης μας δεν είναι μακριά μας. Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της πόλης μας και του λιμανιού της είναι η ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ και η ΣΥΝΥΠΑΡΞΗ των χρήσεων.

Οι όποιες αλλαγές προκύψουν πρέπει να είναι πεδίο σύνθεσης και διαλόγου.

Δύο συνεχόμενα Master Plan τόσο από την ομάδα ΣΑΧΙΝΟΓΛΟΥ όσο και τώρα από την εταιρεία ΤΡΙΤΩΝ φαίνεται να βασίζονται σε ένα διχασμό, διχασμό που dεν εξυπηρετεί σίγουρα το μέλλον της πόλης. Για αυτό το λόγο, η τροποποίηση του Master Plan έχει ήδη κλείσει πενταετία χωρίς να ολοκληρωθεί. Γιατί πολύ απλά δεν βασίζεται στην ισόρροπη ανάπτυξη ούτε στη συνέργεια. Η ομόφωνη απόφαση του δημοτικού συμβουλίου βρίσκεται στη διάθεση του Δημάρχου και του Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου. Όλα τα στοιχεία είναι πλέον φανερά. Θα μείνουμε αμέτοχοι στο μέλλον που προδιαγράφεται για την πόλη μας;  Η θα παλέψουμε για την ισόρροπη ανάπτυξη; Τώρα ίσως να είναι η τελευταία μεγάλη ευκαιρία…