in

Ανακοίνωση Τμήματος Πρέβεζας Συλλόγου Αρχιτεκτόνων (ΣΑΔΑΣ – ΠΕΑ): WE LOVE PREVEZA – Προτάσεις για τη βελτίωση της προβολής της πόλης της Πρέβεζας.


” WE LOVE PREVEZA

Προτάσεις για τη βελτίωση της προβολής της πόλης της Πρέβεζας

Στην εκκίνηση της τουριστικής περιόδου και με γνώμονα την αναμενόμενη αύξηση επισκεπτών στην πόλη μας, γίνεται συλλογικά αναγκαία μια ολοκληρωμένη συζήτηση γύρω από την τουριστική ανάπτυξη. Ο σχεδιασμός στο πεδίο του τουρισμού θα πρέπει να περιλαμβάνει την οργανωμένη προβολή του τόπου μας, την βιώσιμη συνύπαρξη των λειτουργειών του με τους/ις μόνιμους κατοίκους και το περιβάλλον, τους τρόπους διαμοιρασμού των θετικών αποτελεσμάτων στην τοπική κοινωνία, τις δράσεις συνολικής βελτίωσης της ποιότητας ζωής. Σε αυτή μας την παρέμβαση δίνουμε έμφαση κυρίως στην οργανωμένη προβολή του τόπου και ξεκινάμε από την επιλογή εγκατάστασης της επιγραφής “I  PREVEZA”.

Ήδη, στο πλαίσιο προβολής και ανάπτυξης του τουρισμού μέσω των social media πολλές είναι οι πόλεις παγκοσμίως που επιλέγουν να δημιουργήσουν σημεία ανάδειξης / διαφήμισής τους ως τουριστικούς προορισμούς.  Μια τάση των τελευταίων ετών στην Ελλάδα είναι περιοχές να αναπαράγουν την επιγραφή “I ”*, προσθέτοντας το όνομα της εκάστοτε πόλης.
Για την επιτυχία όμως μίας τέτοιας χειρονομίας δεν αρκεί μία απλή αντιγραφή ενός διάσημου λογοτύπου, η κατασκευή και η τοποθέτησή του. Αντίθετα, η επιτυχία τέτοιων χειρονομιών στηρίζεται στην ανάπτυξη μίας συνολικής καμπάνιας προώθησης της πόλης και του προορισμού, που οφείλει να υλοποιείται με όραμα από τις δομές της τοπικής αυτοδιοίκησης, σε συνεργασία με τους αντίστοιχους εξειδικευμένους επαγγελματίες- επιστήμονες και στα πλαίσια ενός συνολικού σχεδιασμού, όχι με αποσπασματικό τρόπο. Η ευρηματικότητα και η πρωτοτυπία του λογοτύπου εντάσσεται στην δημιουργία μιας συνολικότερης ταυτότητας του προορισμού διαδραματίζοντας έτσι κομβικό ρόλο στην προώθηση και τελικά στην επίτευξη του απώτερου στόχου, την ανάδειξη της μοναδικότητάς του εκάστοτε τόπου.

Πέραν της γενικότερης σύλληψης, αισθητικής και φύσης τέτοιων εγκαταστάσεων σημαντικό ρόλο παίζει ο χώρος τοποθέτησής τους. Στην περίπτωση μας η Δημοτική Αρχή, μάλλον, στόχευε απλά στη δημιουργία ενός σημείου φωτογράφισης για τα social media, μια γενικευμένη, πλέον, πρακτική σε διάφορες μικρές πόλεις της χώρας. Έπρεπε, όμως, να λάβει υπόψιν της και τι αναδεικνύεται γύρω και πίσω από το συγκεκριμένο λογότυπο. Η εγκατάσταση, δηλαδή, καθορίζεται από το περιβάλλον της και είναι αυτός ο χώρος – κάδρο που δίνει τον ξεχωριστό χαρακτήρα του συγκεκριμένου τόπου, δεδομένου ότι το μήνυμα είναι παντού το ίδιο.

Η εγκατάστασή του «I  PREVEZA» επιλέχθηκε να τοποθετηθεί, εύλογα μεν, για λόγους προσέλκυσης κόσμου, σε πολυσύχναστο σημείο, στην αρχή του παραλιακού πεζοδρόμου της πόλης. Όμως, το επιλεγμένο σημείο παρουσιάζει 2 σημαντικά μειονεκτήματα:

  1. Στο κάδρο της φωτογραφίας φόντο είναι η μαρίνα και το εμπορικό λιμάνι. Σε μία πόλη με πολλά σημεία φυσικής ομορφιάς καθώς και σημαντικά κτήρια, κάστρα, μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, όπως σχεδόν το σύνολο του ιστορικού της κέντρου, κρίνεται ότι η Πρέβεζα έχει να προβάλει πιο αξιόλογα και χαρακτηριστικά σημεία. Θα μπορούσε έστω να επιλεγεί κάποιο σημείο όπου -με λιγότερα σκάφη- να αναδεικνύεται το υδάτινο στοιχείο.
    2. Στο επιλεγμένο σημείο, στον παραλιακό πεζόδρομο, κατά τους καλοκαιρινούς μήνες η κυκλοφορία πεζών είναι έντονη. Κατά συνέπεια το να προωθείται η στάση πεζών για φωτογράφιση, ανάμεσα σε τόσο κόσμο κρίνεται δυσλειτουργική και τελικά ότι δεν εξυπηρετεί το σκοπό της.

Ως τμήμα Πρέβεζας του ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ δίνοντας έμφαση στα ανωτέρω και σταχυολογούμε περαιτέρω προτάσεις για  την ανάδειξή της Πρέβεζας ως προορισμό με βάση τα ειδικά τοπικά χαρακτηριστικά της. Οι προτάσεις ξεκινούν από άμεσα υλοποιήσιμες και εξελίσσονται σε πιο μακροπρόθεσμες και συνολικές. Τέλος, αποτελούν βάση για την εκτενέστερη επεξεργασία μέσα από συνέργειες στα πλαίσια μιας στρατηγικής για την προβολή της περιοχής μας και στην κατεύθυνση μιας σχεδιασμένης τουριστικής ανάπτυξης:
– Διερεύνηση εναλλακτικού σημείου τοποθέτησης που να αναδεικνύει την πόλη και να αποδίδει κάποιο χαρακτηριστικό της ταυτότητά της.
– Διενέργεια διαγωνισμού για το σχεδιασμό και τη δημιουργία μοναδικού τοποσήμου σε χώρο που θα μελετηθεί με ανοιχτές δημόσιες διαφανείς διαδικασίες.
– Διενέργεια ανοιχτού διαγωνισμού για το συνολικό σχεδιασμό και την οργάνωση της Πρέβεζας ως επώνυμου προορισμού (destination branding της πόλης) σε συνεργασία με τη Δημοτική Αρχή και την Περιφέρεια. Ενδεικτικά, το πακέτο αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει: λογότυπο της Πρέβεζας, επιλογή σημείων στην πόλη για την τοποθέτηση διαφόρων εγκαταστάσεων προβολής και προώθησης, οργάνωση των χαρτών με πληροφορίες για δραστηριότητες, διαφημιστική καμπάνια της πόλης και των σημείων ενδιαφέροντος.
– Δημιουργία city branding στα πλαίσια μιας γενικότερης στρατηγικής οργάνωσης της πόλης με γνώμονα την τουριστική ανάπτυξη, παράλληλα με την ανάδειξη και δημιουργία πράσινων χώρων και δημοτικών υποδομών, την κατασκευή μουσείου πόλης, την αξιοποίηση των κάστρων, αλλά και την ανάπτυξη άυλων εφαρμογών, για την βελτίωση του επιπέδου διαβίωσης συνολικά.
– Πρόσθετα παραδείγματα αστικού σχεδιασμού θα μπορούσαν να είναι οργάνωση σταθερού δικτύου εξυπηρέτησης μεταφοράς (ή/και τοποθέτηση ηλεκτρικών ποδηλάτων) των επισκεπτών από τα όρια της πόλης στο εσωτερικό και μεταφορά σε σημεία ενδιαφέροντος όπως π.χ. το μουσείο και ο χώρο της αρχαίας Νικόπολης κα. Δημιουργία ασφαλών διαδρομών πεζών και ποδηλάτων σε διευρυμένο δίκτυο (όχι κατά ασύνδετα τμήματα) κα.

Πρέβεζα 31/05/2024

* Η επωνυμία προορισμού (destination branding) με τη χρήση της φράση “I LOVE ” σχεδιάστηκε από τη Νέα Υόρκη – «I    NY»-, ενώ έγινε slogan, logo και τραγούδι, το 1977 στο πλαίσιο της διαφημιστικής καμπάνιας για την τουριστική προώθησή της. Το 2020 με τις έντονες επιπτώσεις του “COVID-19” ανανεώθηκε, μετατρέποντας το logo σε  “We  NYC” και πήρε τόσο μεγάλη προβολή που ακολούθησαν πολλές πόλεις αντιγράφοντας το παράδειγμά του. Αντίστοιχο, ευρέως γνωστό παράδειγμα destination branding είναι το “I amsterdam” που υπάρχει ως κέντρο της ολοκληρωμένη καμπάνια προβολής -αλλά και installation για την φωτογράφιση επισκεπτών- στη ολλανδική πρωτεύουσα.”