in

Η πανδημία έπληξε και την Παιδεία…

Ένας χρόνος μπροστά στην οθόνη για εκπαιδευτικούς & μαθητές, με διαλλείματα δια ζώσης εκπαίδευσης

editor_image

Ρεπορτάζ της Σοφίας Αναγνωστάκη
• Δημοσιογράφου-μέλους της ΕΣΗΕΑ


Τι λένε στη «Δημοκρατική φωνή» δάσκαλοι, καθηγητές & γονείς

Στις αίθουσες επιστρέφουν τη Δευτέρα 10 Μαΐου οι μαθητές των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων, μετά από σχεδόν ένα χρόνο, όπου τα σχολεία άνοιγαν κι έκλειναν με κυβερνητική απόφαση, ανάλογα με το πόσο κάθε φορά κολλούσε ή δεν κολλούσε ο ιός στους μαθητές κι όπου το προσωρινό μέτρο της τηλεκπαίδευσης ήρθε τελικά για να μείνει ως «μοναδική» λύση στην αντιμετώπιση της πανδημίας.

Η δια ζώσης επικοινωνία ξαφνικά κι απότομα έγινε ζητούμενο, με τις όποιες συνέπειες στην μαθησιακή διδασκαλία και την ψυχολογία των παιδιών και το στήσιμο μπροστά την οθόνη, καθημερινότητα.

Δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά; Βεβαίως λένε οι εκπαιδευτικοί. Προτάσεις από το συνδικαλιστικό κίνημα υπήρξαν, αλλά η κυβέρνηση έπρεπε να διαθέσει χρήματα για την Παιδεία.
Μικρότερα τμήματα μαθητών με πρόσληψη ικανού αριθμού εκπαιδευτικών, τήρηση υγειονομικών πρωτοκόλλων και πρόσληψη καθαριστριών για την φροντίδα των σχολικών μονάδων καθόλη την διάρκεια του ωραρίου θα μπορούσαν να αποτελέσουν μια ασφαλή λύση για να παραμείνουν τα σχολεία ανοιχτά!

Και παρόλο που στην αρχή, έγινε μια προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, από τον Σεπτέμβριο, που θεωρητικά το κράτος ήταν πιο έτοιμο να ανταποκριθεί στις συνθήκες, ξαφνικά ο ιός δεν μεταδίδονταν στα παιδιά και τα σχολεία άνοιξαν με αυξημένο αριθμό μαθητών ανά τμήμα… Ώσπου τελικά τα δεδομένα της πανδημίας ανέτρεψαν και πάλι τους ισχυρισμούς των «ειδικών» και από τον Νοέμβρη καθηλώθηκαν και πάλι όλοι μπροστά σε μια οθόνη.

Και φτάσαμε μετά το Πάσχα για να ανοίξουν τα σχολεία και πάλι…

Η «Δημοκρατική φωνή» επιχειρεί να δώσει την εικόνα της εκπαίδευσης εν μέσω πανδημίας, μέσα από τα μάτια εκπαιδευτικών και γονιών.

Μαθιός Φιλιπούσης: « Κανένα μέτρο, μόνο εξαγγελίες επικοινωνιακού τύπου ακούσαμε»
«Ένα χρόνο μετά την πανδημία και η επιστροφή στα σχολεία γίνεται χωρίς κανένα ουσιαστικό μέτρο, παρά μόνο με ανοιχτά παράθυρα. Δυστυχώς, δεν έπραξαν τίποτα για την αραίωση των μαθητών στα τμήματα, ούτε για την ενίσχυση των σχολικών μονάδων με περισσότερες προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού, ούτε προσλήψεις προσωπικού καθαριότητας» αναφέρει στη «ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΦΩΝΗ», το μέλος του ΔΣ του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Πρέβεζας κ. Μαθιός Φιλιπούσης.


Σε ότι αφορά τα self test στους μαθητές, ο κ. Φιλιποούσης κρατάει τις επιφυλάξεις του, σχετικά με το πόσο αντικειμενικά θα είναι τα αποτελέσματα, που θα φέρνουν οι μαθητές στο σχολείο, υποστηρίζοντας πως θα έπρεπε να γίνονται από μονάδες του ΕΟΔΔΥ.

Όσον αφορά τα τεχνολογικά μέσα που είχαν στη διάθεσή τους μαθητές και εκπαιδευτικοί όλο το προηγούμενο διάστημα, ο κ. Φιλιππούσης κάνει λόγο για «εξαγγελίες επικοινωνιακού τύπου», επισημαίνοντας ότι το πρόγραμμα με τα voucher για την αγορά συσκευών, μόλις άρχισε να υλοποιείται, ενώ η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ξεκίνησε πριν περίπου δύο εβδομάδες.

Ερωτηθείς αν η τηλεκπαίδευση μπορεί να υποκαταστήσει την δια ζώσης εκπαίδευση, υποστήριξε πως «Η επαφή των παιδιών με το σχολείο έχει να κάνει προφανώς με την μαθησιακή διαδικασία , αλλά και με μια διαδικασία κοινωνικοποίησης, συναισθηματικής ολοκλήρωσης του παιδιού, στοιχεία που αυτά τα δύο χρόνια δυστυχώς χάθηκαν, με υπαιτιότητα της κυβερνητικής πολιτικής, η οποία δεν άκουσε την εκπαιδευτική κοινότητα». Όπως είπε, θα μπορούσαν τα σχολεία μπορούσαν να λειτουργούν με ασφάλεια, λαμβάνοντας όλα τα μέτρα για αραίωση των μαθητών στα τμήματα, με ενίσχυση του εκπαιδευτικού προσωπικού, προσλήψεις προσωπικού καθαριότητας κτλ.

Κώστας Παργανάς: «Δεν λήφθηκε καμιά μέριμνα για τη λειτουργία των σχολείων»
Στο ίδιο πνεύμα ο Πρόεδρος του Συλλόγου Δασκάλων Ιωαννίνων κ. Κώστας Παργανάς επισημαίνει ότι η εκπαιδευτική κοινότητα πρότεινε τον Ιούνιο, που έκλεισαν τα σχολεία, να γίνει ένας σχεδιασμός και να ληφθούν όλα εκείνα τα μέτρα ώστε να εξασφαλιστεί μια πιο ομαλή και ασφαλή λειτουργία των σχολείων, να υπάρξει μέριμνα για μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, ακόμα και η δυνατότητα να λειτουργήσουν τα σχολεία πρωί και απόγευμα, να μοιραστούν ή να βρεθούν άλλοι χώροι, όπου ήταν εφικτό και γενικότερα να γίνει μια συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα, ώστε να βρεθούν οι τρόποι εκείνοι που θα κάνουν πιο ασφαλή τη λειτουργία των σχολείων και να μην υπάρξουν περιπτώσεις κρουσμάτων ή πιθανός κίνδυνος διασποράς στην κοινωνία. « Όχι μόνο δεν έγινε κάτι τέτοιο, αλλά τον Ιούνιο ψηφίστηκε το πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, που προβλέπει την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, το οποίο από επιστημονικής και παιδαγωγικής πλευράς είναι ούτως ή άλλως λάθος», υποστήριξε. Σημείωσε μάλιστα, ότι όλες οι έρευνες δείχνουν την αναγκαιότητα για μικρότερο αριθμό μαθητών ανά τμήμα, πόσο μάλλον σε μια περίοδο πανδημίας».


Επιπλέον, ο κ. Παργανάς υποστηρίζει πως το σχολείο, δεν αφορά μόνο στην μάθηση, έχει να κάνει και με την κοινωνικοποίηση των μαθητών. Ειδικά, για τα παιδιά της πρώτης Δημοτικού η κατάσταση ήταν πολύ δύσκολη. Όπως επισημαίνει, «χάθηκε η επαφή τους με τους με το σχολείο, με τους συμμαθητές τους, όλο αυτό το πλαίσιο που θα έπρεπε να λειτουργήσουν» για να προσθέσει με νόημα πως «είναι χρονιές που μπαίνουν οι βάσεις και δυστυχώς δεν επιστρέφουν».

Αναφορικά με τα σελφ τεστ, ο κ. Παραγανάς επισημαίνει ότι οποιοδήποτε μέτρο έχει στόχο την βιώσιμη λειτουργία του σχολείου είναι θετικό, αν και όπως λέει θα έπρεπε να γίνονται από τον ΕΟΔΔΥ κι όχι να «πετάγεται το μπαλάκι σε μαθητές, γονείς, κι εκπαιδευτικούς». Ταυτόχρονα, επισημαίνει πως ο πιο ασφαλής τρόπος επαναλειτουργίας των σχολείων είναι ο εμβολιασμών όλων, τονίζοντας πως η εκπαιδευτική κοινότητα στα Γιάννενα ανταποκρίθηκε τόσο στον εμβολιασμό με τις αδιάθετες δόσεις, όσο και στο άνοιγμα της πλατφόρμας για τον κλάδο.

Δήμητρα Λάμπρου: «Ηρθε η ώρα να πάρουμε τη ζωή μας πίσω…»
«Ένα χρόνο τα παιδιά χάσανε τη σχολική τους δράση την δια ζώσης αλληλεπίδραση με τους συμμαθητές και τους δασκάλους τους, με το σχολικό χώρο γενικώς. Ήρθε η ώρα να πάρουμε τη ζωή μας πίσω και το σχολείο είναι μέρος της ζωής των παιδιών και των εκπαιδευτικών», τονίζει η Πρόεδρος Συλλόγου Δασκάλων και Νηπιαγωγών Άρτας κα Δήμητρα Λάμπρου κι επισημαίνει ότι η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση ειδικά για τα παιδιά του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού ήταν μια πολύ δύσκολη κι επίπονη διαδικασία.


Η κα Λάμπρου αναφέρεται εξάλλου, στις παραινέσεις των επιστημόνων, όλο το προ πανδημίας διάστημα, για λελογισμένη χρήση κινητών και υπολογιστών από τα παιδιά και τις επιπτώσεις από την υπέρμετρη χρήση στη ζωή τους, οι οποίες εν καιρώ πανδημίας πήγαν περίπατο. «Αναγκαστήκαμε να έχουμε τα παιδιά μπροστά σε μια οθόνη για 2,5 – 3 ώρες καθημερινά. Θεωρώ ότι θα επιδράσει αρνητικά στην ψυχολογία τους, αλλά και γενικά στην ανάπτυξή τους. Επιπλέον, δημιουργήθηκε μια συνήθεια που τώρα θα χρειαστεί αγώνας για να την ανατρέψουμε», τονίζει με νόημα.

Αναφορικά με την επιμόρφωση των δασκάλων και νηπιαγωγών, επισημαίνει ότι αυτή ξεκίνησε πριν 3 εβδομάδες και πως όλο το προηγούμενο διάστημα προσπαθούσαν να ανταποκριθούν με προσωπικό κόπο και ίδια μέσα στην τηλεκπαίδευση, τονίζοντας πως στην όλη διαδικασία ευτυχώς είχαν βοηθούς και συμπαραστάτες τους γονείς.

Το μεγαλύτερο ποσοστό αποχής από τα μαθήματα σημειώθηκε στις τάξεις του νηπιαγωγείου, φτάνοντας το 50-60%, καθώς γονείς με περισσότερα παιδιά στην ίδια βαθμίδα εκπαίδευσης και χωρίς τον κατάλληλο τεχνολογικό εξοπλισμό επέλεξαν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα τα παιδιά του Δημοτικού. Επιπλέον, όπως υποστηρίζει η κα Λάμπρου, πολλοί γονείς την ώρα του μαθήματος εργάζονταν οπότε αυτός ήταν ένας επιπλέον λόγος αποχής των παιδιών από την τηλεκπαίδευση. «Η ώρα που επιλέχθηκε για μας ήταν τελείως ακατάλληλη, τα παιδιά ήταν νυσταγμένα, κουρασμένα και γενικά ανετράπη όλος ο οικογενειακός προγραμματισμός», σημειώνει.

Πέτρος Τσεκούρας: «Η κυβέρνηση αγνόησε τα μέτρα που πρότειναν οι εκπαιδευτικοί…»
Για αγνόηση των μέτρων που εισηγήθηκε ο εκπαιδευτικός κλάδος στο σύνολό του για την αντιμετώπιση της πανδημίας και για παλινωδίες στο τρόπο εφαρμογής των όποιων μέτρων κατηγορεί την κυβέρνηση ο Γραμματέας της ΕΛΜΕ Πρέβεζας κ. Πέτρος Τσεκούρας.


«Τον Μάρτη μας έστειλαν στα σχολεία και έλεγαν ζικ ζακ τα θρανία, απόσταση 1,5 μέτρο, 1,20 μαθητής από μαθητή, οι αίθουσες δεν έπαιρναν πάνω από 10 μαθητές κι όλα αυτά. Στην πορεία μας είπαν ότι οι μαθητές δεν κολλάνε μεταξύ τους, άρα μπορούν όλοι οι μαθητές του τμήματος να είναι μέσα στην τάξη. Το καλοκαίρι με την ίδια λογική πέρασαν το νομοσχέδιο για αύξηση των μαθητών από 25 σε 27 μαθητές ανά τμήμα. Μέτρα δηλαδή για την πανδημία, που προέβλεπαν ότι δεν κολλάει στο σχολείο. Το Σεπτέμβρη, Οκτώβρη διαπιστώσαμε ότι τελικά κολλάνε οι μαθητές και τον Νοέμβρη έπρεπε να πάνε πάλι στα σπίτια. Με λιγότερα κρούσματα τον περυσινό Μάρτη- Μάη οι επιστημονικές επιτροπές έκριναν ότι ήταν μη ασφαλής η παρουσία των μαθητών στα σχολεία. Ενώ ανέβαιναν τα κρούσματα τον Οκτώβρη, εκείνοι έπαιρναν αποφάσεις και έστελναν τους μαθητές στα σχολεία» υποστηρίζει με νόημα ο κ. Τσεκούρας.

Επιπλέον, επισημαίνει ότι δεν ελήφθησαν ουσιαστικά μέτρα ούτε για την καθαριότητα στα σχολεία, αφού προσελήφθησαν καθαρίστριες με ελαστικές σχέσεις εργασίας, χωρίς να καλύπτουν όλο το ωράριο του σχολείου. «Δεν μπορεί ένα σχολείο με 180 και 200 παιδιά να χρησιμοποιεί κοινόχρηστες τουαλέτες από το πρωί μέχρι το μεσημέρι και να έρχονται καθαρίστριες μετά τη μία. Τα σχολεία ήταν Υγειονομικές βόμβες» αναφέρει.

Σε ότι αφορά την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στο αντικείμενο της τηλεκπαίδευσης υποστήριξε ότι από το κράτος δεν υπήρξε υποστήριξη και ότι η μόνη βοήθεια ήρθε από συναδέλφους και πολύ προσωπική δουλειά, ολόκληρα μερόνυχτα.

Επισήμανε δε ότι στα εμβόλια έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα εξ αρχής στους εκπαιδευτικούς και να γίνονται σελφ τεστ στους μαθητές έτσι ώστε με ασφάλεια και με τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα τα σχολεία να παραμείνουν ανοιχτά και οι μαθητές να είναι στο φυσικό τους περιβάλλον.

Στέφανος Μιχάλης: «Η χρονιά σώθηκε χάρη στην προσπάθεια κι υπομονή καθηγητών & μαθητών»

Η χρονιά σώθηκε χάρη στην τεράστια προσπάθεια και υπομονή που κατέβαλαν καθηγητές και μαθητές, επισημαίνει ο Πρόεδρος της ΕΛΜΕ Ιωαννίνων κ. Στέφανος Μιχάλης δεδομένου ότι δεν υπήρξε επιμόρφωση από το υπουργείο σε ότι αφορά την τηλεκπαίδευση. Παράλληλα, ο κάθε εκπαιδευτικός και μαθητής ήταν υποχρεωμένος να έχει τον δικό του υπολογιστή. Στην αρχή δεν είχαν όλοι, στην συνέχεια μέσω του Δήμου Ιωαννιτών μπόρεσαν και καλύφθηκαν κάποιες ανάγκες μαθητών σε τάμπλετ», αναφέρει.


Υπήρχαν προβλήματα, με κακές συνδέσεις, αλλά και με την ύλη, αναφέρει, καθώς κάποιοι μαθητές μπορούσαν να παρακολουθήσουν το μάθημα και κάποιοι άλλοι όχι, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν κενά τα οποία για να καλυφθούν πρέπει να γίνει γενναία επανάληψη, με την επιστροφή στα σχολεία.

Ο κλάδος των εκπαιδευτικών ζητούσε να λειτουργούν εξαρχής τα σχολεία με όλες τις προϋποθέσεις υγείας και ασφάλειας, αλλά το υπουργείο είχε διαφορετική άποψη αναφέρει ο κ. Μιχάλης, τονίζοντας πως τα σχολεία ξεκίνησαν με πολλά κενά εκπαιδευτικών – πάνω από 120- και με καθυστερήσεις στις προσλήψεις προσωπικού καθαριότητας.

Τι λένε οι γονείς

Καθυστερήσεις στις προσλήψεις των καθαριστριών, βάρδιες που δεν καλύπτονταν, πρωτόκολλα καθαριότητας, που δεν τηρήθηκαν και απολυμάνσεις στα σχολεία-που με βάση τα πρωτόκολλα του παγκόσμιου οργανισμού Υγείας απαγορεύονταν- καταγγέλλει ο Πρόεδρος της Ένωσης Γονέων και Κηδεμόνων Δήμου Πρέβεζας & του Συλλόγου Γονέων & Κηδεμόνων Μουσικού Σχολείου κ. Λάμπρος Βέλλιος.


Ο Πρόεδρος της Ένωσης γονέων υποστηρίζει εξάλλου, ότι μετά και την ψήφιση του νομοσχεδίου για την αύξηση των μαθητών στις τάξεις, καμιά απόσταση δεν τηρούνταν. Μάλιστα, η Ένωση απέστειλε σχετικό έγγραφο στο υπουργείο, στο οποίο μιλούσε για τμήματα των 26 και 27 μαθητών μέσα σε τάξεις των 31 τ.μ. και αποστάσεις μεταξύ των μαθητών, που δεν ξεπερνούσαν τα 40 εκατοστά. «Δεν μπορεί να βγαίνει ο υπουργός και να λέει ότι στους 25 μαθητές δεν κολλάει, ενώ πριν έλεγε ότι στους 15 κολλάει», τονίζει με νόημα.

Ζητήματα υπήρξαν και με την μεταφορά των μαθητών. Στην Πρέβεζα τα λεωφορεία εξυπηρετούσαν 4 σχολεία κι έμπαιναν περί τα 50 παιδιά μέσα, που σημαίνει δεν υπήρχε καμιά προστασία, υποστηρίζει ο κ. Βέλλιος.

Σχολιάζοντας την τηλεκπαίδευση τόνισε ότι τα παιδιά έμεναν μπροστά στον υπολογιστή από τις 8.00 το πρωί έως τις 9.00 το βράδυ, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι απορροφούσαν τη γνώση. «Έπρεπε να υπάρχουν ψυχολόγοι στα σχολεία, να βρεθεί ένας άλλος τρόπος να προσεγγιστούν τα παιδιά» υποστήριξε, κάνοντας λόγο για «χαμένη γενιά».

Ο κ. Βέλλιος αναφέρθηκε και στους Πρωτοετείς φοιτητές, τονίζοντας πως έμειναν εγκλωβισμένοι στα σπίτια τους και η μόνη τους επαφή με τα αμφιθέατρα ήταν μέσω μιας οθόνης.

Ειδική αναφορά έκανε και στους μαθητές του Μουσικού Σχολείου, οι οποίοι ουσιαστικά περιορίστηκαν μόνο στα θεωρητικά μαθήματα. «Αν δεν βλέπεις τον άλλον μπορείς να διδάξεις μουσικό όργανο με το μοτίβο κλειστή κάμερα; Αυτό ήταν ραδιοφωνική εκπομπή όχι μάθημα. Και τα παιδιά από την κούραση άρχισαν να το γελοιοποιούν», τονίζει.

Με εσωτερικά γκρουπ στο διαδίκτυο προσπάθησαν να επιλύσουν τα προβλήματα και απορίες για τις πλατφόρμες, τις εφαρμογές, τις συνδέσεις και την τηλεκπαίδευση οι γονείς των παιδιών της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, επισημαίνει ο αντιπρόεδρος του Συλλόγου Γονέων του 4ου Δημοτικού Άρτας κ. Κυριάκος Ξανθόπουλος.


Σε ότι αφορά τα παιδιά, όπως υποστηρίζει, στην αρχή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, υπήρξε μια άρνηση γιατί ήταν κάτι πρωτόγνωρο. Όταν είδαν ωστόσο, ότι ήταν μια διαδικασία στην οποία μπορούσαν να ανταποκριθούν, την αποδέχτηκαν και την προτιμούσαν από το να χάσουν τελείως την επαφή.

Τονίζει ωστόσο, ότι «στο 2ο lockdown, γύρω στο Γενάρη – Φλεβάρη άρχισαν να κουράζονται, να νοιώθουν και την απώλεια των φίλων τους, να δυσανασχετούσαν στο σπίτι και ήθελαν επιστρέψουν στις τάξεις. «Το ψυχολογικό ήταν μεγάλο θέμα. Φαίνεται και τώρα και θα φανεί κι αργότερα στις τάξεις. Τα παιδιά θα αναζητούν περισσότερο την επαφή. Με την αγωνία ότι μπορεί να ξανακλείσουν τα σχολεία, θα τα δούμε να προσπαθούν να χτίσουν γρήγορα σχέσεις» αναφέρει.