in

Ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΓΚΟΚΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΡΩΤΗΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΩΝ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΩΝ


Ο Βουλευτής, κ. Χρήστος Γκόκας, μαζί με Βουλευτές της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ – Κίνημα Αλλαγής, κατέθεσαν Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, σχετικά με τα περιστατικά που έχουν καταγραφεί τους τελευταίους μήνες στα αεροδρόμια της χώρας, τα οποία καταδεικνύουν τις συνέπειες από τις σοβαρές ελλείψεις στην κρατική επί τόπου εποπτεία και στον έλεγχο ασφάλειας.
Κατά την εφαρμογή του Ν. 4757/2020 επιβεβαιώθηκαν, δυστυχώς, όλες οι νομοθετικές αστοχίες που είχε επισημάνει και ο κ. Χρήστος Γκόκας, ως Ειδικός Αγορητής για το συγκεκριμένο Νομοσχέδιο. Η κατάργηση των Αεροπορικών Αρχών των Αεροδρομίων και η δημιουργία μιας και μόνο Αρχής στην Αθήνα με ελάχιστο προσωπικό, είχε ως αποτέλεσμα τον πολλαπλασιασμό των συμβάντων, τα οποία κλονίζουν το αίσθημα ασφάλειας στα ελληνικά αεροδρόμια.
Ενδεικτικά αναφέρουν ορισμένα από τα περιστατικά που έχουν καταγραφεί το τελευταίο διάστημα, τα οποία πράγματι είναι πολλά καθώς μόνο στο αεροδρόμιο Ηρακλείου την τελευταία δεκαετία έχουν διαπιστωθεί περίπου 600 συμβάντα.
Τονίζουν, βέβαια, ότι αρκετά σημαντικό είναι και το θέμα της υποστελέχωσης των περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία κατά τη θερινή περίοδο καλούνται να σηκώσουν το βάρος της αυξημένης τουριστικής κίνησης, όμως σε περίπτωση ασθενείας του μοναδικού στις περισσότερες περιπτώσεις υπαλλήλου που υπηρετεί, οδηγούνται σε κλείσιμο με τα γνωστά επακόλουθα, όπως έγινε προσφάτως με το αεροδρόμιο στο ακριτικό Καστελλόριζο.
Επίσης υπογραμμίζουν ότι υπάρχουν και εργατικά ατυχήματα, όπως στον Κρατικό Αερολιμένα της Κέρκυρας τον Απρίλιο του 2022, κατά το οποίο η Διαχειρίστρια Εταιρεία δεν παρουσιάστηκε στον προανακριτικό έλεγχο που πραγματοποιούσε η Διοίκηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), αλλά και τον Ιούνιο του 2022, όταν ένας ακόμα εργάτης της εταιρείας επίγειας εξυπηρέτησης GOLDAIR HANDLING τραυματίστηκε από κεραυνό στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, ενώ θα έπρεπε να μην βρίσκεται κανένας από το προσωπικό στην πίστα του αερολιμένα.
Σημειώνουν δε, ότι έχουν υπάρξει ατυχήματα ακόμα και στον εξωτερικό χώρο του Αεροδρομίου, όπως στη Σκιάθο, όπου σε ένα μήνα είχαμε δύο τραυματισμούς από τα αέρια της τουρμπίνας του αεροπλάνου κατά την απογείωση, με το δεύτερο περιστατικό να είναι πολύ σοβαρό. Ακόμη απίστευτη ταλαιπωρία υπέστησαν ηλικιωμένοι επιβάτες ΑμεΑ στο τέλος Ιουνίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς δεν έγινε η καθορισμένη επιμέτρηση επιβατών σε πτήση της Sky Express 216.
Παράλληλα επισημαίνουν ότι δεν δίνονται απαντήσεις από τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες, ούτε ακόμα και στο πλήθος των υπηρεσιακών επιστολών των κατά τόπους αερολιμενικών, όπως ενημερώθηκαν σχετικά από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Αερολιμενικών, αναφορικά με προβλήματα εφαρμογής της νομιμότητας και της ασφάλειας που προκύπτουν και ζητούν ανάλογες διευκρινήσεις. Έτσι και στην περίπτωση του αεροσκάφους με κατεύθυνση τον αερολιμένα Καβαλάς, στις 16 Ιουλίου 2022, όπου εάν δεν είχε συντριβεί, αναρωτιούνται, ποιος θα ήταν ο υπεύθυνος κρατικός φορέας, ο οποίος ελέγχει τη φορτωτική αεροσκάφους που προσγειώνεται σε ελληνικό έδαφος. Ακόμα και στον Αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος στις 19 Ιουλίου 2022, όταν κατέπεσε ελικόπτερο κατά την απογείωση του, δεν έχει γίνει ακόμα γνωστό ποιος και πότε έλεγξε τα απαιτούμενα έγγραφα, όπως το πιστοποιητικό πλοϊμότητας, την ισχύ του πτυχίου και το υγειονομικό του κυβερνήτη, αλλά και εάν είχε υποβληθεί σε τεστ αλκοολομέτρησης.
Επιπλέον αναφέρουν ότι απουσιάζει ως διαδικασία η απονομή ευθυνών μετά και το περιστατικό της απαγωγής 6 χρόνου παιδιού από Νορβηγό υπήκοο το Μάιο του 2022, κατά το οποίο ο απαγωγέας με το παιδί μαζί, κατάφερε να διαφύγει στο εξωτερικό από το Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης χωρίς έλεγχο, αλλά και στην περίπτωση καθυστέρησης επείγουσας κλήσης του ΕΚΑΒ, στο ίδιο Αεροδρόμιο, κατά τη μεταφορά ζωντανού μοσχεύματος που προοριζόταν για επέμβαση σε ασθενή.
Τέλος οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ -Κίνημα Αλλαγής αναλογιζόμενοι την πληθώρα των καταγεγραμμένων περιστατικών στα ελληνικά αεροδρόμια θέτουν καίρια ερωτήματα στον αρμόδιο Υπουργό, όπως:
Σε ποιές ενέργειες σκοπεύει να προβεί για το καθένα από τα περιστατικά που αναφέρθηκαν παραπάνω,
Εάν θα αποδοθούν ευθύνες και θα επιβληθούν οι αντίστοιχες κυρώσεις στον υπεύθυνο φορέα και Διαχειριστή του κάθε αεροδρομίου,
Εάν το αεροσκάφος, το οποίο συνετρίβη στις 16 Ιουλίου 2022, προσγειωνόταν στο αεροδρόμιο της Καβάλας, ποια αερολιμενική αρχή θα διαπίστωνε το επικίνδυνο φορτίο που μετέφερε, εάν δεν είχε δηλωθεί, και θα επέβαλε τις προβλεπόμενες κυρώσεις,
Στο αεροδρόμιο της Μήλου, στις 14 Ιανουαρίου 2022, πως ρυμουλκήθηκε το αεροσκάφος της Aegean, από το χώρο όπου παρεκτράπη κατά το ατύχημα, εκτός του διαδρόμου, Εάν ο Φορέας Επίγειας Εξυπηρέτησης εφάρμοσε το σχέδιο απομάκρυνσης ακινητοποιημένου αεροσκάφους, χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο εξοπλισμό.
Ποιος είναι ο υπεύθυνος κρατικός φορέας των αεροδρομίων, ο οποίος είναι αρμόδιος για τη συλλογή προανακριτικού υλικού και για τη διενέργεια προανάκρισης σε περίπτωση ατυχήματος,
Ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας του αερολιμένα συμμετέχει, από την πλευρά του κράτους, στο Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και συντονίζει τις κρατικές υπηρεσίες,
Ποιος εφαρμόζει το Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας,
Εάν έχει το δικαίωμα η Fraport να αποκλείσει την Κρατική Αερολιμενική Αρχή του αερολιμένα από ασκήσεις ετοιμότητας αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων και μάλιστα μεγάλης κλίμακας, όπως έγινε στη Ρόδο στις 20/01/2022 και σε άλλα αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα κ.λ.π.) υπό τη διαχείριση της Fraport, Ποιος είναι ο υπεύθυνος κρατικός φορέας των αεροδρομίων, ο οποίος είναι αρμόδιος για την εφαρμογή της νομιμότητας και των κανόνων ασφαλείας στα ελληνικά αεροδρόμια, Και ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας αποδίδει ευθύνες και είναι παρών σε κάθε αεροδρόμιο για να δίνει λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν,
Και τέλος, ποιές είναι οι αποφάσεις του για να στελεχωθούν τα αεροδρόμια και να μην χρειάζεται να κλείσουν σε περίπτωση ασθενείας του μοναδικού υπαλλήλου τους.

Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κ. Καραμανλή

Θέμα: «Πως και από ποιον ασκείται η επιτόπια εποπτεία νομιμότητας και ασφάλειας στα αεροδρόμια;»

Κύριε Υπουργέ,
Δυστυχώς επαληθευθήκαμε, όταν το Νοέμβριο του 2020 κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου τότε, για τη σύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (ΑΠΑ) και στη συνέχεια του Ν. 4757/2020, επισημαίναμε τη νομοθετική αστοχία, τα προβλήματα και τις δυσλειτουργίες, που θα δημιουργούσε και ήδη δημιουργεί η εφαρμογή αυτού του Νόμου.
Τα καταγεγραμμένα συμβάντα που διαδραματίζονται καθημερινά στα 40 ελληνικά αεροδρόμια μετά την κατάργηση των Αεροπορικών Αρχών των Αεροδρομίων και τη δημιουργία μιας και μόνο Αρχής στην Αθήνα με ελάχιστο προσωπικό, καταδεικνύει ότι ο έλεγχος δεν είναι εφικτός σε όλες τις περιπτώσεις «μέσω ραντάρ», όπως είχατε αναφέρει στη Βουλή. Επίσης σε πολλά από αυτά τα συμβάντα είχαμε σοβαρό τραυματισμό είτε εργαζόμενου, είτε ακόμα και πεζού, που επιβεβαιώνουν την αδυναμία πρόληψης, αλλά και της αντιμετώπισής τους, όπως επίσης και της σωστής καταγραφής και αξιολόγησης των συνθηκών λειτουργίας των περιφερειακών αεροδρομίων.
Τα συμβάντα στα αεροδρόμια είναι πολλά, χωρίς να καταγράφονται όλα. Ενδεικτικά αναφέρονται για το αεροδρόμιο Ηρακλείου περίπου 600 καταγεγραμμένα συμβάντα κατά την τελευταία δεκαετία. Ήταν δυστυχώς αναμενόμενες αυτές οι καταστάσεις με την έλλειψη της κρατικής επί τόπου εποπτείας και ελέγχου της ασφάλειας των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας μας.
Όπως αποδεικνύουν πολλά περιστατικά, όπως το πρόσφατο κλείσιμο του αεροδρομίου στο ακριτικό Καστελλόριζο, η υποστελέχωση είναι ένα επιπλέον σοβαρότατο πρόβλημα για τη λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων μας, που καλούνται να σηκώσουν το βάρος της αυξημένης τουριστικής κίνησης.
Υπάρχουν πολλά χαρακτηριστικά παραδείγματα, όπως το εργατικό ατύχημα που συνέβη στον Κρατικό Αερολιμένα της Κέρκυρας τον Απρίλιο του 2022, κατά το οποίο η Διαχειρίστρια Εταιρεία δεν παρουσιάστηκε στον προανακριτικό έλεγχο που πραγματοποιούσε η Διοίκηση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Επιπλέον τον Ιούνιο του 2022, ένας ακόμα εργάτης της εταιρείας επίγειας εξυπηρέτησης GOLDAIR HANDLING τραυματίστηκε από κεραυνό στο Αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, παρόλο που θα έπρεπε να έχει απομακρυνθεί όλο το προσωπικό από την πίστα του αερολιμένα, όπως άλλωστε προβλέπεται από τον Βασικό Κανονισμό Επίγειας Εξυπηρέτησης.
Ταυτόχρονα ακόμα και πεζοί που βρίσκονται στον εξωτερικό χώρου Αεροδρομίου κινδυνεύουν, όπως σε αυτό της Σκιάθου, στο οποίο μέσα σε ένα μήνα είχαμε δύο τραυματισμούς από τα αέρια της τουρμπίνας του αεροπλάνου κατά την απογείωση, με το δεύτερο περιστατικό να είναι πολύ σοβαρό, καθώς κρίθηκε αναγκαία η διακομιδή της τραυματισμένης γυναίκας στο Γενικό Νοσοκομείο Βόλου.
Επίσης απίστευτη ταλαιπωρία υπέστησαν ηλικιωμένοι επιβάτες ΑμεΑ στο τέλος Ιουνίου στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, καθώς δεν έγινε η καθορισμένη επιμέτρηση επιβατών.
Παράλληλα τα αναπάντητα ερωτήματα για τον υπεύθυνο κρατικό φορέα, ο οποίος ελέγχει τη φορτωτική αεροσκάφους που προσγειώνεται σε ελληνικό έδαφος, λαμβάνουν σοβαρή αλλά και επικίνδυνη διάσταση στην περίπτωση που το αεροσκάφος με κατεύθυνση τον αερολιμένα Καβαλάς δεν είχε συντριβεί, στις 16 Ιουλίου, και έφτανε στον τελικό προορισμό του. Είναι ανεπίτρεπτο να δημιουργείται η εντύπωση ότι οποιοσδήποτε μπορεί να διακινήσει οτιδήποτε ανεξέλεγκτα στη χώρα μας.
Επιπλέον στον Αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος στις 19 Ιουλίου 2022, κατέπεσε ελικόπτερο κατά την απογείωση του, που όμως δεν έχει γίνει γνωστό ποιος και πότε έλεγξε τα απαιτούμενα έγγραφα, όπως το πιστοποιητικό πλοϊμότητας, την ισχύ του πτυχίου και το υγειονομικό του κυβερνήτη, αλλά και εάν είχε υποβληθεί σε τεστ αλκοολομέτρησης.
Ωστόσο, απαντήσεις δεν δίνονται από τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες ούτε ακόμα και στο πλήθος των υπηρεσιακών επιστολών των κατά τόπους αερολιμενικών, όπως μας ενημερώνει ο Πανελλήνιος Σύλλογος Αερολιμενικών, αναφορικά με προβλήματα εφαρμογής της νομιμότητας και της ασφάλειας που προκύπτουν και ζητούν ανάλογες διευκρινήσεις.
Δεδομένου ότι παραμένουν αναπάντητα πολλά σοβαρά ζητήματα που άπτονται τόσο της ασφάλειας των πτήσεων, όσο και των εργαζομένων, αλλά και της διασφάλισης των δικαιωμάτων επιβατών και ΑμεΑ, κάτι που παραβιάστηκε με την απαράδεκτη διαχείριση επιβατών ΑμεΑ σε πτήση της Sky Express 216 στις 29/06/2022 στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών,
Δεδομένου ότι το αίσθημα ασφάλειας έχει κλονιστεί και η απονομή ευθυνών απουσιάζει ως διαδικασία, μετά και το περιστατικό της απαγωγής 6 χρόνου παιδιού από Νορβηγό υπήκοο το Μάιο του 2022, κατά το οποίο ο απαγωγέας με το παιδί μαζί, κατάφερε να διαφύγει στο εξωτερικό από το Αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης χωρίς έλεγχο, αλλά και στην περίπτωση καθυστέρησης επείγουσας κλήσης του ΕΚΑΒ, στο ίδιο Αεροδρόμιο, κατά τη μεταφορά ζωντανού μοσχεύματος που προοριζόταν για επέμβαση σε ασθενή,
Δεδομένου ότι η υποστελέχωση των αεροδρομίων τείνει να γίνεται επικίνδυνη, καθώς σε ορισμένα αεροδρόμια σε περίπτωση ασθενείας του μοναδικού υπαλλήλου αναγκάζονται να κλείσουν το αεροδρόμιο, όπως έγινε στη Νάξο και πρόσφατα στο Καστελλόριζο.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Τι σκοπεύετε να κάνετε για το καθένα από τα περιστατικά που αναφέρθηκαν παραπάνω; Θα αποδοθούν ευθύνες και θα επιβληθούν οι αντίστοιχες κυρώσεις στον υπεύθυνο φορέα και Διαχειριστή του κάθε αεροδρομίου;
2. Εάν το αεροσκάφος, το οποίο συνετρίβη στις 16 Ιουλίου 2022, προσγειωνόταν στο αεροδρόμιο της Καβάλας, ποια αερολιμενική αρχή θα διαπίστωνε το επικίνδυνο φορτίο που μετέφερε εάν δεν είχε δηλωθεί και θα επέβαλε τις προβλεπόμενες κυρώσεις;
3. Στο αεροδρόμιο της Μήλου, στις 14 Ιανουαρίου 2022, πως ρυμουλκήθηκε το αεροσκάφος της Aegean, από το χώρο όπου παρεκτράπη κατά το ατύχημα, εκτός του διαδρόμου; Ο Φορέας Επίγειας Εξυπηρέτησης εφάρμοσε το σχέδιο απομάκρυνσης ακινητοποιημένου αεροσκάφους, χρησιμοποιώντας τον κατάλληλο εξοπλισμό;
4. Ποιος είναι ο υπεύθυνος κρατικός φορέας των αεροδρομίων, ο οποίος είναι αρμόδιος για τη συλλογή προανακριτικού υλικού και για τη διενέργεια προανάκρισης σε περίπτωση ατυχήματος;
5. Ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας του αερολιμένα συμμετέχει, από την πλευρά του κράτους, στο Σχέδιο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Αναγκών και συντονίζει τις κρατικές υπηρεσίες;
6. Ποιος εφαρμόζει το Σχέδιο Διαχείρισης Ανθρωπίνων Απωλειών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας;
7. Έχει το δικαίωμα η Fraport να αποκλείσει την Κρατική Αερολιμενική Αρχή του αερολιμένα από ασκήσεις ετοιμότητας αντιμετώπισης εκτάκτων καταστάσεων και μάλιστα μεγάλης κλίμακας, όπως έγινε στη Ρόδο στις 20/01/2022 και σε άλλα αεροδρόμια (Θεσσαλονίκη, Κέρκυρα κ.λ.π.) υπό τη διαχείριση της Fraport;
8. Ποιος είναι ο υπεύθυνος κρατικός φορέας των αεροδρομίων, ο οποίος είναι αρμόδιος για την εφαρμογή της νομιμότητας και των κανόνων ασφαλείας στα ελληνικά αεροδρόμια; Και ποιος υπεύθυνος κρατικός φορέας αποδίδει ευθύνες και είναι παρών σε κάθε αεροδρόμιο για να δίνει λύσεις στα προβλήματα που προκύπτουν;
9. Τι προτίθεστε να κάνετε για να στελεχωθούν τα αεροδρόμια και να μην χρειάζεται να κλείσουν σε περίπτωση ασθενείας του μοναδικού υπαλλήλου τους;

Οι ερωτώντες Βουλευτές

Χρήστος Γκόκας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *