Πολλούς χαμένους είχε ο φετινός πασχαλινός τζίρος, ωστόσο το «Πάσχα στο χωριό» ευνόησε την καφε-εστίαση στην επαρχία, ενώ στον κλάδο της ένδυσης – υπόδησης τα πολυτελή brands «κράτησαν» τους καταναλωτές με υψηλά εισοδήματα.
Στο πεδίο της λιανικής, η «λίστα της νοικοκυράς» για το εορταστικό τραπέζι ήταν πρώτη προτεραιότητα, με τους καταναλωτές να επιλέγουν ιδιαίτερα στοχευμένα τα είδη στο καλάθι τους λόγω των αυξήσεων σε τιμές και του περιορισμού της αγοραστικής τους δύναμης. Στα κρεοπωλεία η κίνηση ήταν έως και 25% χαμηλότερη πανελλαδικά, ενώ σε ζαχαροπλαστεία και κάβες εκτιμάται ότι η υποχώρηση κινήθηκε στο 20%-30%, ανάλογα και με την περιοχή.
Το κύμα εξόδου για τον εορτασμό του Πάσχα στην επαρχία φέτος ήταν μεγάλο, με τον κλάδο της εστίασης να αποκτά «πρωταγωνιστικό ρόλο» στον εορταστικό τζίρο, κυρίως στα καφέ-μπαρ. Στα εστιατόρια καταγράφηκε επισκεψιμότητα το τριήμερο Μ. Παρασκευή – Κυριακή του Πάσχα, ωστόσο συγκριτικά μικρότερη σε σχέση με άλλες εποχές προ Covid. Και τα πολύ υψηλά εισοδήματα φέρεται ότι φέτος επέλεξαν περισσότερο πριβέ εκδηλώσεις σε σχέση με επισκέψεις σε εστιατόρια.
Ικανοποίηση πάντως υπάρχει στους επιχειρηματίες του κλάδου του τουρισμού στα «ορεινά της Ηπείρου» καθώς μετά από καιρό υπήρξε και μια επιστροφή στην «κανονικότητα» λόγω των περιορισμών των προηγούμενων τριών ετών. Αυξημένη επισκεψιμότητα παρατηρήθηκε τόσο στους νομούς Άρτας και όσο και των Ιωαννίνων.
Στην περιφέρεια μας η κίνηση στην εστίαση σε Πρέβεζα, Ιωάννινα και Άρτα κινήθηκε σε ικανοποιητικά επίπεδα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις που μας έδωσε ο Πρόεδρος του Εμπορικού Επιμελητηρίου Πρέβεζας κ. Μπούρης ο τζίρος και των εμπορικών επιχειρήσεων ήταν αυξημένος σε σχέση με προγενέστερα έτη θυμίζοντας παλιότερες περιόδους, χωρίς να φτάνει όμως το «ταβάνι» του 2019.
Σίγουρα λοιπόν τα όποια κέρδη βγήκανε την περίοδο των εορτών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και της περιοχής μας δεν επαρκούν ούτε στο ελάχιστο καθώς οι τρύπες που πρέπει να καλυφθούν είναι πολλές και άμεσα το Οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης πρέπει να βρει «νέα εργαλεία» και πόρους ώστε να στηρίξει την πραγματική Οικονομία.
Στην Πρέβεζα η εμπορική «κορύφωση» έγινε την Μ. Παρασκευή και το Μ. Σάββατο το πρωί με τα «Μπότια» μετά την πρώτη Ανάσταση. Έθιμο που πλέον έχει καθιερωθεί και έλκει επισκέπτες να το παρακολουθήσουν. Ο καλός καιρός επίσης βοήθησε αισθητά τις τελευταίες ημέρες της Μ. Εβδομάδας ώστε να υπάρξει η αναμενόμενη κίνηση των πολιτών για τα ψώνια του πασχαλινού τραπεζιού.
Η έλευση της άνοιξης με τις αυξήσεις στις θερμοκρασίες σηματοδότησε και την εμφάνιση των πρώτων σκαφών αναψυχής. Μάλιστα εστιατόρια και καφέ της πόλης της Πρέβεζας στρέφονται σιγά-σιγά στην εν λόγω αγορά, η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο τους μήνες από τον Μάιο έως τον Οκτώβριο κάθε έτους.
Στον τουρισμό λοιπόν εναποθέτει τις ελπίδες του συνολικά και ο εγχώριος εμπορικός κόσμος, παρά το γεγονός ότι στις 3 Μαΐου ξεκινούν οι ενδιάμεσες εκπτώσεις που θα διαρκέσουν έως 15/5.
«Στις εκπτώσεις δεν αναμένονται σημαντικές εισπράξεις, ειδικά μετά το Πάσχα. Οι καταναλωτές, μετά τα έξοδα που έκαναν για την εορταστική περίοδο, δεν θα επισκεφθούν τα καταστήματα για ψώνια», σημειώνουν επαγγελματίες, προσθέτοντας ότι «η αγορά δεν μπορεί να βασιστεί σε ένα 10% του πληθυσμού που διατηρεί υψηλά εισοδήματα. Η αισιοδοξία που διακατέχει τον κόσμο και καταγράφηκε έντονα κατά την εορταστική περίοδο είναι θετικό σημάδι, αλλά εύθραυστο. Η αγορά είναι ιδιαίτερα συγκρατημένη για το πώς θα εξελιχθεί συνολικά ο Μάιος. Είναι άλλο να πας στο χωριό να γιορτάσεις το Πάσχα με τους συγγενείς σου μετά από δύο χρόνια και άλλο να ανανεώσεις την γκαρνταρόμπα για το καλοκαίρι ή να βγεις κάθε Σάββατο για φαγητό και ποτό όταν πρέπει να καλύψεις αυξημένους λογαριασμούς παντού».
Πάντως η «ασφυκτική κατάσταση» που γέννησε η πανδημία, σε συνδυασμό με το ράλι τιμών σε ενέργεια, καύσιμα και εμπορεύματα λόγω και της εμπόλεμης κατάστασης στην Ουκρανία δυσχέραιναν τρομακτικά την προηγούμενη περίοδο την εικόνα της ελληνικής οικονομίας. Η αγορά εργασίας επίσης παραμένει σε «δύσκολη κατάσταση» καθώς μπορεί η Κυβέρνηση και ο Πρωθυπουργός να ανακοίνωσαν αύξηση στο κατώτατο μισθό αλλά ουσιαστικά λόγω της αύξησης των τιμών, η συγκεκριμένη κίνηση είναι ίσως και δίχως αντίκρισμα για την τσέπη του καταναλωτή-εργαζόμενου μιας και φαντάζει πολύ χαμηλή αναλογικά με τα χρήματα που καλείται κάθε μήνα να πληρώσει ο εργαζόμενος.
Σίγουρα λοιπόν τα όποια κέρδη βγήκανε την περίοδο των εορτών για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και της περιοχής μας δεν επαρκούν ούτε στο ελάχιστο καθώς οι τρύπες που πρέπει να καλυφθούν είναι πολλές και άμεσα το Οικονομικό επιτελείο της Κυβέρνησης πρέπει να βρει «νέα εργαλεία» και πόρους ώστε να στηρίξει την πραγματική Οικονομία.