Η οικονομική κρίση που ταλαιπωρεί τους Έλληνες από το 2010 έως σήμερα καθώς και η πανδημία του covid εκτόξευσαν το ιδιωτικό χρέος τόσο των νοικοκυριών όσο και επιχειρήσεων που απεγνωσμένα προσπαθούν μέσα από ρυθμίσεις να το εξοφλήσουν ή να το μειώσουν. Ευεργετικός ήταν ο Νόμος 4321/2015 που έφερε την ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών έως 100 δόσεις που ανάλογα με την επιλογή δόσεων αφαιρούσε ως και ολόκληρο το ποσό των προσαυξήσεων. Όσοι φορολογούμενοι δεν εντάχθηκαν ή έχασαν την παραπάνω ρύθμιση σήμερα μπορούν να ενταχθούν σε ρυθμίσεις με 24 ή 48 δόσεις . Από το 2015 δεν έχει νομοθετηθεί μια εύκολη διαδικασία ρύθμισης με πολλές δόσεις που αναμένουν πολλοί φορολογούμενοι. Η δημοσίευση του νέου πτωχευτικού δικαίου προκάλεσε μεγάλο ενδιαφέρον για την ένταξή τους σε αυτόν.
Πολλές οι απορίες για το νέο πτωχευτικό δίκαιο του Ν.4738/2020 που έχει εφαρμογή από τις αρχές του έτους, με όσες παγίδες αλλά και ευκαιρίες που κρύβει, τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις!
Ποιοι μπορούν να ενταχθούν στο νέο νόμο;
Απευθύνεται σε επιχειρήσεις, καθώς και σε φυσικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα, ελεύθεροι επαγγελματίες και επιτηδευματίες και εξαρτάται από την τρέχουσα οικονομική και περιουσιακή τους κατάσταση, η οποία θα εξεταστεί ενδελεχώς, προκειμένου να βγει η κατάλληλη ρύθμιση, με τον ανάλογο αριθμό δόσεων οφειλής.
Τι είδους χρέη ρυθμίζονται;
Βασικά για χρέη προς τράπεζες, Δημόσιο και ασφαλιστικά ταμεία όπου το 90% (τουλάχιστον) των χρεών να οφείλεται σε πάνω από έναν χρηματοδοτικό φορέα ή το σύνολο των οφειλών του προς τους πιστωτές να υπερβαίνει το ποσό των 10.000 ευρώ φυσικών προσώπων και επιχειρήσεων σήμερα αφορά μεγάλο αριθμό.
Οι πολλές δόσεις και το κούρεμα που ακούγονται, θα αφορούν σε όλους τους οφειλέτες και όλα τα ποσά;
Αυτό έχει να κάνει, ανάλογα με τον οφειλέτη και τις οικονομικές του δυνατότητες, θα μπορεί πράγματι να φτάσει σε μεγάλο αριθμό δόσεων , αν κριθεί ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις, οι εξασφαλίσεις όπως λέμε και στην τραπεζική ορολογία. Το ποσό της δόσης καθώς και ο αριθμός υπολογίζεται βάσει ειδικού αλγορίθμου, ο οποίος λαμβάνει υπόψη όλες τις διαθέσιμες παραμέτρους. Σε αντίθετη περίπτωση, αν κριθεί δηλαδή με αντικειμενικά κριτήρια ότι δεν υπάρχει βιώσιμη λύση, μπορεί πράγματι να υπάρξει γενναίο κούρεμα οφειλών. Να ειπωθεί εδώ, ότι αν για οποιοδήποτε λόγο ο οφειλέτης δε μπορέσει να είναι συνεπής στις πληρωμές των δόσεων για 3 συνεχόμενους μήνες, τότε η ρύθμιση χάνεται και δεν ισχύει πλέον.
Το σενάριο της πτώχευσης συμφέρει, όταν το χρέος δεν είναι βιώσιμο; Αν καταφύγει σε αυτό ο οφειλέτης, τι θα σημαίνει για το παρόν και το μέλλον του;
Αυτό αποτελεί το σημείο αγκάθι του εν λόγω νόμου και χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Πτώχευση μπορεί να σημαίνει μεν διαγραφή των οφειλών, με ταυτόχρονη όμως ρευστοποίηση της περιουσίας όταν υπάρχει, καταργείται δε πλέον η προστασία της πρώτης κατοικίας. Αυτό που θα μπορεί μόνο να κάνει ο πτωχευμένος, είναι να νοικιάσει την κατοικία του για κάποια έτη ή μετά να την επαναγοράσει στην τρέχουσα εμπορική της αξία, ενώ αν υπάγεται στην κατηγορία εκείνων που αποκαλούμε ευάλωτα νοικοκυριά, θα λαμβάνει ένα κρατικό στεγαστικό επίδομα, βοήθημα δηλαδή.
Όπως αντιλαμβάνεστε χρειάζεται σοβαρή ανάλυση και μεγάλη προσοχή για την ένταξη ή όχι στο νέο πτωχευτικό δίκαιο.
Σε κάθε περίπτωση κυρίαρχη είναι η άποψη ότι θα πρέπει σύντομα να υπάρξει μια νέα ευέλικτη ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών με πολλές δόσεις και κούρεμα προσαυξήσεων που θα διευκολύνει την είσπραξή τους και ταυτόχρονα θα δώσει «ανάσα» σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά .