in

Κώστας Μπάρκας: Για τον Νομό Πρέβεζας η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση είναι μόνο στα χαρτιά


Τα μέτρα που προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση, ώστε η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση να εφαρμοστεί στην πλήρη έκτασή της σε μια σειρά Δημόσιων Υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα οι Αποκεντρωμένοι Φορείς του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Παιδείας, καθώς και τους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης, στους οποίους εφαρμόζεται ο θεσμός της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στον Νομό Πρέβεζας, ζητά να γνωστοποιηθούν, με Ερώτησή του προς τον αρμόδιο Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ο Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία Νομού Πρέβεζας, Κώστας Μπάρκας.

Όπως επισημαίνεται στην Ερώτηση, τα οφέλη από την εισαγωγή της Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τόσο στη Δημόσια Διοίκηση, όσο και στους πολίτες, μένουν ακόμη “κενό γράμμα”. Για παράδειγμα, στον Νομό Πρέβεζας, ελάχιστοι είναι οι δημόσιοι φορείς και υπηρεσίες, που εφαρμόζουν τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του κράτους. Κύρια διάσταση της εν λόγω έλλειψης εκσυγχρονισμού στις περισσότερες από τις δημόσιες υπηρεσίες, είναι η έλλειψη ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου. Το πρόβλημα παρουσιάζεται έντονα κυρίως στους αποκεντρωμένους φορείς του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Παιδείας, με ό,τι αρνητικό αυτό συνεπάγεται (απώλεια εγγράφων, ετεροχρονισμένη καταχώρηση, έλλειψη αρχειοθέτησης, κακοδιοίκηση, αδιαφάνεια, αργοπορημένη διεκπεραίωση κ.λ.π.) για τη Δημόσια Διοίκηση και τους πολίτες.

Να σημειωθεί, ότι η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικών προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκειμένου η Διοίκηση να καταστεί αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη, εξασφαλίζοντας την ικανοποίηση των αναγκών του κοινωνικού συνόλου και προάγοντας την ενεργή συμμετοχή των πολιτών. Ταυτόχρονα, οδηγεί σε εξοικονόμηση πόρων για τη Δημόσια Διοίκηση και μείωση βαρών για τον πολίτη. Παρά το γεγονός, ότι υπάρχει το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, το οποίο εξειδικεύει τους όρους για την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών από φορείς της Δημόσιας Διοίκησης σε πολίτες, διαφόρων ειδών αγκυλώσεις και η έλλειψη οργάνωσης και στελέχωσης των δημόσιων υπηρεσιών αναστέλλει μέχρι σήμερα και σε αρκετά τμήματα της Δημόσιας Διοίκησης τη διαδικασία εισαγωγής σύγχρονων εργαλείων ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Ακολουθεί αναλυτικά η κατατεθείσα Ερώτηση:

Ερώτηση

Προς τους κ.κ. Υπουργούς Παιδείας και Θρησκευμάτων Εσωτερικών Ψηφιακής Διακυβέρνησης

Θέμα: «Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση μόνο στα χαρτιά»

Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικών προτεραιοτήτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία έχει εκπονήσει μάλιστα σχετικό Σχέδιο Δράσης (European e – Government Action Plan, 2011 – 2015). Ένα οριζόντιο μέτρο πολιτικής, που αφορά στον εκσυγχρονισμό του Κράτους και της Δημόσιας Διοίκησης, με όχημα τις Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), με στόχο το ριζικό μετασχηματισμό των υφιστάμενων διαδικασιών και την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, σε υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, προκειμένου η Διοίκηση να καταστεί αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη, εξασφαλίζοντας την ικανοποίηση των αναγκών του κοινωνικού συνόλου και προάγοντας την ενεργή συμμετοχή των πολιτών. Ταυτόχρονα, οδηγεί σε εξοικονόμηση πόρων για τη Δημόσια Διοίκηση και μείωση βαρών για τον πολίτη. Αναγνώριση της σπουδαιότητας της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για την Ελληνική Δημόσια Διοίκηση αποτελεί η θέσπιση του Νόμου 3979/2011, για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση, ο οποίος προδιαγράφει ένα πλαίσιο για παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών από φορείς της Δημόσιας Διοίκησης σε πολίτες. Εντούτοις, τα οφέλη από την εισαγωγή της Ψηφιακής Διακυβέρνησης, τόσο στη Δημόσια Διοίκηση, όσο και στους πολίτες, μένουν ακόμη “κενό γράμμα”. Για παράδειγμα, στον Νομό Πρέβεζας, ελάχιστοι είναι οι δημόσιοι φορείς και υπηρεσίες, που εφαρμόζουν τον ψηφιακό εκσυγχρονισμό του κράτους. Κύρια διάσταση της εν λόγω έλλειψης εκσυγχρονισμού στις περισσότερες από τις δημόσιες υπηρεσίες, είναι η έλλειψη ηλεκτρονικού πρωτοκόλλου. Το πρόβλημα παρουσιάζεται έντονα κυρίως στους αποκεντρωμένους φορείς του Υπουργείου Εσωτερικών και του Υπουργείου Παιδείας, με ό,τι αρνητικό αυτό συνεπάγεται (απώλεια εγγράφων, ετεροχρονισμένη καταχώρηση, έλλειψη αρχειοθέτησης, κακοδιοίκηση, αδιαφάνεια, αργοπορημένη διεκπεραίωση κ.λ.π.) για τη δημόσια διοίκηση και τους πολίτες.

Επειδή, η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση παρέχει τα εργαλεία για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη επεξεργασία των δεδομένων στο εσωτερικό των δημόσιων διοικήσεων, συμβάλλοντας ταυτόχρονα σε σημαντική εξοικονόμηση δαπανών και στην ανάπτυξη νέων ειδών υπηρεσιών στο ίδιο κόστος,

Επειδή, η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση συμβάλλει στην ενίσχυση της διαφάνειας,

Επειδή, διαφόρων ειδών αγκυλώσεις και η έλλειψη οργάνωσης και στελέχωσης των δημόσιων υπηρεσιών δεν μπορεί να αναστέλλει τη διαδικασία εισαγωγής σύγχρονων εργαλείων διοικητικής διακυβέρνησης,

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Τι μέτρα προτίθενται να λάβουν, ώστε η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση να εφαρμοστεί στην πλήρη έκτασή της σε μια σειρά Δημόσιων Υπηρεσιών, όπως για παράδειγμα οι Αποκεντρωμένοι Φορείς υπουργείου Εσωτερικών και Υπουργείου Παιδείας, όπως άλλωστε προβλέπεται από τη σχετική Νομοθεσία, διαχέοντας τα πλεονεκτήματά της στη Δημόσια Διοίκηση και στους πολίτες;

2. Σε ποιους φορείς Δημόσιας Διοίκησης και σε ποια έκταση εφαρμόζεται στον Νομό Πρέβεζας ο θεσμός της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης;