Να μην επιτρέψουμε τον διωγμό των παιδιών από την δημόσια δωρεάν 12χρονη εκπαίδευση
Να καταργηθεί η Τράπεζα Θεμάτων, η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, να ακυρωθούν οι εξετάσεις «τύπου PISA»
Αύξηση των εισακτέων στα Πανεπιστήμια
Ειδικά σε μια περίοδο που η ακρίβεια έχει φτάσει στα ύψη, που η φτώχεια εκτοξεύεται, οι περισσότεροι από εμάς δεν θα μπορέσουμε να αντέξουμε τα οικονομικά αυτά βάρη και κατά πάσα πιθανότητα δεν θα μπορούν τα παιδιά μας, καν να τελειώσουνε το Λύκειο. Φυσικά για όποιον δεν τα καταφέρει, υπάρχει η λύση… Θα οδηγείται στην τεχνική εκπαίδευση, προκειμένου να μετατραπεί σε φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό, έρμαιο στα συμφέροντα των εργοδοτών και του κράτους.
Όσο η φετινή σχολική χρονιά φτάνει στο τέλος της, εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές/τριες υφίστανται «στο πετσί τους» τις επιπτώσεις της εκπαιδευτικής πολιτικής της κυβέρνησης:
-
Στα σχολεία οι καθηγητές βρίσκονται σε πανικό, καθώς «τρέχουν» για να ολοκληρώσουν την ύλη. Η δια ζώσης λειτουργία των σχολείων ανέδειξε τα τεράστια μαθησιακά κενά των μαθητών από την «τηλεκπαίδευση», τα οποία προφανώς κι έπρεπε να καλυφθούν. Η εκπαιδευτική διαδικασία δεν επανήλθε ποτέ στο – ήδη προβληματικό – επίπεδο που βρισκόταν πριν την πανδημία: οι μαθητές εμφάνισαν έντονες δυσκολίες επαναπροσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον και οι εντάσεις μέσα στα σχολεία ήταν μεγάλες. Θα έπρεπε να είχε γίνει εξ’ αρχής αναπροσαρμογή – μείωση της ύλης όλων των τάξεων.
-
Και αυτό το ήδη επιβαρυμένο κλίμα, αποφάσισε η κυβέρνηση να το «ισοπεδώσει» με την Τράπεζα Θεμάτων στην Α και Β Λυκείου (ΓΕΛ και ΕΠΑΛ). Σε μια σειρά βασικά μαθήματα, τα 2 από τα 4 θέματα των τελικών εξετάσεων του Μαΐου θα επιλεγούν με κλήρωση από την Τράπεζα Θεμάτων. Πρόκειται για θέματα επιλεγμένα από καθηγητές εκτός του σχολείου, που δεν λαμβάνουν υπόψη τις δυσκολίες που προαναφέρθηκαν, ούτε, προφανώς, τις ιδιαιτερότητες κάθε τάξης, που μόνο ο καθηγητής της τάξης τις γνωρίζει. Η προηγούμενη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων το 2014 οδήγησε σε μεγάλη σχολική αποτυχία, καθώς το 20% των μαθητών έδωσε επαναληπτικές εξετάσεις τον Σεπτέμβριο.
Για μας είναι σαφές ότι επιδίωξη της κυβέρνησης είναι να επαναληφθεί η αποτυχία των μαθητών/τριών, ώστε οι γονείς των πιο αδύναμων μαθητών/τριών Γυμνασίου να στείλουν τα παιδιά τους στις νεοϊδρυθείσες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης. Τα παιδιά αυτά θα βγουν στην αγορά εργασίας χωρίς καν απολυτήριο Λυκείου, παρά με μια χαμηλού επιπέδου τεχνική κατάρτιση και θα πρέπει να επανακαταρτίζονται σε όλη τους τη ζωή σε Κολλέγια και ΙΕΚ, προσπαθώντας να βελτιώσουν κάπως την θέση τους στην αγορά εργασίας. |
-
Για να αποθαρρυνθούν, όμως, οι μαθητές, από την φοίτηση στα Λύκεια, πρέπει, εκτός από τα παραπάνω εμπόδια, να στερηθούν την δυνατότητα των πανεπιστημιακών σπουδών. Όλοι θυμόμαστε την οργή των περσινών τελειόφοιτων μαθητών όταν, εξ’ αιτίας της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, έμεναν έξω από τα ΑΕΙ, ακόμα και μαθητές με καλές επιδόσεις. Ταυτόχρονα, είδαμε πανεπιστημιακά τμήματα να μην έχουν εισακτέους και να οδεύουν για κλείσιμο. Η μόνη διέξοδος για αυτά τα παιδιά είναι, αναπόφευκτα, τα ακριβοπληρωμένα Κολλέγια και τα ΙΕΚ.
Η αξιολόγηση θα κατηγοριοποιήσει τα σχολεία
Το σχέδιο περιλαμβάνει, επίσης, και την διαλογή σε «καλά» και «κακά» σχολεία. Φέτος η κυβέρνηση προσπαθεί να επιβάλλει, παρά την άρνηση των εκπαιδευτικών, την «αξιολόγηση σχολικής μονάδας». Σύμφωνα με αυτήν, θα βγει στο τέλος της χρονιάς ένα «πόρισμα» για την «ποιότητα» του σχολείου, με μετρήσιμους και, άρα, συγκρίσιμους δείκτες. Και αν ένα σχολείο «δεν τα καταφέρνει καλά», θα φταίνε οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές και όχι η υποχρηματοδότηση, οι εκατοντάδες χαμένες ώρες λόγω κενών σε προσωπικό, τα προαναφερόμενα μαθησιακά κενά λόγω τηλεκπαίδευσης, τα 27άρια τμήματα, η οικονομική δυσχέρεια των οικογενειών κλπ.
Τα σχολεία που θα αξιολογηθούν με καλό βαθμό θα γίνουν περιζήτητα όταν, σε επόμενη φάση, οι γονείς θα επιλέγουν το σχολείο που θα φοιτήσουν τα παιδιά τους. Η παγίδα, όμως, που πολλές φορές προσπερνάμε, είναι ότι τελικά το σχολείο είναι αυτό που θα επιλέγει τους μαθητές του και όχι το ανάποδο! Και, προφανώς, το «καλό» σχολείο θα επιλέξει τους «καλούς» μαθητές. |
-
Η ίδια λογική κρύβεται πίσω από την ίδρυση ολοένα και περισσότερων Πρότυπων Σχολείων. Τα «σχολεία της αριστείας» θα επιλέγουν με εξετάσεις τους καλύτερους μαθητές των υπόλοιπων σχολείων και θα προσφέρουν σε αυτούς ανώτερο επίπεδο σπουδών. Το αποτέλεσμα, όμως, θα είναι ότι τα υπόλοιπα σχολεία θα στερηθούν αυτούς τους μαθητές, με αποτέλεσμα το μαθησιακό τους επίπεδο να πέσει ακόμα περισσότερο.
Μαθητές ΣΤ’ δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου θα δίνουν πανελλήνιες;
Κι όμως! Από φέτος σε ορισμένα και του χρόνου σε όλα τα σχολεία, οι μαθητές της ΣΤ’ δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου θα δώσουν πανελλήνιες εξετάσεις στην Γλώσσα και στα Μαθηματικά!
Αν και τα αποτελέσματα των εξετάσεων είναι ανώνυμα, οι επιδόσεις των μαθητών θα χρησιμοποιηθούν για την αξιολόγηση του σχολείου. Η διεθνής εμπειρία, μια και αυτού του τύπου οι εξετάσεις (τύπου «PISA») διενεργούνται δεκαετίες στο εξωτερικό, δείχνει ότι οι εκπαιδευτικοί καταλήγουν να εστιάζουν μόνο στα υπό εξέταση μαθήματα και στην καλή προετοιμασία των μαθητών για αυτές τις εξετάσεις, μια και από τις επιδόσεις των μαθητών κρίνεται η κατάταξη του σχολείου, αλλά και η ατομική τους αξιολόγηση.
Αλήθεια, έχει κανείς αναλογιστεί πόσο σημαντικό και βαρύ είναι αυτό για κάθε οικογένεια και κυρίως ΠΑΙΔΙ – όταν από τις επιδόσεις του κρίνεται η βαθμολογία και το μέλλον όλου το σχολείου του, των συμμαθητών του και τελικά όλης της γειτονιάς;
Οι τελικές εξετάσεις είναι ανώνυμες, στο μικρόκοσμο όμως του σχολείου και της γειτονιάς, είναι ήδη γνωστό ποιοι είναι οι δυνατοί και οι αδύναμοι μαθητές. Ποιες θα είναι ακριβώς οι σχέσεις σε επίπεδο γειτονιάς ανάμεσα σε γονείς με παιδιά που έχουν «καλύτερους» ή «χειρότερους» βαθμούς; Τι θα γίνει όταν αρχίσουν να απαιτούν την εκδίωξη από το σχολείο των «κακών»; Γιατί ας μη κρυβόμαστε, είτε αυτό θα συμβεί ή όσοι έχουν την οικονομική δυνατότητα θα στραφούν σε ιδιωτικά που δέχονται μόνο «άριστους».
Ποια είναι ακριβώς η δικαιοσύνη στο να εξετάζονται με ενιαίο τρόπο παιδιά με προβλήματα οικονομικά, προβλήματα επιβίωσης, μαθησιακά, υγείας, συγκέντρωσης;
-
Το σχολείο, όμως, δεν είναι μόνο Γλώσσα και Μαθηματικά! Ο σκοπός του δεν είναι να προετοιμάζει «άλογα κούρσας», που θα πιάνουν καλές επιδόσεις στις εξετάσεις, αλλά ανθρώπους που θα αγαπάνε την γνώση και θα εκτιμάνε εξίσου όλο τον γνωστικό πλούτο που προσφέρει ένα σχολείο! Επίσης, ούτε οι μαθητές, αλλά ούτε και οι εκπαιδευτικοί χρειάζεται να φορτώνονται με το επιπλέον άγχος που σίγουρα θα προκαλέσουν οι νέες πανελλήνιες εξετάσεις και μάλιστα σε τόσο μικρή ηλικία!
Ακόμα κι αν δεν αποκαλυφθεί ποτέ ο βαθμός μιας εξέτασης σε κάθε μαθητή/τρια, όλοι/ες αντιλαμβάνονται αν πήγαν καλά στις εξετάσεις ή όχι. Βαθύτερος στόχος όλων των αλλαγών που περιγράφηκαν είναι η εμπέδωση από τους/τις μαθητές/τριες από πολύ νωρίς ότι «δεν κάνουν για τα γράμματα». Και αυτό ακριβώς, τον διωγμό των σχολείων από την εκπαιδευτική διαδικασία – και μάλιστα με την θέλησή τους -, είναι που θέλουμε να σταματήσουμε!
-
Θέλουμε ένα σχολείο που να μορφώνει όλους τους μαθητές και να μην τους εξοντώνει!
-
Οι Ενώσεις γονέων να διενεργήσουν άμεσα ανοιχτές συζητήσεις για το «νέο σχολείο» και τις «εθνικές διαγνωστικές εξετάσεις»!