Κατατέθηκε στην Εθνική Αντιπροσωπεία το νέο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, το οποίο αλλάζει τον εκλογικό χάρτη στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Το νομοσχέδιο αφού συζητήθηκε στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, όπου και εγκρίθηκε την Τρίτη 25 Μαΐου, πείρε το «δρόμο» προς στην ολομέλεια. Ο πυρήνας του νομοσχεδίου που φέρει τη «σφραγίδα» του αρμόδιου υπουργού συνοψίζεται στην κατάργηση της Απλής Αναλογικής και την επιστροφή σε εκλογικά μοντέλα ενισχυμένης αναλογικής αναφορικά τόσο με την εκλογή Δημάρχων και Περιφερειαρχών όσο και με την εκλογή των αντίστοιχων συμβουλίων του πρώτου και δευτέρου βαθμού Αυτοδιοίκησης.
Ο Υπουργός Εσωτερικών σε πρόσφατες δηλώσεις του τόνισε ότι με το παρόν νομοσχέδιο που κατατίθεται στην Εθνική Αντιπροσωπεία επιτυγχάνεται η επαναφορά της κυβερνησιμότητας στους Δήμους και τις Περιφέρειες, που είναι και ο κύριος στόχος του σχεδίου Νόμου.
Μάλιστα χαρακτηριστικά ο κ. Βορίδης δήλωσε «Είχαμε προειδοποιήσει, προ των εκλογών και προ της νίκης της Νέας Δημοκρατίας, και είχαμε εξαγγείλει αυτή μας τη θέση, ότι η ψήφιση της απλής αναλογικής θα οδηγήσει σε τεράστιες δυσλειτουργίες στους Δήμους.
Οι δυσλειτουργίες αυτές, δεν έχουν να κάνουν, όπως ενδεχομένως από ορισμένους εμφανίζεται με ένα είδος, ας το πω, αλαζονείας των Δημοτικών αρχόντων που θέλουν να κάνουν ό,τι θέλουν. Έχουν να κάνουν με την καθημερινή παραγωγή δημοτικού, περιφερειακού διοικητικού αποτελέσματος. Αυτό είναι προς όφελος των πολιτών…»
Οι βασικές αλλαγές που επιφέρει το Σχέδιο Νόμου συμπυκνώνονται παρακάτω.
Επαναφορά της 5ετούς θητείας. Οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες που θα εκλεγούν τον Οκτώβριο του 2023, θα έχουν πλήρη πενταετή θητεία.
Πολλοί τονίζουν εύστοχα το τελευταίο διάστημα ότι ενδεχομένως να επιστρέψουμε σε ένα εκλογικό μοντέλο που “αλλοιώνει” την κοινωνική έκφραση.
Μείωση του αριθμού των μελών των δημοτικών συμβουλίων, των συμβουλίων δημοτικής κοινότητας και των περιφερειακών συμβουλίων.
Το όριο εκλογής από τον πρώτο γύρο τίθεται στο 43% συν μία ψήφο.
Τίθεται όριο 3% για το δικαίωμα εκλογής δημοτικού ή περιφερειακού συμβούλου, το οποίο είναι ευθυγραμμισμένο με το ισχύον στις βουλευτικές εκλογές και ανεξάρτητο από τον αριθμό των μελών του.
Εξασφαλίζεται η εκλογή των 3/5 των μελών του συμβουλίου στον νικητή των εκλογών.
Για τις κοινότητες με πληθυσμό μέχρι και 300 κατοίκους κάθε συνδυασμός μπορεί να έχει πάνω από ένα Υποψήφιο Πρόεδρο.
Τίθεται καταληκτική ημερομηνία η 31η Αυγούστου για την κατάρτιση και δήλωση των συνδυασμών ώστε να υπάρχει πλήρης έλεγχος των εκλογικών δαπανών και να είναι εγκαίρως στο εκλογικό σώμα γνωστοί οι υποψήφιοι.
Τις αντιδράσεις των κομμάτων της Αντιπολίτευσης προκάλεσε το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου με τον ΣΥΡΙΖΑ να τονίζει στην ανακοίνωση του ότι.. «Στον αντίποδα της προοδευτικής μεταρρύθμισης που ξεκίνησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με τη μεγάλη θεσμική παρέμβαση του «Κλεισθένη», έρχεται σήμερα η κυβέρνηση της Ν.Δ., με γνώμονα την προκλητική στρατηγική πρόθεση κάθετου ελέγχου της εξουσίας, να οδηγήσει σε μαρασμό δήμους και κοινότητες, στερώντας τους το οξυγόνο της δημοκρατίας και της συμμετοχής.
Εάν το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου υπερψηφιστεί, θα οδηγήσει στο πιο αντιδημοκρατικό, συγκεντρωτικό και ελεγχόμενο σύστημα αυτοδιοίκησης που έχει γνωρίσει η χώρα, όμοιο του οποίου δεν υπάρχει πουθενά στην Ευρώπη…»
Το ΚΙΝΑΛ κάνει λόγο για ένα νομοσχέδιο που αποκαλύπτει την αντίληψη του συγκεντρωτισμού και της χειραγώγησης της Αυτοδιοίκησης.
Το ΚΚΕ από την πλευρά του αναφέρει σε ανακοίνωση ότι ««Τα ζητήματα «κυβερνησιμότητας» στην Τοπική Διοίκηση, που επικαλείται η κυβέρνηση και άλλες δυνάμεις, χρησιμοποιούνται σαν πρόσχημα. Η κυβέρνηση της ΝΔ επαναφέρει ένα προκλητικό εκλογικό σύστημα, που καθιστά την πρώτη δύναμη παντοδύναμη – με ένα ποσοστό 43% θα μπορεί να εκλέγεται δήμαρχος και περιφερειάρχης.
Ενώ το ΜέΡΑ25 χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου ως «νομοσχέδιο σκούπα..» , το οποίο εμπεριέχει τρομερές αλλαγές για πολλά ζητήματα και ήρθε μέσα σ’ ένα βράδυ στην Βουλή.
Είναι γεγονός πάντως ότι το όριο εκλογής που ορίζεται στο 43% σε συνδυασμό με την διάτρητη συνταγματικά εξασφάλιση της πλειοψηφίας του 60%του κάθε συμβουλίου οδηγεί στην επαναφορά του γνωστού και αποτυχημένου Δημαρχοκεντρικού μοντέλου.
Ένα μοντέλο που στις Δυτικές αστικές κοινωνίες δεν το συναντά εύκολα κανείς εντός των τοπικών κοινωνιών. Η παραπάνω κατεύθυνση δε θα οδηγήσει με μαθηματική ακρίβεια στην μετατροπή σημερινών «Δημάρχων μειοψηφίας»- τέτοια παραδείγματα υπάρχουν και στην Ήπειρο- σε Δημάρχους με υπέρπλειοψηφική αντιπροσώπευση αλλοιώνοντας προφανώς την βούληση των ίδιων των πολιτών.
Τα «γκρίζα» σημεία στο νομοσχέδιο όμως πληθαίνουν καθώς υπάρχει μείωση στον αριθμό των συμβούλων-κατάργηση της ξεχωριστής κάλπης για Προέδρους και τοπικά συμβούλια Κοινοτήτων Δήμων. Στην Ήπειρο Δήμαρχοι που έχουν οριακή πλειοψηφία εντός των Συμβουλίων τους σήμερα ή ακόμη και μειοψηφούν, φαίνεται να «επιχαίρουν» από τις παραπάνω εξελίξεις.
Την α’ φάση κατάργησης της απλής αναλογικής την είδαμε πάντως από τις πρώτες ημέρες ανάληψης της κυβερνητικής θητείας της Ν.Δ διαμέσου των νομοθετικών αλλαγών «Θεοδωρικάκου» , με τις οποίες όλες οι «εξουσίες» μεταφέρθηκαν στις αρμόδιες επιτροπές των συμβουλίων-οικονομική, ποιότητα ζωής κτλπ.- με την σύσταση τους να αλλάζει ριζικά προς όφελος της εκάστοτε Δημοτικής ή Περιφερειακής Αρχής.
Πολλοί τονίζουν εύστοχα το τελευταίο διάστημα ότι ενδεχομένως να επιστρέψουμε σε ένα εκλογικό μοντέλο που «αλλοιώνει» την κοινωνική έκφραση, ευνοώντας την αναξιοκρατία και γυρνώντας μας σε «ένδοξες» μέρες συγκεντρωτισμού και πελατειακού κράτους. Ένα «πελατειακό» κράτος που το πληρώσαμε ακριβά με την χρεοκοπία της χώρας.