ΕΡ: Η Ν.Δ συμπληρώνει δύο χρόνια στην διακυβέρνηση της χώρας μέσα σε μια περίοδο παρατεταμένης και πολύπλευρης κρίσης. Ποια είναι τα αποτελέσματα της πολιτικής που ακολουθείται σε οικονομικό και κοινωνικό επίπεδο για τους πολίτες; Κοινωνία και οικονομία πλήττονται δεινά από την πανδημία. Η Ελλάδα, λόγω της αδιαφορίας και της ανικανότητας της κυβέρνησης πλήρωσε βαρύ τίμημα στο 2ο και στο 3ο κύμα. Ξεπεράσαμε τους 12.000 νεκρούς, όταν είχαμε μόλις 700 μετά το πρώτο κύμα. Πλέον, όπως επισημαίνουν και κυβερνητικοί παράγοντες (π.χ. ο ευρωβουλευτής Κύρτσος) η Ελλάδα έχει μετατραπεί σε αρνητική πρωταγωνίστρια στην Ευρώπη, στο δείκτη του αριθμού θανάτων ανά εκατομμύριο πληθυσμού. Η πολιτική της κυβέρνησης επιδεινώνει αντί να απαλύνει τα προβλήματα. Η ύφεση καλπάζει με ραγδαίους ρυθμούς, η ανεργία αυξάνεται, η αγορά στενάζει. Η μεγάλη υπόσχεση της ΝΔ για επενδυτική έκρηξη, παραπέμπεται στο άγνωστο μέλλον. Την ίδια ώρα, ο πυρήνας του νεοφιλελεύθερου σχεδίου της, που είναι η διαρκής υποτίμηση του κόσμου της εργασίας, των μικρομεσαίων, των αγροτών και των πιο ευάλωτων στρωμάτων, εφαρμόζεται και παροξύνει τις κοινωνικές εντάσεις και τις ανισότητες. Μιλώ για την την κατάργηση του 8ώρου, τις απλήρωτες υπερωρίες, την πρωτοφανή αντικατάσταση του μισθού από τα… ρεπό. Για την επιλογή τους να κατευθύνουν τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης προς τις πολύ μεγάλες επιχειρήσεις, επιτιθέμενοι, έτσι, ευθέως, στις εκατοντάδες χιλιάδες μικρές επιχειρήσεις, τις οποίες θα αφήσουν “εκτός του νυμφώνος” των χρηματοδοτήσεων και του δανεισμού από το τραπεζικό σύστημα. Μαζί με όλα αυτα από 1ης Ιουνίου αρχίζει η εφαρμογή του νέου πτωχευτικού νόμου, με χιλιάδες ιδιοκτήτες πρώτης κατοικίας και επιχειρηματίες να χάνουν τα σπίτια και τις περιουσίες τους το επόμενο διάστημα. Ο αυταρχισμός, είναι διάχυτος. Οι πολίτες και ειδικά η νεολαία έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με την αστυνομική βία και καταστολή, τη σχεδιαζόμενη εγκατάσταση της Αστυνομίας στα Πανεπιστήμια, την ίδια ώρα που οι μαφίες και το οργανωμένο έγκλημα οργιάζουν. Η ΝΔ ανασυστήνει παντού το κράτος της δεξιάς και των golden boys. Μετατρέπει την κρίση σε ευκαιρία για τα δικά της παιδιά: οι ημετέροι γλεντούν με σωρηδόν απευθείας αναθέσεις, με πρόσχημα την πανδημία. Ενώ ανοίγει μια σειρά δραστηριότητες και τον τουρισμό, επιμένει να κρατά σε καραντίνα τη Δημοκρατία, με τη Βουλή να μη λειτουργεί στην πράξη σε Ολομέλεια και βέβαια έχει επιβάλλει πέπλο συσκότισης στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης με τη “λίστα Πέτσα”. «Οχτώ κανάλια – μία άποψη» είναι η Ελλάδα του κ. Μητσοτάκη, που κατρακυλά σε όλους τους διεθνείς δείκτες που μετρούν την ποιότητα της Δημοκρατίας και την αξιοπιστία των ΜΜΕ. ΕΡ: Το τελευταίο διάστημα έχει προκληθεί μεγάλη αναταραχή κυρίως στην επαρχία αναφορικά με το ζήτημα της συγχώνευσης Πανεπιστημιακών Τμημάτων ως αποτέλεσμα των τελευταίων νομοθετικών αλλαγών του Υπουργείου Παιδείας και της κας Κεραμέως. Ποια είναι η εκτίμηση σας για την επόμενη ημέρα; Αυτή που περιγράφετε είναι μια αναταραχή που θα πάρει δραματικές διαστάσεις τα επόμενα χρόνια, όταν, λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής θα αποκλείονται από τα ΑΕΙ δεκάδες χιλιάδες υποψήφιοι κάθε χρόνο, με κίνδυνο να κλείσουν όχι μόνο 5-10 νέα τμήματα (που για κάποια από αυτά μπορούμε καλόπιστα να συζητήσουμε την αναγκαιότητα σύστασής τους), αλλά, δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες παλιά και δοκιμασμένα τμήματα, ειδικά στα Περιφερειακά Πανεπιστήμια. Σκεφθείτε ότι φέτος με -θεωρητικά- 78.000 θέσεις να προσφέρονται στα Πανεπιστήμια, το εξεταστικό σύστημα – γκιλοτίνα της κυβέρνησης θα κόψει ακόμα και το ⅓ από αυτές και θα αφήσει 25.000-30.000 παιδιά απ` έξω. Αυτό, αν δεν το σταματήσει η ίδια η κοινωνία φέρνοντας ξανά τον ΣΥΡΙΖΑ στην εξουσία, σημαίνει μια τρομακτική υποβάθμιση και απαξίωση των δημόσιων πανεπιστημίων και μια τεράστια οικονομική αιμορραγία για εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες, προς όφελος των κολεγίων και των πανεπιστημίων του εξωτερικού. Πρόκειται για “πανεθνική εκπαιδευτική τραγωδία” όπως την χαρακτήρισαν τα 41 Εργατικά Κέντρα, που αντιλήφθηκαν την επαπειλούμενη καταστροφή μορφωτικού κεφαλαίου που αυτή η κυβέρνηση μεθοδεύει και ζήτησαν την απόσυρση του εξεταστικού νόμου Μητσοτάκη – Κεραμέως. Ως ΣΥΡΙΖΑ ζητάμε, να ανασταλεί, τουλάχιστον για φέτος αυτό το μέτρο. Να μην επιμείνει η κυβέρνηση σε μια ανάλγητη και εκδικητική πολιτική απέναντι στη φετινή Γ΄ Λυκείου, με θύματα τα επιβαρυμένα από την υγειονομική και οικονομική κρίση παιδιά της πανδημίας. ΕΡ: Τα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα παραμείνανε κλειστά το τελευταίο διάστημα σε αντίθεση με άλλους εκπαιδευτικούς χώρους και λοιπές δραστηριότητες που σταδιακά άνοιξαν και ανοίγουν. Γιατί θεωρείτε ότι η Κυβέρνηση και η επιστημονική Κοινότητα έχουν στηρίξει αυτό το παρατεταμένο Lockdown; Τι πρέπει να γίνει από Φθινόπωρο; Η κυβέρνηση απέτυχε να ανασχέσει την πανδημία, με αποτέλεσμα όλο το άνοιγμα (οικονομίας, καταστημάτων, εμπορίου, εστίασης, τουρισμού κλπ) να γίνεται σε ένα ιδιαίτερα επιβαρυμένο και επισφαλές περιβάλλον, με πολλές χιλιάδες κρούσματα, με διασωληνωμένους και νοσούντες συμπολίτες μας. Τα σχολεία χτυπήθηκαν ιδιαίτερα. Κάποιες ημέρες υπήρχαν κρούσματα ακόμη και σε 1000 διαφορετικές σχολικές μονάδες, που οδηγούνται ακόμη κσι σήμερα σε πλήρες ή μερικό “λουκέτο”. Γι` αυτό η κυβέρνηση αναγκάστηκε να κλείσει άρον-άρον τα Λύκεια στις 2 Ιουνίου. Η Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της UNESCO είναι μια από τις χώρες που είχαν το πιο παρατεταμένο lockdown στην εκπαίδευση, παγκοσμίως. Αν αυτό δεν είναι αποτυχία, τότε οι λέξεις έχουν χάσει τη σημασία τους. Όταν, λοιπόν, η Πολιτεία αδυνατεί να προστατεύσει το δημόσιο αγαθό της υγείας, είναι λογικό οι Πρυτανικές Αρχές, οι φοιτητές και οι οικογένειες να μην είναι πρόθυμες να διακινδυνεύσουν το άνοιγμα των Πανεπιστημίων, σε μια τόσο επιδημιολογικά επιβαρυμένη κατάσταση. Από την άλλη η κυβέρνηση, ήθελε κλειστά τα Πανεπιστήμια, ώστε, να διευκολυνθεί να περάσει μια σειρά αυταρχικά και αντιδραστικά νομοθετήματα, όπως αυτό για την Πανεπιστημιακή Αστυνομία. Από τώρα και μέχρι το Φθινόπωρο, πρέπει το σύνολο της εκπαίδευσης να διεκδικήσει να λειτουργήσουν τα σχολεία και τα Πανεπιστήμια σε απολύτως ασφαλείς υγειονομικές συνθήκες. Αυτό σημαίνει, όλοι οι παράγοντες της εκπαιδευτικής κοινότητας να σπεύσουν να εμβολιαστούν. Αυτό είναι το κρίσιμο βήμα σήμερα.. Επειδή, όμως, τίποτα δεν αποκλείει αναζωπυρώσεις ή μεταλλάξεις του ιού, πρέπει να γίνουν αυτά που η κυβέρνηση έχει αρνηθεί. Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, εξασφάλιση μικρότερου αριθμού σπουδαστών στις αίθουσες και στα εργαστήρια, συνεχή τεστ και επιδημιολογικός έλεγχος. ΕΡ: Πολλοί καθηγητές, δάσκαλοι αλλά και μαθητές είναι αναστατωμένοι λόγω των αλλαγών που «έρχονται» με την ίδρυση των πρότυπων σχολείων. Τι ιδεολογικό πρόσημο έχει αυτή η «μεταρρύθμιση» και πόσο αλήθεια «προάγει» και βοηθά σήμερα την εκπαιδευτική δραστηριότητα; Το ιδεολογικό πρόσημο/ πρόσχημα, είναι η περίφημη ιδέα της “αριστείας” που η ΝΔ, ταυτίζει ουσιαστικά με τη μονιμοποίηση των ανισοτήτων (τάχα, ως φυσική νομοτέλεια) και την πραγματοποίηση με υλικούς όρους του διαχωρισμού σε αριστοκράτες και πληβείους, σε έχοντες και κατέχοντες, σε πλούσιους και φτωχούς. Η συντήρηση έπαιζε πάντοτε με την τάση των μεσαίων ειδικά στρωμάτων να φαντασιώνονται ότι ανήκουν στους προνομιούχους. Δεν είναι τυχαίο, ούτε στερείται σημασίας και υλικής υπόστασης, η δημιουργία μιας τάξης “νεόπλουτων” πριν τη χρεοκοπία του 2010. Στην Ελλάδα, το ρόλο του μηχανισμού κοινωνικής κινητικότητας τον έπαιξε η εκπαίδευση, με ανθεκτικά στο χρόνο τα εξισωτικά-δημοκρατικά της χαρακτηριστικά. Φωτισμένοι φιλελεύθεροι παιδαγωγοί, κεντροαριστεροί και αριστεροί μαρξιστές συναντήθηκαν στην επιδίωξη του καλού μαζικού σχολείου της γειτονιάς για όλα τα παιδιά και στη μαζικοποίηση των Πανεπιστημίων, ώστε, το ποσοστό των φοιτούντων σε αυτά να ανέλθει στο μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών και του ΟΟΣΑ. Αυτό που δυσφημούν σήμερα με το «δεν χρειάζονται να σπουδάσουν όλοι». Πολλοί από τους παραπάνω στόχους με μεγάλους αγώνες έγιναν πράξη. Το 2016-2017, επί ΣΥΡΙΖΑ, η χώρα μας είχε ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά σχολικής εγκατάλειψης στην Ευρώπη. Περισσότερα πρότυπα σχολεία, δεν διανοήθηκαν να φτιάξουν, όχι απλώς, οι κυβερνήσεις του ΣΥΡΙΖΑ, αλλά, καμία κυβέρνηση πριν από τις δικές μας. Η εκπαίδευσή μας είχε -σωστά- προσανατολιστεί στα άριστα σχολεία, όχι στα σχολεία των αρίστων. Τα σχολεία πολλών ταχυτήτων δεν ήταν μέχρι τώρα ο στόχος. Γιατί, η εκπαίδευση δεν είναι ιπποφορβείο ούτε κυνοτροφείο. Τα παιδιά μας δεν προορίζονται για τον λυσσώδη άκρατο κοινωνικό ανταγωνισμό, ούτε είναι σκοπός της εκπαίδευσης να τα μάθει να ακονίζουν τα δόντια τους για να φάνε το ένα το άλλο σε μια κοινωνία που θα προσιδιάζει σε ζούγκλα. Αυτή, είναι, όμως, δυστυχώς η αντίληψη της ΝΔ. Ταξικοί διαχωρισμοί, ανισότητες, φραγμοί στη μόρφωση, οργάνωση εξ απαλών ονύχων της ταξικής πάλης των πλουσίων και των “χαρισματικών” εναντίον των φτωχών και των λιγότερο προικισμένων. Αυτή η πολιτική μόνο δεινά θα προσφέρει στην κοινωνία και την εκπαίδευση.
|
|
in Εφημερίδα
Νίκος Φίλης: Η πολιτική της κυβέρνησης επιδεινώνει αντί να απαλύνει τα προβλήματα
Ο Πρώην Υπουργός, Τομεάρχης Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Α’ Αθηνών Νίκος Φίλης μιλά αποκλειστικά στην “ΔΦ” και στον Χρήστο Τσούτση για την πανδημία και τις κυβερνητικές πολιτικές, για τις αλλαγές στο “χάρτη” των ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων , το πολυνομοσχέδιο της κα. Κεραμέως και την επόμενη ημέρα στην Δημόσια Εκπαίδευση.
Συνέντευξη στον Χρήστο Τσούτση