• Κύριε υπουργέ πόσο δύσκολη είναι η επιστροφή στην κανονικότητα; Είμαστε σε καλοκαιρινή τουριστική περίοδο, αλλά υπάρχει αγωνία και προβληματισμός από πολλούς.
Η εντυπωσιακή οργάνωση και η θετική πορεία του εμβολιαστικού προγράμματος στη χώρα μας, σε συνδυασμό με τα μέτρα που έχουν ληφθεί όλους τους προηγούμενους μήνες, οδηγούν σε αποκλιμάκωση των υγειονομικών δεικτών και επιτρέπουν αισιοδοξία για τη σταδιακή επάνοδο στην κανονικότητα. Προφανώς, η πορεία δεν είναι ούτε αυτονόητη, ούτε εύκολη και ο προβληματισμός είναι απολύτως κατανοητός. Η κυβέρνηση, σε συνεργασία πάντα με τους ειδικούς επιστήμονες, έχει πάρει σειρά μέτρων ώστε η τουριστική περίοδος να είναι πολύ καλύτερη από εκείνη της προηγούμενης χρονιάς, χωρίς να δημιουργηθούν απειλές για τη δημόσια υγεία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το ειδικό πρόγραμμα εμβολιασμών στα νησιά μας, με εκείνα με πληθυσμό έως 10.000 κατοίκους να έχουν ήδη επιτύχει πολύ υψηλά ποσοστά κάλυψης.
• Σας φοβίζει το ενδεχόμενο αυτή η πίεση στην κοινωνία να φθείρει περισσότερο την εικόνα της κυβέρνησης;
Βασική προτεραιότητα της κυβέρνησης ήταν και παραμένει η στήριξη της κοινωνίας σε όλα τα επίπεδα. Δεν αναφέρομαι μόνο στα πολλά και πολύ σημαντικά μέτρα με τα οποία περιορίσαμε τις αρνητικές επιπτώσεις της πανδημίας. Αναφέρομαι και στο γεγονός ότι, παρά την πανδημία, συνεχίσαμε να υλοποιούμε το πρόγραμμα μας για τη μείωση των φορολογικών βαρών, τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, την ψηφιοποίηση του κράτους, την ενίσχυση του ΕΣΥ, την αναβάθμιση της παιδείας. Τα αποτελέσματα της προσπάθειας αυτής αναγνωρίζονται από τους πολίτες, που, όπως δείχνουν όλες οι δημοσκοπήσεις, εμπιστεύονται τον Κυριάκο Μητσοτάκη και την κυβέρνηση της ΝΔ περισσότερο απ’ ότι όταν μας έδωσαν την εντολή να κυβερνήσουμε.
• Μήπως χαλαρώνετε διότι και ο ΣΥΡΙΖΑ δεν κερδίζει από την φθορά σας; Τι πρέπει να αλλάξετε ως κυβέρνηση;
Ασφαλώς δεν χαλαρώνουμε και αυτό προκύπτει από την ένταση και την έκταση του νομοθετικού και κυβερνητικού έργου. Γι’ αυτό και η όποια γκρίνια καταγράφεται σε κάποιους επιμέρους τομείς, δεν μετατρέπεται σε φθορά για την κυβέρνηση. Είναι η πρώτη φορά, μετά την μεταπολίτευση, που δύο χρόνια μετά τις εκλογές, η κυβέρνηση απολαμβάνει τόσο μεγάλης εμπιστοσύνης της κοινωνίας και η επιρροή της είναι πολύ μεγαλύτερη από εκείνη των εκλογών. Αντιθέτως, όπως φαίνεται, είναι η αξιωματική αντιπολίτευση που έχει φθαρεί. Οι πολίτες επιλέγουν την υπευθυνότητα της κυβέρνησης και όχι το λαϊκισμό του ΣΥΡΙΖΑ. Αυτό μας δημιουργεί πρόσθετες ευθύνες, αφού πρέπει να προχωρήσουμε ακόμα πιο γρήγορα στις αλλαγές που θα οδηγήσουν σε μια σταθερή αναπτυξιακή πορεία για όλους.
• Τι σχεδιάζετε ως υπουργείο για την επόμενη μέρα της πανδημίας;
Όπως έχω δηλώσει από την πρώτη ημέρα που ο Πρωθυπουργός μου έκανε την τιμή να μου εμπιστευτεί το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, δεν είμαστε εδώ για να πραγματοποιήσουμε μία «αβλαβή» και αδιάφορη διέλευση. Υλοποιούμε με γρήγορους ρυθμούς, παρά την πανδημία, το κυβερνητικό πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας, που αλλάξει πολλά και προς το καλύτερο. Ενισχύσαμε και συνεχίζουμε να ενισχύουμε τις επιχειρησιακές δυνατότητες του Λιμενικού Σώματος, με σημαντικά εξοπλιστικά προγράμματα, αλλά και στήριξη των στελεχών του, με συνέπεια τα θαλάσσια σύνορα μας να προστατεύονται αποτελεσματικά. Αυξήσαμε τις άγονες γραμμές, διασφαλίζοντας την επικοινωνία των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική Ελλάδα. Ενισχύουμε την ασφάλεια σε θάλασσες και ακτές. Προχωράμε στην αξιοποίηση των περιφερειακών λιμανιών της πατρίδας μας, για τα οποία έχει ήδη εκδηλωθεί μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Ψηφιοποιούμε ήδη και θα αυξήσουμε την ταχύτητα, τις υπηρεσίες του Υπουργείου, ώστε να επιταχυνθούν όλες οι διαδικασίες και να περιοριστεί η φυσική παρουσία των πολιτών. Για πρώτη φορά στο Ελληνικό Κράτος θεσμοθετήσαμε Εθνική Στρατηγική για το νησιωτικό χώρο, με συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία ανάπτυξης. Στην υλοποίηση της στρατηγικής και την ένταξη έργων στα εργαλεία αυτά αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία και προτεραιότητα στους μήνες που έρχονται. Για να μην σας κουράσω με τα όσα κάνουμε, περιορίζομαι σε μία ακόμα αναφορά. Πρόκειται για το Νομοσχέδιο για το θαλάσσιο τουρισμό, που παρουσιάστηκε ήδη στο Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο δημιουργεί ένα σύγχρονο, ανταγωνιστικό περιβάλλον στο χώρο του γιώτινγκ, με πολύ σημαντικά οικονομικά και όχι μόνο οφέλη.
• Ο κλάδος της ναυτιλίας έχει πληγεί σημαντικά. Πως θα αλλάξει το κλίμα;
Πράγματι η ναυτιλία ανήκει στους κλάδους που επλήγησαν σημαντικά από την πανδημία. Ακριβώς γι’ αυτό, στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής από την πρώτη στιγμή της υγειονομικής κρίσης, προχωρήσαμε με ολοκληρωμένο σχεδιασμό σε μέτρα στήριξης τόσο των εταιρειών, όσο και των εργαζόμενων, που ξεπερνούν μέχρι σήμερα τα 80 εκ. ευρώ.
Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι, με τα μέτρα αυτά, πετύχαμε να διασφαλίσουμε αφενός την προστασία της εργασίας και αφετέρου την απρόσκοπτη επικοινωνία ανάμεσα στη ηπειρωτική Ελλάδα και τα νησιά μας. Η επάνοδος στην κανονικότητα, αποτελεί το κλειδί για την αλλαγή του κλίματος. Στην κατεύθυνση αυτή, η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να συνεχίσει να στηρίζει τη ναυτιλία.
• Με τα λιμάνια στην Ήπειρο τι γίνεται; Υπάρχει κάποιο πλάνο συγκεκριμένο;
Το πλάνο της κυβέρνησης για τα λιμάνια μας είναι συγκεκριμένο και προβλέπει την πλήρη αξιοποίηση τους ώστε να αποτελέσουν μοχλούς ανάπτυξης και της περιφέρειας, αλλά και της εθνικής οικονομίας μας. Η γεωγραφία ευνοεί την ανάπτυξη μιας ενιαίας εθνικής λιμενικής πολιτικής και ήδη έχουμε κάνει πολλά και σημαντικά βήματα προς την κατεύθυνση αυτή.
Συνάμα η ίδια αυτή γεωγραφική θέση των λιμανιών μας είναι τέτοια που ενισχύει δυναμικά την γεωπολιτική θέση της χώρας στην Ανατολική Μεσόγειο. Από την στιγμή κατά την οποία ξεκινήσαμε το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού της λιμενικής πολιτικής έχουμε δει ότι υπάρχει ιδιαίτερα ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον για το σύνολο των λιμένων. Το ενδιαφέρον αυτό συνδέεται φυσικά με τα ισχυρά γεωστρατηγικά πλεονεκτήματα των λιμένων μας.
Αυτό που πρέπει να ξεκαθαρίσουμε είναι πως η κυβέρνηση μας δεν πουλά κανένα λιμάνι. Αυτό που κάνει είναι πολύ απλό. Δίνουμε την ευκαιρία στα λιμάνια μας να αναπτυχθούν και να εκσυγχρονιστούν ώστε να συμμετέχουν ισότιμα στην ανάπτυξη της χώρας. Για τον λόγο αυτό άλλωστε περισσότερο από το τίμημα παραχώρησης ενός λιμένα, μας ενδιαφέρει το επενδυτικό πλάνο που παρουσιάζουν οι ενδιαφερόμενοι. Θέλουμε και αναζητούμε αυτές τις επενδύσεις ώστε να έχουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα σύγχρονα λιμάνια κόμβους των μεταφορών της Βαλκανικής και της Ευρώπης.
• Είμαστε κοντά σε ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Ηγουμενίτσας;
Όσον φορά στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας το ενδιαφέρον για το μέλλον του είναι ιδιαίτερα υψηλό. Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού παρουσιάστηκαν να το διεκδικούν εννέα εταιρικά σχήματα, ενώ στην δεύτερη φάση έχουν προχωρήσει τα επτά από τα εννέα.
Από τον αριθμό των ενδιαφερομένων, τόσο κατά την πρώτη φάση, όσο και κατά την δεύτερη εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς το ιδιαίτερα ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, το οποίο ήδη εδώ και χρόνια αποτελεί κύριο παίκτη στην αλυσίδα των μεταφορών της Βαλκανικής Χερσονήσου. Με αυτά τα δεδομένα θεωρώ ότι το μέλλον του λιμένα της Ηγουμενίτσας θα είναι ιδιαίτερα θετικό και αποδοτικό.