in

Η αποτυχία της τηλεκπαίδευσης βαραίνει την Υπουργό Παιδείας

editor_image

Του Σταύρου Τσουμάνη
Καθηγητής
Πρώην προϊστάμενος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Πρέβεζας


Στις 8/4/2021 δημοσιεύθηκε έρευνα του ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ. που διεξήχθη από τις 19/1/2021 έως τις 10/2/2021 στην οποία συμμετείχαν 4324 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και η οποία είχε θέμα: «Όψεις της τηλεκπαίδευσης κατά την περίοδο της πανδημίας: Μορφωτικές ανισότητες και συνέπειες στα εργασιακά δικαιώματα». Καταγράφηκαν οι απόψεις χιλιάδων εκπαιδευτικών που έζησαν από πρώτο χέρι τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης στη χώρα μας, η οποία συγκαταλέγεται στις χώρες με την πιο μακρά περίοδο αναστολής της λειτουργίας των σχολείων. Τα συμπεράσματα της μελέτης επιβεβαιώνουν τη θέση της Ο.Λ.Μ.Ε. ότι η τηλεκπαίδευση δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία και καταδεικνύουν την πλήρη ανεπάρκεια της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και συνολικά της κυβέρνησης, στη διαχείριση της κατάστασης στην εκπαίδευση.

Ως βασικά συμπεράσματα της έρευνας σημειώνονται τα εξής: 1) η ανεπάρκεια τεχνολογικού εξοπλισμού και συνδεσιμότητας των μαθητών αναδεικνύει τη μη ισότιμη πρόσβασή τους στην εκπαίδευση, 2) δεν υπήρξε καμία θεσμικά οργανωμένη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, 3) η τηλεκπαίδευση επιβάρυνε σημαντικά το εργασιακό ωράριο των εκπαιδευτικών και ανέδειξε σοβαρά προβλήματα που αφορούν στην καταπάτηση εργασιακών δικαιωμάτων, στην παραβίαση προσωπικών δεδομένων και στην καταστρατήγηση πνευματικών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών, 4) η πλήρης έλλειψη εκπαιδευτικών λύσεων για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, 5) η διδασκαλία συγκεκριμένων διδακτικών αντικειμένων (εργαστηριακά μαθήματα, φυσική αγωγή κ.ά.) ήταν εξαιρετικά δυσχερής έως αδύνατη, 6) υψώθηκαν μεγάλα εμπόδια στην ομαλή κοινωνικοποίηση των παιδιών, 7) η αξιολόγηση των μαθητών για την τρέχουσα σχολική χρονιά (διαγωνίσματα, τράπεζα θεμάτων), δεν μπορεί να είναι αντικειμενική και θα αποτελέσει παράγοντα περαιτέρω μορφωτικών ανισοτήτων, 8) ο χαρακτηρισμός φοίτησης με την προσμέτρηση απουσιών σε αυτήν την κατάσταση εγείρει ζήτημα παραβίασης του συνταγματικά κατοχυρωμένου δικαιώματος της εκπαίδευσης.

Στα προτεινόμενα μέτρα για την ασφαλή επαναλειτουργία των σχολείων ξεχωρίζουν η μείωση του αριθμού των μαθητών (έως 15) ανά τμήμα, η διενέργεια επαναλαμβανόμενων δωρεάν τεστ, η αύξηση του προσωπικού καθαριότητας, η αύξηση των δρομολογίων στα ΜΜΜ για ασφαλή μετάβαση εκπαιδευτικών και μαθητών και οι άδειες στους εκπαιδευτικούς που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, χωρίς περιορισμούς, και με πρόβλεψη για την άμεση αναπλήρωσή τους.

Η αδυναμία της ασφαλούς επαναλειτουργίας των σχολείων και η αποτυχία της τηλεκπαίδευσης βαραίνουν την Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως. Σε πρόσφατη δημοσκόπηση, καταγράφεται ως η υπουργός με το υψηλότερο ποσοστό αρνητικής γνώμης (60,5%). Αναρωτιέται κανείς, μήπως είναι στιγμή να αναθεωρήσει την άκρως αλαζονική στάση της απέναντι στην εκπαιδευτική κοινότητα, να σταματήσει την «τραμπικών» προδιαγραφών επικοινωνιακή της τακτική και να διενεργήσει έναν ειλικρινή και γόνιμο διάλογο με τους εκπροσώπους των εκπαιδευτικών, δείχνοντας ότι θέλει να τους ακούσει και να λάβει υπόψη τις απόψεις τους; Αν κρίνει κανείς από τα πεπραγμένα της έως τώρα, κάτι τέτοιο φαντάζει μάλλον ευσεβής πόθος.

∗Φωτογραφία: Thomas Park