Ο Περιφερειακός Σύμβουλος Ηπείρου με την παράταξη της μείζονος Αντιπολίτευσης “Κοινό των Ηπειρωτών” -Γεωπόνος Μελετητής ΑΠΘ- Θεόδωρος Κορωναίος μιλά στην ΔΦ και στον Χρήστο Τσούτση για τα ζητήματα των υποδομών στην Ήπειρο και την Πρέβεζα, τις πολιτικές που εφαρμόζει η Περιφερειακή Αρχή αλλά και τον αγροτικό τομέα και την επόμενη ημέρα μετά την πανδημία.
• Πως κρίνετε ως Περιφερειακή Παράταξη της μείζονος αντιπολίτευσης την διαχείριση της πανδημίας στην Ήπειρο τόσο αναφορικά με τις δράσεις της Περιφέρειας όσο και με τις πρωτοβουλίες που έχουν ληφθεί από το κεντρικό κράτος;
Η διαχείριση της πανδημίας, όπως φαίνεται και από το αποτέλεσμα, κατέδειξε τις ελλείψεις της Περιφερειακής Αρχής στην υποστήριξη των δομών υγείας αλλά και στη συνδρομή του κεντρικού κράτους για άλλες δράσεις που έπρεπε να αναληφθούν σε επίπεδο Ηπείρου, όπως είναι η οργάνωση χώρων εμβολιασμού, συνδρομή διενέργειας τέστ και προώθηση της εμβολιαστικής καμπάνιας.
Η Περιφέρεια άργησε να αναλάβει πρωτοβουλίες ειδικά την αρχή του δεύτερου κύματος της πανδημίας και αυτό προκύπτει και από το ότι η Περιφερειακή ενότητα Ιωαννίνων μπήκε στο κόκκινο πολύ πριν από άλλους Νομούς. Η πίστωση των 570.000€ για τη βελτίωση των κτιριακών υποδομών του νοσοκομείου Πρέβεζας ήταν αναγκαία, ειδικά αν συγκριθεί και με την υποχρηματοδότησή του από την Περιφέρεια όλα τα προηγούμενα χρόνια. Η πανδημία όμως έδειξε και κάτι ακόμα ειδικά όσον αφορά την Π.Ε Πρέβεζας, την άμεση αναγκαιότητα για ένα νέο δημόσιο νοσοκομείο. Και εδώ πρέπει με άμεση πρωτοβουλία της η Περιφέρεια να προχωρήσει και ωριμάσει τη μελέτη για το νέο Νοσοκομείο.
Όσον αφορά τις δράσεις του κεντρικού κράτους και τις πρωτοβουλίες μόνο επιτυχείς και κυρίως αποτελεσματικές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν. Η κυβέρνηση είχε το όλο το χρόνο το καλοκαίρι του 2020 να προετοιμάσει το σύστημα υγείας με προσλήψεις νοσηλευτικού προσωπικού (το μεγάλο πρόβλημα των ΜΕΘ χωρίς ειδικευμένο προσωπικό), να δημιουργηθούν συνθήκες στα μέσα μαζικής μεταφοράς που να μην ευνοούν την εξάπλωση της πανδημίας να λειτουργήσουν με διαφορετικό τρόπο τα σχολεία όπως έγινε και σε άλλες χώρες και να ληφθούν ειδικά μέτρα σε μεγάλους εργασιακούς χώρους του ιδιωτικού και του δημόσιου τομέα.
Η ολιγωρία για όλα τα παραπάνω οδήγησε σε δυσμενέστατο υγειονομικό αποτέλεσμα, αλλά και σε καταστροφικό, εξάμηνο σχεδόν, κλείσιμο της οικονομίας, με αποτελέσματα που πολύ δύσκολα θα μπορέσουν να αντιστραφούν θετικά στο άμεσο μέλλον.
• Τα μεγάλα έργα υποδομής που αφορούν την Περιφερειακή Ενότητα Πρέβεζας «καρκινοβατούν». Η παράκαμψη Φιλιππιάδας δεν έχει προχωρήσει, ενώ η εικόνα στην εθνική οδό Πρέβεζας- Ηγουμενίτσας δεν είναι καλύτερη. Εν έτει 2021 γιατί ο νομός Πρέβεζας δεν έχει βγει από αυτήν «απομόνωση»;
Οι δρόμοι ανοίγουν προοπτικές, αναπτυξιακές στον τομέα του τουρισμού στις μεταφορές των προϊόντων αλλά σώζουν και ανθρώπινες ζωές. Δυστυχώς ακόμη και σήμερα η Π.Ε Πρέβεζας παραμένει αποκομμένη και χωρίς σύνδεση με τους δύο μεγάλους οδικούς άξονες την Ιόνια και την Εγνατία οδό. Η Περιφερειακή Αρχή μας έχει συνηθίσει τα δύο τουλάχιστον τελευταία χρόνια που εγώ συμμετέχω, σε μία συνεχή μετάθεση των ευθυνών, αλλά και σε ένα γαϊτανάκι υποσχέσεων οι οποίες γίνεται αντιληπτό ότι δεν τηρούνται ούτε στο ελάχιστο. Ο Περιφερειάρχης στα τέλη του 2019 αλλά και του 2020 δεσμεύτηκε ότι πολύ σύντομα η Περιφέρεια θα αναλάβει να ολοκληρώσει τη μελέτη του έργου της σύνδεσης της Ιόνιας οδού με τη Γέφυρα Καλογήρου. Αλλά και η διακοπή και διάλυση της μελέτης της σύνδεσης της Πρέβεζας με την Εγνατία οδό (τμήμα Παραμυθιά-Μεσοπόταμος) αναστέλλει επ΄αόριστο και παραπέμπει ουσιαστικά το έργο στις καλένδες. Όσο για την κακή κατάσταση του παραλιακού άξονα που συνδέει το αεροδρόμιο του Ακτίου με την πόλη της Πρέβεζας, τα τουριστικά παράλια του Νομού και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τη γνωρίζουν και τη βιώνουν καθημερινά οι επισκέπτες αλλά και οι κάτοικοι της Π.Ε Πρέβεζας. Η Περιφερειακή αρχή δεν προχώρησε κανένα έργο και αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά οι συμπολίτες μας.
Γιατί όμως δεν προχώρησε τίποτα παρότι εξελέγη με ευρύτατη πλειοψηφία στην 3η κατά σειρά θητεία της;
Διότι ο παραλιακός άξονας όπως και η σύνδεση της Πρέβεζας με τους μεγάλους οδικούς άξονες δεν είναι στις αναπτυξιακές προτεραιότητές της.
Πρέπει επιτέλους το καθολικό αίτημα των κατοίκων για τους οδικούς άξονες, να κατανοηθεί έστω και τώρα και να αναληφθούν όλες οι απαιτούμενες και ουσιαστικές πρωτοβουλίες και ενέργειες από την Περιφερειακή αρχή.
• Μεγάλη συζήτηση πραγματοποιείται για το Εθνικό Ταμείο Ανάκαμψης. Τελικά κερδίσαμε ως Ήπειρος αυτά που μπορούσαμε να πάρουμε από το συγκεκριμένο πακέτο ενισχύσεων;
Από το χρηματοδοτικό πακέτο του Ταμείου ανάκαμψης η Ήπειρος, δια της Περιφερειακής της Αρχής, δεν κέρδισε τίποτα και δεν κατάφερε να εντάξει ούτε το έργο της σύνδεσης της Ιόνιας οδού με την Κακαβιά. Ουσιαστικά από το πακέτο των 35 δις που θα εισρεύσουν τα επόμενα πέντε χρόνια στη Χώρα η Ήπειρος δεν έχει να περιμένει τίποτε, πλην του, αμφιβόλου χρησιμότητας, έργου κατασκευής του Πάρκου Υψηλής Τεχνολογίας και Έρευνας προϋπολογισμού 24.770.088€, και ασφαλώς υπάρχουν ευθύνες της Περιφερειακής Αρχής τόσο στο σχεδιασμό όσο και στη διεκδίκηση που απέτυχε. Αλλά και για το νέο πολυετές δημοσιονομικό πλαίσιο, το νέο ΕΣΠΑ δηλαδή η Περιφερειακή αρχή δεν έχει κάνει ακόμα γνωστό το αναπτυξιακό της σχέδιο που αφορά το ΠΕΠ Ηπείρου και τον τρόπο που θα διοχετευτούν και θα αξιοποιηθούν τα περίπου 400 εκατομμύρια την εξαετία 2021-2027. Και εδώ θα πρέπει να σχεδιαστούν λεπτομερώς οι επιλέξιμες δράσεις, καθώς με το νέο θεσμικό πλαίσιο καθίσταται πολύ δύσκολη η ένταξη μη ώριμων έργων καθώς και η μεταφορά κονδυλίων μεταξύ έργων και δράσεων. Αυτό κάνει πιο επιτακτικό το σωστό και ώριμο σχεδιασμό του αναπτυξιακού πακέτου της Περιφέρειας και την ιεράρχηση των στόχων και έργων με σκοπό την άμβλυνση των ανισοτήτων εντός της Περιφέρειας, οι οποίοι δεν μπορεί να σχεδιάζονται εν κρυπτώ και μακριά από τη διαβούλευση και τις προτάσεις των φορέων.
• Είστε γνώστης του πρωτογενούς τομέα και της αγροτικής οικονομίας. Σε ποια κατάσταση βρίσκεται σήμερα η αγροτική παραγωγή; Πόσο δυσχέραινε τον αγρότη η εποχή της covid;
Ο πρωτογενής τομέας και η αγροτική οικονομία στην Περιφέρεια μας έχει ιδιαιτερότητες, πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα, παράγονται εξαιρετικά και ποιοτικά προϊόντα αλλά έχει και πολλά προβλήματα στα οποία πρέπει να σκύψουν όλοι οι φορείς οι οποίοι εμπλέκονται και συμμετέχουν στη λήψη των αποφάσεων.
Και εδώ όπως και στον τομέα του τουρισμού, απουσιάζει η ύπαρξη και η εφαρμογή και από την Περιφέρεια, ενός συγκεκριμένου αναπτυξιακού πλαισίου που θα αξιοποιεί τα πλεονεκτήματα και θα χρησιμοποιεί όλα τα σύγχρονα εργαλεία που παρέχονται σήμερα (εδαφοκλιματικοί χάρτες, μετεωρολογικά δεδομένα, καινοτομίες κλπ), με σκοπό να χαράξει έναν οδικό χάρτη καλλιεργειών και εκτροφών βοηθώντας τους ανθρώπους που ασχολούνται με τον πρωτογενή τομέα, και ειδικότερα αυτούς με τις μικρότερες γεωργικές εκμεταλλεύσεις.
Η συμβολή των προγραμμάτων Αγροτικής Ανάπτυξης είναι πολύ μεγάλη αλλά δεν αρκεί, όπως δεν αρκεί ο απαραίτητος εκσυγχρονισμός των ΤΟΕΒ και τα προγράμματα αγροτικής οδοποιίας. Θα πρέπει να αναληφθούν περαιτέρω πρωτοβουλίες για τη συνολική διαφήμιση και προώθηση των γεωργικών προϊόντων, τη σύνδεση τους με τον τουρισμό και τη γαστρονομία, τη διευκόλυνση και απλοποίηση του αδειοδοτικού πλαισίου, και τις προσβάσεις και υποδομές στις ορεινές περιοχές, αλλά και το κόστος παραγωγής των προϊόντων, που είναι σήμερα πολύ υψηλό και απειλεί τη βιωσιμότητα των γεωργικών εκμεταλλεύσεων.
Όσο για τις πρωτόγνωρες συνθήκες που βιώσαμε όλοι λόγω της πανδημίας, ο τομέας των τροφίμων επέδειξε μεγάλη αντοχή παρά τα προβλήματα και τις ανακατατάξεις και αυτό μας δείχνει ότι πρέπει να στηριχθεί περαιτέρω με δράσεις και ενίσχυση τόσο κεντρικά όσο και περιφερειακά, ώστε να εξασφαλιστεί η διατροφική επάρκεια του πληθυσμού, να μειωθούν οι οικονομικοί κίνδυνοι αλλά και να προωθήσουμε τα εξαιρετικά προϊόντα που παράγουμε στις αγορές του εξωτερικού.