in

Το Σ.Β.Α.Κ. ως ευκαιρία αναμόρφωσης της εικόνας και της κίνησης στους δρόμους της Πρέβεζας

editor_image

Γράφει ο Γιώργος Μάστορας
BSc. στην Ιστορία (Παν/μιο Ιωαννίνων)


Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Αστικής Κινητικότητας, ένα Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.) αποτελεί στρατηγικό όραμα για τις μεταφορές και την κινητικότητα μιας περιοχής, το οποίο βασίζεται στην προσεκτική αξιολόγηση της τρέχουσας και μελλοντικής απόδοσης του συστήματος αστικών μεταφορών, ενώ θέτει νέους και «ευφυείς-SMART» στόχους με ορίζοντα υλοποίησης τα 5, 10 ή 20 έτη. Το όραμα αυτό παρακολουθείται και αξιολογείται διαρκώς ως προς το ποσοστό ολοκλήρωσής του.

Ο Δήμος Πρέβεζας στοχεύοντας στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων του και της βιωσιμότητας της πόλης εκπόνησε Σ.Β.Α.Κ. σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας & Δικτύων Μεταφορών (Ι.Μ.E.Τ.) του Εθνικού Κέντρου Έρευνας & Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α.).

Επί δημαρχίας Μπαΐλη έγιναν τα έτη 2016, 2018, 2019 δημόσιες διαβουλεύσεις πριν και κατόπιν παρουσίασης σχετικής μελέτης από τον Συγκοινωνιολόγο κο Ριζομυλιώτη, επικεφαλής σύμπραξης γραφείων που μεταξύ άλλων υλοποιούν Σ.Β.Α.Κ. στους δήμους Λαρισαίων, Περιστερίου και αλλού.

Η δημοτική αρχή Γεωργάκου παρέλαβε οριστικά τη μελέτη τον Μάρτιο του 2020, η οποία μεταξύ άλλων διαπιστώνει:
1. Υψηλό κυκλοφοριακό φόρτο στις Ε.Ο. Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας και Πρέβεζας – Φιλιππιάδας με αρκετά θέματα ασφάλειας και ορατότητας που επιτείνουν τα ελλιπή γεωμετρικά χαρακτηριστικά τους (ανυπαρξία διπλών λωρίδων, διαχωριστικών, πεζοδρομίων κ.α.).
2. Ελλιπή σύνδεση με Ιόνια Οδό.
3. Επιβάρυνση αστικού δικτύου κατά μήκος των Λ. Ιωαννίνων – Ειρήνης και της Οδού Γ. Λαμπράκη με διάχυση κυκλοφορίας σε τοπικές οδούς αμιγούς κατοικίας, οι οποίες διαθέτουν στενά ή ανύπαρκτα πεζοδρόμια, θέτοντας σημαντικά ζητήματα ασφάλειας.
4. Σημαντικά προβλήματα ασφάλειας, ορατότητας και δυσλειτουργίας σε αρκετούς κυκλικούς κόμβους και διασταυρώσεις εντός αστικού ιστού.
5. Έλλειψη ικανού αριθμού χώρων στάθμευσης, με αποτέλεσμα την παράνομη στάση – στάθμευση πλησίον κόμβων, διπλοπαρκαρίσματα, τριβές και καθυστερήσεις στις ροές του κύριου οδικού δικτύου.
6. Έλλειψη σύνδεσης υφιστάμενων ποδηλατοδρόμων με μεγάλο τμήμα τους εκτός ισχυουσών προδιαγραφών.

 

Οι προτάσεις της μελέτης, με 3 στάδια, συ υλοποίησης, συνοψίζονται:
1. Στην μετατροπή Παλιάς Πόλης και παραλιακού μετώπου σε ένα εκτεταμένο δίκτυο πεζοδρόμων – οδών ήπιας κυκλοφορίας, με υποδομές για περπάτημα – ποδηλασία, καθιστώντας τα ακόμη πιο ελκυστικά και φιλικά σε κατοίκους και επισκέπτες.
2. Στην προστασία των γειτονιών από τη διαμπερή κυκλοφορία με σαφή καθορισμό ενός βασικού οδικού δικτύου με επάρκεια χώρων στάθμευσης.
3. Στη δημιουργία ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων – πεζοδρόμων στο κέντρο, αλλά και σε σύνδεση με αυτό.
4. Στη σύνδεση μέσω πεζοδρόμου – ποδηλατοδρόμου της παραλιακής περιοχής από Ψαθάκι έως Παντοκράτορα – Μύτικα.
5. Στην αναβάθμιση των υφιστάμενων Ε.Ο., καθώς και στη διάνοιξη νέων οδών με κυκλικούς κόμβους στον αστικό και περιαστικό ιστό.
6. Στη σύνδεση με την Ιονία και την Αμβρακία Οδό.

Εντός Μαρτίου 2021, ο δήμος Πρέβεζας ανέθεσε την υλοποίηση του έργου «Πιλοτικές ψηφιακές εφαρμογές έξυπνης πόλης» στη DOTSOFT Α.Ε., όπου περιλαμβάνεται και η δημιουργία κέντρου διαχείρισης και παρακολούθησης της των βασικών δεικτών του Σ.Β.Α.Κ., με συλλογή, αυτόματη επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων για τη λήψη αποφάσεων.

Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι με το Ν.4784/2021 θεσπίζεται νέο πλαίσιο αναφορικά με τα Σ.Β.Α.Κ..

Ευχής έργο, να υπάρξουν σύντομα τα πρώτα ορατά αποτελέσματα των προτεινόμενων παρεμβάσεων για μια Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στην Πρέβεζα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.