in

Το Θέμα: Σε τέλμα οι οδικοί άξονες στην Ήπειρο

editor_image

Του Χρήστου Τσούτση


Παρατηρώντας κανείς τη συζήτηση αναφορικά με τις υποδομές και πιο συγκεκριμένα τα οδικά δίκτυα στην Περιφέρεια Ηπείρου, εύκολα αντιλαμβάνεται ότι ως πανηπειρωτικό μπορεί να χαρακτηριστεί το αίτημα της επέκτασης της Ιόνιας Οδού μέχρι την Κακαβιά όπως και η σπουδαιότητα για το Νόμο Πρέβεζας της σύνδεσης με την Ιόνια Οδό από τον κόμβο Φραξύλα – Γέφυρα Καλογήρου – κόμβος Καμπής . Τα οδικά αυτά έργα έχουν τεράστια σημασία τόσο για την περιφερειακή ανάπτυξη της Ηπείρου αλλά και της Χώρας μας εν γένει.

Σε όλες τις θεσμικές συναντήσεις παραγωγικών φορέων αλλά και της τοπικής αυτοδιοίκησης εδώ και τουλάχιστον μια τετραετία, το πρώτο πράγμα που αναφέρoυν όλοι είναι η ανάγκη επέκτασης της Ιόνιας Οδού μέχρι το συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς.

Πρέπει να θυμίσουμε εδώ ότι το συγκεκριμένο έργο τελικώς δεν εντάχθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση, μια ακόμη χαμένη ευκαιρία, ούτε επίσης μπόρεσε να ενταχθεί ως επέκταση στην σύμβαση παραχώρησης της Ιόνιας Οδού.

Μια σοβαρή παράμετρος που πρέπει να ληφθεί υπόψη το επόμενο διάστημα είναι ότι στην Ε.Ε πλέον από το 2015 και μετά έχουν αλλάξει επί τω χείρω τα κριτήρια επιλεξιμότητας των οδικών έργων. Αυτό σημαίνει πως μπορεί να χρειαστεί να καταλήξουμε σε μία υποδεέστερη λύση υλοποίησης δρόμου ταχείας κυκλοφορίας, ο οποίος θα αναβαθμίσει βέβαια τα επίπεδα οδικής ασφάλειας και τη σύνδεση με τη γειτονική Αλβανία αλλά σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί διευρωπαϊκό οδικό άξονα.

Αναφορικά με την σύνδεση της Πρέβεζας με την Ιόνια οδό εδώ παρατηρείται ένα πρωτοφανές για τα «κατασκευαστικά» δεδομένα χαρακτηριστικό, όπου για δώδεκα συναπτά έτη δίνεται παράταση στην μελέτη του έργου με αποτέλεσμα να «χάνονται» ευκαιρίες χρηματοδότησης και υλοποίησης της σύνδεσης ενός ολόκληρου Νομού με τους μεγάλους οδικούς άξονες. Ο νομός της Πρέβεζας παραμένει έτσι «απομονωμένος» και φυσικά με οδικό δίκτυο χωρίς ασφάλεια.

Η «Δημοκρατική Φωνή» στην συνέντευξη Τύπου της περασμένης εβδομάδας του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ, έθεσε το ερώτημα των συγκεκριμένων οδικών δικτύων ως το μοναδικό ενημερωτικό μέσο της Ηπείρου.

Μετά την εκ νέου παράταση της μελέτης του συγκεκριμένου έργου άνοιξε μια έντονη αντιπαράθεση μεταξύ Περιφέρειας Ηπείρου αλλά και του πρώην Υπουργού κ. Σπίρτζη, σχετικά με τις ευθύνες στις καθυστερήσεις υλοποίησης του συγκεκριμένου έργου. Με μία εκτενή ανακοίνωση και ιδιαίτερα σκληρή απαντά ο πρώην Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης στον Περιφερειάρχη Ηπείρου Αλέκο Καχριμάνη με αφορμή τις δηλώσεις που έκανε και τους ισχυρισμούς ότι για το ναυάγιο στους οδικούς άξονες ευθύνεται η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ο ίδιος ο πρώην Υπουργός. Η δημόσια τοποθέτηση του Χρήστου Σπίρτζη χαρακτηρίστηκε από ιδιαίτερο πολιτικό ενδιαφέρον καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ σήκωσε το γάντι των καταγγελιών για την αρνητική αυτή εξέλιξη που αφορά ουσιαστικά τη μη υλοποίηση των έργων.

Μεταξύ άλλων ο κ. Σπίρτζης τόνιζε τότε χαρακτηριστικά: «Δεν έχω απαντήσει σε πολλές ανακοινώσεις – προκλήσεις του Περιφερειάρχη Ηπείρου κ. Καχριμάνη και των στελεχών της κομματικής του παράταξης, της ΝΔ, σε πλήθος ανακριβειών, ψεμάτων και διαστρεβλώσεων που αφορούν τα στρατηγικά έργα της Ηπείρου. Προφανώς όσοι έχουμε διατελέσει σε θέσεις ευθύνης οφείλουμε να έχουμε την γενναιότητα να αναλαμβάνουμε τις ευθύνες, τόσο τις διαχρονικές της πολιτείας, όσο και των δικών μας λαθών, ολιγωριών ή παραλείψεων.»

Τα ζητήματα βέβαια των υποδομών δεν σταματούν εδώ για την Περιοχή καθώς τόσο οι εξελίξεις με το φυσικό αέριο όσο και η υπόθεση του «Τρένου» στην Ήπειρο παραμένουν ψηλά στην ατζέντα της συζήτησης του δημόσιου διαλόγου από τη στιγμή μάλιστα που φαίνεται πως υπάρχει χρηματοδότηση για τις μελέτες επέκτασης του σιδηροδρόμου μέχρι τα Γιάννενα και την Ηγουμενίτσα.

Ένα νέο στοιχείο που παρουσιάζει ενδιαφέρον είναι το «άνοιγμα» της συζήτησης και για τις υποδομές που περιστρέφονται γύρω από την Πράσινη Ανάπτυξη στην Ήπειρο με την Κυβέρνηση να «θέτει» διαρκώς μέσω αξιωματούχων και κεντρικών της στελεχών την αναγκαιότητα για στροφή σε τέτοιου είδους επενδύσεις. Βέβαια στην περιοχή μας υπήρξε έντονη αντίδραση το προηγούμενο διάστημα από πρωτοβουλίες «κατοίκων» περιοχών αλλά και από Δημοτικά Συμβούλια μπρος στο ενδεχόμενο τέτοιων επενδύσεων.

Η «Δημοκρατική Φωνή» ως Πανηπειρωτικό μέσο έχει ασχοληθεί τόσο σε πρωτοσέλιδα της όσο και με αναλυτικά ρεπορτάζ εκτενώς με τα συγκεκριμένα θέματα φέρνοντας στο φως της Δημοσιότητας όλα τα δεδομένα , ενώ στην συνέντευξη Τύπου της περασμένης εβδομάδας του Αρχηγού της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης Αλέξη Τσίπρα στη ΔΕΘ, έθεσε το ερώτημα ως το μοναδικό μέσο της περιοχής, για το αν η χρηματοδότηση και η ολοκλήρωση των παραπάνω έργων παραμένει στις βασικές δεσμεύσεις του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ και εάν αυτό αποτυπώνεται στις τεχνικές προβλέψεις του νέου κυβερνητικού προγράμματος που κατέθεσε η «Κουμουνδούρου».

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *